Gå til innhold

Er det unormalt å ha servietter ved middagsbordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selv har vokst opp med at det alltid har vært servietter tilgjengelig ved middagsbordet, type hverdagsservietter ellers i uken, og finere servietter til høytider. 

Men i det siste har jeg lagt merke til at flere av de jeg har vært gjest hos i middagsselskap, har ikke servietter, og i noen tilfeller har jeg sett at vertene tørker seg rundt munnen med hendene eller innsiden av ermene på klesplaggene sine. 

Er dette vanlig eller er jeg bare sær? 

Anonymkode: 467a2...b1e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å bruke tørkepapir til hverdags og servietter når det er besøk. Opplever absolutt at det er normalt å ha servietter ved middagsbordet når man har gjester.

Anonymkode: 27496...551

• Liker 12
Skrevet

Ikke unormalt.

• Liker 1
Skrevet

Legger på når vi har gjester. 
til vanlig har vi en pakke våtservietter tilgjengelig om noen trenger. 

Anonymkode: 4cc75...330

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt har vi servietter når vi har gjester... noen ganger har vi servietter hvis det er «grisete» mat.

Anonymkode: 25c15...638

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg selv har vokst opp med at det alltid har vært servietter tilgjengelig ved middagsbordet, type hverdagsservietter ellers i uken, og finere servietter til høytider. 

Men i det siste har jeg lagt merke til at flere av de jeg har vært gjest hos i middagsselskap, har ikke servietter, og i noen tilfeller har jeg sett at vertene tørker seg rundt munnen med hendene eller innsiden av ermene på klesplaggene sine

Er dette vanlig eller er jeg bare sær? 

Hva er det du sier? 😆 Det kan ikke være utbredt, da blir jeg helt matt. 

Vi har alltid servietter tilgjengelig, bruker det sikkert 10 ganger i uka. 

Anonymkode: d3909...afc

• Liker 7
Skrevet

Har tøyservietter som vi bruker ved behov. De ligger ved bordet og man kan ta når man ønsker, men legger de ikke ut til alle. Trenger ikke det til alle måltider. 

Vasker de etter bruk. 

Anonymkode: 1391e...261

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vokst opp i et hjem der vi aldri hadde servietter eller tørkepapir ved bordet. Jeg tørket meg rundt munnen med innsiden av genseren/t-skjorta, det var først da jeg begynte å bli med klasseveninner hjem å spiste middag hos dem jeg lærte meg at servietter er en ting. 

Den dag i dag har mamma og stefaren min fortsatt ikke servietter ved bordet...  🤦🏼‍♀️ 
I år får de bare servietter i julegave - får se om de tar hintet. 

Anonymkode: 976cf...4b9

• Liker 5
Skrevet

Min mor og bestemor har alltid servietter fremme. Gjerne i vanlig størrelse på spisebordet og i mindre størrelse på salongbordet. Men er nok også litt for "interiøret". Er flotte servietter, ikke kjipe hvite fra matbutikken. 

Selv dekker jeg alltid på med servietter om jeg har middagsgjester. Men er det i hverdagen og ikke så "høytidelig" så hender det at jeg er tom eller har glemt å kjøpe. Men da bretter jeg heller et stykke kjøkkenpapir i to og legger under gaffel og kniv. Greit å ha noe å tørke seg med. Kan fint sette tørkerullen på bordet også, f.eks om det serveres reker. Reker ser f.eks fancy ut når man setter seg ved bordet, men jo mer man spiser og griser, jo mindre fancy blir det! Trenger ikke dyre og flotte servietter da. 

Anonymkode: d62c3...d0b

• Liker 1
Skrevet

Har alltid servietter tilgjengelig på spisebordet. Og de brukes hver dag:) 

• Liker 5
Skrevet

Vi bruker tørkepapir til daglig. Men vokste opp i et ganske serviett-løst hjem. Ironisk nok samlet jeg på servietter, men ved middagsbordet satt mamma aldri frem noe å tørke seg med... 

• Liker 1
Skrevet

Bruker mest tørkepapir når det er bare oss hjemme. Når vi har gjester finner vi frem serviettene, ja. 

Anonymkode: 03abb...875

• Liker 3
Skrevet

Legger alltid serviett ved fatet hver eneste gang jeg dekker bordet, hverdag som fest. Vanlige hvite/ensfargede til hverdags, finere servietter til helg og festlige anledninger. Synes det er ekkelt å ikke ha noe å tørke seg rundt munnen med. 

Anonymkode: 06764...3a6

• Liker 2
Skrevet

Har små barn og bruker mengder med tørkerull til hver måltid. Ved finere anledninger har vi servietter. Men alltid noe å tørke seg med. Kan ikke huske at jeg har opplevd å ikke få serviett eller tørkepapir, i så fall har jeg spurt etter det.

Anonymkode: 9f911...ef1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vokst opp med det, gjerne tørkerull bare til hverdags. GJerne servietter hvis vi har det ekstra koselig. Men, tilbyr det alltid ja til egne og gjester. Vært på middagsbesøk flere ganger hos svigers feks. som er i 70 årene. Søndagsmiddager og det er ikke mulig å tørke seg med noe. Det er ikke en tørkerull på kjøkkenet en gang. Oftest er den tom i såfall.  Det forstår faktisk ikke jeg. 

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

og i noen tilfeller har jeg sett at vertene tørker seg rundt munnen med hendene eller innsiden av ermene på klesplaggene sine. 

Er dette vanlig? 

Jeg synes det virker litt lite hygienisk  >_<

Er vokst opp med servietter, men bruker tørkepapir på vanlige dager og store tykkere servietter på andre dager. De glossete små serviettene hjelper jo knapt <_<

• Liker 1
Skrevet

Overhodet ikke unormalt, men kanskje ikke mange har vanen med å ha servietter ved matbordet.

Skrevet

Jeg er vokst med at servietter (gjerne tøy) var en selvfølgelig del av borddekkingen alltid. Spise jeg hos andre og det ikke er tilgjengelig på bordet i noen variant, etterspør jeg det gjerne - for meg er det like naturlig å sette fram som glass og bestikk.

• Liker 1
Skrevet

Vi finner frem tøyservietter når vi har gjester som skal spise hos oss, men de ligger aldri på bordet ellers :)

• Liker 1
Skrevet

Servietter når man har besøk er en selvfølge, det opplever jeg tilnærmet lik aldri at noen ikke har. 

Men til hverdags har vi ikke det, det er litt miljøsvineri, synes jeg. Da kan vi heller gå ut på kjøkkenet og tørke oss, eller til nød bruke vanlig kjøkkenpapir (det har vi alltid på bordet nå vi har taco, for å si det sånn... da hadde det blitt så mye reking om alle skulle ut og vaske seg hele tiden..)

Anonymkode: 51c02...ad5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...