AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #61 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): (...). Og i den blokka de flytter til, det ser jo veldig koselig ut med samling for alle beboerne med skøyter, gløgg og pepperkaker, men det ville aldri skjedd i virkeligheten. (...) Anonymkode: bb122...c88 Ikke? Jeg bor riktignok i et nabolag som stort sett består av eneboliger, men her arrangerer velforeningen hvert år julegrantenning med gløgg, pepperkaker og julenissebesøk. Vi har riktignok ikke noen skøytebane her, men ungene pleier å ake etterpå hvis det er snø nok til det. Ser ikke hvorfor dette skulle vært urealistisk i en blokk som i Stjernestøv? (På grunn av covid-19 blir det et litt redusert arrangement i år.) Anonymkode: a45f7...209 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #62 Skrevet 5. desember 2020 Godt å høre at det er flere som føler som meg. Ga opp etter halve første episode. Likte Snøfall veldig godt derimot. Anonymkode: 152ae...9cf
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #63 Skrevet 5. desember 2020 Jeg skriver det samme igjen etter å ha lest i tråden 😅 hvorfor henger dere opp i at jenta har en annen etnisitet ? Hun kan være adoptert, vanlig det. De trenger ikke å forklare det vel? ikke norm at alle i familien skal ligne 100% Anonymkode: 3219c...5b1 12
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #64 Skrevet 5. desember 2020 Jeg blåser i det med etnisitet- herlighet, for en teit ting å henge seg opp i. Logiske brister er det nok av i alle julekalendre! MEN, denne serien er ikke bra så langt. Jenta vår på 6 har grått etter to episoder, er livredd for stjernejenta og han gærne karen i skogen, og hele atmosfæren og stemningen i serien er bare nitrist. Julestemningen mangler jo fullstendig! Alle de andre kalenderne NRK har vist har alltid hatt et element av skikkelig julestemning, tross andre spenningselementer. Det er en skikkelig mangel på koselig musikk, for eksempel. De klassiske nisse-seriene var supre på stemningsfull musikk (Blåfjell, Månetoppen), men også Jul i Svingen og Snøfall var knallbra. Null julestemning her. Anonymkode: d691b...92d 11
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #65 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): MEN, denne serien er ikke bra så langt. Jenta vår på 6 har grått etter to episoder, er livredd for stjernejenta og han gærne karen i skogen, og hele atmosfæren og stemningen i serien er bare nitrist. Null julestemning her. Anonymkode: d691b...92d God Jul, da dere! xD Men ja, herregud...ekstremt gjennomtenkt serie. Det er jo så lite dialog også? Det er veldig lite som driver historien frem. Amatørmessig Anonymkode: 570cf...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #66 Skrevet 5. desember 2020 7- og 9- åringen min synes den er spennende. Litt sånn cliffhanger på slutten av episodene også. Men jeg sliter med å forstå hva han stjernekaren uti speiderhytta holder på med. Skal han finne Stjernebarnet? Hva skal han gjøre med henne? Han blir fremstilt som slem, men jeg trodde han bare skulle hjelpe henne hjem etter at han fikk det brevet. Anonymkode: a5647...691 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #67 Skrevet 6. desember 2020 Jeg synes den er helt ok.. men jeg synes ikke den er noe skumlere enn Blåfjell og det med at de måtte komme seg inn før fjellet lukket seg, eller "Tuppen og Lillemor" nedi bygda... Så her må kanskje noen barn bli litt tøffere 🤪 er jo egentlig ikke noe skummelt som har skjedd, men stjernejenta har vært litt slitsom.... Anonymkode: 3a67c...b0c 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #68 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): 7- og 9- åringen min synes den er spennende. Litt sånn cliffhanger på slutten av episodene også. Men jeg sliter med å forstå hva han stjernekaren uti speiderhytta holder på med. Skal han finne Stjernebarnet? Hva skal han gjøre med henne? Han blir fremstilt som slem, men jeg trodde han bare skulle hjelpe henne hjem etter at han fikk det brevet. Anonymkode: a5647...691 Ja, han ble jo spurt av faren til Ellie om å finne henne/steinen. Så skjønner ikke helt hvorfor de skal ha han til å være slem. I starten ble han fremstilt som bare en utstøtt/en som ikke ville være en del av flokken. Så var han plutselig "slem" ? Men likevel en de ber om hjelp til å finne noe alle er avhengige av - men så er han liksom "slem" / har onde intensjoner? Eller så blir det fremstilt slik at man skal tro det i det minste. Sitter her og klør meg i hodet. Det er helt greit at de man ikke forventer er slemme, blir slemme - eller at de slemme kanskje plutselig ikke var så slemme. Men med han her stjernekaren er det jo foreløpig bare surr. Han drepte en fugl... Anonymkode: 570cf...a1f 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #69 Skrevet 6. desember 2020 Jeg er voksen, og er enig i at julestemningen mangler. Men jeg har ledd litt, av hun selvopptatte Ingeborg på sykehjemmet, og da Varg begynte å eliminere barna ut i fra klatreferdigheter😂 Og hva var greia med at den barnehageansatte løp etter Ellie da hun tok brødskiven, og lot ungene være igjen alene i skogen? Jeg sitter igjen med at jeg har lyst på brødskive med salami. Anonymkode: bb122...c88 15
Cambria Skrevet 6. desember 2020 #70 Skrevet 6. desember 2020 Jeg tror jeg liker serien i sin helhet, men ikke som en julekalender. For meg blir den for trist etter de seks første episodene til å være julekalender. Jeg får vondt av Jo som mobbes, vondt av Selda og hvordan hun behandles av egen far. Foreldrene til Jo er også triste og lei seg. Det er for få lysglimt i serien til at det overskygger alt det triste og vonde. Jeg liker temaet godt, og hvordan det fremstilles liker jeg. Synes han som spiller Jo er dyktig. Så velger jeg å ikke henge meg opp i en del logiske brister, men at han som skulle passe på barnehagebarn fløy langt unna dem for å få tak i en brødskive sliter jeg med.. 🙈 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #71 Skrevet 6. desember 2020 Den er en stor favoritt her i huset! Vi ser den sammen hver dag. 6-åringen syns det er kjempespennende og har vanskelig for å forstå at vi ikke bare kan se neste episode med én gang 😅 9-åringen er veldig engasjert i miljøet i klassen til Jo. At de andre barna, særlig Selda, er slemme med han. Jeg syns den er bra. Anonymkode: 8ca58...ca4 4
Gidavmeg Skrevet 6. desember 2020 #72 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 9.03): jeg mente, at barna etterlikner dialekten til den de snakker med, når det er snakk om nærmeste familie. De legger om, ihvertfall delvis, tonefall. Foreldrene tilpasser seg også. Det er helt vanlig, og signaliserer tilhørighet. Du kan dermed høre når noen i nærme familie snakker sammen. Det ble derfor veldig synlig at de to ikke var nære venner engang, ikke snakk om nærmeste slekt. Anonymkode: 007b3...99b Jeg er fra Vestlandet, med far fra Nordland og mor fra Østlandet. NÅ bor vi på Sørlandet. Mine barn etterligner aldri min dialekt og kan ikke huske jeg noen gang etterlignet mine foreldres dialekter heller. 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #73 Skrevet 6. desember 2020 Jeg hadde store forhåpninger til serien. Jeg syns Snøfall var knallgod. Men her syns jeg at julen er fraværende, til trodd for at det er en julekalender. Av det jeg har sett så langt, kunne serien vært sendt når som helst på året. Joda, det er desember, og det er pyntet litt til jul, men utover det er det ikke mye julestemning. Alt for mye fokus på andre temaer, og det skinner igjennom at målet er å være politisk korrekt og nøytral, fremover å skape julemagi. Men jeg kommer til å fortsette å se på den sammen med datteren min. Først og fremst fordi det er tradisjon, men også fordi jeg håper at serien blir bedre etterhvert. Anonymkode: 95b24...ff4 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #74 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 9.03): jeg mente, at barna etterlikner dialekten til den de snakker med, når det er snakk om nærmeste familie. De legger om, ihvertfall delvis, tonefall. Foreldrene tilpasser seg også. Det er helt vanlig, og signaliserer tilhørighet. Du kan dermed høre når noen i nærme familie snakker sammen. Det ble derfor veldig synlig at de to ikke var nære venner engang, ikke snakk om nærmeste slekt. Anonymkode: 007b3...99b Men det gjør ikke alle barn.. Faren min hadde en spesiell dialekt (nord-Gudbrandsdøl) jeg la aldri om. Jeg har alltid snakket vanlig østlandsk. Føler ikke en mindre tilknytning for det. Anonymkode: f0ae7...2e2 4
Gjest Trynefaktor Skrevet 6. desember 2020 #75 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er voksen, og er enig i at julestemningen mangler. Men jeg har ledd litt, av hun selvopptatte Ingeborg på sykehjemmet, og da Varg begynte å eliminere barna ut i fra klatreferdigheter😂 Og hva var greia med at den barnehageansatte løp etter Ellie da hun tok brødskiven, og lot ungene være igjen alene i skogen? Jeg sitter igjen med at jeg har lyst på brødskive med salami. Anonymkode: bb122...c88 Haha! Jeg lo også av den voksne som løp fra barnegruppa for den brødskiva. Og Varg som hadde gymtime ja 😅
Oida Skrevet 6. desember 2020 #76 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 9.03): jeg mente, at barna etterlikner dialekten til den de snakker med, når det er snakk om nærmeste familie. De legger om, ihvertfall delvis, tonefall. Foreldrene tilpasser seg også. Det er helt vanlig, og signaliserer tilhørighet. Du kan dermed høre når noen i nærme familie snakker sammen. Det ble derfor veldig synlig at de to ikke var nære venner engang, ikke snakk om nærmeste slekt. Anonymkode: 007b3...99b Min bror og jeg vokste opp i Tromsø med vår pappa som er finnmarking. Vi har aldri lagt om hverken dialekt eller tonefall når vi snakker med pappa, og vår pappa har heller ikke "tilpasset" seg vår dialekt eller tonefall. Vi har alltid hatt et nært og godt forhold uten å "knote" med dialekten for å "signalisere tilhørighet". 2
coralgol Skrevet 7. desember 2020 #77 Skrevet 7. desember 2020 Her følger både jeg og 10 åring med, vi koser oss og synes den er morsom, spennende og mye å diskutere, hvorfor er stjerne jenta morsk, hvorfor er noen slemmere enn andre. Synes serien tar seg opp vi😊 Vi elsket også snøfall, men vet jo at første gang vi så den var det opptil flere episoder før den ble spennende. Men nå er den sett mye. Julekongen og pakten er jentas favoritter til nå. Jul i svingen er gøy og står på i bakgrunnen. Skomakergata og amalie jul kjedelig. Månetoppen og blåfjell kan gå. Men ingen favoritter 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #78 Skrevet 8. desember 2020 Jeg synes den er helt OK. Litt fascinerende at det ikke er noen slemme folk i serien. Bortsett fra drittunger som skal mobbe og plage, men tipper at mot slutten viser de seg også å være bra folk, som bare har noen små problemer hjemme.... Ingen onde krefter eller onde ting. Eller er det meningen at Varg skal være ond? Han følger jo etter jenta? Var det han som faren til jenta (Elly?) sa at var så glad i makt? Og han har mistet all kontakt med familien, og vet ikke engang om han leter etter en gutt eller en jente? Er det Elly eller hun gamle damen som han egentlig leter etter? Hun har jo også stjernetattis. (Stjernebarnet, skjønner ikke helt hvem som blir det. Kan det være flere stjernebarn samtidig?) Prøver å ikke tenke så mye på bakgrunnen, og de ulike rollene til Nord-folket, for jeg synes vi har fått litt for lite info om dette. Men artig å følge med på de små situasjonene i blokka og på skolen, da... Det får vel være nok. Anonymkode: 53a49...9e8
Amatariel Skrevet 8. desember 2020 #79 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller er det meningen at Varg skal være ond? Han følger jo etter jenta? Var det han som faren til jenta (Elly?) sa at var så glad i makt? Og han har mistet all kontakt med familien, og vet ikke engang om han leter etter en gutt eller en jente? Er det Elly eller hun gamle damen som han egentlig leter etter? Hun har jo også stjernetattis. (Stjernebarnet, skjønner ikke helt hvem som blir det. Kan det være flere stjernebarn samtidig?) Tror kanskje vi får se litt mer av Vargs maktbegjær etterhvert, når han har funnet Elly, tror du ikke? Må jo være en grunn til at han er utstøtt av hele Stjernefolket. Jeg tenkte at kanskje Ingeborg er bestemoren til Elly, går det an? Hun har tydeligvis valgt å leve blant mennesker og hjelpe folk til å finne frem i type Røde Kors e.l i stedet for å være stjernestøv. Kanskje hun forelsket seg i sin ungdom eller noe... Må si jeg likte både episode 6 og 7 godt! Tok seg virkelig opp. Mye bedre etter at Jo og Elly møttes. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #80 Skrevet 8. desember 2020 Når fikk Varg brev fra faren til Elly om å finne henne? Har sett alle episodene, men dette har jeg ikke fått med meg. Tenkte at han var godt kjent med at stjerna ville slukne om stjernebarnet forlot hjemmet sitt. Fireåringen synes den er kjempespennende selv om jeg må forklare en del. Må si jeg synes den er litt spennende selv og prøver å se bort fra en del logiske brister jeg synes regissøren burde fått Elly til å fremstå mer mystisk, for jeg antar det er det de prøver på, men hun virker bare som en sur og misfornøyd drittunge. Anonymkode: ee9d9...88b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå