AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #1 Del Skrevet 2. desember 2020 Hei. Jeg trenger råd til hvordan jeg skal få formulert eller hintet om dette på en måte som ikke fornærmer foreldrene. Jeg har en sønn og en datter. Sønnen har et barn på tre år. De to siste julene har julegaven fra sønn og svigerdatter vært fotobok av barnebarnets siste år og en sjokolade. Jeg er ikke en materalistisk person, så barna og svigerdatter har visst i åresvis at jeg ikke ønsker meg gaver som ikke kan brukes opp. Før barnebarnet ble født fikk jeg gjerne ost og vin, gavekort på restaurant, kaffe og sjokolade man ikke får på dagligvare osv til jul. Dette var helt perfekte gaver. En fotobok blir stående og ta plass, spesielt når jeg får en ny hvert år. Barnebarnet treffer jeg jevnlig og jeg har data, så de kunne like gjerne sendt meg bilder digitalt. Noen råd? Anonymkode: 9483a...86b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 2. desember 2020 #2 Del Skrevet 2. desember 2020 Du sier rett ut at dette har du ikke lyst til å få i gave. Det finnes ingen annen måte. Men jeg tenker at du er lovlig sent ute med beskjeden for årets gave for jeg antar jo at fotoboken alt er bestilt. Selv forstår jeg ikke poenget med en slik bok hvert år, i dagens digitale verden. Men jeg vet at dette er det mange som gir, og sikkert også noen som liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 2. desember 2020 #3 Del Skrevet 2. desember 2020 Gidder ikke fotobok av mine egne barn for hvert år en gang. Men hadde aldri fått meg til å fortelle at jeg ikke ønsker meg en slik bok.. 😅 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Nuith Skrevet 2. desember 2020 Populært innlegg #4 Del Skrevet 2. desember 2020 Jeg vil heller ha en fotobok med årets beste bilder enn å ha et tonn bilder på dataen som man aldri går igjennom. Men når du har sagt "ikke materialistiske gaver" så har de sikkert tenkt "dette er ikke materialistisk, dette er koselige minner!". Så du må nok si det rett ut. 81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 2. desember 2020 #5 Del Skrevet 2. desember 2020 Gaver til voksne er ikke noe man "bestiller". 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Mazarini Skrevet 2. desember 2020 Populært innlegg #6 Del Skrevet 2. desember 2020 Kanskje litt sent i år, men.. Kan du ikke si noe ala «Du [sønn]? Kunne dere i stedet lagd en sånn digital fotobok med [barnebarn]? Du skjønner, jeg prøver å ikke ha for mye i bokhyllen, men syns jo det er så koselig med de bildene! Og så er jeg jo strengt tatt mer på telefonen. Og alt finnes jo digitalt i disse tider.» Da sier du liksom at du setter pris på tanken, å legger skylden på at du ikke ønsker fotobok på det rent praktiske. 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hedy Lamarr Skrevet 2. desember 2020 Populært innlegg #7 Del Skrevet 2. desember 2020 Lag fotobok av ditt eget liv og gi til dem sammen med en sjokolade. Kanskje de tar hintet 😄 58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #8 Del Skrevet 2. desember 2020 Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å gi beskjed om at du ikke liker gavene du får. Samtidig så har du sikkert gjennom dine barns oppvekst prøvd å prente inn i dem at man "skal være takknemlig for de gavene man får" selv om det ikke er det de ønsker seg mest. Hvis ikke relasjonen til dine barn og svigerbarn er laget god nok, vil det være en sjanse for at den vil ta en viss skade over en slik beskjed ca tre uker før jul. Mange er i gang eller ferdige med julegaveinnkjøp nå. Jeg tror du gjør lurest i å holde munnen din lukket om dette, og kjøpe deg ost og vin selv. Neste høst gir du barna dine en ønskeliste over ting du ønsker deg til jul senest september/oktober. Du fremstår som ganske krevende i dette innlegget, med allerede tydelige julegaveønsker (kun gaver som kan brukes opp). Kanskje de synes det er vanskelig å kjøpe gave til deg, de går sikkert ut ifra at du er som besteforeldre flest, nemlig at de ikke kan få nok av barnebarnet og er glad i bilder av dem som ikke er digitale. Anonymkode: 0e9d9...b1f 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #9 Del Skrevet 2. desember 2020 Skjønner ikke problemet. Legg den på loftet da vel, og kjøp deg vin og sjokolade selv. Anonymkode: 55a0d...fc6 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 2. desember 2020 #10 Del Skrevet 2. desember 2020 Den var kjip. Det finnes liksom ingen hyggelig måte å si at man ikke ønsker en slik gave. Her fikk mannen og jeg fotokalender av et av barnebarna i fjor, noe jeg synes bare blir et forstyrrende element man ikke kan dytte inn i en bokhylle, men det var bare å gjøre gode miner til slett spill og takke pent. Synes Mazarani hadde en god løsning på problemet, så den kan du prøve til neste år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #11 Del Skrevet 2. desember 2020 Hedy Lamarr skrev (1 minutt siden): Lag fotobok av ditt eget liv og gi til dem sammen med en sjokolade. Kanskje de tar hintet 😄 😄 Anonymkode: dfeb3...6bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #12 Del Skrevet 2. desember 2020 Litt viren denne. Hva med så si "Du, kan vi ikke gi hverandre gavekort på restaurant/teater/etc i år så går vi ut alle sammen?" Anonymkode: b05cd...be8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bulgurpilaff Skrevet 2. desember 2020 #13 Del Skrevet 2. desember 2020 Hva med å ønske deg digital fotobok framover? Slik at den ikke tar fysisk plass! Si feks at du holder på med minimalisme og Marie Kondo. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 2. desember 2020 #14 Del Skrevet 2. desember 2020 Hedy Lamarr skrev (2 minutter siden): Lag fotobok av ditt eget liv og gi til dem sammen med en sjokolade. Kanskje de tar hintet 😄 "Og her er bestemor på fylla i syden og se han Juan der i bakgrunnen ... <blunk blunk>." 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #15 Del Skrevet 2. desember 2020 Kjøp deg fotoramme som du putter minnekort i, så ønser du deg heller et minnekort med bilder, så får du bare byttet ut det som allerede er i rammen og fortsatt beholdt bildene 😁 Anonymkode: 23415...fd5 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. desember 2020 #16 Del Skrevet 2. desember 2020 Du får trøste deg med at du kanskje vil sette større pris på disse bøkene etter hvert. Jeg har selv tatt ca. "en milliard" bilder og alle er selvfølgelig lagret digitalt, men jeg har også laget en del fotobøker fra reiser og andre spesielle hendelser med kommentarer etc. som nå i ettertid er mye morsommere å ha en bare de digitale filene. Da de var nye var det ikke like spennende for da lå jo alt friskt i minnet også, men da jeg fant igjen en bunke her om dagen ble jeg sittende og bla lenge. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #17 Del Skrevet 2. desember 2020 Haha uff, jeg forstår dilemmaet her.. Jeg synes gavene du fikk før høres helt perfekte ut, og er noe i hvert fall jeg ville satt genuint pris på! En fotobok er veldig overflødig når man PC, og jeg kan ikke tenke meg noen som helst situasjoner jeg ville satt pris på en fotobok, uansett hvem bildene var av. De blir som du skriver kun stående å støve ned og ta plass. Hvordan dette kan formidles på en hyggelig måte er jeg dog litt usikker på. Kanskje du kan si noe om du foretrekker å ha alt av bilder digitialt, så kan du eventuelt få de skrevet ut selv hvis du vil det? Anonymkode: df1ed...849 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #18 Del Skrevet 2. desember 2020 Enten kjøper du en digital fotoramme og spør om de heller kan laste bilder opp på den ("Da får jeg sett bildene daglig, en bok blir bare stående i hylla") eller så takker du for boken, setter den bort, og ordner kaffe og sjokolade selv. Når det er sagt, har jeg aldri forstått de som skal prakke bilder av ungene sine på andre. Jeg har tre barn, men vet jo at andre ikke er like opptatt av dem som meg. Sendte julekort med bilder på i noen år, nå gjør jeg ikke det heller. Ene besteforeldreparet ønsket seg kalender med bilder på et par ganger da ungene var små, og da fikk de det. Anonymkode: 04402...d4a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #19 Del Skrevet 2. desember 2020 Si tusen takk for gaven du får og la dem glede seg over å lage fotoboken. Gi deg selv vin og sjokolade om det er viktig for deg. Min niåring har mer folkeskikk en deg og vett nok til å vite at gavene i tillegg til å glede ham også betyr mye for giveren. Anonymkode: 5fbd4...5f1 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 2. desember 2020 #20 Del Skrevet 2. desember 2020 Jeg tror man oppdrar barn til å vise takknemlighet for det man får? Hvordan ville en voksen reagert om barn sa at de heller ville hatt noe annet? Som voksen tenker jeg at man høflig tar i mot det en får, og så får du heller legge de bøkene i et skap om de opptar mye plass. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå