Gå til innhold

Noen andre her som blir feirende julaften alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva pleier du å gjøre når du feirer julaften alene? Kvinne 25

Anonymkode: 102b5...7c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må feire alene. Alle vi kjenner, venner og familie velger å følge anbefalingene på antall gjester. Vi er ikke valgt for noen. 
Føler som å gå i 2.klasse å ikke bli invitert i bursdag og oppdage skuffet at ingen kommer i min heller😥 

Anonymkode: 72497...789

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må feire alene. Alle vi kjenner, venner og familie velger å følge anbefalingene på antall gjester. Vi er ikke valgt for noen. 
Føler som å gå i 2.klasse å ikke bli invitert i bursdag og oppdage skuffet at ingen kommer i min heller😥 

Men er du helt alene eller har du noen med deg?. God klem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hva pleier du å gjøre når du feirer julaften alene? Kvinne 25

Anonymkode: 102b5...7c9

Ingen familie? 

Anonymkode: 907bc...7b5

Skrevet

Ikke vært alene juleaften før, men blir nok det i år. Vært alene mang en nyttårsaften, og tenker å gjøre samme som da.

Begynner å planlegge på forhånd, så jeg får innstilt meg på det og kan begynne å glede meg litt likevel :) Har f.eks tenkt å bestille ny kosedress/pysj, gode kosesokker. Enten julefilmer, eller kanskje finne en serie..? 

Kalkunbryst, waldorfsalat og litt slikt tror jeg. Elsker karamellpudding, så det tenker jeg bestille fra lokal kafé som lager selv.

Julesnop og stearinlys, sølvguttene på TV  - om de får liv til å opptre i år? Tror det skal gå fint jeg :) 

Anonymkode: 8f9c1...6e9

• Liker 6
Skrevet

Mange vil feire julaften alene iår, og det er da ingen krise. En dag i livet. 
Sorgen ved å være alene juleaften er ofte fordi det viser at ikke du har noen. I år handler det om en pandemi, og da kan det da ikke være så farlig. Som sagt; en eneste dag av livet. Vi er ganske så bortskjemte i Norge.

Anonymkode: 8b62f...d2a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har feiret julaften alene i 5 år. Jeg koser meg med filmer, lager god mat, og koser meg med noe godt. 

I år så skal sønnen min feire sammen med meg. Han pleier ellers å feire med storfamilien på får sin side. Men har besteforeldre i risikosonen. Så det blir ikke noe av i år. Men vi skal nok få det veldig koselig.

Anonymkode: b0d3d...f7b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skriver "vi" så du er IKKE alene. 

Anonymkode: a4938...60e

• Liker 7
Skrevet

Jeg skal være alene. Jobber turnus i jula og familien bor langt unna. 

Men jeg gleder meg :) skal lage pinnekjøtt og digg tilbehør, se disneyfilmer, trene og spise snop. Når jeg ikke er på jobb selvfølgelig :)

Anonymkode: 1b651...880

• Liker 2
Skrevet

Feiret jul alene siden jeg begynte å studere. Kuttet kontakt med familie. Jeg la gjerne en løs plan så jeg ikke bare ble sittende å glo på data'n:P Så jeg bakte, lagde julemat og dessert, dro på tur i marka, lånte meg ski, lånte meg også en hund jeg gikk tur med, hadde juleverksted og brukte dette som pynt, så julefilmer, noe standup, litt hobbyer, skypet med venner, hørte på julemusikk, lagde snømann og sånn iglo sak man har lys inni. Har hatt litt lyst til å invitere andre som ikke har noen å være med, hjem til meg:) Evt. bidra til noe gjennom bymisjonen eller noe sånt, vanskeligstilte.

Anonymkode: 5b307...070

• Liker 3
Skrevet

Har feiret alene de siste årene og trives med det :Nikke: Tok tidlig valget om at å sitte å sutre er ikke noe for meg.

Jeg pleier å hoppe i dusjen til sølvguttene, og jeg både sminker og pynter meg for eget velvære :Nikke:

Av èn eller annen grunn er det mange som gir en litt stakkarslig følelse, men jeg koser meg veldig. 

Etter samlivsbrudd hvor vi i mange år var 12 til bords, var de første to årene tøffe. Men i stedetfor å sitte et annet sted å savne det gamle livet, måtte jeg ta et aktivt valg.

Synes dagen raser avgårde og koser meg max :hjerte:

Anonymkode: fe07f...466

• Liker 3
Skrevet

Siden tante Korona ikke kjenner sin besøkelsestid, må jeg feire jul alene i all utlendighet. Flybilletten hjem koster (jule)flesk, og i tillegg kommer koronahotell. I tillegg har jeg ikke mulighet til å reise før tidligst den 17. desember. Og med ti-dagers karantene, får jeg derfor ikke sett familien før tidligst 3. juledag. Da er jo mye av vitsen med julefeiring borte for min del. 

Jeg har ikke lagt noen voldsomme planer. Vurderer å pynte litt - kanskje en grankrans eller et juletre hvis jeg virkelig skal slå på stortromma. Og helst pynte det som juletreet hos Mikke Mus når Snipp og Snapp erter Pluto. Altså kitsch, kitsch, og enda mer kitsch. Herlig!

Hvis været er fint, tar jeg meg muligens en lengre tur i parken i stille kontemplasjon, mens ei ribbe eller et lammelår får langtidssteke i ovnen (får ikke tak i pinnekjøtt). Og mens maten gjør seg god og varm, tar jeg et langt karbad. Julelaugen, så å si. Kanskje lakkerer jeg neglene julerøde også. 

Unntaksvis blir det julemusikalske toner fra stereoen. Tittekassa byr på Disneys juleshow når jeg vil (takket være Disney+), "Tre nøtter for Askepott (dog uten Knut Risans synkronisering, til gjengjeld på tsjekkisk) og ikke minst "A Christmas Story" på DVD. 

På kvelden blir det garantert Facetime med familien.

I romjula kommer et par venner på middag, så det blir koselig.  

Det er vemodig å ikke kunne feire jul med familien. Foreldrene mine begynner å bli godt voksne, og jula har alltid vært en tid hvor vi har sett hverandre - uansett hvor i verden vi befant oss. I tillegg har dette året vært relativt dramatisk - ikke med tanke på Korona, men annen livsinngripende sykdom. Men nå er ting slik de er, jeg kan ikke endre noe ved det, og får heller prøve å gjøre det beste utav situasjonen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...