Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2005 #1 Skrevet 6. august 2005 Hei! Som mange av dere har sikkert sett mistet vi nettopp vår trofaste følgesvenn. Jeg har alltid hatt katter og har lyst på en hund. Vi har fremdeles katter så vi trenger en hund som går bra sammen med de, men har lest at jack russelen går sammen med katter om den vennes tidlig til dem. Jeg vet at terrier hunder kan ha litt gemytt, sambo har hatt terrier hunder i 16 år så han har erfaring med hunder, jeg har ingen erfaring. Kan noen fortelle meg litt rundt jack russel og hva deres erfaringer er med denne hunden?
lillesky Skrevet 6. august 2005 #2 Skrevet 6. august 2005 Jack russel terrier er iallefall ikke en nybegynner hund! Vi har en jack russel terrier hann på 4 år. Selvsagt kunne jeg ikke tenke meg å være foruten han, men jeg tror jeg ville ha valgt en annen hunderase hadde jeg valgt på nytt. JRT trenger MYE trening, både fysisk og mentalt. De er veldig smart og lettlærte. Og veldig sikre på seg selv. De trenger en bestemt hånd. I valpetida prøvde han oss veldig, spesielt meg som er kvinne og kanskje litt dullete. Vi har to katter, og han har ingen problemer med dem, eller omvendt. Han jakter ikke på dem, men kattene jakter på han! Han er en flott vakthund, som passer på, og ser han noe mistensksomt, så bjeffer han med sin dypeste stemme. Jeg mener ikke at dere ikke bør skaffe dere JRT, men dere må tenke over at denne hunderasen krever mye mer enn f.eks. en golden reteriver. Selv om det er en liten hund, så er de litt ville av seg, ikke noen sofagriser. Hvis du bare har det i hodet at du må være litt streng, så tror jeg du kommer til å klare det helt fint! Også er de jo så nydelige: (min JRT) Også er de alltid blide, og halen går i ett. Ta en titt på denne fine jrt-siden: http://www.jack-rt.com/default.asp Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #3 Skrevet 6. august 2005 Synes egentlig ikke en terrier i det hele tatt er en nybegynnerhund jeg De er sta av natur, og trenger en fast hånd som ikke lar den få alt den peker på, om du skjønner.
Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2005 #4 Skrevet 6. august 2005 Joda, ser hva dere mener med grensesettting . Samboern er som sagt vant med terrier fra tidligere. Jeg vil ha en hund midt i mellom, ikke helt en sofagris .. en jeg kan gå tur med, leke med masse med men også som vil kose og være glad i oss. Jeg vil legge stor vekt på riktig oppdragelse og være veldig dedikert for å få dette til.
lillesky Skrevet 6. august 2005 #5 Skrevet 6. august 2005 Jack russel er veldig hengiven! Og glad i folk. Men kosehund...hm...da må du nok velge en annen. Vår hund er 4 år nå, og først nå begynner han å bli litt kosete. Tidligere har han ikke hatt noe tid til å kose, for det er så mye spennende å forske her i verden, så han har ikke brydd seg om å sitte stille særlig lenge.
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2005 #6 Skrevet 7. august 2005 Hva med en mops da? de er mye enklere enn terrieren og krever ikke så mye har jeg hørt. De har som regel godt gemytt og er søte da. Jeg har lyst på en selv jeg, men vet ike ennå... Jeg har hatt airedale terriere , og de er meget krevende hunder. Jeg kommer aldri mere til å kjøpe terrier, de er noe for seg selv , men sta og egenrådig så det holder.
Hannemor Skrevet 7. august 2005 #7 Skrevet 7. august 2005 Hva er egentlig en nybegynnerhund? Ikke lett å svare på synes nå jeg. Jeg mener at man kan få til å oppdra hvilken som helst rase dersom man virkelig vil. Det går på pågangsmot, viljestyrke og tolmodighet. Vi har en jrt hann på snart 10 måneder og han er vårt beste kjøp. Han er hengiven, leken, kjærlig, trofast, passer på matmor og ja, han er en sofagris. En ordentlig kosehund!!! Det finnes ulike personligheter innenfor rasene, akkurat som vi mennekser er forkjellige. Det er sant at jrt er lettlært og vil prøve seg for den minste ting. Men også her er de meget forskjellige. Vi har tydeligvid fått en utrolig rolig liten fyr. Han gjør ikke noe ugang hjemme og dersom han vil leke så gjør han det med seg selv. Vi leker ikke med hunden innendørs. Ute er han veldig lydig dersom vi beveger oss utenfor hans teretorie (parken). I parken derimomt er han "oppvokst" og er heller mindre lydig der. Velg den rasen dere faller for. Om det er en jrt, så får det så være. Førstegangshund eller ikke. MEN, jeg ville passet på hvem jeg skulle kjøpt hunden fra. Mange useriøse oppdrettere da det er en særdeles populær rase for tiden. Prisen bør ikke være for høy, gemyttet bør være bra osv. Henvend dere til jrtklubben for eksempel. www.jackrussellterrier.no LYKKE TIL!!!
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2005 #8 Skrevet 7. august 2005 Hei igjen" takk for alle gode og utfyllende svar. Vi har tenkt nøye på dette og vil prøve oss på en jack russel. Da det er denne hunden vi har falt for Bare håper han/hun går i sammen med kattene når den tid kommer. Blir aktuelt når vi får etablert oss sammen ( vi har hver vår leilighet nå , og ingen av de er praktiske for begge og bo i) Hvor mye betalte dere for hunden, og hva er med når man kjøper hunden fra en seriøs oppdretter?
Hannemor Skrevet 8. august 2005 #9 Skrevet 8. august 2005 Hvor mye betalte dere for hunden, og hva er med når man kjøper hunden fra en seriøs oppdretter? ← Vi betalte 6.500 kr fordi vi microchippet den selv. Han var da uregistrert, men er nå blitt registrert. Det som fulgte med var stamtavle, veterinørattest, mat, teppe fra valpekassen og selvfølgelig hunden . Vær som dagt veldig kritisk når du leter. Hunden bør ikke være hverken for billig eller dyr. Spør oppdretter gjerne om hvilke hunder de har avlet opp tidligere for å bedømme gemytt utseende etter rasestandard osv. Dette er pappan til vår hund: Vår er tricolor, kort/glatthåret men har veldig lik kroppsbygning som King Simba. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå