AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 Jeg fulgte denne oppskriften: Slik lager du kakemenn uten sukker! - LINDASTUHAUG 100 g ekte smør * 2,5 dl valgfri melk * 1 ts hornsalt 100 g sukrin gold * 50 g sukrin+ * ca. 450 g speltmjøl/kveitemjøl En litt sunnere variant. Brukte sukrin gold, 100 gram, men jeg tok derimot ikke sukrin+, men brukte 50 g vanlig sukker. Det jeg merket i går da jeg knadde den var at den var utrolig klissete, så jeg måtte supplere med mer mel. Etter hvert ble deigen litt sånn klumpete av seg, hang ikke helt sammen. Jeg googlet andre oppskrifter på kakemenn, og ALLE brukte 1 liter mel til den nevnte mengden smør/melk. Så jeg lurer på om jeg hadde for lite mel og for mye smør? I dag tok jeg deigen ut av kjøleskapet og den så ikke ut som den skal. Kjevlet den ut likevel, sånn i tilfelle, presset ut former og stekte dem på 175, men de måtte stå i et kvarter før de så LITT stekt ut, og selv da så de ikke stekt ut, og til slutt tok jeg dem ut og kastet dem (etter å ha smakt, smakte ikke riktig.) Det er ikke sukrin gold som er synderen her, da hadde jeg bare merket det på søtsmaken. Brukte vanlig siktet hvetemel. Skal lage nye nå snart, lovet mannen min å ha kakemenn klare til han kommer hjem, hehe Og vil ikke gjenta fiaskoen. Er klar over at jeg kan bruke vanlig sukker, og skjønner at det ikke er her vi skal legge kostholdsfokuset mest, men det er et eksperiment jeg har veldig lyst til å lykkes med! Håper noen bakekyndige kan se hva som gikk galt her Anonymkode: ab675...93c
mercury_ Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 Grunnen til at den ble klissete i begynnelsen var nok at 1 liter mel ikke er 450 gram, det er rundt 600 gram. Resten kan jeg ikke hjelpe deg med. Jeg vil anbefale deg å bare lage en runde med vanlige kakemenn og spare eksperimenteringen til en annen dag. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #3 Skrevet 2. desember 2020 mercury_ skrev (3 minutter siden): Grunnen til at den ble klissete i begynnelsen var nok at 1 liter mel ikke er 450 gram, det er rundt 600 gram. Resten kan jeg ikke hjelpe deg med. Jeg vil anbefale deg å bare lage en runde med vanlige kakemenn og spare eksperimenteringen til en annen dag. Ja, jeg er klar over at 1 liter mel ikke er 450 gram, nettopp derfor jeg tror oppskriften er dårlig. For lite mel. Så du tror det er sukrin gold som er synderen? Jeg tenkte å følge en vanlig oppskrift, for eksempel Matprat eller Tine sin, og bare bytte ut halvparten av sukkeret. Har du troa? Anonymkode: ab675...93c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #4 Skrevet 2. desember 2020 Lag vanlige istedenfor. Bare spis en mindre. Anonymkode: 935a1...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #5 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lag vanlige istedenfor. Bare spis en mindre. Anonymkode: 935a1...6b6 Det er ikke dette jeg spør om! Haha. Visste den kom. Anonymkode: ab675...93c 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #6 Skrevet 2. desember 2020 Så moralen er: Sjekk flere oppskrifter før du setter i gang. Anonymkode: 674c1...68f
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #7 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så moralen er: Sjekk flere oppskrifter før du setter i gang. Anonymkode: 674c1...68f Jepp, det har jeg lært! Men er det noen her som har erfaring med "sunnere" kakemenn? Erfaring, ikke meninger... Anonymkode: ab675...93c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #8 Skrevet 2. desember 2020 Sukrin har andre egenskaper enn sukker. Sukker blir hardere. Til småkaker som skal bli sprø/harde er ikke sukring passende, av den grunn. I tillegg smaker sukrin kaldt, og for å unngå kaldsmak må man begrense mengdene. Jeg vet ikke massetettheten til sukrin i forhold til sukker, og de oppskriftene jeg ser på kakemenn måler sukker i dl. Men det kan være at mengden sukrin er mindre enn sukkermengden, noe som gir for lite tørrhet i deigen. Jeg prøvde meg på "sunne" julekaker et par år, men ga opp. Resultatet ble aldri bra. Sukrin (også sukrin gold og sukrin+) er ikke velegnet til julekaker. Anonymkode: c94c2...677 2
Camillapb Skrevet 2. desember 2020 #9 Skrevet 2. desember 2020 http://skardalernaering.no/revmat/2014/12/19/sukkerfrie-kakemenn Denne!!🤤
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #10 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sukrin har andre egenskaper enn sukker. Sukker blir hardere. Til småkaker som skal bli sprø/harde er ikke sukring passende, av den grunn. I tillegg smaker sukrin kaldt, og for å unngå kaldsmak må man begrense mengdene. Jeg vet ikke massetettheten til sukrin i forhold til sukker, og de oppskriftene jeg ser på kakemenn måler sukker i dl. Men det kan være at mengden sukrin er mindre enn sukkermengden, noe som gir for lite tørrhet i deigen. Jeg prøvde meg på "sunne" julekaker et par år, men ga opp. Resultatet ble aldri bra. Sukrin (også sukrin gold og sukrin+) er ikke velegnet til julekaker. Anonymkode: c94c2...677 Sukrin gold har ikke den kjølige smaken som vanlig sukrin. Men nei, har prøvd å lage ulike søtsaker og bakst sunnere, og har gitt opp. Blir bare kjipt og mislykket. Anonymkode: dcd3e...b95
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sukrin gold har ikke den kjølige smaken som vanlig sukrin. Men nei, har prøvd å lage ulike søtsaker og bakst sunnere, og har gitt opp. Blir bare kjipt og mislykket. Anonymkode: dcd3e...b95 Om du har mye av det, blir det kjølig smak av sukrin gold også. Og smaken er uansett ikke god. I tillegg til at mange (inkludert meg) blir veldig dårlig i magen av sukkeralkoholer, som er det sukrin er.. så kjipt å bli servert bakst man blir dårlig i magen av. Anonymkode: c94c2...677
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå