Gå til innhold

Ønsker egentlig ikke å gifte meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, jeg ønsker i hvert fall ikke en stor bryllupsfest med taler og tårer og annet kleint spetakkel. Dessuten koster jo sånt mye penger, penger jeg gjerne vil bruke på andre ting. Det er nok en god del år frem i tid til det blir aktuelt, men samboer har sagt at han ønsker seg et tradisjonelt bryllup. Jeg kan gjerne gifte meg bare for papirene og rettighetene, men det er altså den festen som er problemet. Samtidig virker det veldig stusselig å gifte seg på rådhuset, eller å holde bare en liten fest. Ser for meg at vi må inngå et kompromiss her, men hvilke alternativer har vi, egentlig?

Anonymkode: 4519e...5b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde stor feiring på budsjett. Hvis du er litt kreativ trenger dere ikke bruke vanvittig mye penger på et tradisjonelt bryllup. Ikke bekymre deg om dette enda. 

Anonymkode: 9ee66...de6

Skrevet

Vi hadde et lite bryllup. Giftet oss på rådhuset og gikk ut og spiste middag med familiene våre etterpå. Dagen etterpå hadde vi fest hjemme hos oss med tapas og masse vin. Ingen brudekjole eller taler på festen, bare venner i godt lag. 😄 

Anonymkode: b556a...60e

• Liker 5
Skrevet

Liten billig fest med aller nærmeste familie og venner, dere kan jo fortsatt gifte dere i kirka. Kanskje kun foreldre og søsken + de aller nærmeste vennene trenger å komme? Har du tatt det opp med kjæresten din da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi hadde stor feiring på budsjett. Hvis du er litt kreativ trenger dere ikke bruke vanvittig mye penger på et tradisjonelt bryllup. Ikke bekymre deg om dette enda. 

Anonymkode: 9ee66...de6

Har egentlig ikke lyst på et tradisjonelt bryllup, hehe.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi hadde et lite bryllup. Giftet oss på rådhuset og gikk ut og spiste middag med familiene våre etterpå. Dagen etterpå hadde vi fest hjemme hos oss med tapas og masse vin. Ingen brudekjole eller taler på festen, bare venner i godt lag. 😄 

Anonymkode: b556a...60e

Ikke dumt!

MLy92 skrev (8 minutter siden):

Liten billig fest med aller nærmeste familie og venner, dere kan jo fortsatt gifte dere i kirka. Kanskje kun foreldre og søsken + de aller nærmeste vennene trenger å komme? Har du tatt det opp med kjæresten din da? 

Ja jo, sliter bare litt med denne kirkegreia, for verken jeg eller samboer er kristne, til tross for at vi er medlemmer av kirka. Han har gitt uttrykk for at han ønsker bryllup i kirka uansett pga tradisjon, og at det er det som er forventet fra familien. Han vil også døype fremtidige barn i kirka pga tradisjon, men jeg er litt mer tilbakeholden der. Selv konfirmerte jeg meg kun for pengene, og har vært ateist helt siden jeg var barn, til tross for kristen familie. Samtidig er det det som er forventet. Orker ikke å gifte meg i noen religion eller forbunds navn, om det gir mening? Synes alt bare er svada uansett. Har ikke tatt det opp med samboer ennå, men aner ikke når riktig tidspunkt for å ta det opp er heller.

• Liker 2
Skrevet

Samme situasjon her. 

Gadd ikke ta kampen før forlovelsen var en realitet.

Om han ønsket tradisjonelt var beskjeden at han fikk planlegge alt selv. Tok en uke, så ga han opp. 

Det ble ambassadebryllup med oss to, og to gode vennepar. Michelinrestauranter, femstjernes hotell, fine stunder gjennom en langhelg, og et minne for livet. 1/4 av hva et bryllup med 100 stykker ville kostet. Tre dagers markering. Og mye tid til å bare nyte. 

Dåp var greit. Betydde mye for både mine og hans foreldre. Og ser på det som tradisjon, ikke religion. 

Anonymkode: 6a763...518

• Liker 2
Skrevet

Gifter du deg bare for å gå med på et kompromiss? Kan dere ikke bare ha en voksen samtale om at dere bare kan forbli samboere? Jeg har selv ikke lyst til å gifte meg fordi jeg synes det er urealistisk at man skal være bundet resten av livet. Man lager situasjonen mer komplisert enn den hadde trengt å være i min mening. 

Anonymkode: 3e2dc...7c1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Samme situasjon her. 

Gadd ikke ta kampen før forlovelsen var en realitet.

Om han ønsket tradisjonelt var beskjeden at han fikk planlegge alt selv. Tok en uke, så ga han opp. 

Det ble ambassadebryllup med oss to, og to gode vennepar. Michelinrestauranter, femstjernes hotell, fine stunder gjennom en langhelg, og et minne for livet. 1/4 av hva et bryllup med 100 stykker ville kostet. Tre dagers markering. Og mye tid til å bare nyte. 

Dåp var greit. Betydde mye for både mine og hans foreldre. Og ser på det som tradisjon, ikke religion. 

Dette hørtes deilig ut! Har ikke hørt om ambassadebryllup før, er det som å gifte seg på rådhuset, bare på ambassaden? Høres brått litt mer staselig ut enn et trist rådhus i betong fra 70-tallet.

Er forsåvidt enig i det med dåpen, samtidig som det innerst inne føles ganske hyklerisk, men det skal jeg klare å legge til sides om det fortsatt er viktig for samboer når det blir aktuelt. Er mye mindre styr rundt det, og derfor lettere å gå med på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gifter du deg bare for å gå med på et kompromiss? Kan dere ikke bare ha en voksen samtale om at dere bare kan forbli samboere? Jeg har selv ikke lyst til å gifte meg fordi jeg synes det er urealistisk at man skal være bundet resten av livet. Man lager situasjonen mer komplisert enn den hadde trengt å være i min mening. 

Anonymkode: 3e2dc...7c1

Nei, har jo lyst til å gifte meg, men ikke på tradisjonell måte. Derfor må det nok inngås kompromiss, når samboer ønsker det tradisjonelt.

• Liker 2
Skrevet

Dette hørtes deilig ut! Har ikke hørt om ambassadebryllup før, er det som å gifte seg på rådhuset, bare på ambassaden? Høres brått litt mer staselig ut enn et trist rådhus i betong fra 70-tallet.

Er forsåvidt enig i det med dåpen, samtidig som det innerst inne føles ganske hyklerisk, men det skal jeg klare å legge til sides om det fortsatt er viktig for samboer når det blir aktuelt. Er mye mindre styr rundt det, og derfor lettere å gå med på.

Seremonien er nok ganske lik, og borgerlig. Tror avtaleteksten er den samme på ambassade som på tinghus. Men det vil den alltid være når du ikke ønsker religiøse rammer og tekster. Det er jo begrenset hva man kan snakke om og "forkynne" om det er en juridisk kontrakt man ønsker. Og både tinghusansatte og ambassadepersonell går i trauste dresser/drakter. Og ingen offentlige bygg matcher en kirke. Så du bør nok gå et-par runder med deg selv om det er "staselig og høytidelig" du ønsker. 

• Liker 1
Skrevet

Seremonien er nok ganske lik, og borgerlig. Tror avtaleteksten er den samme på ambassade som på tinghus. Men det vil den alltid være når du ikke ønsker religiøse rammer og tekster. Det er jo begrenset hva man kan snakke om og "forkynne" om det er en juridisk kontrakt man ønsker. Og både tinghusansatte og ambassadepersonell går i trauste dresser/drakter. Og ingen offentlige bygg matcher en kirke. Så du bør nok gå et-par runder med deg selv om det er "staselig og høytidelig" du ønsker. 

Har vel egentlig ikke et stort behov for staselig og høytidelig, men det skader ikke om omgivelsene er pene å se på, hehe. Synes gamle kirker er vakre å se på, men liker ikke alt som hører med, rett og slett. Og den der "følge bruden til alters"-greia vil jeg i hvert fall ha meg frabedt, men det ser kanskje rart ut det også? I hovedsak orker jeg bare ikke mye styr og planlegging.

• Liker 4
Skrevet

Min mann ville også gifte seg i kirka. Men når vi faktisk ble forlova var det til slutt han som foreslo at det var enklere og mindre styr om vi gjorde det på rådhuset. Jeg har aldri ønsket å gifte meg i kirka og er heller ikke medlem i statskirka så jeg påvirka ham nok en del.

Vi gifta oss i alle fall på rådhuset i høst, og det var mye mer høytidelig enn jeg forventa. Nydelig seremonirom og vigsler leste opp et kjempefint dikt i tillegg til standardteksten. Vi hadde mulighet til å gjøre det mer personlig med musikkinnslag eller lignende, men det var ikke noe som passet for oss. Etterpå var vi på restaurant med de få gjestene vi fikk lov å ha.

Er veldig fornøyd med hvordan det ble! 

Anonymkode: 6a664...d3c

• Liker 1
Skrevet

Vil få anbefale unitarforbundet, de lager seremonien akkurat som du vil, uten å gjøre sånn som human etisk forbund gjør med å snakke om human etikk og bla bla bla. De har noen maler dere kan gå ut ifra, eller lage helt selv og alt kan endres. Superfleksible. Holder seremoni hvor som helst. Vi brukte dem også til dåp (livssynsnøytral, meldes ikke inn noe sted).

Anonymkode: 21156...7e8

Skrevet

Mange ambassader holder til i flotte bygg, så det er oftest flottere omgivelser enn rådhus i Norge. Med litt research kan du finne et sted som både har fin ambassade og er et spannende reisemål. :) 

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, genialt! Det der tror jeg fungerer med 99% av alle menn som ønsker seg stort og flott bryllup 😄

Anonymkode: 7d137...0bc

• Liker 4
Skrevet

Selv dropper vi giftemål da vi ønsker å investere i eiendom i en annen by i tillegg.

Som gift må man ha samme bostedsadresse, så leilighet nr. 2 vil da bli sekundærbolig med høy skatt osv. Grunnen til at vi ønsker å investere er at samboer har fått tidenes jobbtilbud der, men 2 timer er for langt å pendle, og leie er bortkastede penger og upraktisk.

Har skrevet testamente og samboeravtale, så ser ikke grunnen til å gifte oss siden vi ikke er religiøse. Funker fint for oss 😊

Anonymkode: adcaf...f2b

• Liker 1
Skrevet

Når mannen din sier han vil gifte seg tradisjonelt, spør litt mer hva han legger i det. Er det kirke, 100 gjester, taler, dans, kaker og hele pakka? Er det drømmen hans, eller er det fordi andre forventer det? Er det fordi han har blitt invitert i slike bryllup selv, og tror han må invitere andre til det samme? :) Det kan ligge mye bak, men det kan også være et oppriktig ønske.

Jeg tenker at dere skal begge ha et bryllup dere kan se tilbake på og være fornøyd med. Kompromisser kan være f.eks tinghus i stedet for kirke, det kan være restaurant i stedet for lokale, det kan være 30 gjester i stedet for 60. Det kan være mye forskjellig :) Har dere bunader kan de brukes i stedet for tradisjonell brudekjole. 

Dere velger akkurat hva dere vil, men det er nok riktig at dere begge må rikke dere litt. Tenk over hva som er viktigst for deg, og hva som er viktigst for han. Vil han ha hele vennegjengen og dermed blir dere 60? Ok, greit, men hvis du syns kirka er kleint så blir det utendørs/tinghus i stedet. Dere må gi og ta litt, og som sagt, finn ut hva SPESIFIKT dere ønsker og ikke ønsker hver for dere, og ta en samtale ut fra det :) 

Anonymkode: 39837...0a5

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i en lignende situasjon...

Drømte om et lute bryllup kun med de nærmeste. Samboer på sin side ønsker et STORT bryllup, der alle i hans store omgangskrets er invitert.  I starten kom vi opp i 100 gjester pga dette, der ca 80 var fra hans side. Men nå har han motvillig kuttet ned litt og vi er landet på totalt 60-70 inviterte.

Vi ønsker begge et kirkebryllup men jeg vil helst slippe en stiv og formell fest etterpå med taler og lang middag. Han har motvillig gått med på dette. Middagen blir relativt kort (2-3 timer), og med runde bord istedenfor langbord for å gjøre det mindre formelt. Det blir heller ingen taler, eller ihvertfall veldig få. Jeg liker ikke tradisjonene med å kysse på stolen og under bordet, men dette har han vært helt bestemt på at han vil så har gått med på det. Har sagt jeg ikke ønsker noe tradisjonell dansing med svigerfar og andre av hans mannlige slektninger «etter tur». Men det er vel heller ikke så aktuelt nå i disse korona-tider.

Man må bare prøve å gi og ta litt. Føler fortsatt jeg er den som gir mest, da jeg ønsker et lite bryllup. Men har innsett at vi ikke klarer å møtes helt på midten. Litt sårt å tenke på at jeg aldri får det bryllupet jeg ønsker, men man må kompromisse.

Anonymkode: 7ad51...5d8

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ønsker heller ikke å gifte meg. For meg er det bare mest dette med hvorfor ? 
samtidlig har jeg ingen å be på noe bryllup. Hverken gjester eller forlover. 🙈🙈😂😂😂

Anonymkode: 5410d...ed7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...