Gå til innhold

Stjernestøv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser den med barna. Det irriterer meg veldig at de ikke skjønner at Varg er snill, og Ingeborg er slem. De blir irriterte på meg når jeg forteller dem at det er Ingeborg som vil holde Elly på jorda, for at hun selv får kraft da. Mens Varg vil ha med seg Elly hjem, og er fokusert på hjemreisen. Så småkrangler vi, og jeg sier "SE da!!! Skjønner dere ingenting, eller?" 😄 Men de er så opptatte av stereotyper, søt gammel dame som smiler må være snill, underlig fyr med rufsete, langt hår må være slem....

Anonymkode: 53a49...9e8

Det var ikke helt tydelig før siste episode da Elly og Ingeborg lå på snøen og Ingeborg tok på Elly slik at stjernen ikke lyste lenger. Tidligere har det vært mer utydelige signaler... Og Varg er jo utvilsomt en raring for barn, nesten litt skummel.

Anonymkode: 612d5...551

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at jeg synes serien begynner å bli spennende nå. Liker den mye vendinga med at det endelig bygges opp spenning og går mot en løsning. Liker også at Jo endelig har venner og smiler mer. Det gir mer godfølelse. Tror serien som helhet hadde vært mer feelgood fra start om Jo hadde fått hvertfall en venn tidlig (utenom Elly, som og tok veldig lang tid).

Dagens episode hadde en veldig god blanding mellom det gode og triste. Jeg er nå glad jeg ikke ga den opp, selv om det frista mye. Den er fortsatt ikke av de beste, men føler endelig litt glede over ny episode. 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cambria skrev (18 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg synes serien begynner å bli spennende nå. Liker den mye vendinga med at det endelig bygges opp spenning og går mot en løsning. Liker også at Jo endelig har venner og smiler mer. Det gir mer godfølelse. Tror serien som helhet hadde vært mer feelgood fra start om Jo hadde fått hvertfall en venn tidlig (utenom Elly, som og tok veldig lang tid).

Dagens episode hadde en veldig god blanding mellom det gode og triste. Jeg er nå glad jeg ikke ga den opp, selv om det frista mye. Den er fortsatt ikke av de beste, men føler endelig litt glede over ny episode. 🙂

Samme her, liker den nå. 

Det var noe tungt og trist over de første episodene, dessverre, og skuffet litt. Men nå tar den seg opp og jeg synes det er mer action og glede der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistenkt de siste episodene at det er Varg som er snill og Ingeborg som er slem (i hvertfall egoistisk), og det ble jo helt tydelig da de lå i snøen. Ble lei meg da Varg gikk på bussen😅 Jeg tror Kalle kommer til å skjønne hva Ingeborg driver med, han er jo vant til at hun tenker kun på seg selv. 

Jeg har ikke barn btw, ser på julekalenderen alene. Men jeg tenker at denne må jo være litt vanskelig for barn å få taket på, det må være mye de ikke skjønner. Men det spiller kanskje ingen rolle. 

Anonymkode: bb122...c88

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger lillebroren til Jo. 

Syntes fremdeles det er litt for mye trist og surt. Datteren min er litt for ung og syntes det er enten kjedelig eller skummelt. Men jeg syntes det har blitt litt mer spennende og ihvertfall noen glimt av godt humør! 

Anonymkode: c0e9a...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alt til barn være sukkersøtt? Og alt rundt jula. Det er bra de lager saker som tematiserer vanskelige tema som mange står oppi. Hvordan skal barn lære seg å håndtere vanskelige følelser om man ikke får det servert? Her har vi mange følelser: sjalusi, sinne, glede, misunnelse, vennskap, egoisme, og jeg synes jeg aner en moral her: Elly må lære seg å ikke tenke så mye på seg selv - slik blir hun en "ledestjerne". Ingeborg forsøkte hardt via å hjelpe folk, men det er jo ganske tydelig at hun hjalp folk av feil grunner (fordi det fikk henne til å se bra ut/fordi hun ville hjem). Det er først når Elly er god mot andre ikke for å oppnå noe selv, hun kommer hjem. Kanskje også Varg blir helten, som ofrer sin kraft for Elly sin skyld (og er igjen i vår verden sammen med Leon sin mamma ;) ). Jeg liker serien! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må bruke anledningen til å snakke med barna om disse følelsene - mens man ser på det sammen med dem. F.eks hvorfor er Jo ekkel mot lillebroren sin? Er det fordi han er sur på pappaen og fordi han er så glad når han er så trist og sur? Er det ok? Hvem er "snill" og hvem er "slem" og hvorfor handler de som de gjør? Det er ikke så lett om man har en treåring, men for 7-10 år tenker jeg den er perfekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og: Enda en moral! Pappaen vil til slutt lære seg at familie er viktigere enn karrieren (for en utrolig sur sjef han har!) I begynnelsen skjønte jeg ikke helt hvorfor de skulle gå fra hverandre og alt skulle være så kaldt og distansert mellom foreldrene, men det er jo ganske åpenbart. Han velger alltid jobben først og det har hun trøtnet av. Hvis pappa lærer seg å sette det viktigste først så er det kanskje sjans for paret også? Egentlig er ærgjerrighet et viktig tema her. Far er for ærgjerrig, akkurat som Ingeborg forøvrig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 8.12.2020 den 10.50):

Det kom flyvende til ham temmelig rett etter at moren og faren kranglet om det. Faren ville si fra til Varg, moren sa nei fordi han var maktsyk og hadde forsøkt å stjele makt før. Rett etterpå kom brevet, så vi antok kanskje at faren hadde sendt brev på eget initiativ da. Men kan ikke huske om vi så hva som STO i brevet. Men Varg la jo på vandring rett inn i stjernestøvet etter at han hadde lest brevet.

Ble ikke portalen stengt det øyeblikket Elly gikk inn i den? Det var vel steinen han ble satt til å finne? 

Anonymkode: c81af...df6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han der Kalle, hva har han spilt i før ? Han virker så kjent

Anonymkode: ab7d1...a63

Jakob Larsen Fort heter han. Kan ikke finne han har spilt i noe annet enn teater før 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 21.37):

Ellers er åtteåringen forelska i Kalle. Jeg prøver å forklare ham at Kalle er for gammel og at han kanskje kan dille på Jo isteden? Men han sitter og skinner og skinner når han ser ham og sier han er pen.

Anonymkode: 774a2...001

Dette 😍 Litt for mange hadde foreslått Elly eller en annen jente

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jakob Larsen Fort heter han. Kan ikke finne han har spilt i noe annet enn teater før 🤷

Hmm.. Jeg er sikker på at jeg har sett han før... Kanskje ikke på TV, men i en YouTube serie eller noe sånt på nettet... 

Anonymkode: ab7d1...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du fjerner Larsen finner du litt mer 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 22.31):

Og på Stovner, og på Tveita og på Alnabru og Bjerke og Gaustad og Akershus festning, - og Nordtvet, der scenen er spilt inn. Gårdene og hestene i Oslo var der før blokkene kom :) 

Yess! 🙏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sjøbanan skrev (2 timer siden):

Hvis pappa lærer seg å sette det viktigste først så er det kanskje sjans for paret også? 

Jeg vet ikke om jeg vil det skal slutte sånn.... Jeg tenker det må gi mye falsk håp for barn som opplever foreldrenes skilsmisse i disse dager? Om barn ser at de kan finne sammen igjen etter å flytte fra hverandre så tror de kanskje at det er 'normalen'?  Dette bruddet til foreldrene i serien er tydeligvis svært sårt for barna. Veldig usympatisk av dem om de flytter fra hverandre - og ut av skolekretsen, far knapt ha vanlig samvær (altså ikke 50/50) og så bare under en måned etterpå så var det ikke så farlig likevel og foreldrene flytter inn igjen... Men denne serien har jo allerede logiske brister, så hvem vet hva som vil skje.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg vil det skal slutte sånn.... Jeg tenker det må gi mye falsk håp for barn som opplever foreldrenes skilsmisse i disse dager? Om barn ser at de kan finne sammen igjen etter å flytte fra hverandre så tror de kanskje at det er 'normalen'?  Dette bruddet til foreldrene i serien er tydeligvis svært sårt for barna. Veldig usympatisk av dem om de flytter fra hverandre - og ut av skolekretsen, far knapt ha vanlig samvær (altså ikke 50/50) og så bare under en måned etterpå så var det ikke så farlig likevel og foreldrene flytter inn igjen... Men denne serien har jo allerede logiske brister, så hvem vet hva som vil skje.

Helt enig med deg! I en familie med tre barn, er bruddet såpass gjennomtenkt at det er lite sannsynlig at foreldrene flytter sammen igjen selv om far tar seg sammen. Som regel er følelsene borte etter mange års slitasje, det er ikke noe som har irritert et par måneder. Jeg håper virkelig ikke at dette er slutten på denne serien! Heller at far har barna 50% og gir dem tid og oppmerksomhet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker denne serien og ser den sammen med 8åringen min.

Klassen hennes hadde allerede kommet frem til at Ingeborg var slem før dagens episode. Jeg må innrømme at jeg ble tatt litt på senga, selv om jeg mistenkte det litt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han har spilt i en ungdomsserie som jeg ikke husker heter akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...