Gå til innhold

Hvordan forklare høflig at jeg ikke ønsker meg fotobok av barnebarnet til jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde elsket å få en fotokalender eller en fotobok av mamma eller svigermor (hhv 75 og 82 år gamle).

Det hadde vært gode minner å ha med seg videre.

Anonymkode: 90372...654

Jeg er 50, så det hadde jo blitt noen kalendre. 😉

Just now, AnonymBruker said:

En «enkel» ide ? 🤔 Du vet tydeligvis ikke hvor mange timer det går med til å lage en slik bok. Selv har jeg ikke har tid/ork til å lage flere bøker enn den ene jeg laget da eldste var baby, pga. tiden det tar. 

Jeg hadde blitt superglad dersom jeg hadde fått bildekalender eller fotobok av foreldrene mine! 🤩 Det er ingen her som har sagt at det er teit, så her finner du på ting for å rettferdiggjøre at du er en ekstremt uengasjert bestemor. 

Godt forsøk da, det skal du ha! Men helbom. 

Anonymkode: c979d...1d4

Så utfra at jeg ikke ønsker meg en kalender, så er jeg en ekstremt uengasjert bestemor? Fantastisk hvordan du dikter iallefall. Helbom på deg der. 😉 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulven skrev (9 minutter siden):

Så utfra at jeg ikke ønsker meg en kalender, så er jeg en ekstremt uengasjert bestemor? Fantastisk hvordan du dikter iallefall. Helbom på deg der. 😉 

Jeg kan kun gå ut i fra hva du skriver, men jeg håper selvsagt jeg tar feil. Tror likevel det er rimelig å anta at du ikke akkurat blir nominert til «årets bestemor» i og med at du seriøst tenker at det er innafor å si til barna sine at man ikke vil ha bilder av barnebarna til jul. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg kan kun gå ut i fra hva du skriver, men jeg håper selvsagt jeg tar feil. Tror likevel det er rimelig å anta at du ikke akkurat blir nominert til «årets bestemor» i og med at du seriøst tenker at det er innafor å si til barna sine at man ikke vil ha bilder av barnebarna til jul. 

Da tolker du det som er skrevet i verste mening. Hva med å respektere at folk har ulik mening uten å stemple dem som noe som helst?

Anonymkode: fb075...124

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri fått meg til å lage et fotoalbum med bilder av barna mine, og gitt til besteforeldre i julegave. Selvom foreldrene våre forguder barna våres, mener jeg ikke at det er en "bra" julegave.

Gir evt. en skikkelig gave, og et innrammet proffesjonelt bilde i tillegg. Bestiler fotoalbum til oss selv, som besteforeldre gledelig kan se i om de ønsker. Ellers er de en stor del av barnas liv, så de får jo uansett se det meste som skjer. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler dette er noe man gir dersom mottakeren har uttrykt at de ønsker seg spesifikt dette. Ellers blir det veldig... Jeg vet ikke, nesten selv-sentrert? Man er selvsagt glad i barnebarna og alt det der, men det er jo grensen på hvor mange fotoalbum man har plass til år etter år. Og det er jo ikke alt som er like interessant heller. 

Anonymkode: 07884...129

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herre Gud for en bedriten bestemor, som ikke vil ha fotokalender av barnebarn en gang. Hvis di ikke er opptatt av materialistiske ting, så kan du kjøpe din egen ost og vin, hvorfor trenger du det fra de? 

Anonymkode: fbd56...01d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kanskje besteforeldre generelt er veldig glade for denne type fotogaver, men når vi er innom tema må jeg bare nevne at vi hvert år får fotokalender av min svogers (ene)barn. Vi har tre barn selv som vi ikke har en gigantisk fotokalender av på veggen, vi har knapt bilder hengende fremme, allikevel synes de tydeligvis dette er en super gave å gi bort - HVERT år. Til besteforeldre - sikkert helt topp. Til øvrig familie - dropp det, please! Helt ærlig skulle jeg ønske jeg bare kunne kaste den, men den må jo henge fremme når de kommer på besøk. 

Anonymkode: d8c58...e62

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 11.38):

Hei. Jeg trenger råd til hvordan jeg skal få formulert eller hintet om dette på en måte som ikke fornærmer foreldrene. 

Jeg har en sønn og en datter. Sønnen har et barn på tre år. De to siste julene har julegaven fra sønn og svigerdatter vært fotobok av barnebarnets siste år og en sjokolade. Jeg er ikke en materalistisk person, så barna og svigerdatter har visst i åresvis at jeg ikke ønsker meg gaver som ikke kan brukes opp. Før barnebarnet ble født fikk jeg gjerne ost og vin, gavekort på restaurant, kaffe og sjokolade man ikke får på dagligvare osv til jul. Dette var helt perfekte gaver. En fotobok blir stående og ta plass, spesielt når jeg får en ny hvert år. Barnebarnet treffer jeg jevnlig og jeg har data, så de kunne like gjerne sendt meg bilder digitalt. 

Noen råd?

Anonymkode: 9483a...86b

mitt råd er å ta i mot gaven, takke pent og ellers holde kjeft, og innse at i denne livsfasen må du kjøpe osten og sjokoladen selv. Du har ingenting positivt å oppnå med å si noe. Det går galt. Garantert.

Anonymkode: e683b...5f1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilla80 skrev (På 2.12.2020 den 15.08):

Kanskje økonomien dems har blitt trangere,eller ønsker gi rimeligere gaver av en grunn.

fotobøker er veldig dyrt, og tar masse tid å lage. Den siste jeg lagde kom på 1200 kroner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt trist å lese. Jeg har brukt flere kvelder på å lage personlig bildekalender til besteforeldre og oldeforeldre. Det ligger enormt mye arbeid bak, i alle fall når man er opptatt av det estetiske og setter sammen ulike bilder til hver og en. Håper virkelig at familien setter pris på det.. Jeg tror sønnen din blir såret dersom du uttrykker misnøye. Det ville jeg blitt 

Anonymkode: 63c49...f3d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig frekt ut å ikke ville ha fotobok av eget barnebarn! Helt ok at kanskje ikke alle er like interessert, men foreldrene vil nok ta det ille opp. Her tenker jeg du bare skal bite tennene sammen, takke for gaven og late som du er fornøyd - for deres skyld. 

Har du ikke tenkt på at det kan være kjekt å ha noen fine album til når du blir eldre? Når du savner at han er liten? Til å mimre sammen med han når han blir eldre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (På 2.12.2020 den 16.45):

:ler:

Kanskje ikke hvert år, men hvert 10.år hadde vært bedre?

Helt ærlig, jeg hadde elsket å fått en slik gave fra foreldre og svigerforeldre!

Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde hatt en fotobok fra hvert 10-år, som med bilder og tekst viste alle store, og mindre store, hendelser i et nært og kjært familiemedlems liv.

For ett års tid siden satt jeg i timesvis for å lage en "minnebok" til min kjære demente eldre.
Bilder fra barndommen, ungdomstiden, tidlige voksenår... alle bilder tatt opp igjennom årene ble gått igjennom for å vise livet hennes i bilder (for å holde minnene i live så lenge som mulig).

Jeg tror faktisk jeg skal lage det selv.  Ikke til andre, men til eget bruk.
Så har jeg noe å se tilbake på når jeg blir gammel og dement, og barna gode minner når vi (foreldre og besteforeldre) en dag  er borte.

Anonymkode: 90372...654

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at du ønsker deg fotokalender til neste år i stedet for fotobok. Da får sønnen og svigerdatteren beholde gleden av å lage en fin og personlig gave til deg, og du kan kaste kalenderen når året er omme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P 

Og prisen til den hyggeligste bestemoren.....

(gir ikke fotobok selv altså, men gavekort på hudpleie). 

Anonymkode: b15b6...575

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 11.38):

Hei. Jeg trenger råd til hvordan jeg skal få formulert eller hintet om dette på en måte som ikke fornærmer foreldrene. 

Jeg har en sønn og en datter. Sønnen har et barn på tre år. De to siste julene har julegaven fra sønn og svigerdatter vært fotobok av barnebarnets siste år og en sjokolade. Jeg er ikke en materalistisk person, så barna og svigerdatter har visst i åresvis at jeg ikke ønsker meg gaver som ikke kan brukes opp. Før barnebarnet ble født fikk jeg gjerne ost og vin, gavekort på restaurant, kaffe og sjokolade man ikke får på dagligvare osv til jul. Dette var helt perfekte gaver. En fotobok blir stående og ta plass, spesielt når jeg får en ny hvert år. Barnebarnet treffer jeg jevnlig og jeg har data, så de kunne like gjerne sendt meg bilder digitalt. 

Noen råd?

Anonymkode: 9483a...86b

Du er ikke en materialistisk person, men vil gjerne ha dyre gaver som for eksempel gavekort på restaurant? Hvis du ikke er materialistisk, burde du kanskje ha ønsket deg en veldedig gave til en organisasjon i ditt navn? Får ikke dette til å stemme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som skriver at en fotobok ikke tar masse plass i bokhylla... Vi har ikke engang en bokhylle 😂 Bøker tar opp skapplass, støver ned og passer ikke lenger i dagens interiørkonsept. Vi har fine møbler, planter og en del store trendy bilder på veggene. Heller ikke mine foreldre eller svigerforeldre har bokhylle, alt av bøker ligger i flytteesker i boden. Husk at ikke alle besteforeldre bor i digre hus med plass, mange rom, kjeller og loft. Mange har kjøpt seg leilighet og har begrenset med plass.

Har selv fått fotobok for mange år siden, koselig gave, men har aldri "tatt den frem" for å mimre, men har seff bladd i den når jeg tilfeldigvis kom over den på letingen etter noe annet 😜 vi har også to enorme (50x70cm?) babybilde-prints (på ramme) av nevøen til mannen, de står og støver ned i kjelleren. Føler ikke vi kan kaste disse, svigerinne hadde sikkert blitt utrolig lei seg. Så de kommer nok til å ta opp plass i kjelleren helt til vi dør, såpass høflige er vi 😉

Så kanskje man bare bør gi fotogaver når det er spesifikt ønsket. Lagre heller bildene i en delt Drive-mappe i skyen, tilgjengelig for hele familien. Da har alle tilgang til minnene og kan printe ut selv om man ønsker. 

Og spar dere for tiden/kveldene det tar å lage fotominner, ikke minst prisen for disse 😊

Anonymkode: 97a87...de1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til alle som skriver at en fotobok ikke tar masse plass i bokhylla... Vi har ikke engang en bokhylle 😂 Bøker tar opp skapplass, støver ned og passer ikke lenger i dagens interiørkonsept. Vi har fine møbler, planter og en del store trendy bilder på veggene. Heller ikke mine foreldre eller svigerforeldre har bokhylle, alt av bøker ligger i flytteesker i boden. Husk at ikke alle besteforeldre bor i digre hus med plass, mange rom, kjeller og loft. Mange har kjøpt seg leilighet og har begrenset med plass.

Har selv fått fotobok for mange år siden, koselig gave, men har aldri "tatt den frem" for å mimre, men har seff bladd i den når jeg tilfeldigvis kom over den på letingen etter noe annet 😜 vi har også to enorme (50x70cm?) babybilde-prints (på ramme) av nevøen til mannen, de står og støver ned i kjelleren. Føler ikke vi kan kaste disse, svigerinne hadde sikkert blitt utrolig lei seg. Så de kommer nok til å ta opp plass i kjelleren helt til vi dør, såpass høflige er vi 😉

Så kanskje man bare bør gi fotogaver når det er spesifikt ønsket. Lagre heller bildene i en delt Drive-mappe i skyen, tilgjengelig for hele familien. Da har alle tilgang til minnene og kan printe ut selv om man ønsker. 

Og spar dere for tiden/kveldene det tar å lage fotominner, ikke minst prisen for disse 😊

Anonymkode: 97a87...de1

du overdriver voldsomt hvor mye plass en fotobok tar. Og minimalismen du beskriver er på vei ut. Store babybilder til en onkel er jeg enig i er skivebom. Fotobok til bestemor er det ikke - de fleste av oss kan legge til grunn at bestemor synes det er ok med fotobok av barnebarnet. Bestemor er en helt annen relasjon enn onkel.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil helle ha en ost enn en fotobak av barnebarnet ditt 😂 unnskyld at jeg ler men det er ingen pen måte å si det på. 

Anonymkode: 21263...030

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...