Pipaluk Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Jeg ser stadig at det popper opp behandlere på Facebook, som kan behandle psykiske lidelser. De går under navn som spesialist i menneskelig atferd, angstpedagog, depresjonsrådgiver etc. De har ikke psykolog eller annen helsebakgrunn. Mange har bare noen korte kurs innen angst og depresjon. Gjelder helsepersonelloven da for dem? Kan de også få tilsynssaker, om de behandler mennesker som helst bør behandles av kvalifiserte fagfolk, og det går galt? Jeg undres... Hvilke krav stilles? Endret 2. desember 2020 av Pipaluk 3
Gjest Kastanjefrø Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 Pipaluk skrev (28 minutter siden): Jeg ser stadig at det popper opp behandlere på Facebook, som kan behandle psykiske lidelser. De går under navn som spesialist i menneskelig atferd, angstpedagog, depresjonsrådgiver etc. De har ikke psykolog eller annen helsebakgrunn. Mange har bare noen korte kurs innen angst og depresjon. Gjelder helsepersonelloven da for dem? Kan de også få tilsynssaker, om de behandler mennesker som helst bør behandles av kvalifiserte fagfolk, og det går galt? Jeg undres... Hvilke krav stilles? Nei, de er ikke underlagt helsepersonelloven.
Pipaluk Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Kastanjefrø skrev (3 minutter siden): Nei, de er ikke underlagt helsepersonelloven. Hvilke regler er de underlagt? Jeg hørte forøvrig at en beryktet norsk svindler, som ga seg ut for å være lege, ble tiltalt for brudd på helsepersonelloven. Hun hadde ingen utdanning overhodet. «Lurelegen» erkjente straffskyld - Innenriks (dagsavisen.no) Endret 2. desember 2020 av Pipaluk
Gjest Kastanjefrø Skrevet 2. desember 2020 #4 Skrevet 2. desember 2020 Pipaluk skrev (20 minutter siden): Hvilke regler er de underlagt? Jeg hørte forøvrig at en beryktet norsk svindler, som ga seg ut for å være lege, ble tiltalt for brudd på helsepersonelloven. Hun hadde ingen utdanning overhodet. «Lurelegen» erkjente straffskyld - Innenriks (dagsavisen.no) Ja, det er straffbart å utgi seg for å være helsepersonell. Altså beskyttede titler som lege, psykolog osv. ut over det er de ikke underlagt noen lov, foruten at de selvfølgelig kan bli straffet om de skader noen med healingen sin.
Pipaluk Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2020 Kastanjefrø skrev (6 minutter siden): Ja, det er straffbart å utgi seg for å være helsepersonell. Altså beskyttede titler som lege, psykolog osv. ut over det er de ikke underlagt noen lov, foruten at de selvfølgelig kan bli straffet om de skader noen med healingen sin. Her er det ikke snakk om healing, men å tilby helsetjenester. Å ha klienter som vil ut av sin angst og depresjon, er jo behandling, bare at behandler ikke har riktig utdannelse. Det forundrer meg veldig om slike tjenester ikke føler et lovverk. Hva skjer i situasjoner hvor mennesker blir veldig mye dårligere av behandlingen? "Terapeuten har gått for alternative metoder, og pasienten har gjort et selvmordsforsøk. Det er viktige ting som terapeuten ikke har fått med seg, og som har ødelagt behandlingsløpet. Har disse alternative behandlerne også taushetsplikt? Skriver de noen form for journal?
Gjest Kastanjefrø Skrevet 2. desember 2020 #6 Skrevet 2. desember 2020 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Her er det ikke snakk om healing, men å tilby helsetjenester. Å ha klienter som vil ut av sin angst og depresjon, er jo behandling, bare at behandler ikke har riktig utdannelse. Det forundrer meg veldig om slike tjenester ikke føler et lovverk. Hva skjer i situasjoner hvor mennesker blir veldig mye dårligere av behandlingen? "Terapeuten har gått for alternative metoder, og pasienten har gjort et selvmordsforsøk. Det er viktige ting som terapeuten ikke har fått med seg, og som har ødelagt behandlingsløpet. Har disse alternative behandlerne også taushetsplikt? Skriver de noen form for journal? Altså, myndighetene kan ikke nekte noen å snakke med noen, uavhengig av om de kaller det terapi eller healing. Det er derfor det finnes en million coacher som tilbyr behandling mot depresjon og alt annet, uten at det er spesielt mye man kan gjøre med det.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Endte opp i denne tråd ved googling da jeg googlet : «hva faen er en angstpedagog» ja eller noe sånt. Det virker som det finnes en eneste i helt verden. Så heldig jeg er som nå er invitert til gratis (intro?) kurs. Fantastisk å finne på sin helt egne tittel. Lurer på om jeg skal bli helhetsorientet adferddrevet konuseltterapauyt HAK(epeiling) Anonymkode: 957b6...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 I "gamle dager" hadde man noe som het kvakksalverloven . Der het det seg at bare leger og psykologer kunne "ta syke i kur". Så ble den opphevet og nå er det fritt frem. Det er litt paradoksalt at de som kan "tas" (av Helsetilsynet og rettsvesen, arbeidsgiver mm) om noe skjer er de med utdannelse (lege, psykolog), mens kvakksalverne som bare spikrer om et skilt med "Terapeut" på døra går helt fri. Anonymkode: bad01...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #9 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I "gamle dager" hadde man noe som het kvakksalverloven . Der het det seg at bare leger og psykologer kunne "ta syke i kur". Så ble den opphevet og nå er det fritt frem. Det er litt paradoksalt at de som kan "tas" (av Helsetilsynet og rettsvesen, arbeidsgiver mm) om noe skjer er de med utdannelse (lege, psykolog), mens kvakksalverne som bare spikrer om et skilt med "Terapeut" på døra går helt fri. Anonymkode: bad01...3c3 Terapeut er ikke en beskyttet tittel, så kan da vel alle bruke den Anonymkode: d34a6...1c2
Pipaluk Skrevet 10. juni 2021 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Terapeut er ikke en beskyttet tittel, så kan da vel alle bruke den Anonymkode: d34a6...1c2 Alle kan bruke den, men det bør være konsekvenser for feilbehandling uansett hva du kaller deg. Får du en suicidale person som klient, og du ikke er ordentlig behandler så bør den personen overføres eller oppmuntres til å søke hjelp til noen med mer erfaring og kompetanse. Samme med angstbehandling hvor det ligger alvorlige traumer i bunn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 Kastanjefrø skrev (På 2.12.2020 den 18.36): Nei, de er ikke underlagt helsepersonelloven. Jo det er de! Så lenge man foretar noen som helst form for behandling av andre menneskers lidelser, og tar betalt for det, svarer man til helsepersonelloven og journalføringsplikten, samt at man kan pådra seg tilsyn av Statsforvalteren. Anonymkode: 3df4d...2d5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 Det var uklokt oppheve kvakksalverloven. Nå er det jo nærmest fritt frem for hvem som helst. Anonymkode: 2b7bf...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 Pipaluk skrev (På 2.12.2020 den 19.12): Her er det ikke snakk om healing, men å tilby helsetjenester. Å ha klienter som vil ut av sin angst og depresjon, er jo behandling, bare at behandler ikke har riktig utdannelse. Det forundrer meg veldig om slike tjenester ikke føler et lovverk. Hva skjer i situasjoner hvor mennesker blir veldig mye dårligere av behandlingen? "Terapeuten har gått for alternative metoder, og pasienten har gjort et selvmordsforsøk. Det er viktige ting som terapeuten ikke har fått med seg, og som har ødelagt behandlingsløpet. Har disse alternative behandlerne også taushetsplikt? Skriver de noen form for journal? Skjedde med meg, Gestaltterapeut, med barnevensbakgrunn. Veldig imøtekommende og virket både kunnskapsrik og dyktig. Endte med ufrivillig eksponering i sosiale media (falsk anbefaling hun skrev selv) og et katastrofalt forsøk fra hennes side på å «ordne opp». Dette var ved en tilsynelatende seriøs «klinikk» i Bergen. Har ikke engang fått tilbake pengene for timene som ikke er brukt. Vær forsiktig! Anonymkode: f60c8...e64
Gjest Kastanjefrø Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo det er de! Så lenge man foretar noen som helst form for behandling av andre menneskers lidelser, og tar betalt for det, svarer man til helsepersonelloven og journalføringsplikten, samt at man kan pådra seg tilsyn av Statsforvalteren. Anonymkode: 3df4d...2d5 Nei, om du hverken har autorisasjon eller lisens er du ikke det. Hvilken paragraf er det som regulerer det liksom?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo det er de! Så lenge man foretar noen som helst form for behandling av andre menneskers lidelser, og tar betalt for det, svarer man til helsepersonelloven og journalføringsplikten, samt at man kan pådra seg tilsyn av Statsforvalteren. Anonymkode: 3df4d...2d5 Hvor i lovverket står dette? Anonymkode: a4e3a...040
Pipaluk Skrevet 17. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 16.24): Skjedde med meg, Gestaltterapeut, med barnevensbakgrunn. Veldig imøtekommende og virket både kunnskapsrik og dyktig. Endte med ufrivillig eksponering i sosiale media (falsk anbefaling hun skrev selv) og et katastrofalt forsøk fra hennes side på å «ordne opp». Dette var ved en tilsynelatende seriøs «klinikk» i Bergen. Har ikke engang fått tilbake pengene for timene som ikke er brukt. Vær forsiktig! Anonymkode: f60c8...e64 Hva gikk det ut på?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #17 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 16.13): Jo det er de! Så lenge man foretar noen som helst form for behandling av andre menneskers lidelser, og tar betalt for det, svarer man til helsepersonelloven og journalføringsplikten, samt at man kan pådra seg tilsyn av Statsforvalteren. Anonymkode: 3df4d...2d5 Hvordan er det mulig når helsepersonell defineres slik i loven: Med helsepersonell menes i denne lov: 1. personell med autorisasjon etter § 48 a eller lisens etter § 49, 2. personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører handlinger som nevnt i tredje ledd, 3. elever og studenter som i forbindelse med helsefaglig opplæring utfører handlinger som nevnt i tredje ledd. Sier ikke at du tar feil, men det hadde vært fint om du kunne gi en forklaring og en henvisning til kilde/lovverk Anonymkode: c48da...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå