Pipaluk Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 I en husstand bor mor, far og barn. De vil feire jul og invitere noen flere folk. Regnes et samboerpar som to gjester eller én husstand? Kan de også invitere bestemor og en singel bror til feiring og likevel holde seg til anbefalingen ? ( med mindre det endres). De blir syv totalt. Er det likevel innafor, da mye er familie? 1
Gjest Sprettballen Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Ut i fra dagens nasjonale anbefalinger kan de, dersom de kan overholde smittevernsreglene, invitere: * opptil 5 enkeltindivider. * to eller tre andre husstander dersom det totale antallet ikke overstiger 5 gjester * eller èn annen husstand selv om denne husstanden fører til at det blir fler enn 5 gjester dersom de "overskytende gjestene" er barn. (eks to foreldre og 4 barn) Vertene: mor og far med ett barn er en husstand. Samboerpar er to voksne, bestemor er en voksen, og single bror er en voksen - totalt 4 gjester. Dette er innenfor anbefalingene dersom smittevernsreglene, inlklusive avstandsregler, kan overholdes. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/arrangementer-gruppestorrelse-og-avstand#private-sammenkomster-i-eget-hjem-hage-eller-hytte-bor-gjennomfores-med-maksimalt-5-gjester Sitat Anbefalingen er at man i eget hjem, hage eller hytte ikke bør ha flere enn fem gjester i tillegg til de som bor i boligen. Dersom alle gjestene er fra samme husstand kan man være flere enn fem. Det innebærer at to familier kan møtes selv om de har mange barn. Begrensingen på fem gjester gjelder ikke for barn som er i samme kohort i barnehage eller barneskole. Husk god håndhygiene, at alle som ikke er i samme husstand holder én meter avstand og at de som er syke blir hjemme. Men nå kommer det nye anbefalinger for julen i dag, så hvem vet hvordan det vil være i julen. 🤷♀️ Endret 2. desember 2020 av Sprettballen
Gjest RoNo Skrevet 2. desember 2020 #3 Skrevet 2. desember 2020 I private hjem, hager eller hytter bør man ikke ha mer enn 5 gjester i tillegg til husstandsmedlemmer. fra : https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-arrangementer/id2703876/ Som vi vet har enkelte plasser strengere retningslinjer, men det gjelder ikke her jeg bor. Vi kommer også til å være 7 stk fra 3 husholdninger. Siden vi har gjester fra risikogruppene kommer alle til å være ekstra forsiktig siste 14 dager før vi skal møtes også blir det ikke noe av om noen blir syke. Håper dere er like forsiktig.
Neste Skrevet 2. desember 2020 #4 Skrevet 2. desember 2020 Pipaluk skrev (13 timer siden): I en husstand bor mor, far og barn. De vil feire jul og invitere noen flere folk. Regnes et samboerpar som to gjester eller én husstand? Kan de også invitere bestemor og en singel bror til feiring og likevel holde seg til anbefalingen ? ( med mindre det endres). De blir syv totalt. Er det likevel innafor, da mye er familie? Så mange du vil 1
Rosa Sitron Skrevet 2. desember 2020 #5 Skrevet 2. desember 2020 De nye retningslinjene sier 10 gjester. Hver person teller som 1. 2
Belima Skrevet 2. desember 2020 #6 Skrevet 2. desember 2020 Inntil 10 ekstra personer julaften og nyttårsaften, bare de to dagene ellers er det maks 5 personer. I anbefalingen fra det offentlige så sa de samtidig, at vi skal ha en meter avstand mellom de som ikke bor i samme husstand. Så kommer det to familier på 4 personer, så er det alltid en meter mellom disse to familiene pluss en meter mellom vertskapet og gjester. Så det krever et relativt stort bord når en har gjester i disse dager. 1
Belima Skrevet 2. desember 2020 #7 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Samme innlegg kom to ganger. Derfor slettet. Endret 2. desember 2020 av Belima
Othilia Skrevet 2. desember 2020 #8 Skrevet 2. desember 2020 Belima skrev (1 minutt siden): Inntil 10 ekstra personer julaften og nyttårsaften, bare de to dagene ellers er det maks 5 personer. I anbefalingen fra det offentlige så sa de samtidig, at vi skal ha en meter avstand mellom de som ikke bor i samme husstand. Så kommer det to familier på 4 personer, så er det alltid en meter mellom disse to familiene pluss en meter mellom vertskapet og gjester. Så det krever et relativt stort bord når en har gjester i disse dager. Det må ikke være julaften og nyttårsaften. Men inntil ti gjester to ganger i jula. Så fremt man kan holde meteren. Poenget her er totalt antall kontakter over tid. 5
Belima Skrevet 2. desember 2020 #9 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Othilia skrev (3 minutter siden): Det må ikke være julaften og nyttårsaften. Men inntil ti gjester to ganger i jula. Så fremt man kan holde meteren. Poenget her er totalt antall kontakter over tid. http://dntv.dn.no/m/oLz3q5yz/erna-solbergs-juleregler-pa-to-minutter Hør hva Erna Solberg sier her. Endret 2. desember 2020 av Belima La til mer informasjon.
Othilia Skrevet 2. desember 2020 #10 Skrevet 2. desember 2020 Belima skrev (18 minutter siden): http://dntv.dn.no/m/oLz3q5yz/erna-solbergs-juleregler-pa-to-minutter Hør hva Erna Solberg sier her. Julaften og nyttårsaften - eller to andre dager. Her er regjeringens pressemelding: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ma-ha-smitteverntiltak-ogsa-i-julen/id2788526/ 3
Pipaluk Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2020 Rosa Sitron skrev (52 minutter siden): De nye retningslinjene sier 10 gjester. Hver person teller som 1. Men hvis de du vil invitere er samme husstand, så kan de være flere eller?
skrue Skrevet 2. desember 2020 #12 Skrevet 2. desember 2020 4 minutter siden, Pipaluk said: Men hvis de du vil invitere er samme husstand, så kan de være flere eller? Jeg har ikke sett noe sted at én gjest kan byttes ut med en familie el. Så nei. Det er uansett å bruke hodet, det er ønskelig at færrest mulig treffes og alle må holde avstand som før. Det blir vanskeligere å få til med økt antall mennesker. 3
I Grosny Skrevet 2. desember 2020 #13 Skrevet 2. desember 2020 Pipaluk skrev (15 minutter siden): Men hvis de du vil invitere er samme husstand, så kan de være flere eller? Ja, man kan invitere en stor husstand.
Pipaluk Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 2. desember 2020 I Grosny skrev (Akkurat nå): Ja, man kan invitere en stor husstand. Kan jeg i prinsippet invitere to husstander, med ulikt antall familiemedlemmer, så det samlet sett kommer på 12 totalt. Sett at jeg og samboer er én husstand. Bare et tankeeksperiment. Jeg er nysgjerrig på hvordan jeg kan tøye reglene.
Rosa Sitron Skrevet 2. desember 2020 #15 Skrevet 2. desember 2020 24 minutter siden, Pipaluk said: Men hvis de du vil invitere er samme husstand, så kan de være flere eller? Nei, 1 person er 1 person. Så maks 10 gjester. 5
Rosa Sitron Skrevet 2. desember 2020 #16 Skrevet 2. desember 2020 7 minutter siden, Pipaluk said: Kan jeg i prinsippet invitere to husstander, med ulikt antall familiemedlemmer, så det samlet sett kommer på 12 totalt. Sett at jeg og samboer er én husstand. Bare et tankeeksperiment. Jeg er nysgjerrig på hvordan jeg kan tøye reglene. Om du og samboer er 2 av de 12 så kan du det, for da er det 10 gjester og 2 vertskap. 2
Pipaluk Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #17 Skrevet 2. desember 2020 Rosa Sitron skrev (2 minutter siden): Nei, 1 person er 1 person. Så maks 10 gjester. Så da kan jeg ikke invitere en familie med ti barn?
Rosa Sitron Skrevet 2. desember 2020 #18 Skrevet 2. desember 2020 Just now, Pipaluk said: Så da kan jeg ikke invitere en familie med ti barn? I følge retningslinjene slik jeg leste de i dag så nei, men det er lov å bruke hodet og det er retningslinjer ikke regler. Men her jeg bor er det ulovlig med den familien på besøk nå, her er det maks 10 uansett. 2
Pipaluk Skrevet 2. desember 2020 Forfatter #19 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Rosa Sitron skrev (17 minutter siden): I følge retningslinjene slik jeg leste de i dag så nei, men det er lov å bruke hodet og det er retningslinjer ikke regler. Men her jeg bor er det ulovlig med den familien på besøk nå, her er det maks 10 uansett. Private sammenkomster i eget hjem, hage eller hytte bør gjennomføres med maksimalt 5 gjester ANBEFALING Anbefalingen er at man i eget hjem, hage eller hytte ikke bør ha flere enn fem gjester i tillegg til de som bor i boligen. Dersom alle gjestene er fra samme husstand kan man være flere enn fem. Det innebærer at to familier kan møtes selv om de har mange barn. Fra helsedirektoratet sin side ( da det var anbefalt med fem) Endret 2. desember 2020 av Pipaluk
Rosa Sitron Skrevet 2. desember 2020 #20 Skrevet 2. desember 2020 2 hours ago, Pipaluk said: Private sammenkomster i eget hjem, hage eller hytte bør gjennomføres med maksimalt 5 gjester ANBEFALING Anbefalingen er at man i eget hjem, hage eller hytte ikke bør ha flere enn fem gjester i tillegg til de som bor i boligen. Dersom alle gjestene er fra samme husstand kan man være flere enn fem. Det innebærer at to familier kan møtes selv om de har mange barn. Fra helsedirektoratet sin side ( da det var anbefalt med fem) Ja, jeg regner med det blir noe sånt, men ut ifra hva jeg har funnet om juleanbefalingene har de ikke lagt inn slike unntak per nå. 2
Anbefalte innlegg