Gå til innhold

Brant seg i badekaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holdt på å spyle sønnen min og skulle skru av vannet da jeg i panikk tok feil kran pga det ble fult trykk i slangen. Det rant dermed varmt vann ut fra hull i sidene og ungen hylte. Jeg dro han unna, spylte i kaldere vann og dro han opp. Han stoppet å gråte ganske raskt (kanskje 30/40 sek) men vannet var ganske varmt... 

Jeg kikket over hele kroppen men ser ikke hvor han har brent seg. Har smurt med aloe vera og han flyr nå rundt i bleia. 

Hvor lang tid tar det før jeg evt ser hvor han har brent seg? 

Hilsen mamma med helt sykt dårlig samvittighet 

Anonymkode: c2009...3eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ta deg en tur på legevakten?

Anonymkode: 9ddec...7eb

Skrevet

Hvis han ikke gråter mer, så gikk det bra. Om det ikke er noe rødt område eller sår, så var dere heldige denne gangen!

Anonymkode: 97ab1...8b2

• Liker 13
Skrevet

Du vil se at det er rødt i lang tid. 

Til neste gang; ikke spyl med iskladt vann. Aldri gjør det ved en brannskade. Det er lunket vann. Iskladt vann kan gjøre mer skade. 

Anonymkode: 716bf...11b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men lurer jo på om det er noe poeng i det før det evt syns? Jeg ser jo ingen rødhet eller blemmer noe sted..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vil se at det er rødt i lang tid. 

Til neste gang; ikke spyl med iskladt vann. Aldri gjør det ved en brannskade. Det er lunket vann. Iskladt vann kan gjøre mer skade. 

Anonymkode: 716bf...11b

Spylet ikke med iskaldt vann, men vridde av varmtvannet og bare spylet raskt over i panikk.. vet det egentlig er lunket som gjelder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis han ikke gråter mer, så gikk det bra. Om det ikke er noe rødt område eller sår, så var dere heldige denne gangen!

Jeg ser ingen rødhet noe sted.. men føler meg som tidenes verste mamma. 

• Liker 1
Skrevet

Man ser det etter noen få minutter. 

Ikke nødvendig å dra til legen om barnet ikke reagerer lengre og det er ingen tegn på blemmer, etc. 

Smør på med Aloevera 😊 

ps. ikke skyll med iskaldt vann. 

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Neida! Ting skjer! ❤️ Hilsen en som har fått andre- og tredjegradsforbrenning som barn. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men lurer jo på om det er noe poeng i det før det evt syns? Jeg ser jo ingen rødhet eller blemmer noe sted..

Brannsår eller skade i huden vil vises med en gang, det vet jeg av rikelig erfaring på meg selv.  Er barnet i godt humør og ikke gråter, så gikk det bra. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legevakten trengs virkelig ikke her, de har nok å gjøre om de ikke også skal bruke tid på barn som har fått varmt vann på seg.

Hvis ikke huden er rød så er ikke ungen brent. Du er ikke verdens verste mamma!!

Anonymkode: c612f...648

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er en god mamma! Du søker råd og vil ditt barns beste! Jeg er 100 % sikker på at det gikk bra!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brannsår eller skade i huden vil vises med en gang, det vet jeg av rikelig erfaring på meg selv.  Er barnet i godt humør og ikke gråter, så gikk det bra. 

Han gråt kanskje i 30 sek og har lekt og vært fornøyd siden.. 

Skrevet

Huff føler med deg. Ikke det samme, men jeg har hest og på vinteren pleier vi å fylle varmt vann i karet til hesten så det ikke fryser med en gang. En gang var hesten inne i boksen mens jeg fylte vann, vanligvis er hesten ute mens jeg steller boksen. Dum som jeg var kastet jeg den varme bøtta oppi først, og innen jeg rakk å løfte opp den kalde bøtta for å tømme den oppi karet så drakk hesten min det kokvarme vannet. Helt krise, hesten rygget unna og fikk sikkert kjempevondt 😭

Kun fordi rutinen endret seg bittelitt, og jeg tenkte ikke over det. Følte meg jævlig lenge etterpå.

Anonymkode: 692ee...cc1

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde veldig nytte av et førstehjelpskurs tilpasset småbarnsforeldre når mine barn var små, og jeg var uerfaren. Jeg forstår at du skvatt, men dette trenger du verken ha dårlig samvittighet for eller dra på legevakten for (!). Man skal absolutt prøve å være i forkant av barn og potensielle brannskader, men når du ikke engang ser et merke på huden så har han ikke blitt brent. Små brannsår drar man heller ikke til legevakten med, men man konsulterer de selvfølgelig hvis man er usikker på skadens omfang. 

Nettopp fordi man kan bli så usikker, og ansvaret kan føles så veldig stort så opplevde jeg at et førstehjelpskurs hjalp meg å sortere ut hva som var farlig, hva som ikke var så farlig og hva jeg skal gjøre hvis uhellet faktisk er ute. Veldig nyttig. 

Anonymkode: d701b...309

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Holdt på å spyle sønnen min og skulle skru av vannet da jeg i panikk tok feil kran pga det ble fult trykk i slangen. Det rant dermed varmt vann ut fra hull i sidene og ungen hylte. Jeg dro han unna, spylte i kaldere vann og dro han opp. Han stoppet å gråte ganske raskt (kanskje 30/40 sek) men vannet var ganske varmt... 

Jeg kikket over hele kroppen men ser ikke hvor han har brent seg. Har smurt med aloe vera og han flyr nå rundt i bleia. 

Hvor lang tid tar det før jeg evt ser hvor han har brent seg? 

Hilsen mamma med helt sykt dårlig samvittighet 

Det går nok bra, virker som barnet ditt ikke har tatt skade av dette. Moren til min mann, altså min avdøde svigermor, gjorde slik at min mann fikk 3.gr. forbrenning da han var 9 mnd gammel. Sølte kokvarm kaffe på beinet hans.

Han var innlagt i flere mnd, måtte transplantere hud, og har store arr den dag idag. Veldig leit, men hun mente det jo ikke, og ingen har bært nag til henne for det. 

Slapp av - du virket som en god mamma. Vi gjør alle feil, du må tilgi deg selv. Og dette gikk jo bra!  ❤

• Liker 2
Skrevet

Brannskader ser du ganske umiddelbart.  Skyll med lunkent vann, ikke smør på noe. Vann fra springen blir heldigvis ikke så varmt. Kokende vann er noe annet.

Uhell skjer, selv om man er påpasselig...

Jeg brant meg nylig på håndtaket på stekepanne som var i stekeovnen. Glemte at den var varm og tok skikkelig tak. Jeg er rimelig sikker på at det kun ble førstegradsforbrenning. Skikkelig vondt i flere timer og illrødt. 

Poenget med å fortelle om min skade er at hvis han ikke gråter, så har han neppe vondt.  

Anonymkode: d03c8...aed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Brannskader ser du ganske umiddelbart.  Skyll med lunkent vann, ikke smør på noe. Vann fra springen blir heldigvis ikke så varmt. Kokende vann er noe annet.

Uhell skjer, selv om man er påpasselig...

Jeg brant meg nylig på håndtaket på stekepanne som var i stekeovnen. Glemte at den var varm og tok skikkelig tak. Jeg er rimelig sikker på at det kun ble førstegradsforbrenning. Skikkelig vondt i flere timer og illrødt. 

Poenget med å fortelle om min skade er at hvis han ikke gråter, så har han neppe vondt.  

Anonymkode: d03c8...aed

Takk for svar! Som sagt så roet han seg veldig fort og virket ikke plaget etterpå. Jeg var mer bekymret siden jeg ikke så noe som helst på huden.. Jeg var redd han var brent/hadde vondt uten at jeg så hvor. Men han var i full fres resten av kvelden og ingen merker så det gikk heldigvis bra!

• Liker 1
Skrevet
Tatja skrev (4 timer siden):

Det går nok bra, virker som barnet ditt ikke har tatt skade av dette. Moren til min mann, altså min avdøde svigermor, gjorde slik at min mann fikk 3.gr. forbrenning da han var 9 mnd gammel. Sølte kokvarm kaffe på beinet hans.

Han var innlagt i flere mnd, måtte transplantere hud, og har store arr den dag idag. Veldig leit, men hun mente det jo ikke, og ingen har bært nag til henne for det. 

Slapp av - du virket som en god mamma. Vi gjør alle feil, du må tilgi deg selv. Og dette gikk jo bra!  ❤

Uff så leit... hun må ha følt seg helt forferdelig sikkert..:( 

Tusen takk for svaret ditt❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde veldig nytte av et førstehjelpskurs tilpasset småbarnsforeldre når mine barn var små, og jeg var uerfaren. Jeg forstår at du skvatt, men dette trenger du verken ha dårlig samvittighet for eller dra på legevakten for (!). Man skal absolutt prøve å være i forkant av barn og potensielle brannskader, men når du ikke engang ser et merke på huden så har han ikke blitt brent. Små brannsår drar man heller ikke til legevakten med, men man konsulterer de selvfølgelig hvis man er usikker på skadens omfang. 

Nettopp fordi man kan bli så usikker, og ansvaret kan føles så veldig stort så opplevde jeg at et førstehjelpskurs hjalp meg å sortere ut hva som var farlig, hva som ikke var så farlig og hva jeg skal gjøre hvis uhellet faktisk er ute. Veldig nyttig. 

Anonymkode: d701b...309

Jeg har egentlig dette da jeg jobber med barn, men jeg stod liksom der med han og holdt på også plutselig spruta vannet over alt og jeg justerte vannet fra slangen og over til de hullene i sidene, og da jeg trodde jeg stengte vannet så var det feil kran. Alt gikk liksom så fort og jeg dro han unna så fort han hylte fordi jeg skjønte jo da hva som skjedde. Da jeg tok han på stellebordet så roet han seg ganske raskt og jeg skjønte vel innerst inne at det hadde gått fint, men så er det rart med det... man blir så usikker og bekymra. Var redd han var brent uten at jeg så det, og at det kunne ta litt tid før jeg evt ville se det. Men aah, den dårlige samvittigheten kan spise en opp..😫 

Heldigvis var han blid og fornøyd resten av kvelden og det var fortsatt ingenting å se så jeg priser meg lykkelig at det gikk bra❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...