Gå til innhold

Politiet tror hasj koster 200 kroner per kilo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beregner ut i fra ca  dagens pris til sluttbruker.

• Liker 2
Skrevet
ajarRun skrev (11 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/rekordstort-beslag-av-hasj-1.15268842

700 kil hasj, som de innbiller seg er verdt 140 millioner kroner. Det er 200 kroner per gram. 

Hvilken gate er det de drar til der det er så dyrt? Og skjønner ikke politiet at det er MYE billigere med storinnkjøp? 

<humor>

Har du noen gang prøvd å kjøpe hasj i politiuniform? Ganske stive priser.

</humor>

Ser jo ikke helt feil ut (men jeg aner virkelig ikke).

https://www.dagbladet.no/nyheter/heroin-billigere-enn-hasj/72447149

https://www.fhn.no/alle-sier-det-samme-byen-er-tom-for-hasj/

Uansett så vil jo de bruke høyeste tallet for å gi et inntrykk av høy alvorlighetsgrad. Eller tenker du at de skulle bruke innkjøpeprisen til smuglerne?

Skrevet

Sola skinner og kontoret er tynt bemanna.

• Liker 3
Skrevet
ekkoet skrev (2 minutter siden):

<humor>

Har du noen gang prøvd å kjøpe hasj i politiuniform? Ganske stive priser.

</humor>

Ser jo ikke helt feil ut (men jeg aner virkelig ikke).

https://www.dagbladet.no/nyheter/heroin-billigere-enn-hasj/72447149

https://www.fhn.no/alle-sier-det-samme-byen-er-tom-for-hasj/

Uansett så vil jo de bruke høyeste tallet for å gi et inntrykk av høy alvorlighetsgrad. Eller tenker du at de skulle bruke innkjøpeprisen til smuglerne?

Heroin selges jo i 0.25 gram for 200 kroner og prisen er dønn stabil. Hvis man legger til grunn prisene til politifolkene er jo hasj mye billigere. og jeg er uenig i at man klarer seg med 0.25 gram heroin som nybegynner. 

Innkjøpsprisen reflekterer jo noe reelt. De selger jo ikke 700 kilo hasj gram for gram. Hvis de selger to gram om dagen tar det jo tre år å selge det. Og man må jo trekke fra kostnader.

Hvis jeg har et kilo kokain i sekken som jeg byttet til meg for et par joggesko er det en helt annen kontekst enn hvis noen sier: "Trafikklærer tatt med kokain med gatepris på en million". 

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlig å verdivurdere narkotikabeslag utifra gatepris. Alle i rettssystemet vet at det er helt andre priser som gjelder engros.

• Liker 3
Skrevet
ajarRun skrev (8 minutter siden):

Heroin selges jo i 0.25 gram for 200 kroner og prisen er dønn stabil. Hvis man legger til grunn prisene til politifolkene er jo hasj mye billigere. og jeg er uenig i at man klarer seg med 0.25 gram heroin som nybegynner. 

Innkjøpsprisen reflekterer jo noe reelt. De selger jo ikke 700 kilo hasj gram for gram. Hvis de selger to gram om dagen tar det jo tre år å selge det. Og man må jo trekke fra kostnader.

Hvis jeg har et kilo kokain i sekken som jeg byttet til meg for et par joggesko er det en helt annen kontekst enn hvis noen sier: "Trafikklærer tatt med kokain med gatepris på en million". 

Jeg er ikke med på regnestykkene (eller helt at overskriften sier 200kr/kilo mens man ellers regner ca. 200kr/gram)

Selger man 2 gram om dagen vil det ta ca 1 000 år å selge 700kg.

(jeg sier ikke at du tar feil i noe, jeg bare henger ikke helt med på budskapet opp mot regnestykket, heller ikke biten med joggeskoene)

• Liker 3
Skrevet
T-Rex skrev (12 minutter siden):

Det er helt vanlig å verdivurdere narkotikabeslag utifra gatepris. Alle i rettssystemet vet at det er helt andre priser som gjelder engros.

Uærlig av media å misinformere leserne.

ekkoet skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke med på regnestykkene (eller helt at overskriften sier 200kr/kilo mens man ellers regner ca. 200kr/gram)

Selger man 2 gram om dagen vil det ta ca 1 000 år å selge 700kg.

(jeg sier ikke at du tar feil i noe, jeg bare henger ikke helt med på budskapet opp mot regnestykket, heller ikke biten med joggeskoene)

Mener selvsagt gram.

Kokain og hasj er veldig billig i kvantum. 100 gram hasj kan koste sånn 1500. Et kilo for 6000 er ikke unormalt. 700 kilo er ikke så veldig dyrt.

Skrevet
2 minutter siden, ajarRun said:

Det står eksplisitt at verdien gjelder ved salg i små kvanta.

Grunnen til at gateverdien blir angitt ved beslag, er vel at det sier en del om den økonomiske samfunnsvirkningen beslaget kunne hatt. Om hasjpartiet ble kjøpt for 10 mill, er det noen som ville tjent 130 mill på denne hasjen, fordelt over flere ledd.

• Liker 2
Skrevet
ajarRun skrev (10 minutter siden):

Mener selvsagt gram.

Kokain og hasj er veldig billig i kvantum. 100 gram hasj kan koste sånn 1500. Et kilo for 6000 er ikke unormalt. 700 kilo er ikke så veldig dyrt.

Hehe.. Jeg vet ikke hvilket land du bor i, men her i Norge er det helt andre priser enn det du beskriver.

• Liker 2
Skrevet

Det har vært veldig inflasjon på prisene på hasj etter 12 mars. 200 kr pr gram er nok normalt med dagens priser.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, ajarRun said:

100 gram hasj kan koste sånn 1500.

1500 NOK for 100 gram hasj? Da tror jeg ikke det er hasj du får altså. Og det er ufattelig langt unna gatepris, det er nå helt sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...