Gå til innhold

Hvordan forklare høflig at jeg ikke ønsker meg fotobok av barnebarnet til jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du klar over hvor mye tid og omtanke det ligger i en sånn gave som en fotobok er? Sjokolade, mat og andre ting er utroooolig lite personlig, og er typiske gaver som kjøpes når man ikke har anelse hva man kan gi. Alternativet er egentlig å ikke gi noe.

Nå har sønnen din fått et barn, det stolteste han har, og gir selvfølgelig noe minnerikt og flott. En fotobok tar vel ikke mye plass..?? Kan forstå at man ikke ønsker et krus hvert eneste år med bildet av barnet på, for det tar faktisk plass i skapet. En fotobok i en bokhylle har vel alle plass til. Nyt tiden nå mens du tydeligvis har god kontakt med barnebarnet og ser ham mye, for det er sånt som ofte forandrer seg. Om noen år kan du være veldig glad du har disse fotobøkene å bla igjennom og se tilbake på.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Huff, dette var trist å lese! Trodde ikke at noen besteforeldre tenkte sånn. Blir lei meg fordi du tenker sånn, men vil råde deg til å holde munn og takke pent. Denne gaven betyr mye for giveren, og du er en voksen kvinne som bør forstå det! Jeg hadde blitt helt utrolig skuffet om mine foreldre sa noe lignende. Legg den i en skuff eller på loftet du.. 

Anonymkode: 6b7c8...c4f

Hvorfor blir du lei deg fordi TS ikke ser behovet for en fotobok? Det betyr jo på ingen måte at hun ikke elsker barnebarnet sitt eller ikke vil ha bilder av barnet, men akkurat konseptet fotobok fremstår for mange som litt... utdatert?

Det kunne ikke falt meg inn å gi min egen mor en fotobok, nettopp fordi jeg har observert at samtlige fotobøker hun eier ligger nedstøvet på loftet. Hun har overført de bildene hun vil ha til PC, så jeg ville jo tilpasset gaven slik at jeg vet at den faktisk hadde blitt brukt. Min mormor hadde derimot elsket fotobøker, fordi hun ikke er så stødig på PC.

Folk er jo forskjellige, uten at det ligger noe vondt bak det:) 

Anonymkode: df1ed...849

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal si noe. Du kan kjøpe deg disse andre tingene selv. Alvorlig talt.. Man klager ikke på gaver. 

En fotobok tar ikke SÅ mye plass, og om det nå skulle være uutholdelig å ha den i hus, så kan du jo bare kaste den. Ikke verre enn det. Om de spør hvor den er, si at den er på soverommet.. 

Anonymkode: 6ba86...b5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg synes det er merkelig at en bestemor ikke setter pris på album med bilder av barnebarn. Jeg har ikke barn selv, men har fått noen album i gave av nær familie, og det er fantastisk å ha slektas minner samlet fysisk (i hvert fall om albumet også har inkludert bilder av meg sammen med de andre).

At alt nå er digitalt er ikke et godt argument. For oss som prøver å begrense skjermbruk på fritiden, er fysiske bilder gull verdt. Vil mye heller bla gjennom et album med en kopp kaffe i sofaen, enn å måtte logge inn på Facebook og utsette meg for all den reklamen, Trump-videoene og idiotien for å mimre om tantebarna.

Men ja, du må jo bare gi beskjed om at dette ikke er en gave du liker, helst i litt bedre tid enn 2. desember.

Anonymkode: 9d4a4...895

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (1 time siden):

Lag fotobok av ditt eget liv og gi til dem sammen med en sjokolade. Kanskje de tar hintet 😄

Denne ga meg et smil om munnen og mange morsomme tanker! Så du får et ❤

Anonymkode: 665d6...3f2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bestiller ikke gaver og man klager ikke på gaver. Du virker rett og slett som en utrolig lite hyggelig eller omtenksom person. Hadde noen sagt noe slikt til oss hadde jeg ikke hatt lyst til å gi noe som helst. Du hadde fått en geit til Kirkens Nødhjelp, intet annet. Jeg håper og tror dette er trolling, for makan til utakknemlighet og ufyselighet skal man lete lenge etter.

Anonymkode: 40167...e38

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke bestemor, men jeg er tante, og jeg får fotobok år etter år. Hvor er det meningen at man skal gjøre av det til slutt? 

En kalender er greit nok, den får jeg meg til å kaste når året er omme, men man gjør ikke det med en fotobok. Og jeg er ikke typen til å sette meg ned med en fotobok eller et album. Jeg har noen utvalgte bilder fremme, og det holder lenge for meg. Jeg skjønner godt at folk er forskjellige, men på akkurat samme måte som man ikke bestiller gaver, så er det vel vanlig kutyme å spørre seg om denne gaven er passende for mottaker. For hvis man tenker seg litt om, så ser man vel kanskje at ikke alle besteforeldre eller andre familiemedlemmer nødvendigvis blir så veldig glad for å få bildebøker til jul hvert år?

Men for all del, jeg får bildebøker, de får vin. Jeg kunne godt tenke meg å bytte, eller bare la være å gi gaver til voksne, men det er visst ikke på tale det heller. 

Anonymkode: 42a93...b36

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er det meningen at man skal gjøre av det til slutt? 

Men har du det virkelig SÅ trangt i bokhyllen din at du ikke har plass til fotobøker? Hvis den tar 1 cm og du har fått i 20 år blir det nøyaktig 20 cm...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 time siden):

Det må du gjerne mene. 🙂 Jeg tar gjerne mot bilder og fotobøker, men kalendre med dårlige mobilbilder er jeg ikke glad for å få. Men jeg tar i mot og takker pent. 😉 

Hva med høykvalitets profesjonelle bilder? 

Anonymkode: 98cd9...610

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe at du får dem da? Er bare å sette dem i bokhylla. Synes det er frekt å komme med sånne kommentarer. Du bestiller ikke julegaver, du får det giveren ønsker å gi.

Anonymkode: 6d8cc...c92

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist. Her er fotobøker og kalendere av barnebarna det eneste besteforeldrene ønsker seg. Minner oss på der hver eneste høst. De viser stolt frem til alle venner og besøkende. Den dagen de går bort, kan de gå i arv til barna selv, som de selv sier.

Anonymkode: 6b9a9...951

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad du ikke får "gammeldags" fotoalbum med fremkalte bilder limt inn i. DE tar stor plass de. Fotobøker er jo en drøm i forhold til.

Anonymkode: d744a...000

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de foreldrene som lager fotokalender til besteforeldre hver jul, men dette er avklart og sterkt ønsket. Fotobok mistenker jeg ville vært mindre populært. I tillegg koordinerer vi slik at det blir en felles med alle barnebarna. Det jeg tror ligger bak er jo et ønske om å dele minner og bilder. Hvis du har noen andre måter du foretrekker å få slikt, ville jeg spilt inn dette. I år ville jeg (idet vi allerede er i desember) spurt forsiktig om de var ferdig med gaven til deg, eller om det er for sent å komme med ønsker. Om de svarer ja, er det bare å gå for en hvit løgn og si at noen digitale bilder også står på lista. Om de svarer nei, ville jeg lagt det frem som noen over her foreslo: du foretrekker bilder av barnebarn på en annen måte. 

Anonymkode: 9cf0c...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fotobok mistenker jeg ville vært mindre populært.

Og dette er selvsagt helt individuelt! Jeg vil MYE heller ha en fotobok jeg kan sitte og kose meg med enn en kalender som MÅ opp på veggen! I vårt hus er vi ganske nøye med hva vi henger opp, og hvis vi hadde fått en kalender måtte vi nesten hengt den opp, men det hadde vært litt motvillig!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, du høres ut som en veldig lite engasjert og interessert bestemor. Dersom jeg hadde fått en slik beskjed fra mine barns besteforeldre så hadde jeg droppet gaven helt og også droppet å feire jul med bestemoren fremover. For å være så lite interessert i barnebarna at du ikke kan ofre en centimeter med plass i bokhylla til bilder av de er mildt sagt spesielt. 

I år er nok fotoboka bestilt for lengst, så jeg håper virkelig ikke du sier noe (helst aldri!) 

Ost og vin har du vel råd til å kjøpe selv ?? 

Anonymkode: c979d...1d4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ønske seg en digital fotoramme og oppdatert minnestick med barnebarnet i stedet? Da viser du interesse for å følge med på barnebarnets aktiviteter gjennom året, samtidig som det tar mindre plass? Jeg vil tro foreldrene bare gjør dette i beste mening...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist. Uff jeg hadde blitt kjempe lei meg om ikke foreldrene mine ville hatt typ bilder fra barna var små. Jeg har ikke laget sånne fotobøker til dem, men det ville jo vært utrolig morsomt for barnebarna når de blir eldre å se i .. Jeg hadde blitt dritlei meg 😅

Anonymkode: c5b14...c9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok stas når barnebarna kommer på besøk og vil se på bilder fra de var små, og bestemor må forklare at hun ville heller ha vin. Hun syntes ikke bilder av barnebarna var noe kjekt å få. 

Anonymkode: 6eb37...a78

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...