Gå til innhold

Stjernestøv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine barn er for små, muligens. De er 3 og 6. Det ble for kjedelig allerede i første episode, de nekter å se andre episode. Vi voksne synes det langdratt,  overdramatisk. 

Ja, det at faren snakker HELT ANNEN dialekt enn sønnen, er rart. Jeg har barn med en fra vestlandet, men vi bor på Østlandet. Barna snakker selvsagt østlandsk, men det er null problem for barna å "etterlikne" pappas dialekt, og ihvertfall ha toner fra dialekten hans, spesielt når de snakker med faren eller familien fra den siden. Her var det helt åpenbart at den ungen, og den mannen, er absolutt ikke vant til å bo sammen og snakke sammen, og ja, det ble for lite troverdig men det er bare en liten detalj.  Generelt inntrykk er jo en fryktelig dårlig manus med oppbrukte "triks" for å skape dramatisme, allerede fra første episode. 

Anonymkode: 007b3...99b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser første episode nå og får litt følelse av at de spiller på en sånn "nordisk magi" - greie. Litt sånn Rybak's Fairytale møter Nocturne - vibber. Ikke sjarmert.

Anonymkode: 152ae...9cf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes de overdriver det. Og det gjelder også mange av barn og foreldre der. 

Anonymkode: 2b287...044

Overdriver hva? Dialekten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mine barn er for små, muligens. De er 3 og 6. Det ble for kjedelig allerede i første episode, de nekter å se andre episode. Vi voksne synes det langdratt,  overdramatisk. 

Ja, det at faren snakker HELT ANNEN dialekt enn sønnen, er rart. Jeg har barn med en fra vestlandet, men vi bor på Østlandet. Barna snakker selvsagt østlandsk, men det er null problem for barna å "etterlikne" pappas dialekt, og ihvertfall ha toner fra dialekten hans, spesielt når de snakker med faren eller familien fra den siden. Her var det helt åpenbart at den ungen, og den mannen, er absolutt ikke vant til å bo sammen og snakke sammen, og ja, det ble for lite troverdig men det er bare en liten detalj.  Generelt inntrykk er jo en fryktelig dårlig manus med oppbrukte "triks" for å skape dramatisme, allerede fra første episode. 

Det er da ikke rart at sønnen snakker en helt annen dialekt en faren. Det har jo ikke vært noen scener hvor han skulle etterligne farens dialekt 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg liker den ikke. Hun stjernejenta var altfor usympatisk. 

Anonymkode: 1df60...4f1

Det synes jeg og, får litt skrekkfilmvibber av slik hun er fremstilt. 

Anonymkode: 26c7a...434

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker den godt! Det gjør barna mine på 10 og 13(!) år også 😉

Årsaken til at Elly oppleves som usympatisk, er vel for å få tydelig frem endringen som skal skje? Det er jo derfor det ofte blir overspilt i filmer/serier for barn - så barna lettere skal forstå hva som skjer.

Tanta til hun i Snøfall var vel ikke super sympatisk i begynnelsen hun heller?

Anonymkode: 28ddc...b3b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er en del logiske brister her. Moren er nordlending, faren er vestlending og bana snakker østlandsk, men de ser jo ikke ut som deres barn, de ser utenlandske ut. Er det meninga at casting er så rar?

Anonymkode: 2b287...044

Enig. 2/3 av skuespillerne har «utenlandsk» utseendet. Det blir for unaturlig. Kanskje de skilte seg fordi mor var utro siden lillesøster åpenbart har en utenlandsk far? ;) 

Anonymkode: d00a4...527

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. 2/3 av skuespillerne har «utenlandsk» utseendet. Det blir for unaturlig. Kanskje de skilte seg fordi mor var utro siden lillesøster åpenbart har en utenlandsk far? ;) 

Tok mange år før de fant ut av utroskapen såfall, hun jenta må være 4-5 år 😅🤓

Anonymkode: 4129c...015

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men veldig søt jente altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gledet meg skikkelig, men syns også den virker veldig mørk og dyster... 

Gikk nylig gjennom skilsmisse, og dette blir første julen som barna skal være borte fra meg. Håpte derfor at serien skulle belyse samlivsbrudd i familier på en litt ",mildere" måte, men etter første episoden satt faktisk minstemann på 7 og gråt 😥

Tror ikke noen av mine barn har grått av en julekalender før 😏

Anonymkode: ded44...a70

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun skal hete Ely''. Jeg klarer kun å tenke løvenes konge og Rafiki som løfter opp Simba 😛

10-åringen her synes ikke så mye om denne julekalenderen så langt. Hun skulle se dagens episode også, men endte opp med å gjøre annet. Får se om hun vil se i morgen.

Her gikk far og meg fra hverandre så tidlig at hun ikke husker noe av det.

Anonymkode: 42387...17c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et dårlig førsteinntrykk. Mas om stjernestøv, magisk folk som passer på deg, magisk stein - hva pokker er dette for noe uengasjerende tøv? Det virker krampaktig, og minner altfor mye om fjorårets kalender, som faktisk hadde bra musikk, flinke skuespillere og en interessant historie å fortelle. Stjernestøv er fjorårets julekalenders slemme tvilling.

Anonymkode: 42495...55b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forløpig er jeg skeptisk, men skal nok se alt.

Så andre episode nå, og jeg blir mest oppgitt av dårlig skuespill og manus, og kleint samspill. Historien i seg selv kan nok være spennende, men veldig dystert og trist i perioden vi er i nå, var stort fokus på at alle har det vondt. Ender nok da med at alle får det fint til slutt, men alt kunne blitt fremstilt på en annen måte. Når det kommer til skuespillerne er jo hun hovedpersonen rett og slett skummel. Liker gutten som har hovedrollen, han virker veldig flink. Jeg leste en plass at det var stor kamp om plassene til å spille i denne serien, og jeg skjønner IKKE at hun som spiller hovedrollen var den som stod igjen som beste kandidat. MEN, det kan jo hende det blir bedre. Jeg elsker snøfall og hvor flink Selma og Pil var, så kan være jeg er vanskelig å overbevise. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det ble unaturlig at barna (spesielt lillesøster) har et annet etnisk opphav. De kunne jo hatt en indisk skuespiller som spilte mor? Det ville vært naturlig, mtp at de flyttet inn i en blokk med andre innvandrere?

Liker også hovedrolle-gutten. Men det er vanskelig å få "fot på" denne serien. Føler at det er noe jeg har gått glipp av, i innledninga.

Anonymkode: 53a49...9e8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, minister-mio said:

Det er da ikke rart at sønnen snakker en helt annen dialekt en faren. Det har jo ikke vært noen scener hvor han skulle etterligne farens dialekt 

jeg mente, at barna etterlikner dialekten til den de snakker med, når det er snakk om nærmeste familie. De legger om, ihvertfall delvis, tonefall. Foreldrene tilpasser seg også. Det er helt vanlig, og signaliserer tilhørighet. Du kan dermed høre når noen i nærme familie snakker sammen. Det ble derfor veldig synlig at de to ikke var nære venner engang, ikke snakk om nærmeste slekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes også det ble unaturlig at barna (spesielt lillesøster) har et annet etnisk opphav. De kunne jo hatt en indisk skuespiller som spilte mor? Det ville vært naturlig, mtp at de flyttet inn i en blokk med andre innvandrere?

Liker også hovedrolle-gutten. Men det er vanskelig å få "fot på" denne serien. Føler at det er noe jeg har gått glipp av, i innledninga.

Anonymkode: 53a49...9e8

Det er stor akseptants for mangfold på NRK, men med en begrensing. Virker som at NRK er åpne for skuespillere med utenlandsk utseende - så lenge de snakker som om de er født i Norge. Jeg ser for meg, at det er derfor det er enklere for NRK å finne et barn med utenlandsk utsende for å spille i tv-serie, enn mor. Men ja, det ville hjelpe på troverdighet av "familie" om de så ut som en faktisk familie. Her går jo alt imot, dialekter, utseende, kjemi mellom skuespillere, disse ser ut som 4 tilfeldig personer. Dårlig casting.

Men, så tror jeg også det blir så synlig nettopp fordi serien er så dårlig og irriterende enkel. Som om de antar at seere er dumme, jada, de lager jo julekalender for barn men det er helt åpenbart at foreldre skal være med å se på, slik er det med alle barnefilmer. Begynner med at foreldrene krangler på 1. desember, for så å flytte fra hverandre i samme sekund? På det tidspunktet, da man har kommet til det steget når man flytter og ny leilighet er funnet, hva er det de krangler om. Parallelt, den drama i Nord, når ei ung jente plutselig og uten grunn slår seg vrang, som en treåring, men hun er langt fra 3 år? Igjen, det blir for dumt. 

Har disse to øyeblikk fikk seere engasjert? Nei, bare irritert. Åh nei, foreldrene skilles, det er EN TRAGEDIE. Det er jo ikke det, ikke i 2020. Og hvis de faktisk kranglet så pass, at eldste følte han måtte flykte i fantasiverden for å skjerme seg og søster fra det, så ville det vært en lettelse for disse barna, å endelig flytte og få ro. 

Resultatet blir at barna kjeder seg, foreldrene irriterer seg. Tror de burde hørt mer på de beste barnefilm produsenter i verden, ‘Pixar doesn’t make movies for kids’.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

jeg mente, at barna etterlikner dialekten til den de snakker med, når det er snakk om nærmeste familie. De legger om, ihvertfall delvis, tonefall. Foreldrene tilpasser seg også. Det er helt vanlig, og signaliserer tilhørighet. Du kan dermed høre når noen i nærme familie snakker sammen. Det ble derfor veldig synlig at de to ikke var nære venner engang, ikke snakk om nærmeste slekt.

Min mann er også fra Vestlandet. Men barna våre snakker jo Østlandsk. Kan jo hende at de etterligner dialekten en gang i blant, men de holder ikke på med det til daglig. Mange familier har adopterte barn, så denne familien kan da absolutt virke som en ekte familie. Ikke noe å henge seg opp i

Anonymkode: 55060...adf

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (bare voksne) ser den her. Hadde gledet meg skikkelig, for jeg elsket Snøfall. 

Kan ikke si at jeg er skuffet, men syns den mangler humor! Det har det jo vært mye av i alle de andre julekalenderne, faktisk uten unntak. Så det håper jeg virkelig tar seg opp, ellers blir det nok litt tungt. Ellers syns jeg ideen i og for seg er god, selv om det gir assosiasjoner til mye jeg har sett før og ikke fremstår som superoriginalt. Den Løvenes Konge-rip off'en var jo bare kleint, haha. 

Når det er sagt så har hun stjernejenta skikkelig dra-til-tryne. Spent på om de klarer å snu henne til å bli mer spiselig :P 

Og hva er greia med at ALLE julekalenderbarn har/ønsker seg stjernekikkert? Kan noen fra NRK svare meg på det?? 😂 

Anonymkode: 7680a...896

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...