Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en som sluttet i jobben sin da hun ikke likte yrket så godt. Men hun har aldri kommet seg tilbake i jobb. Nå er det vel nærmere 1,5år siden. Tror hun får AAP? Får hvert fall noe fra NAV. Men det jeg ikke forstår er hvor lett det tydeligvis er å bare bli gående hjemme uten at NAV krever noe. Hun er utdannet noe som det ikke skulle vært problem å få jobb som, tror jeg. Er nå stillinger utlyst. For meg virker det som hun bare går å venter på drømmejobben uten å gjøre noe selv. Jeg har f.eks spurt innimellom hvordan det går på jobbfronten, for i starten ga hun uttrykk for at hun ville finne seg jobb. Ellers tror jeg også hun ville vært overkvalifisert for enkelte lettere jobber som ikke krever utdanning. 

Noen kommer sikkert til å si at kanskje det er noe annet som gjør at hun ikke kan jobbe. Greit nok det, men jeg lurer oppriktig på hvor lenge man faktisk kan gå på AAP uten å måtte gjøre noe som helst? Bare få "gratis" penger fra NAV liksom. Hun har ikke søkt en eneste jobb og heller ikke vært på kurs i form av f.eks jobbsøkerkurs. 

Anonymkode: b2442...62e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første året på aap gjorde jeg ingenting annet enn å gå til behandling, jeg var for syk. Andre året begynte jeg på omskolering. 

Aap er forøvrig en ytelse man får dersom arbeidsevnen er nedsatt med meg enn 50%. Ikke fordi man ikke gidder jobben sin. Så kan nok være mye her du ikke vet. 

Anonymkode: eed4d...6bb

• Liker 26
Skrevet

Sikker på at det er AAP og ikke dagpenger? På AAP har du en aktivitetsplan som skal fylles med diverse tiltak for å komme i jobb. Jeg var selv på AAP i nesten ti år og det var aldri snakk om å bare få gå hjemme uten å gjøre noe som helst. Jeg måtte ta imot alt av skole, sykehusbehandling og arbeidspraksis som ble foreslått.

Anonymkode: b0f69...6b0

• Liker 3
Skrevet

Om hun har for eks blitt voldtatt, sliter psykisk og går i behandling, så vil hun selvsagt ikke si det til deg. Da later man som ingenting og kan si tomme ting av vaner som at man leter etter jobb osv, når man egentlig ligger hjemme i dusjen og gråter 5 timer om dagen. Å spille normal og frisk er ganske normalt når man sliter. Friske mennesker forstår gjerne ikke at syke mennesker ofte ønsker fremstå som "normale" og ikke ønsker skille seg ut med sykdom og plager.  Mange ønsker ikke at andre skal finne ut hva som feiler de, spesielt når det er psykisk. 

Om man "venter" på at en behandling skal virke, psykolog, medisiner osv, så kan det være alt man gjør. Noen ganger gjelder det utredning og man venter 2 måneder på en medisinsk undersøkelse. Om man er friskere så har man regelmessig tiltak. Men det kan ofte være lang ventetid i NAV. Om man skal i praksis kan man for eks bruke noen måneder før man har fått søkt seg inn i tiltak og til man har funnet et sted som er villgi til å gi praksis. NAV er treigt. 

Om hun er veldig syk og går AAP, søker man gjerne ikke jobber. Da kan hun gå hjemme hele dagen og forsøke gradvis bygge seg opp igjen og forsøke leve normalt. Det er da viktig at man venner seg til å være ute blant folk (kafe, handle litt, besøke venner osv) og trener så langt som mulig. Om hun da har en uke der hun klarer leve 75% normalt med trening og venner, så er det et bra tegn, det kan være bedring. Men så ser man ikke om vedkommende har en uke der den ligger hjemme hele dagen. Eller om personen bruker resten av dagen på å ligge i sofaen og hvile. Å bli bra tar tid. Det er ikke slik at dersom man hadde 1 aktiv uke så er man plustelig frisk. Man kan være ganske syk den neste uken. 

Anonymkode: b849c...73f

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Første året på aap gjorde jeg ingenting annet enn å gå til behandling, jeg var for syk. Andre året begynte jeg på omskolering. 

Aap er forøvrig en ytelse man får dersom arbeidsevnen er nedsatt med meg enn 50%. Ikke fordi man ikke gidder jobben sin. Så kan nok være mye her du ikke vet. 

Anonymkode: eed4d...6bb

Ok. Var jo nettopp dette jeg ba om å ikke få til svar da. Lurer generelt på hvor lenge man kan gå uten å gjøre noe, se helt vekk i fra andre grunner til at hun ikke kan jobbe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sikker på at det er AAP og ikke dagpenger? På AAP har du en aktivitetsplan som skal fylles med diverse tiltak for å komme i jobb. Jeg var selv på AAP i nesten ti år og det var aldri snakk om å bare få gå hjemme uten å gjøre noe som helst. Jeg måtte ta imot alt av skole, sykehusbehandling og arbeidspraksis som ble foreslått.

Anonymkode: b0f69...6b0

Mulig det kan være dagpenger, ja. Men hvor lenge kan man få det da uten å gjøre noe? Jeg trodde man måtte vise til at man f.eks var aktiv jobbsøker. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Var jo nettopp dette jeg ba om å ikke få til svar da. Lurer generelt på hvor lenge man kan gå uten å gjøre noe, se helt vekk i fra andre grunner til at hun ikke kan jobbe. 

Hvorfor spør du da? Hva hjelper det deg om du får vite at man kan gå 1 mnd uten å gjøre noe fordi det går så lang tid før saksbehandleren har tid til å snakke med deg å legge en plan? Hva endrer seg om du vet man kan gå maks 1 måned uten å gjøre noe? Hva skal du bruke infoen til?

• Liker 8
Skrevet

For å få AAP må du sammen med NAV lage en "aktivitetsplan". 

Planen kan inneholde at behandling er aktiviteten, men det må dokumenteres at du faktisk gjennomfører. Arbeidsøking kan og være en aktivitet, men igjen...det må dokumenteres...

For å få AAP må man med andre ord "bevise" at man enten er under behandling og/eller aktivt forsøker å få seg arbeid. 

Kan man ikke dokumentere dette mister man retten på AAP.

Dagpenger har du rett på fra dag 1 ved sykdom og etter noen uker hvis man selv sier opp... ( husker ikke nøyaktig uker, men tror det er 8 uker).  Man må dog dokumentere en aktiv jobbsøknaddprosess evt sykemelding. 

Dagpenger utgjør 66% av lønnen din (gjennomsnitt de 3 siste årene) ,minus skatt... med andre ord, man lever ikke fett! -motar heller ikke feriepenger. 

Noen utnytter systemet til å "slække", men tro du meg....  ingen lever fett på nav. Man er konstant under overvåking, med plikt til å dokumentere og tidevis må det deles ekstremt personlige og krenkede opplysninger for å "bevise" sin rett... 

Velger din venn dette frivillig, har hun neppe vunnet noe...Jeg tipper hun "har noe" hun ikke deler... Det er ikke bare å gå inn på nav å si " jeg tar ett par år på aap jeg"... nav sin favoritt hobby er dokumentasjon... hun har nok sine grunner 😉

• Liker 4
Skrevet
Sommerki skrev (1 minutt siden):

For å få AAP må du sammen med NAV lage en "aktivitetsplan". 

Planen kan inneholde at behandling er aktiviteten, men det må dokumenteres at du faktisk gjennomfører. Arbeidsøking kan og være en aktivitet, men igjen...det må dokumenteres...

For å få AAP må man med andre ord "bevise" at man enten er under behandling og/eller aktivt forsøker å få seg arbeid. 

Kan man ikke dokumentere dette mister man retten på AAP.

Dagpenger har du rett på fra dag 1 ved sykdom og etter noen uker hvis man selv sier opp... ( husker ikke nøyaktig uker, men tror det er 8 uker).  Man må dog dokumentere en aktiv jobbsøknaddprosess evt sykemelding. 

Dagpenger utgjør 66% av lønnen din (gjennomsnitt de 3 siste årene) ,minus skatt... med andre ord, man lever ikke fett! -motar heller ikke feriepenger. 

Noen utnytter systemet til å "slække", men tro du meg....  ingen lever fett på nav. Man er konstant under overvåking, med plikt til å dokumentere og tidevis må det deles ekstremt personlige og krenkede opplysninger for å "bevise" sin rett... 

Velger din venn dette frivillig, har hun neppe vunnet noe...Jeg tipper hun "har noe" hun ikke deler... Det er ikke bare å gå inn på nav å si " jeg tar ett par år på aap jeg"... nav sin favoritt hobby er dokumentasjon... hun har nok sine grunner 😉

Takk for ordentlig svar! Er nok kanskje dagpenger ja. Vedkommende gjør noe HELE tiden. Enten det er å pusse opp, å på lange fjellturer, reise, feste, trene osv. Sitter lite i ro da. Det som er litt irriterende er når det er mas om at hun ikke ha råd til noe. Eller at hun ikke helt forstår at andre f.eks ikke alltid kan treffes til tider hun kan (hun kan jo 24/7), "vanlige" folk i arbeid kan ikke komme på minuttet. 

Skrevet

Jeg skjønner "frustrasjonen" din , det virker ulogisk. 

Hvis det virkelig er sånn at du mistenker at systemet utnyttes syntes jeg du skal melde i fra. Det kan du gjøre anonymt.  

De aller fleste som er i nav systemet er der fordi behovet er der og fordi vi er så ubegripelig heldige å bo i ett land som har ett sikkerhetsnett når "livet rakner" eller tar en uventet sving. 

Det som er så nitrist er at noen "ødelegger" for mange, og "naver" har blitt ett skjeldsord som utrolig mange lider under. Noen får det til å fremstå som en lukrativ byttehandel og som en lotto gevinst. 

Resultatet er at alle blir feid under samme kam. Noe som er enormt trist. Det har blitt flaut og skamfullt å være syk,  fordi noen klarte å finne smutthull i systemet som gjorde naving til en slags hobby for de late heller enn en nødvendig "gode" til de syke... 

Så... tror du noe er "shady", gi nav ett lite vink og støtt alle de som hver dag  føler de må skamme seg over å si høyt at de motar støtte fra nav. 

Ps, husk også at coronaloven gir litt andre rettigheter ift dagpenger og aap om dagen 😉

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Enten det er å pusse opp, å på lange fjellturer, reise, feste, trene osv.

Har bitt meg merke i at ord som dette pleier mange uførehatere å bruke om folk de mener ikke har krav på noe støtte.

Anonymkode: 9772b...fd9

• Liker 4
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for ordentlig svar! Er nok kanskje dagpenger ja. Vedkommende gjør noe HELE tiden. Enten det er å pusse opp, å på lange fjellturer, reise, feste, trene osv. 

Festing og fjellturer, ja. Med tanke på alle de anonyme brukerne som tar opp dette problemet med at folk på nav går på fjellet og fester, så må dette vær et veldig utbredt fenomen. Går du på nav er sannsynligheten for at du fester og går i fjellet 92% ifølge kgs tråder om tema. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Festing og fjellturer, ja. Med tanke på alle de anonyme brukerne som tar opp dette problemet med at folk på nav går på fjellet og fester, så må dette vær et veldig utbredt fenomen. Går du på nav er sannsynligheten for at du fester og går i fjellet 92% ifølge kgs tråder om tema. 

Det vanlige hatet kommer frem.   Kan en ikke finne på noe annet å hate. 

Anonymkode: 22743...063

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

🤭🤭🤭🤭

Til info: Nav oppfordrer og applauderer fysisk aktivitet. Dette er DOKUMENTERT  positivt ift helse.  

Fest er sosialt og i disse corona tider vet vi alle hvordan isolasjon og "hjemmetid", kan ha negativ efekt på psykisk helse og derfor også fysisk helse 💪💪

Man er ikke død pg dømt til ett liv strippet for alle "aktiviteter" fordi man uheldihvis ble syk. 

Som alle andre levede vesen har også "navere" gode og dårlige dager 😁😁

• Liker 4
Skrevet

Hun fester, går fjellturer, pusser opp osv... vel, mener du hun skal sitte inne og ikke gjøre noen ting bare fordi hun går på aap og ikke er i jobb som "normale" folk? 
jeg går selv på dagpenger og tro meg - det er ikke noe dans på roser... Å holde seg i aktivitet er noe av det viktigste man kan gjøre når man ikke er i jobb. 
Jeg sliter selv mye psykisk og det er ekstra trist å være "naver" når det finnes slike fordomsfulle personer som TS. 

kanskje på tide å slutte å bry seg så mye om hva andre fordriver tiden sin med og heller passe på seg selv? 

Anonymkode: 00686...03b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjenner en som sluttet i jobben sin da hun ikke likte yrket så godt. Men hun har aldri kommet seg tilbake i jobb. Nå er det vel nærmere 1,5år siden. Tror hun får AAP? Får hvert fall noe fra NAV. Men det jeg ikke forstår er hvor lett det tydeligvis er å bare bli gående hjemme uten at NAV krever noe. Hun er utdannet noe som det ikke skulle vært problem å få jobb som, tror jeg. Er nå stillinger utlyst. For meg virker det som hun bare går å venter på drømmejobben uten å gjøre noe selv. Jeg har f.eks spurt innimellom hvordan det går på jobbfronten, for i starten ga hun uttrykk for at hun ville finne seg jobb. Ellers tror jeg også hun ville vært overkvalifisert for enkelte lettere jobber som ikke krever utdanning. 

Noen kommer sikkert til å si at kanskje det er noe annet som gjør at hun ikke kan jobbe. Greit nok det, men jeg lurer oppriktig på hvor lenge man faktisk kan gå på AAP uten å måtte gjøre noe som helst? Bare få "gratis" penger fra NAV liksom. Hun har ikke søkt en eneste jobb og heller ikke vært på kurs i form av f.eks jobbsøkerkurs. 

Jeg syntes du skal passe dine egne saker. Du vet ikke noe om henne, du vet ikke hva hun har gjort og du vet ikke hvilken ytelse hun får. Sliter hun med noe så forteller hun det sikkert ikke til deg. Med rette: du er en dårlig og fordømmende venn som syntes masse på hennes vegne uten å vite nok om situasjonen. Kort sagt en person man aldri ville fortalt hemmeligheter eller sensitiv info. 

Anonymkode: efc97...ea0

• Liker 3
Skrevet

Hvis man fester, pusser opp og går fjellturer og what not, så er man i stand til å jobbe. Da er det bare vondt i vilja. 

Har ei venninne som levde det gode liv i to år på dagpenger. Bodde hos typen som betalte for leilighet og bil. Hun brukte sine nav penger på kafe, bar, klær og reise. 

Hun ville ikke jobbe på kiwi fordi det var flaut hvis hun ville bli sett av venner der. 

Norge har rekordkostnader på sosiale tjenester i forhold til andre like land. Ikke alle som går på nav har blitt voldtatt. Her er det tydelig at mange utnytter systemet

Anonymkode: 33a42...0af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her er det tydelig at mange utnytter systemet

Har du noe grunnlag for denne påstanden?

Anonymkode: 22743...063

Skrevet

Mmmm.....

Du fremstår jo ikke som en man forteller ærlig vanskelige situasjoner til, da.

Jeg har vært arbeidssøker en periode - jattet bare med når noen spurte (søkte hundrevis av jobber, ordnet seg til slutt). Sannheten var at jeg var deprimert av situasjonen, og ikke orket snakke om det. Jeg søkte jobber, men å snakke med randoms om det ville ikke gi meg jobb. 

Jeg har også vært på AAP pga invalidiserende sykdom, og NAV krever endel oppfølging altså. 

Så det at alt virker «OK» er nok mest et tegn på at hun ikke forteller DEG hva det egentlig er som foregår. 

Anonymkode: 34af5...b9e

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer generelt på hvor lenge man kan gå uten å gjøre noe, se helt vekk i fra andre grunner til at hun ikke kan jobbe. 

På AAP kan man ikke gå noe tid "uten å gjøre noe". Man plikter å følge behandlingsplan og andre tiltak.

Anonymkode: ac91d...e58

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...