AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Som f.eks. har gitt opp kresne barn og sender konstant med brødskiver med nugatti i barnehage/ skole? Har barnehagen/ skolen meldeplikt til BV for dette? Anonymkode: 2f62c...7bf
_Martine Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som f.eks. har gitt opp kresne barn og sender konstant med brødskiver med nugatti i barnehage/ skole? Har barnehagen/ skolen meldeplikt til BV for dette? Anonymkode: 2f62c...7bf Jeg tror ikke de har meldeplikt fordi barnet tar med seg loff med nugatti på skolen, de voksne vet jo ikke hva annet barnet spiser hjemme? pluss det viktigste er jo at barnet får i seg noe mat enn ingenting, barnet trenger jo energi for å fungere en hel dag i barnehagen eller skolen, og så lenge lunsjen deres får jobben gjort så er vel det greit? 6
GammelKaktus Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Skolen gjør ikke annet enn å oppfordre til sunt kosthold og be om at man ikke sender med skiver med nugatti og annet godteri, så mye mer kan de ikke gjøre. Hvis det viser seg at kostholdet har uheldige "bivirkninger" så kan det tenkes at det blir sendt en melding. Men det blir da helsesøster/tannlege som da melder i fra og da skal det være ille altså...og da skal foreldrene har gitt blaffen i barnet så det blir mer enn bare kosthold som er "bekymringsverdig". Vet det er et par i klassen til guttungen som alltid har med nugatti skiver, boller ol. Sånn har de gjort det siden 1 klasse, da husker jeg det sto på ukeplanen at de anbefalte at alle barna hadde med "en sunn og god matpakke", uke etter uke. Sånn jeg fant ut at et par i klassen fikk nugatti på matpakken hver dag.. 😄 Selv så driter jeg i hva andre har på matpakken om de spiser nugatti på skolen eller hjemme spiller ingen rolle for meg så lenge de blir mette. Så for foreldrene styre dette som det passer de så lenge barna ellers har det bra. Alt her i Norge kan ikke detaljestyres, vi kan ikke å legge oss opp i alt. Man må rett og slett stole på at foreldre faktisk tart ansvar og at det er en grunn for at de gjør som de gjør. Alt skal ikke være perfekt, det kan være godt nok og. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #5 Skrevet 2. desember 2020 i 7 år så har jeg spist loff med nugatti hver dag på barneskolen siden jeg var superSUPER kresen. Ingen lærere og andre reagerte så lenge barna fikk i seg mat 😊 Anonymkode: b1924...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #6 Skrevet 2. desember 2020 Tror ikke de driter i kostholdet fordi de gir barnet mat. Bedre enn ingen mat! Når man har "gitt opp" som du skriver, har det gjerne gått år og dag med hyling og skriking og nekting. Det går nok over, de fleste barn vokser fra det, og smaksløkene deres modner og kroppen ordner opp. Anonymkode: 6aa28...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #7 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som f.eks. har gitt opp kresne barn og sender konstant med brødskiver med nugatti i barnehage/ skole? Har barnehagen/ skolen meldeplikt til BV for dette? Anonymkode: 2f62c...7bf Gitt opp??? Åh du store tid Anonymkode: 8dbaf...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #8 Skrevet 2. desember 2020 Jeg har et svært kresent og undervektig barn med delvis spisevegring. Sånn har det vært siden hun begynte å spise fast føde. Har vært så utrolig mye fortvilelse opp gjennom årene. Vi har vært innom lege, helsestasjon, ernæringsfysiolog og gud vet hva. Jeg følte også på en skam over at barnet mitt som regel hadde syltetøy og Nugatti på skiva. Men helsestasjonen og ernæringsfysiologen trøstet meg med at så lenge barnet hadde grovt nok brød så gikk det bra. Vi øvde mye på å tørre å smake. Fortsatt er aversjonen der, men det har blitt mye bedre. Jubelen sto faktisk i taket når barnet begynte å like pizza fordi det utvidet repertoaret i hva hun spiste. Nå er hun 16 år og spiser det meste som er rent av kjøtt og grønnsaker til middag. Skolematen har vi greid å snike med litt grønnsaker og yoghurt. Men skiva med Nugatti/syltetøy er fortsatt med som variasjon. Anonymkode: df318...40b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå