Gå til innhold

Gaver til søsters familie koster mye mer enn hva jeg får tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har mann og 4 barn. Jeg er alene. Når ønskelisten for julegaver kommer er det typisk ting til rundt 500 kroner pr. hode. Altså ender jeg opp med å kjøpe gaver for rundt 3000 kroner tilsammen til dem. Det samme gjelder ved bursdager.

Fra dem samlet får jeg som regel noe til 400-500.

Er jeg urimelig når jeg synes det blir en veldig skjevfordeling når jeg må bruke 6000 i året på gaver til dem, mens det jeg får tilbake koster dem rundt en tusenlapp? Jeg vet jeg ikke kjøpe for så mye, men det er der forventningen er og det hadde ikke blitt særlig med gaver om jeg skulle lagt meg på deres nivå og brukt en hundrelapp på hver av dem heller.

Anonymkode: 88e13...490

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. dropp gaver til de voksne

2. skru ned prisen til 200-300 kr

Hvis du ikke vil være med på dagens løsning er det ingen andre enn deg selv som kan si ifra.

Synes forøvrig det er innafor at du bruker litt mer på gaver siden de har barn, men hadde glatt kuttet mye av budsjettet. Hvorfor får de forøvrig ikke gave som par? Du kjøper jo en gave til hver av de voksne, mens de ikke kjøper hver sin gave til deg. Slår de seg sammen kan du også slå de sammen til 1 på gavelisten.

Anonymkode: 7b255...36c

• Liker 43
Skrevet

Ikke kjøp noe fra ønskelisten. Eventuelt bare si du allerede har kjøpt gave når ønskeliste kommer ☺️

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min søster har mann og 4 barn. Jeg er alene. Når ønskelisten for julegaver kommer er det typisk ting til rundt 500 kroner pr. hode. Altså ender jeg opp med å kjøpe gaver for rundt 3000 kroner tilsammen til dem. Det samme gjelder ved bursdager.

Fra dem samlet får jeg som regel noe til 400-500.

Er jeg urimelig når jeg synes det blir en veldig skjevfordeling når jeg må bruke 6000 i året på gaver til dem, mens det jeg får tilbake koster dem rundt en tusenlapp? Jeg vet jeg ikke kjøpe for så mye, men det er der forventningen er og det hadde ikke blitt særlig med gaver om jeg skulle lagt meg på deres nivå og brukt en hundrelapp på hver av dem heller.

Anonymkode: 88e13...490

Her så får tanteungene 150,- per hodet. Har trossalt 5 stk å kjøpe til og i tillegg to egne barn. 

Jeg hører hva de ønsker seg, men jeg finner ofte på noe lurt og handler gjerne på salg. 

Du må selv jekke ned deres forventninger. 

Anonymkode: 82894...d17

• Liker 10
Skrevet

Kjøp en felles gave. Til familien "......"

Anonymkode: 446d5...040

• Liker 38
Skrevet

Reduser pris eller kjøp felles julegave typ brettspill, spill til konsoll om de har det eller annet. 6000 på en annen person sin familie hadde jeg aldri gitt. Dess flere barn noen har = mindre kroner per gave. 

Anonymkode: 21318...d28

• Liker 28
Skrevet

Jeg og mannen valgte livet uten barn.

Så det du beskriver her har vært realiteten for oss i 5 år, og er nok det i 20+ år til. Bare at vi snakker 11 barn som skal ha gave, hver bursdag, hver jul, så er det konfirmasjon, så kommer det vel noen bryllup. 

Har ingenting i mot det. Utover en ting - her bruker vi mye tid og penger på å fikse gaver, til alle. Men når enkelte av disse søsknene såvidt klarer å finne en eller annen lite gjennomtenkt, siste liten gave på salg til oss, det synes jeg er lavmål. Et a søsknene har også en tendens til å "glemme" oss. Selv om vi er voksne (og særlig fordi vi er alene) betyr faktisk gaven vi får fra dem noe. 

Anonymkode: 5f3dd...492

• Liker 42
Skrevet

Hva er greia med å forvente samme sum tilbake? Selvsagt betaler du mer når de har unger. Jeg kjøper ikke gaver for st jeg skal få for like mye tilbake. 

Anonymkode: a7831...c8e

• Liker 22
Skrevet

Jeg trodde helt ærlig ikke at voksne mennesker tenkte sånn. 
Du bestemmer jo selv hva du vil gi de og hvor mye det skal koste, hvis prisen er det viktigste for deg så får du kjøpe rimeligere gaver og eventuelt slutte å kjøpe til de voksne. 

Skrevet

Du kan jo kjøpe noe veldig symbolsk til de voksne som kaffe og sjokolade. Det er helt innenfor og ikke koster så mye. Ang barn så bruker vi også ca kr 500 til barn. Noen ganger mer. 

Men du må ikke bruke mer enn du har råd til. Og for å trøste deg så bruker de nok ikke mindre per barn. 

Anonymkode: bb039...e4a

• Liker 6
Skrevet

Dette plikt gavehysteriet er noe av det verste vi mennesker har pålagt oss. Jeg er så i mot det. Uansett om man er den som vinner eller taper på det. Det er et forbanna herk. 

Jeg har ihvertfall gitt meg med det. Kun barn får gaver. Barn gir tilbake til tante da feks. 

Anonymkode: b306b...79f

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er greia med å forvente samme sum tilbake? Selvsagt betaler du mer når de har unger. Jeg kjøper ikke gaver for st jeg skal få for like mye tilbake. 

Poenget hennes var vel at det blir en stor utgift som hun ikke får noe særlig igjen for. Det er enveis.

Anonymkode: 145f1...99f

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt drøyt å ha utgifter til annen familie på hele 6000 kr. ÅRLIG når man selv får noe til en verdi av 1000 kr. tilbake. Det er jo på ingen måte selvsagt at det skal være sånn, kun fordi noen valgte å få 4 barn (det er mange barn å skulle kjøpe gaver for i en og samme familie, særlig dersom andre søsken også har barn), mens noen andre har valgt å ikke få barn/er ufrivillig barnløse.  

Jeg som foreldre til disse barna ville sørget for at fordelingen ble mer gjevn, enten ved å bruke ca. tilsvarend beløp på noe skikkelig fint tilbake, eller sagt "kjøp en fellesgave til alle du", "ikke kjøp til oss voksne" eller "kjøp noe mye billigere, 1000 kr. x 4 årlig er altfor mye!". Hadde ikke hatt skam nok til å la en enslig person bruke så store beløp på meg og barna jeg valgte å sette til verden, når vedkommende sannsynligvis har det trangere økonomisk enn familien med to inntekter. 

Anonymkode: 1decb...8c6

• Liker 22
Skrevet

Mente jevn**, ikke gjevn😅

Anonymkode: 1decb...8c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kjøp en felles gave. Til familien "......"

Anonymkode: 446d5...040

Ja, et spill som alle kan være med på. Evt filmer/serier er fint å kjøpe til alle. 

• Liker 5
Skrevet
Chroma skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde helt ærlig ikke at voksne mennesker tenkte sånn. 
Du bestemmer jo selv hva du vil gi de og hvor mye det skal koste, hvis prisen er det viktigste for deg så får du kjøpe rimeligere gaver og eventuelt slutte å kjøpe til de voksne. 

Hvis man stadig føler at man gir mer enn man får så vil de fleste føle på det. 

• Liker 12
Skrevet

Folk må altså klare å snakke sammen, hun er søsteren din - kan dere ikke ha en samtale rundt dette der du forklarer at lommeboken din rett og slett ikke klarer dette? Så sant det ER lommeboken og ikke egoet ditt ved at du ikke får dyr gave tilbake som er det som plager deg mest? 

Anonymkode: 2be92...5e4

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man stadig føler at man gir mer enn man får så vil de fleste føle på det. 

Men da må de gi mindre da? 

Skrevet

bare å kutte ut å gi til de voksne. Slike svigerinner kan være utrolig kravstore og ønske seg penger hele tiden, mens selv gir de dritt tilbake. Ikke fordi de ikke har råd heller. De bare er kjipe.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...