Gå til innhold

Stjernestøv

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tanta til hun i Snøfall var vel ikke super sympatisk i begynnelsen hun heller?

Nei, men ikke på den måten. Det var jo veldig tydelig at den tanta var ensom og hadde dårlig selvtillit, og at det var en av grunnene til at hun var sånn, det skjønte til og med niåringen. 

Men stjernejenta er bare egoistisk og bortskjemt, tenker bare på seg selv, sur og misfornøyd hele tiden - hadde hun enda blitt framstilt som at hun var snill med dyr eller et eller annet sympatisk trekk... og foreldrene bare sånn jattete, tør ikke sette grenser. 

Anonymkode: 1df60...4f1

• Liker 12
Skrevet

Jeg har nå sett alle tre episodene i strekk.

Inntrykk:

Elendig animasjon. Hvor mye innavl blir det vel ikke i dette mystiske folket i nord etterhvert, om det vi har sett hittil er absolutt alle medlemmene? Den hylinga de driver med, har de vel rappet fra en dokumentar på National Geographic eller noe, bare for å riktig understreke hvor etniske, spennende og eksotiske de er. :spy:
 Dialogen er oppstyltet og bærer tydelig preg av å være innøvd. Spesielt faren til den stjerneungen. Og hvis det folket lever så isolert som det gis inntrykk av, burde i hvert fall de kunne klare å ha sånn noenlunde lik dialekt?

Så mye gnål om den store kraften, man skulle tro at manusforfatterne er mer enn bare litt inspirert av snåsamannen.

I den lille animasjonen, hvor folket gikk langt og lenger enn langt i en iskald storm, hvorfor i huleste ga ikke moren hetta si til gutten? Den ser vitterlig ut som den er avtagbar. Han må gå barhodet i snøstormen, mens moren har det (etter forholdene) ganske greit. Amatørmessige og hakkete tegninger. 

Det første jeg likte i denne dustekalenderen her, er scenen hvor de to ungene oppholdt seg i fellesgangen og koste seg med stjålne pepperkaker, dans og musikk. Ikke så mye julestemning nødvendigvis, men koselig og god stemning. 

Moren til Jo later til å være ei kjeftesmelle. Hva greia er med han Kalle fra sykehjemmet er vet jeg ikke, men jeg fikk ikke akkurat inntrykk av at han var superhappy for å treffe dette krampaktig oversosiale kvinnemennesket.

Lillesøsteren til Jo redder de scenene hun er med i. Latter, glede og smil. Hun virker naturlig. Liker henne. ❤️ 

Hvor langt løp egentlig Severin Suveren for å redde den stjålne brødskiva som Elly hadde rukket å både kladde på og ete av? Jeg sier som Elsa: La det gå.

Anonymkode: 42495...55b

• Liker 19
Gjest Blinkie
Skrevet

Datteren min likte det ikke Stjernestøv. Vi ser på Snøfall i stedet. Vi elsker Snøfall ❤️

Skrevet

Vi får gi den litt mer tid folkens... Hvis man ser de gamle kalenderene om igjen, så er det ikke mye spenning og handling i de første episodene der heller. Her har det i det minste skjedd en del allerede. Så får vi håpe det blir bedre, mer magisk og mindre dystert etterhvert.

• Liker 2
Skrevet
Amatariel skrev (2 minutter siden):

Vi får gi den litt mer tid folkens...

Mnei. Ikke her i huset, i alle fall. 

Vi ser Snøfall og Jul i Svingen ♥️

Anonymkode: 1df60...4f1

• Liker 7
Skrevet

Vi ser på the julekalender heller 😊

Anonymkode: 42387...17c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

jeg mente, at barna etterlikner dialekten til den de snakker med, når det er snakk om nærmeste familie. De legger om, ihvertfall delvis, tonefall. Foreldrene tilpasser seg også. Det er helt vanlig, og signaliserer tilhørighet. Du kan dermed høre når noen i nærme familie snakker sammen. Det ble derfor veldig synlig at de to ikke var nære venner engang, ikke snakk om nærmeste slekt.

Anonymkode: 007b3...99b

Hehe, det tror jeg ikke er ofte man kan høre og er iallefall ikke som et plot hole å regne

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

...

Hvor langt løp egentlig Severin Suveren for å redde den stjålne brødskiva som Elly hadde rukket å både kladde på og ete av? Jeg sier som Elsa: La det gå.

Dette! 😂

• Liker 13
Skrevet

Ga opp etter gårsdagens episode. Har den bydd på noe julestemning i det hele tatt, ennå? 

Jeg liker også Snøfall, men orker ikke se den igjen heller... Jeg er skuffa... 😂 Fireåringen vil heller se Peppa Gris. 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 11.15):

Jeg har nå sett alle tre episodene i strekk.

Inntrykk:

Elendig animasjon. Hvor mye innavl blir det vel ikke i dette mystiske folket i nord etterhvert, om det vi har sett hittil er absolutt alle medlemmene? Den hylinga de driver med, har de vel rappet fra en dokumentar på National Geographic eller noe, bare for å riktig understreke hvor etniske, spennende og eksotiske de er. :spy:
 Dialogen er oppstyltet og bærer tydelig preg av å være innøvd. Spesielt faren til den stjerneungen. Og hvis det folket lever så isolert som det gis inntrykk av, burde i hvert fall de kunne klare å ha sånn noenlunde lik dialekt?

Så mye gnål om den store kraften, man skulle tro at manusforfatterne er mer enn bare litt inspirert av snåsamannen.

I den lille animasjonen, hvor folket gikk langt og lenger enn langt i en iskald storm, hvorfor i huleste ga ikke moren hetta si til gutten? Den ser vitterlig ut som den er avtagbar. Han må gå barhodet i snøstormen, mens moren har det (etter forholdene) ganske greit. Amatørmessige og hakkete tegninger. 

Det første jeg likte i denne dustekalenderen her, er scenen hvor de to ungene oppholdt seg i fellesgangen og koste seg med stjålne pepperkaker, dans og musikk. Ikke så mye julestemning nødvendigvis, men koselig og god stemning. 

Moren til Jo later til å være ei kjeftesmelle. Hva greia er med han Kalle fra sykehjemmet er vet jeg ikke, men jeg fikk ikke akkurat inntrykk av at han var superhappy for å treffe dette krampaktig oversosiale kvinnemennesket.

Lillesøsteren til Jo redder de scenene hun er med i. Latter, glede og smil. Hun virker naturlig. Liker henne. ❤️ 

😂😂😂 som jeg skulle sagt det selv.

Eneste scenene jeg har likt så langt er

Jo og lillesøstra sammen. De har en slags kjemi/naturlig flyt når de spiller sammen. 

De to i trappegangen. Leon og hun andre. Det føltes endelig som en serie hvor man hadde en viss stemning av ....noe som helst

Jo som gråt var også troverdig og fint.

"Nord" folket skjønner jeg ingenting av. Hvorfor måtte de gå i stormen? Husene deres er jo snøhuler og igloer. Og alt der er jo snø. Hvor skulle de i stormen? Og hvorfor bor de så elendig? Må da være sykt tragisk. Og alt ansvaret ligger på Ellie (Ella? Ellie?)

Hvorfor er ikke ansvaret på faren inntil hun er myndig/gammel nok til å ta over?/Til hans død? Hahaha. Og hvorfor fikk hun ikke skjenn for å kaste steinen? Den som var så viktig... eller?

Og noen av scenene føles så utrolig trege/saktegående. Dialoger som skal være "naturlige" men bare blir langtrekkelige og kleine på TV.

Dialog i en miniserie/TV generelt KAN ikke være helt naturlig som på ekte. Fordi dialogen skal pushe en historie fremover konstant - ikke bare være tjas og snikksnakk.

Og ja... ham barnehagetorpedoen som løp flere kilometer for ei ussel brødskive 😂😂😂

Anonymkode: 570cf...a1f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og ja... ham barnehagetorpedoen som løp flere kilometer for ei ussel brødskive 😂😂😂

Jeg syns også det var en rar scene. Men 5-åringen min lo hele veien, så måtte minne meg selv på hvem barne-tv egentlig var for.

• Liker 11
Skrevet
Amatariel skrev (21 minutter siden):

Jeg syns også det var en rar scene. Men 5-åringen min lo hele veien, så måtte minne meg selv på hvem barne-tv egentlig var for.

Hehe ja altså, i en hvilken som helst annen julekalender (Julekongen for eks) kunne de sikkert gjort det kjempemorsomt for alle, men når alt annet er krampegråt og mobbing i serien, uten noen humoristiske scener eller dialog skjønte jeg ikke at dette skulle passet inn. Selv om barn kanskje ler, og de er jo målgruppa.

Julekongen var også for barn, men hadde masse små stikkere for voksne å le godt av

• Liker 2
Skrevet

Blir fortsatt ikke klok på denne kalenderen etter 4 episoder. Det er jo ikke et snev av humor der? Ikke et eneste øyeblikk comic relief. Skjønner faktisk ikke helt hva de har tenkt, de som laget den. Er det liksom konkurranse i å lage den mest elendige, stusseligste stemningen? Alle er jo sure eller triste, hele tida! Måtte se en episode av Julekongen for å sammenligne, den var langt fra min favoritt da den gikk men du og du for en himmelvid forskjell. 

En mørk, treig, deprimerende kalender uten humor var IKKE det vi trengte i 2020 🙈

Anonymkode: 7680a...896

• Liker 19
Skrevet

Mulig det bare er meg, men jeg synes den er veldig stereotypisk. Mor og far går fra hverandre, barna blir med mor, mor har ikke råd til noe annet enn en blokkleilighet og masse innvandrere der... Veldig sånn «alenemødre og innvandrere har så dårlig råd at de må bo i svære blokkomplekser og barna må dele rom» 🥸

Anonymkode: 288d8...eba

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Blir fortsatt ikke klok på denne kalenderen etter 4 episoder. Det er jo ikke et snev av humor der? Ikke et eneste øyeblikk comic relief. Skjønner faktisk ikke helt hva de har tenkt, de som laget den. Er det liksom konkurranse i å lage den mest elendige, stusseligste stemningen? Alle er jo sure eller triste, hele tida! Måtte se en episode av Julekongen for å sammenligne, den var langt fra min favoritt da den gikk men du og du for en himmelvid forskjell. 

En mørk, treig, deprimerende kalender uten humor var IKKE det vi trengte i 2020 🙈

Anonymkode: 7680a...896

Ja, virkelig. Jeg skjønner ikke hva tanken bak dette var. Det har vel neppe skjedd ved tilfeldigheter i klippinga? Greide de ikke skrive humor inn i serien? Noe av det beste med julekalendere som skal være både for barn og voksne er jo at de kan ha litt slapstick/comic relief osv uten at det trenger å bli thomas-giertsen-drøyt eller bare tiss-og-bæsj-humor (som om ikke thomas giertsen og tiss og bæsj humor er nesten det samme.). 

Julekongen hadde jo for eks dette med at han ene klassekameraten til Kevin mobbet/plaget han, og det var tungt - men så veide de opp med at neste scene var de to ridderne som fløy rundt og gjorde noe komisk. 

Man kan fint ha masse tunge, mørke ting i en julekalender - om man pakker det inn med humor. Men det har vært 4 episoder nå og ingen morsomme dialoger, ingen morsomme scener eller noe som helst. Bare gråt, mobbing, og vonde følelser.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Her har NRK bommet. Hvem og hvilken aldersgruppe er denne serien egentlig for? Har foreløpig bare sett de to første episodene. 

Jeg har også hengt meg opp i dette med dialektene. Men det er jo litt typisk for norske filmer og serier at ingen snakker samme dialekt. 

Og i den blokka de flytter til, det ser jo veldig koselig ut med samling for alle beboerne med skøyter, gløgg og pepperkaker, men det ville aldri skjedd i virkeligheten. 

Da jeg var liten gledet jeg meg hver dag til julekalenderen. Da var det Amalies jul som var favoritten. Den er sikkert litt kjedelig nå, men den var i hvertfall koselig og julete. 

Anonymkode: bb122...c88

• Liker 9
Skrevet

Har ikke fulgt med på serien, men så siste fem minuttene av en episode nå før sportssending. Synes det virket veldig dystert og skummelt til å være barne-TV. Da jeg var liten var hvertfall Blåfjell og Olsenbanden Jr. tidvis skummelt nok 😅

Anonymkode: fe66e...fbb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke fulgt med på serien, men så siste fem minuttene av en episode nå før sportssending. Synes det virket veldig dystert og skummelt til å være barne-TV. Da jeg var liten var hvertfall Blåfjell og Olsenbanden Jr. tidvis skummelt nok 😅

Anonymkode: fe66e...fbb

Skummelt tror jeg i grunn ikke barn hadde hatt vondt av engang. Om den hadde balansert det ut med humor ogå å avkle det skumle.  Men det er vanskelig å avkle det skumle når det skumle er skilsmisse, mobbing, utrygghet osv. Da er det lettere når det skumle er en skurk som glir på isen eller en skurk som kanskje egentlig bare er veldig ensom eller noe slikt. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg kommenterte etter å ha sett første episode, har nå sett 4. Tenkte å gi det en sjanse, siden det ofte er litt rart i starten. Barna falt av etter første, og det er vel egentlig de som er i målgruppen (selv om jeg ikke klarer helt å se hvem det passer for..). Inntrykket jeg fikk har ikke forandret seg stort. Rotete, trist og hvertfall ikke "julete"! Skilsmisse, tårer, mobbing og for mange løse tråder til at det fenger barna. Ikke noe humor. Ser ut som de har blandet masse elementer fra tidligere suksesser og håpt på det beste🙄 Han som spiller Jo er flink, da. Søsteren også. 

Anonymkode: 26c78...ed6

• Liker 6
Skrevet

Heldigvis er Snøfall tilgjengelig i appen. Dette her fenget ikke i det hele tatt. Ga opp etter tre episoder. 

Anonymkode: e9237...709

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...