Gå til innhold

Alltid gøy når staten kommer med nye rådene, hvordan vi skal leve. Nå tar det virkelig kaka her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

De nye rådene er jo til å le høyt av.

https://www.vg.no/nyheter/i/Epb4MK/dette-er-regjeringens-anbefalinger-foer-julefeiringen

1m avstand hjemme er det nok mange som kommer til å holde 🤣

Les og le:

Dette er anbefalingene fra regjeringen:

• Du må fortsatt begrense det totale antallet mennesker du har sosial kontakt med gjennom hele perioden, og ikke minst i førjulstiden.
  • Regjeringen opprettholder anbefalingen om at man kan ha inntil 5 gjester til over nyttår.
  • På to av dagene åpnes det for inntil 10 gjester. Det betyr altså inntil 10 gjester på julaften og nyttårsaften, eller to andre dager som man velger selv i løpet av perioden.
  • Det må alltid være minst en meters avstand mellom alle som ellers ikke bor sammen. Dette gjelder både når man sitter til bords, når gavene deles ut og når julekakene kommer fram.
  • Klarer du ikke å gjennomføre juleselskapet med minst en meters avstand hvis du inviterer 10 gjester, må du invitere færre.
  • Hvis du kommer fra områder med høy smitte, bør du holde 2 meter avstand til folk i risikogruppen.
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er RÅD, ikke tvang, for å redusere smitten så mye som mulig i befolkningen. Hva er rart med det?

• Liker 44
Skrevet
Neste skrev (9 minutter siden):

De nye rådene er jo til å le høyt av.

https://www.vg.no/nyheter/i/Epb4MK/dette-er-regjeringens-anbefalinger-foer-julefeiringen

1m avstand hjemme er det nok mange som kommer til å holde 🤣

Les og le:

Dette er anbefalingene fra regjeringen:

• Du må fortsatt begrense det totale antallet mennesker du har sosial kontakt med gjennom hele perioden, og ikke minst i førjulstiden.
  • Regjeringen opprettholder anbefalingen om at man kan ha inntil 5 gjester til over nyttår.
  • På to av dagene åpnes det for inntil 10 gjester. Det betyr altså inntil 10 gjester på julaften og nyttårsaften, eller to andre dager som man velger selv i løpet av perioden.
  • Det må alltid være minst en meters avstand mellom alle som ellers ikke bor sammen. Dette gjelder både når man sitter til bords, når gavene deles ut og når julekakene kommer fram.
  • Klarer du ikke å gjennomføre juleselskapet med minst en meters avstand hvis du inviterer 10 gjester, må du invitere færre.
  • Hvis du kommer fra områder med høy smitte, bør du holde 2 meter avstand til folk i risikogruppen.

Motsetning her allerede - "opprettholder ANBEFALINGEN om inntil 5 gjester", men "åpner for inntil 10 gjester to av dagene". Åpner fra hva da? Man kan åpne fra en forskrift/påbud, men ikke fra anbefaling? 

Og nei, jeg tror ikke at besteforeldre som ikke bor sammen med barnebarna vil holde avstand til dem på julaften. Jeg håper at de ikke gjør det, ellers er det best å ikke invitere besteforeldre. For når små barn blir kontant avvist etter å ha forsøkt å gi klem til bestemor, vil dette være en liten traume for dem. En treåring forstår ikke hva pandemi er.

• Liker 32
Skrevet
Gullik skrev (6 minutter siden):

Det er RÅD, ikke tvang, for å redusere smitten så mye som mulig i befolkningen. Hva er rart med det?

Latterlige råd, folk kan tenke selv. BØR kunne tenke selv.

• Liker 10
Skrevet
Neste skrev (1 minutt siden):

Latterlige råd, folk kan tenke selv. BØR kunne tenke selv.

Hadde det vært så vel. I USA har 270 000 dødd av viruset til nå. Jeg foretrekker Norges fremgangsmåte å håndtere pandemien på.

• Liker 47
Skrevet
Gullik skrev (2 minutter siden):

Hadde det vært så vel. I USA har 270 000 dødd av viruset til nå. Jeg foretrekker Norges fremgangsmåte å håndtere pandemien på.

Det er jo ikke mange med tanke på innbyggertallet i USA.

Hvor mange som har dødd av viruset er det jo ingen som vet.

• Liker 15
Skrevet

"Minst en meters avstand, også når man sitter til bords". Hvor store bord tror de folk egentlig har?

• Liker 32
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (10 minutter siden):

Motsetning her allerede - "opprettholder ANBEFALINGEN om inntil 5 gjester", men "åpner for inntil 10 gjester to av dagene". Åpner fra hva da? Man kan åpne fra en forskrift/påbud, men ikke fra anbefaling? 

Og nei, jeg tror ikke at besteforeldre som ikke bor sammen med barnebarna vil holde avstand til dem på julaften. Jeg håper at de ikke gjør det, ellers er det best å ikke invitere besteforeldre. For når små barn blir kontant avvist etter å ha forsøkt å gi klem til bestemor, vil dette være en liten traume for dem. En treåring forstår ikke hva pandemi er.

Traume er det ikke. Små barn vet godt hvordan ting er nå, de følger allerede regler i barnehagen og lærer hvorfor. Dessuten, hvis ikke de får klemme bestemor på julaften så har de nok ikke fått klemt henne stort tidligere i år heller.

• Liker 11
Skrevet
Ichiko skrev (1 minutt siden):

"Minst en meters avstand, også når man sitter til bords". Hvor store bord tror de folk egentlig har?

😂

• Liker 6
Skrevet
Ichiko skrev (1 minutt siden):

Sett sammen to bord. Går fint å løse det hvis man har ok størrelse på stua og hvis ikke er det anbefalt at man ikke blander to kohorter.

• Liker 9
Skrevet
Ichiko skrev (Akkurat nå):

😂🤣 Ser for meg langbordet i "vestre fløy" hos de representative folkevalgte. Ti gjester, en meter mellomrom og to meter mellom de som kommer fra områder med høyere smittetrykk. Men hvis det byr på plassproblemer så kan man vel bare ta i bruk "østre fløy" i tillegg, eventuelt flytte festen til kongsgården 🤣😂🤣

• Liker 14
Skrevet

Det går da fint å arrangere selskaper med en meters avstand og hvor de forskjellige kohorter er tatt hensyn til i forhold til servering etc.

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, Ichiko said:

De tror vel at folk har vett på å bruke flere bord, og omorganisere stua litt for anledningen. Ikke bare bruke den peneste juleduken, men supplere med papirduk på ekstrabordene, osv.

• Liker 13
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Det går da fint å arrangere selskaper med en meters avstand og hvor de forskjellige kohorter er tatt hensyn til i forhold til servering etc.

Husk munnbind når går fra bordet 🤣😷

• Liker 8
Skrevet
Neste skrev (Akkurat nå):

Husk munnbind når går fra bordet 🤣😷

Ikke behov når avstandskravet holdes 🙂

• Liker 3
Skrevet

Hva i alle dager skal de gjøre da? Alt er feil. Og det viser seg jo at folk ikke klarer å tenke selv. Har sett utallige spørsmål her på kg f.eks. som viser hjelpeløshet. 

• Liker 30
Gjest Blondie65
Skrevet
Ichiko skrev (9 minutter siden):

Hvis du ikke har stort nok bord kan du ikke ha opptil 10 gjester.

Men for all del, jeg skal ringe Erna jeg og si at de der to dagene med 10 gjester må hun bare stryke for det er bare teit, det holder med 5 gjester. 

JEG synes f.eks. at det er utmerket at de som har behov for det kan møtes hele familien pluss 10 gjester. Jeg er helt sikker på at det å finne en måte å få til det på med en meters avstand er det minste av utfordringene som skal løses.

Skrevet
Duff skrev (12 minutter siden):

Traume er det ikke. Små barn vet godt hvordan ting er nå, de følger allerede regler i barnehagen og lærer hvorfor. Dessuten, hvis ikke de får klemme bestemor på julaften så har de nok ikke fått klemt henne stort tidligere i år heller.

Det har ikke vært noen restriksjoner på å klemme besteforeldre i sommer, men det er det altså nå. Så nei. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, ItchyBitchySpider said:

Det har ikke vært noen restriksjoner på å klemme besteforeldre i sommer, men det er det altså nå. Så nei. 

Det er bare råd, ikke forbud. Alle bør klare å tenke selv. 

• Liker 4
  • Opprett ny...