Gå til innhold

Ikke imponert over det regjeringen kaller priskutt

Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker
Skrevet

Regjeringen skryter på seg at dette er kutt de har gjort, som vil gangne lommeboka til folk flest. Slik jeg ser det, er det å strekke sannheten veldig langt, til noe som egentlig ikke er sant. Hvis de virkelig ville gjort noen kutt, burde de heller gjort det i priser som gangnet alle. Ikke fjerne avgiftene på alt det usunne vi ikke trenger mer av.

https://www.tv2.no/nyheter/11813327

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er avgiftene nå satt ned like mye som de er satt opp i løpet av de blåblås regjeringstid?

• Liker 6
Gjest Villfisker
Skrevet
T-Rex skrev (Akkurat nå):

Er avgiftene nå satt ned like mye som de er satt opp i løpet av de blåblås regjeringstid?

Det aner jeg ikke. Godt spørsmål.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Villfisker skrev (1 minutt siden):

Regjeringen skryter på seg at dette er kutt de har gjort, som vil gangne lommeboka til folk flest. Slik jeg ser det, er det å strekke sannheten veldig langt, til noe som egentlig ikke er sant. Hvis de virkelig ville gjort noen kutt, burde de heller gjort det i priser som gangnet alle. Ikke fjerne avgiftene på alt det usunne vi ikke trenger mer av.

Regjeringen kan ikke kutte prisen på matvarer, de kan bare redusere skatten. Selv om det er vanskelig å forstå for den gjengse kvinneguidenbrukeren må det også være en viss balanse mellom statens inntekter og utgifter.

Skrevet

- Siden Siv Jensen tok over som finansminister har grensehandelen økt med 13,5% og alkoholavgiftene med 12 , sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i en pressemelding fra VBF, Vin - og brennevinleverandørenes forening.

https://www.dagbladet.no/mat/siv-oker-alkoholavgiften---en-gavepakke-til-systembolaget-og-smuglere/70293019

Men så klart, nå nærmer det seg valg, og da er det andre boller!

• Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Kastanjefrø skrev (5 minutter siden):

Regjeringen kan ikke kutte prisen på matvarer, de kan bare redusere skatten. Selv om det er vanskelig å forstå for den gjengse kvinneguidenbrukeren må det også være en viss balanse mellom statens inntekter og utgifter.

Den er forståelig, men om de i det hele tatt skal kutte, bør de i så fall kutte på noe som faktisk gangner folk flest. Ellers kan de faktisk la det være. At dette vil endre på lommeboka til folk flest, er faktisk ikke sant, og da blir jeg provosert over en sånn påstand.

Endret av Villfisker
Gjest Kastanjefrø
Skrevet

Den er forståelig, men om de i det hele tatt skal kutte, bør de i så fall kutte på noe som faktisk gangner forlk flest. Ellers kan de faktisk la det være. At dette vil endre på lommeboka til folk flest, er faktisk ikke sant, og da blir jeg fqktisk provosert over en sånn påstand.

Du forstår at det er FRP som har fått denne endringen gjennom, hvor kjernesakene til deres velgere er lavere pris på alkohol og tobakk? Og for de det gjelder, vil nok endringen ha en innvirkning på kassalappen, spesielt sett mot den vanlige økningen det ville blitt.

Gjest Villfisker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Du forstår at det er FRP som har fått denne endringen gjennom, hvor kjernesakene til deres velgere er lavere pris på alkohol og tobakk? Og for de det gjelder, vil nok endringen ha en innvirkning på kassalappen, spesielt sett mot den vanlige økningen det ville blitt.

Forstår det ja, men syns det er en merkelig og ulogisk prioritering.

Skrevet
1 minutt siden, Kastanjefrø said:

Hvis du leser artikkelen jeg lenker til, ser du at FrP i regjering har satt OPP alkoholavgiften mer enn den nå settes ned. Og den settes kun ned for øl og bordvin, så totalt sett er alkoholavgiften vesentlig høyere nå, etter nedsettelsen, enn den var da de blåblå kom i regjering.

• Liker 4
Gjest Kastanjefrø
Skrevet

Forstår det ja, men syns det er en merkelig og ulogisk prioritering.

Du syns det er merkelig av et parti å prioritere en sak som er viktig for velgerne deres?

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
T-Rex skrev (Akkurat nå):

Hvis du leser artikkelen jeg lenker til, ser du at FrP i regjering har satt OPP alkoholavgiften mer enn den nå settes ned. Og den settes kun ned for øl og bordvin, så totalt sett er alkoholavgiften vesentlig høyere nå, etter nedsettelsen, enn den var da de blåblå kom i regjering.

Om du tenker med mer enn én hjernecelle på en gang, ville du skjønt at det er totalt irrelevant for poenget mitt.

Gjest theTitanic
Skrevet
Villfisker skrev (16 minutter siden):

Enig . Kutt for folk flest bør bety at nødvendige matbehov blir billigere. Sukker, alkohol, brus og snop er ikke nødvendig mat. Det er SUNN mat som burde bli billigere. Ikke unødvendig vås. Disse avgiftskuttene er bare bidrag til et usunnere kosthold.

Gjest Villfisker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Du syns det er merkelig av et parti å prioritere en sak som er viktig for velgerne deres?

Nei, jeg syns det er merkelig at noe så unødvendig har så høy prioritering hos mange. 

Gjest Villfisker
Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Enig . Kutt for folk flest bør bety at nødvendige matbehov blir billigere. Sukker, alkohol, brus og snop er ikke nødvendig mat. Det er SUNN mat som burde bli billigere. Ikke unødvendig vås. Disse avgiftskuttene er bare bidrag til et usunnere kosthold.

Helt enig.

Skrevet
2 minutter siden, Kastanjefrø said:

Om du tenker med mer enn én hjernecelle på en gang, ville du skjønt at det er totalt irrelevant for poenget mitt.

Du skriver:

Du forstår at det er FRP som har fått denne endringen gjennom, hvor kjernesakene til deres velgere er lavere pris på alkohol og tobakk? Og for de det gjelder, vil nok endringen ha en innvirkning på kassalappen

Og jeg forteller deg, som sant er, at særavgiften på alkohol har gått OPP i FrPs tid i regjering, og at den fremdeles, etter den planlagte nedjusteringen, vil være høyrere enn den var under de rødgrønne. FrP har altså sviktet sine velgere.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dette blir like dumt som når Marie Antoinette bedyret de berømte ordene "Qu'ils mangent de la brioche". Folket sultet under den franske revolusjonen på 1700-tallet, og de bortskjemte snobbene forstod ikke hvorfor folket ikke bare kunne spise kake da, hvis de ikke hadde mat. Merkelig hvordan historien gjentar seg. 

Endret av etnavn
  • Liker 4
Skrevet

Brød og sirkus.

• Liker 3
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
T-Rex skrev (14 timer siden):

Du skriver:

Du forstår at det er FRP som har fått denne endringen gjennom, hvor kjernesakene til deres velgere er lavere pris på alkohol og tobakk? Og for de det gjelder, vil nok endringen ha en innvirkning på kassalappen

Og jeg forteller deg, som sant er, at særavgiften på alkohol har gått OPP i FrPs tid i regjering, og at den fremdeles, etter den planlagte nedjusteringen, vil være høyrere enn den var under de rødgrønne. FrP har altså sviktet sine velgere.

Jeg har aldri argumentert for at særavgiften på alkohol ikke har økt under den borgerlige regjeringen, derfor er poenget ditt irrelevant. Det er totalt urimelig å sammenligne skattenivået med hva det var for 7 år siden, det må sammenlignes med hva det sannsynligvis ville vært, uten de i regjering. 

Endret av Kastanjefrø
Skrevet
Just now, Kastanjefrø said:

Jeg har aldri argumentert for at særavgiften på alkohol ikke har økt under den borgerlige regjeringen, derfor er poenget ditt irrelevant. Og det er totalt urimelig å sammenligne skattenivået med hva det var for 7 år siden, det må sammenlignes med hva det sannsynligvis ville vært, uten de i regjering. 

🤣

• Liker 1
Skrevet
etnavn skrev (3 minutter siden):

Dette blir like dumt som når Marie Antoinette bedyret de berømte ordene "Qu'ils mangent de la brioche".

Marie Antoinette sa ikke det, det er bare en myte. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...