Gå til innhold

Vanskelig familiejul pga korona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kom retningslinjene for jula og det ser ikke ut som familien får feiret som planlagt. Vi skulle på en hytte på sørlandet alle sammen, men vi er 12 stk fordelt på 4 husstander. 

Vi har forsåvidt vært tydelige på at vi måtte ta høyde for at det ikke lot seg gjennomføre. Men nå er foreldrene mine veldig lei seg for at vi har meldt ifra at vi ikke kommer og de har dårlig samvittighet for at vi blir alene på julaften. Vi har to barn i barnehagealder og de hadde gledet seg til jul sammen. 

I tillegg er broren min forbanna for at foreldrene våre vurderer å dra hjem tidligere for å få vært sammen med oss alle i romjula.  Bror har voksne barn som også skal være med på hytta, så han har alle "sine" der. Han oppfører seg som om vi ødelegger hele jula. 

Jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse dette... Blir bare lei meg av hele greia 

Anonymkode: 4b817...1a2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig for alle - men er ikke regelen 10 gjester + verter?

så om det er 3 som er verter så kan det komme 9 gjester?

Man må jo fremdeles overholde de andre reglene, men sånn rent formelt høres det ut som det er innenfor.

• Liker 13
Skrevet

Herregud, folk er så egoister. Dette blir èn jul som blir annerledes. Jul er det hver jævla år. Man må ikke samles hver jul. Før vaksine kommer og hele helsevesenet dukker under så får alle gjøre sin del! Feire hver for seg denne ène jula dreper faktisk ingen! Men om alle feirer med alle så vil faktisk folk dø!

Anonymkode: 6230e...7b2

• Liker 22
Skrevet
ekkoet skrev (1 minutt siden):

Vanskelig for alle - men er ikke regelen 10 gjester + verter?

så om det er 3 som er verter så kan det komme 9 gjester?

Man må jo fremdeles overholde de andre reglene, men sånn rent formelt høres det ut som det er innenfor.

1 meter mellom alle (også barna) hele jula og 2 meter til de i risikogruppen skal godt gjøres når man sitter på en hytte hele romjulen. Det gjelder rundt spisebordet også.

Skjønner deg godt, TS, det er jo veldig leit at det blir så i år. Men barna tar ikke skade av å være hjemme tenker jeg, vi får hellere tenke på hvor heldig vi er som faktisk ikke sitter i lockdown slik som i vår, og så hellere ta igjen med en sommerfest når alle er vaksinert. 

PS. broren din er en kødd, håper du og foreldrene klarer å se furtingen som bakgrunnsstøy - han har visst ikke tenkt helt langt nok,

Anonymkode: f414c...2f5

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

1 meter mellom alle (også barna) hele jula og 2 meter til de i risikogruppen skal godt gjøres når man sitter på en hytte hele romjulen. Det gjelder rundt spisebordet også.

Ja, det er nettopp dette med avstand. Foreldrene er i risikogruppen pga alder og helse. 

I tillegg er det nesten fem timer å kjøre, og planen var opprinnelig å være en hel uke alle sammen. 

For min egen del spiller det ikke så stor rolle hvor vi er eller med hvem, men jeg syns det er trist for ungene. Julaften er jo årets høydepunkt for dem, og det blir rart å ikke feire med besteforeldrene. Men ja, det er i det minste ikke en lockdown. Heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner deg godt, TS, det er jo veldig leit at det blir så i år. Men barna tar ikke skade av å være hjemme tenker jeg, vi får hellere tenke på hvor heldig vi er som faktisk ikke sitter i lockdown slik som i vår, og så hellere ta igjen med en sommerfest når alle er vaksinert. 

PS. broren din er en kødd, håper du og foreldrene klarer å se furtingen som bakgrunnsstøy - han har visst ikke tenkt helt langt nok,

Jeg er enig i dette - at man kan betyr ikke at man bør og det er nok vanskelig å oveholde de reglene som finnes.

Er selv spent på hvordan vår jul blir her. Jeg kunne godt tenke meg å være alene hjemme med kone og unger.

Vi er 13 stk som skal/skulle feire jul hjemme hos svigerforeldre. Ettersom de bare er 2 i husstanden er ikke dette tillatt. Om vi feirer hjemme hos oss (som er 4 i husstanden) er det plutselig tillatt, selv om vi ikke har noe bedre plass. Om dette betyr at vi kan være hos dem eller ikke bør være hos oss er vanskelig å gi et godt svar på.

Det er uansett umulig å holde 1m avstand mellom familiene gjennom kvelden, så jeg er litt spent på hva resten av familien vil mene/gjøre her. Redd mitt ønske er upopulært.

Skrevet
ekkoet skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig i dette - at man kan betyr ikke at man bør og det er nok vanskelig å oveholde de reglene som finnes.

Er selv spent på hvordan vår jul blir her. Jeg kunne godt tenke meg å være alene hjemme med kone og unger.

Vi er 13 stk som skal/skulle feire jul hjemme hos svigerforeldre. Ettersom de bare er 2 i husstanden er ikke dette tillatt. Om vi feirer hjemme hos oss (som er 4 i husstanden) er det plutselig tillatt, selv om vi ikke har noe bedre plass. Om dette betyr at vi kan være hos dem eller ikke bør være hos oss er vanskelig å gi et godt svar på.

Det er uansett umulig å holde 1m avstand mellom familiene gjennom kvelden, så jeg er litt spent på hva resten av familien vil mene/gjøre her. Redd mitt ønske er upopulært.

Interessant! Det hadde jeg ikke tenkt på. Den som har den største husstanden, bør invitere 😀

Anonymkode: 90cec...b97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, folk er så egoister. Dette blir èn jul som blir annerledes. Jul er det hver jævla år. Man må ikke samles hver jul. Før vaksine kommer og hele helsevesenet dukker under så får alle gjøre sin del! Feire hver for seg denne ène jula dreper faktisk ingen! Men om alle feirer med alle så vil faktisk folk dø!

Anonymkode: 6230e...7b2

Enig meg deg. Nå må folk snart slutte å sutre så innmari. Nei det blir ingen vanlig jul i år. Folk må da vel greie en jul uten å klumpe seg sammen. 
Her er alt avlyst, jeg og mannen sitter alene på julaften uten problemer. Ingen familimiddager med hverken den ene eller den andre resten av jula heller. Avlyst.

Jeg tror nesten ikke det er sant. Fokuset må flyttes dit det hører hjemme, nemlig å holde folk friske noen få måneder til. HVa betyr det om vi ikke får feiret jul i flokk en i år

Anonymkode: 81151...706

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kom retningslinjene for jula og det ser ikke ut som familien får feiret som planlagt. Vi skulle på en hytte på sørlandet alle sammen, men vi er 12 stk fordelt på 4 husstander. 

Vi har forsåvidt vært tydelige på at vi måtte ta høyde for at det ikke lot seg gjennomføre. Men nå er foreldrene mine veldig lei seg for at vi har meldt ifra at vi ikke kommer og de har dårlig samvittighet for at vi blir alene på julaften. Vi har to barn i barnehagealder og de hadde gledet seg til jul sammen. 

I tillegg er broren min forbanna for at foreldrene våre vurderer å dra hjem tidligere for å få vært sammen med oss alle i romjula.  Bror har voksne barn som også skal være med på hytta, så han har alle "sine" der. Han oppfører seg som om vi ødelegger hele jula. 

Egentlig burde ingen dra på den hytten år og hver familie burde feire for seg. 

Anonymkode: 81151...706

• Liker 6
Skrevet

Retningslinjene er bare anbefalinger😊 

Anonymkode: 6fffa...885

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Retningslinjene sier husstanden pluss 10, så jeg vil tro det går fint for dere. Men det går bare dersom dere har stort nok spisebord til å ha 1m mellom hver gjest. Og stor nok plass ellers til å holde 1-2 meter avstand gjennom kvelden. Det er noe dere må avgjøre om dere har plass til. 

Skrevet
mercury_ skrev (7 minutter siden):

Retningslinjene sier husstanden pluss 10, så jeg vil tro det går fint for dere. Men det går bare dersom dere har stort nok spisebord til å ha 1m mellom hver gjest. Og stor nok plass ellers til å holde 1-2 meter avstand gjennom kvelden. Det er noe dere må avgjøre om dere har plass til. 

Det holder vel med en meter mellom hver kohort? En kjernefamilie er nærkontakter og kan sitte tettere.

Anonymkode: 1985a...d17

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det holder vel med en meter mellom hver kohort? En kjernefamilie er nærkontakter og kan sitte tettere.

Anonymkode: 1985a...d17

Ja, det stemmer :)

• Liker 3
Skrevet

Det er anbefalinger. Dere begår ikke lovbrudd om dere er flere enn 10 og ikke holder 1 meter avstand.

Anonymkode: 8abbc...a34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er anbefalinger. Dere begår ikke lovbrudd om dere er flere enn 10 og ikke holder 1 meter avstand.

Anonymkode: 8abbc...a34

Ja, så da er det bare å drite i dem, ikke sant? Så kan vi ha nedstengte storbyer også i januar og februar.

Anonymkode: 90cec...b97

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes dere har tatt et helt rett valg. Det vil være umulig å være så mange på en hytte og overhode en meters avstand mellom kohortene.

Jeg tenker du må si til dine foreldre at dere vil klare å lage en fin jul for dere i kjernefamilien, og at de ikke må ha dårlig samvittighet for at dere må være alene. 

Også tenker jeg det er helt naturlig at de drar tidligere hjem for å være med dere. Så at han er forbanna er noe du ikke må la gå inn på deg. 

Anonymkode: 0430f...69f

• Liker 3
Skrevet
ekkoet skrev (2 timer siden):

Vi er 13 stk som skal/skulle feire jul hjemme hos svigerforeldre. Ettersom de bare er 2 i husstanden er ikke dette tillatt. Om vi feirer hjemme hos oss (som er 4 i husstanden) er det plutselig tillatt, selv om vi ikke har noe bedre plass. 

Men det er bare greit å være så mange om man likevel klarer å overholde 1 metersregelen. 

Anonymkode: 0430f...69f

• Liker 2
Skrevet
mercury_ skrev (26 minutter siden):

Men det går bare dersom dere har stort nok spisebord til å ha 1m mellom hver gjest

Akkurat det der ville jeg tatt med en klype salt, de kunne vel liksom ikke si noe annet...  

Det er noe som heter å være mer katolsk enn paven... ;) 

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Det er holdninger som dette som gjør at vi fremdeles har høy smitte i landet.

Anonymkode: 04a44...011

• Liker 10
Skrevet

Min mor får ikke feiret med sitt eneste barnebarn pga. korona, skule mye heller ønsket hun kunne få feiret med den familien enn bare meg.. men sånn er det nå bare..

Anonymkode: a5540...c54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...