Janne Formoe Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Hei. Jeg har nokså nylig fått meg en ny deltidsjobb i butikk. Vi er bare en håndfull kvinner som jobber der, og alle disse er mer eller mindre "bestevenninner" eller slektninger (ps. de er norske for de som lurte...). Jeg som de fleste andre kjenner nokså fort på hvilke mennesker som man kommer bedre over ens med enn andre, og den siste tiden har jeg virkelig begynt å kjenne på dette. Grunnen til at jeg valgte å søke jobb i butikk er fordi jeg elsker kundebehandling, og jeg synes det er så hyggelig å bistå kunder i en butikk med alt som dette innebærer. Når det er sagt så begynner jeg å mistrives mer og mer, pga. arbeidsmiljøet... Selv om hovedfokuset mitt ikke er arbeidskollegaene, så kjenner jeg likevel i sterkt økende grad på følelsen av å være "utenfor". Jeg er som sagt ny, og det gjør blant annet at enkelte av de yngre føler seg berettiget til å påpeke hver bidige ting jeg gjør / ikke gjør... Og det tærer på. Som for eksempel at jeg bruker for lang tid på toalettpausen...?!?! Jeg kommer ikke til å liste opp alle kommentarer og påpekninger jeg har fått ila. tiden jeg har jobbet der, men saken er den at jeg får følelsen av å bli ettergått i sømmene til enhver tid ila. arbeidsdagen... Ankepunktet mitt er at jeg synes dette både er slitsomt og svært urettferdig ettersom mine kollegaer gjør samme / liknende "feil" på arbeidsplassen. I motsetning til meg, så blir dette sett mellom fingrene på av de andre ettersom de er venninner med hverandre.... Mens alt jeg gjør og sier er "feil"... Jeg har aldri jobbet i et så ungt og uprofesjonelt miljø før, og tenker på at jeg enten kommer til å søke ny jobb eller ta det opp med ledelsen... Eller er det så lurt.? For å spesifisere litt mer hva jeg mener med urettferdig behandling handler dette ofte om bagateller eller menneskelige "feil". For eksempel når det gjelder kommentarene jeg har fått om at jeg "tar for lange pauser" eller ikke får ha mobilen i lommen osv... Så synes jeg det i utgangspunktet er helt latterlig å si noe slikt til en kollega. Og når det er sagt så er det absolutt ikke hold for å komme med slike påpekninger, da jeg holder meg godt innenfor tiden, annet enn å få meg til å føle meg dårlig og utenfor. Videre legger jeg enda mer merke til hvordan disse "venninnene" inviterer venner og kjærester inn på butikken for å avholde lange pratepauser (dette skjer uten unntak hver eneste dag vi jobber sammen). Videre ser jeg ofte at de forsvinner på bakrommet for å snakke i telefonen eller svare på meldinger.... I utgangspunktet er ikke dette noe jeg hadde "lagt merke til" -i negativ forstand, men når de stadig vekk kommer med kommentarer om hvordan jeg skal / ikke skal opptre, og selv føler seg berettiget til å gjøre slik de selv føler for, så synes jeg det er regelrett barnslig, uforskammet og urettferdig. Selv mener jeg at på en arbeidsplass må det være rom for å være menneske. Dvs. selv om det i en arbeidskontrakt står at man skal stå på bena 8 timer ila. en dag (med 30 min pause), så betyr ikke dette at man ikke skal ha lov til å ta seg en liten pause, se på mobilen, si hei til en venninne osv. -selvfølgelig når det ikke er kunder i butikken, og man føler at man trenger det. Det forundrer meg derfor svært at enkelte føler at dette er noe de selv får lov til å gjøre i særdeles utstrekning, mens andre (meg) tydeligvis skal behandles som om jeg var en robot. Til mitt forsvar skal det sies at jeg ikke har jobbet her så lenge, og at jeg absolutt ikke sitter (for) lenge på baken. Jeg ser sjeldent på telefonen og kjenner ingen i nærområdet ettersom jeg nylig flyttet til byen. Uff, nei. Jeg savner mine gamle minnelige kollegaer. hvor vi hadde respekt for hverandre og hygget oss alle timene vi var på jobb sammen! og alltid hadde en god tone med hverandre og med kundene... Jeg hater å måtte skrive noe slikt, og faktisk oppleve at oldtidens "fordommer" som sier at kvinner er kvinner verst, faktisk kommer til live i 2020! Hvorfor er vi kvinner så opptatt av å være enige / like hverandre! Kan vi ikke være mer gald for ulikheter og for utfordringer!? Det er mitt ønske for 2021! Endret 2. desember 2020 av Janne Formoe 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 Hei Janne Formoe, Du er nyansatt. Som nyansatt må man by litt på seg selv, og være ekstra opptatt av å hjelpe kunder og kolleger. Det er sånn arbeidslivet er. Det er såklart lov for deg å søke deg til andre butikker. Arbeidslivet er fullt av rutiner, miljø og folk man ikke kan forandre. Du må selv finne ut hvilke slag du vil ta, og hvilke du bør gi opp. Jeg ville vært meget forsiktig med å "sladre" på kolleger til sjefen. Anonymkode: 1f71b...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #3 Skrevet 2. desember 2020 35 minutter siden, Janne Formoe said: hvor vi kunne tulle og hygge oss samme Dette hører fritiden til, og kan ikke forventes på jobb. Fint om det er sånn, men kan ikke forventes. Anonymkode: f0319...32c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #4 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette hører fritiden til, og kan ikke forventes på jobb. Fint om det er sånn, men kan ikke forventes. Anonymkode: f0319...32c Isteden forventes det at man skal kunne bruke lange pauser i samtale med kjæreste, venner og familie... Altså å "hygge seg" seg på jobb... Anonymkode: 497e6...57b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #5 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei Janne Formoe, Du er nyansatt. Som nyansatt må man by litt på seg selv, og være ekstra opptatt av å hjelpe kunder og kolleger. Det er sånn arbeidslivet er. Det er såklart lov for deg å søke deg til andre butikker. Arbeidslivet er fullt av rutiner, miljø og folk man ikke kan forandre. Du må selv finne ut hvilke slag du vil ta, og hvilke du bør gi opp. Jeg ville vært meget forsiktig med å "sladre" på kolleger til sjefen. Anonymkode: 1f71b...ea3 Du mener at man skal slikke opp de andre opp etter ryggen og forandre personlighet -til å bli like selvopptatt om sitt eget ego.. Fordi "det er det arbeidslivet krever".... ?! WTF, hvilke planet kommer du fra dame! God moral og respekt overfor alle mennesker, uansett hvor lenge man har vært ansatt er noe man bør kunne forvente uansett arbeidssituasjon. Ikke hør på damer som løper å gjennom hodet ned i standen, men hør heller på et Erna-råd: Du må tro at du er best, tørre å være pushy til å si ifra! Anonymkode: 497e6...57b 3
Cordelia Skrevet 2. desember 2020 #6 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette hører fritiden til, og kan ikke forventes på jobb. Fint om det er sånn, men kan ikke forventes. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Isteden forventes det at man skal kunne bruke lange pauser i samtale med kjæreste, venner og familie... Altså å "hygge seg" seg på jobb... Anonymkode: 497e6...57b Anonymkode: f0319...32c Og tydeligvis ikke gjelder for nyansatte, men bare den faste venninnegjengen på jobb........ 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #7 Skrevet 2. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du mener at man skal slikke opp de andre opp etter ryggen og forandre personlighet -til å bli like selvopptatt om sitt eget ego.. Fordi "det er det arbeidslivet krever".... ?! WTF, hvilke planet kommer du fra dame! God moral og respekt overfor alle mennesker, uansett hvor lenge man har vært ansatt er noe man bør kunne forvente uansett arbeidssituasjon. Ikke hør på damer som løper å gjennom hodet ned i standen, men hør heller på et Erna-råd: Du må tro at du er best, tørre å være pushy til å si ifra! Anonymkode: 497e6...57b Dersom du har kapasitet og ønske om det, kjør på. Jeg tenker at en butikk ikke skifter arbeidsmiljø fordi en deltidsansatt ønsker det. Men det kan jo skje. Hadde det vært meg ville jeg helle lagt energi i å finne en jobb der jeg passet bedre inn. Anonymkode: 1f71b...ea3 2
Janne Formoe Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom du har kapasitet og ønske om det, kjør på. Jeg tenker at en butikk ikke skifter arbeidsmiljø fordi en deltidsansatt ønsker det. Men det kan jo skje. Hadde det vært meg ville jeg helle lagt energi i å finne en jobb der jeg passet bedre inn. Anonymkode: 1f71b...ea3 Det er helt sant. Orker faktisk ikke å bruke mer energi på å "blidgjøre" folk... Vet ikke hvor mange ganger jeg har kjøpt boller og kaffe til disse folkene.... Og jeg er alltid den eneste som stiller spørsmål om livet og viser interesse til de andre når jeg kommer på jobb... Dersom ikke VOKSNE mennesker forstår at livet er for kort til å henge seg opp i alle andres "feil", og ikke se sine egne feil, så gidder jeg faktisk ikke bruke energi på de... Livet er for kort og skjørt til det. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #9 Skrevet 2. desember 2020 Just now, Janne Formoe said: Det er helt sant. Orker faktisk ikke å bruke mer energi på å "blidgjøre" folk... Vet ikke hvor mange ganger jeg har kjøpt boller og kaffe til disse folkene.... Og jeg er alltid den eneste som stiller spørsmål om livet og viser interesse til de andre når jeg kommer på jobb... Dersom ikke VOKSNE mennesker forstår at livet er for kort til å henge seg opp i alle andres "feil", og ikke se sine egne feil, så gidder jeg faktisk ikke bruke energi på de... Livet er for kort og skjørt til det. Det fins sikkert masse butikker og arbeidsplasser med bra arbeidsmiljø hvor du passer bedre inn. Stå på Anonymkode: 1f71b...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #10 Skrevet 2. desember 2020 Søk ny jobb og hold ut sålenge. Om de kommenterer flere filleting får du bare si "jeg ser både du og de andre også har mobilen i lomma/tok 10 min pause, så da trodde jeg det var greit her?" La de få forsvare tullet sitt. Men ikke gå videre med det. Anonymkode: cc778...e73 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå