AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 Hver gang jeg ringer eller blir oppringt av ett par-tre av venninnene mine så føler jeg samtalen alltid blir dreid over til psykisk prat om dem selv. Jeg er 34 og sliter verken psykisk eller fysisk selv, og er det slik at dersom det er sånn så må man finne seg venner uten bagasje for å slippe den selvmedlidenheten de drukner i? Før var det ikke sånn i det hele tatt og man kunne prate om alt mulig uten at angstanfall kommer på banen, ekser som "ødela" de, at man ikke kan gå ut på denne tiden fordi man har astma (og en lang avhendling over alle situasjoner de kommer i), mental helse, legebesøk, sutring kamuflert bak "humor" osv osv. Jeg er SÅ lei! I starten så lyttet jeg og hørte på alle problemene, men det tapper jo enhver for energi når det kun er dem og deres som skal prates om hver eneste gang, og hun ene droppet jeg kontakten med fordi hun ble såpass selvsentrert og destruktiv og i sin egen boble på hvor fælt hun hadde det i alle situasjoner vi befant oss i, offermentalitet, barndomstraumer, hypokonderi om mulig kreft pga en klump ved halsen og alt som var galt, misforståelser over en lav sko siden hun fikk alt til å dreie seg om henne og hvordan hun kunne være offeret i akkurat den situasjonen, and the list goes on. Det er jo klart jeg har lyst til å hjelpe, men er redd jeg bare har blitt søplebøtta de tømmer seg i. Ringer jeg for å fortelle en nyhet eller noe gøy så blir vi alltid sittende å prate om de istedet... Forstår at man blir i sin egen boble når man sliter, men forsøk å vende synet litt utenfor deg selv! Regner med at det er veldig mange det gjelder. Et boktips: Det er ikke mer synd på deg enn andre. Anonymkode: 7963b...87b 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 Har en kompis som er akkurat sånn. Han ringer meg og spør hvordan det går, men nesten før jeg får begynt å snakke så begynner han å snakke om seg selv og det gjør han i alt fra 20 min. til en time. Veldig slitsomt. Anonymkode: ea56e...447 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #3 Skrevet 2. desember 2020 Ja, det er ufattelig irriterende når det blir sånn hver bidige gang. Anonymkode: 7963b...87b 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #4 Skrevet 2. desember 2020 jeg er selv syk men sliter med sånne mennesker😬🤭har sagt flere ganger at jeg orker ikke snakke så mye om sykdom; hverken min egen eller andres!! Anonymkode: 83539...3bd 1
Gjest O.G. Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 Min erfaring er at når det blir sånn så er man ikke lenger en venninne, men hjelpen deres. TS kan vedde på at disse venninnene som holder på sånn har noen andre venner som får være med på det artige.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/Gaa404/ekspertenes-raad-er-du-psykolog-for-vennen-din Anonymkode: a511e...16a
sommerkroppen Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/Gaa404/ekspertenes-raad-er-du-psykolog-for-vennen-din Anonymkode: a511e...16a Man må betale for å gå inn på denne. Hva sier ekspertene her?
JaVel Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 sommerkroppen skrev (1 time siden): Man må betale for å gå inn på denne. Hva sier ekspertene her? Det sies vel at et slikt vennskap hvor den ene lytter og gir råd, og den andre som klager over diverse, ikke er et holdtbart vennskap på lengre sikt. Man bør ta det opp med de det gjelder og ikke ghoste.
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 JaVel skrev (19 timer siden): Det sies vel at et slikt vennskap hvor den ene lytter og gir råd, og den andre som klager over diverse, ikke er et holdtbart vennskap på lengre sikt. Man bør ta det opp med de det gjelder og ikke ghoste. Vel, en sånn konfrontasjon hvor man forteller om at man er skitlei folk og deres problemer (uansett hvor diplomatrisk man prøver å være) kan bli stygg, tro meg.
sommerkroppen Skrevet 4. desember 2020 #10 Skrevet 4. desember 2020 O.G. skrev (15 minutter siden): Vel, en sånn konfrontasjon hvor man forteller om at man er skitlei folk og deres problemer (uansett hvor diplomatrisk man prøver å være) kan bli stygg, tro meg. En slik samtale overfor en person som er veldig selvsentrert, vil uansett ikke bli godt mottatt. Jeg hadde en slik venninne en gang. Hun hadde angst, depresjoner var alltid sliten osv osv. Snakket ustanselig om problemene sine. Det var aldri viktig hva jeg hadde å si. Etter å ha forsøkt mange mange ganger å si ifra på en skånsom måte og foreslå utallige løsninger på problemene, måtte jeg si rett ut at jeg trengte en real pause fra henne. At det ble for mye for meg. Jeg orket rett og slett ikke mer. Hun ble dødelig fornærmet selvsagt, men det var ingen tap for meg. Kun lettelse. 1
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 sommerkroppen skrev (Akkurat nå): En slik samtale overfor en person som er veldig selvsentrert, vil uansett ikke bli godt mottatt. Nå ja, de blir krenket og snur alt om til at man er "slem" som sårer dem. Noe som igjen illustrerer poenget man prøver å komme med. sommerkroppen skrev (1 minutt siden): Jeg hadde en slik venninne en gang. Hun hadde angst, depresjoner var alltid sliten osv osv. Snakket ustanselig om problemene sine. Det var aldri viktig hva jeg hadde å si. Je, man blir brukt som en slags emosjonell søppelbøtte. sommerkroppen skrev (2 minutter siden): Etter å ha forsøkt mange mange ganger å si ifra på en skånsom måte og foreslå utallige løsninger på problemene, måtte jeg si rett ut at jeg trengte en real pause fra henne. At det ble for mye for meg. Jeg orket rett og slett ikke mer. Hun ble dødelig fornærmet selvsagt, men det var ingen tap for meg. Kun lettelse. Enig.
JaVel Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 O.G. skrev (3 timer siden): Vel, en sånn konfrontasjon hvor man forteller om at man er skitlei folk og deres problemer (uansett hvor diplomatrisk man prøver å være) kan bli stygg, tro meg. Jeg ville nok heller blitt ghostet enn å få vite hvilken elendig personlighet jeg har .
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 JaVel skrev (10 minutter siden): Jeg ville nok heller blitt ghostet enn å få vite hvilken elendig personlighet jeg har . Så du vil heller bli ignorert og oversett enn å få en direkte tilbakemelding på hvorfor den andre personen har fått nok? Ærlighet varer som regel lengst, og du hadde uten tvil vært best tjent med å få vite sannheten. På den måten har du iallefall sjansen til å jobbe med deg selv. Selvbedrag er ingen tjent med. Anonymkode: 34952...568 2
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 JaVel skrev (1 time siden): Jeg ville nok heller blitt ghostet enn å få vite hvilken elendig personlighet jeg har . Så lenge du ikke maser om dine problemer til dine venninner hver gang du snakker med dem, så går det sikkert bra.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 skjønner ikke desse menneskene som presser seg så hardt på. når jeg er blitt avvist x antall ganger tar jeg hintet😏 men noen holder det gående😌 Anonymkode: 83539...3bd
JaVel Skrevet 4. desember 2020 #16 Skrevet 4. desember 2020 (endret) O.G. skrev (2 timer siden): Så lenge du ikke maser om dine problemer til dine venninner hver gang du snakker med dem, så går det sikkert bra. Jeg er absolutt ikke en som snakker mye om problemer, mitt problem er vel heller at jeg bagatelliserer selv de verste opplevelser . Endret 4. desember 2020 av JaVel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå