NorthernLight Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 Indre Østfold kommunestyre har flertall for å vedta bot på 2000 kroner for folk som ikke bruker munnbind i butikker fra 3 til 20 desember. Flott , bare synd boten ikke er mye høyere.. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=50443 2
Underligsirkel Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 Galskap, hva med folk som ikke har råd til å bruke 150 kr på munnbind ? 5
Jodaneida Skrevet 2. desember 2020 #3 Skrevet 2. desember 2020 Underligsirkel skrev (5 minutter siden): Galskap, hva med folk som ikke har råd til å bruke 150 kr på munnbind ? Da får de snakke med nav, få andre til å gå ut eller sy munnbind selv. Ærlig talt. 7
NorthernLight Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Underligsirkel skrev (6 minutter siden): Galskap, hva med folk som ikke har råd til å bruke 150 kr på munnbind ? Det er da ikke galskap. Når folk som driter i smittevern potensielt kan smitte andre med en dødelig sykdom og i tillegg kanskje starte ett covid-19 utbrudd, så fortjener de en "julegave" på noen tusen i bot. Man har råd til å kjøpe munnbind i Norge. Det handler om prioriteringer. Endret 2. desember 2020 av NorthernLight 4
Anjonym Skrevet 2. desember 2020 #5 Skrevet 2. desember 2020 7 minutter siden, Underligsirkel said: Galskap, hva med folk som ikke har råd til å bruke 150 kr på munnbind ? De MÅ ikke, de har vel råd til 2000 kr i bot i stedet da 3
Frøkensina Skrevet 2. desember 2020 #6 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Skulle ønske det ble innført i Oslo. Det er alltid flere uten munnbind på butikken når jeg handler og de er alltid i den yngre gruppen som har høyest risiko for asymptomatisk spredning. Forrige uke toppet det seg for meg når en av disse unge mennene uten munnbind nyste høyt rett utover mot melkeavdelingen jeg var på vei til. Ble ikke melk på meg den dagen. Endret 2. desember 2020 av Frøkensina Skriveleif 5
Hannah80 Skrevet 2. desember 2020 #7 Skrevet 2. desember 2020 Underligsirkel skrev (12 minutter siden): Galskap, hva med folk som ikke har råd til å bruke 150 kr på munnbind ? Da har de ikke noe på butikken å gjøre heller. 6
NorthernLight Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2020 Frøkensina skrev (1 minutt siden): Skulle ønske det ble innført i Oslo. Det er alltid flere uten munnbind på butikken når jeg handler og de er alltid i den yngre gruppen som har høyet risiko for asymptomatisk spredning. Forrige uke toppet det seg for meg når en av disse unge mennene uten munnbind nyste høyt rett utover mot melkeavdelingen jeg var på vei til. Ble ikke melk på meg den dagen. Enig... Men Oslo Byrådet syns vel det er for fælt å gi bot til de i Oslo... Det er jo tross alt jul snart.... 4
Frøkensina Skrevet 2. desember 2020 #9 Skrevet 2. desember 2020 NorthernLight skrev (Akkurat nå): Enig... Men Oslo Byrådet syns vel det er for fælt å gi bot til de i Oslo... Det er jo tross alt jul snart.... Burde være en ekstra god grunn til å sette inn alt på å få ned smitten mye mer før jul. Det går for sakte nå og man kan jo se på Bergen at de har klart det bedre (muligens pga regelen om kun fem samlet hjemme). Bøter er jo heldigvis innført nå til slutt på andre områder. 3
malifika Skrevet 2. desember 2020 #10 Skrevet 2. desember 2020 Underligsirkel skrev (18 minutter siden): Galskap, hva med folk som ikke har råd til å bruke 150 kr på munnbind ? Hvorfor i huleste er det galskap? Da får man prioritere bort noe annet å ta seg råd. Nå er det påpudt med maske å da skaffer man seg maske for egen regning. Det er også påbudt å ha på klær i det offentlige rom, hva med de som syntes de ikke har råd til klær? Skal de få lov å gå å blotte seg da? Det er påbudt med lys til bilen, skal du få kjøre uten lys hvis pæra di har gått og du ikke har råd til ny da? Staten kan ikke sponse folk med alt mulig bare for at det er påbudt. Sånn er det å leve. 4
Selena81 Skrevet 2. desember 2020 #11 Skrevet 2. desember 2020 NorthernLight skrev (39 minutter siden): Indre Østfold kommunestyre har flertall for å vedta bot på 2000 kroner for folk som ikke bruker munnbind i butikker fra 3 til 20 desember. Flott , bare synd boten ikke er mye høyere.. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=50443 Ja, det er en fantastisk retning vi er i ferd med å bevege oss i her i Norge nå.😕 Akkurat det eks. her på et påbud er jo ikke engang faktabasert om det egentlig har noe virkning brukt på den måten her i denne typen offentlige rom(kjøpesenter o.l). 4
Frøkensina Skrevet 2. desember 2020 #12 Skrevet 2. desember 2020 Selena81 skrev (6 minutter siden): Ja, det er en fantastisk retning vi er i ferd med å bevege oss i her i Norge nå.😕 Akkurat det eks. her på et påbud er jo ikke engang faktabasert om det egentlig har noe virkning brukt på den måten her i denne typen offentlige rom(kjøpesenter o.l). Kan du underbygge påstanden din om at det ikke er faktabasert at munnbind har effekt på butikk/kjøpesenter? Det er jo faktabasert at munnbind har effekt mot spredning om alle bruker det innendørs sammen med avstand og utlufting. 2
Underligsirkel Skrevet 2. desember 2020 #13 Skrevet 2. desember 2020 Jeg merker jeg er lei dette militante inngrepet på vårt privatliv. Ja, det er folk som lever på sparepenger nå. Den ekstra inntektskildene til noen studenter er vekke eller de får mindre vakter ettersom arbeidsplassen har nå kortere åpningstid. Mener folk oppriktig at vi skal prioritere munnbind framfor å kjøpe inn tre middager til samme sum? Er folk klar over hvor mye det er forventet av oss å ofre ? Mange av oss kan ikke møte de fleste av våre familiemedlemmer i år til jul for logistikken rundt antall fridager + isolering hjemme ikke går opp. Jeg har til nå handla når det er få i butikken, og de få gangen jeg har tatt bussen har jeg brukt skjerf som munnbind. Det får holde. Vi beveger oss i en skummel retning. 7
NorthernLight Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 2. desember 2020 Underligsirkel skrev (2 minutter siden): Jeg merker jeg er lei dette militante inngrepet på vårt privatliv. Ja, det er folk som lever på sparepenger nå. Den ekstra inntektskildene til noen studenter er vekke eller de får mindre vakter ettersom arbeidsplassen har nå kortere åpningstid. Mener folk oppriktig at vi skal prioritere munnbind framfor å kjøpe inn tre middager til samme sum? Er folk klar over hvor mye det er forventet av oss å ofre ? Mange av oss kan ikke møte de fleste av våre familiemedlemmer i år til jul for logistikken rundt antall fridager + isolering hjemme ikke går opp. Jeg har til nå handla når det er få i butikken, og de få gangen jeg har tatt bussen har jeg brukt skjerf som munnbind. Det får holde. Vi beveger oss i en skummel retning. Når det er pandemi så burde første prioritet være smittevern og hindre at smitten sprer seg. Vi har endel tiltak fordi det er en drøss med nolduser som driter i smittevern, fester i hopetall, bryllup, ikke holder avstand osv. Det er mer skummelt med sånne folk! 3
Hannah80 Skrevet 2. desember 2020 #15 Skrevet 2. desember 2020 malifika skrev (29 minutter siden): Hvorfor i huleste er det galskap? Da får man prioritere bort noe annet å ta seg råd. Nå er det påpudt med maske å da skaffer man seg maske for egen regning. Det er også påbudt å ha på klær i det offentlige rom, hva med de som syntes de ikke har råd til klær? Skal de få lov å gå å blotte seg da? Det er påbudt med lys til bilen, skal du få kjøre uten lys hvis pæra di har gått og du ikke har råd til ny da? Staten kan ikke sponse folk med alt mulig bare for at det er påbudt. Sånn er det å leve. Skulle ønske jeg hadde skrevet dette selv. Kan ikke bli mer enig:) 2
Frøkensina Skrevet 2. desember 2020 #16 Skrevet 2. desember 2020 Underligsirkel skrev (6 minutter siden): Jeg merker jeg er lei dette militante inngrepet på vårt privatliv. Ja, det er folk som lever på sparepenger nå. Den ekstra inntektskildene til noen studenter er vekke eller de får mindre vakter ettersom arbeidsplassen har nå kortere åpningstid. Mener folk oppriktig at vi skal prioritere munnbind framfor å kjøpe inn tre middager til samme sum? Er folk klar over hvor mye det er forventet av oss å ofre ? Mange av oss kan ikke møte de fleste av våre familiemedlemmer i år til jul for logistikken rundt antall fridager + isolering hjemme ikke går opp. Jeg har til nå handla når det er få i butikken, og de få gangen jeg har tatt bussen har jeg brukt skjerf som munnbind. Det får holde. Vi beveger oss i en skummel retning. Vaskbare munnbind blir ikke like dyrt i lengden. Selv om jeg synes det skulle vært flere tiltak for gratis utdeling av engangsmunnbind. I forhold til kostnadene i liv og helse samt økonomi ved å få et mye større smittetrykk så er det ikke et så stort offer. 2
Frøkensina Skrevet 2. desember 2020 #17 Skrevet 2. desember 2020 Usa er et skrekkeksempel for tiden når det gjelder ekalerende smitte og døde og der er det en altfor stor del av befolkningen og styresmakter som motsetter seg både bruk av munnbind og andre tiltak. Nå øker smittetallene og dødstallene svimlende fort, om litt vil de være oppe i 2000 døde om dagen og like under 200 000 nye smittede hver dag. Folk i Norge som er mot tiltak burde virkelig ta en titt på hva som skjer når det ikke er nok tiltak og ikke nok mennesker bruker munnbind. 3
Anbefalte innlegg