Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge stusset over de tigge annonsene på Finn i førjulstiden. Og det virker som det bare øker og øker for hvert år. 

Vi var selv 5 barn med alene mor da jeg var yngre (er 25 år ganmel nå) så er ikke fryktelig lenge siden. Husker mamma handlet i Sverige eller handlet first price alternativer. Hadde alltid råd til kalkun og dessertene vi lagde, kjøpte first price brus, ingen julebrus. Fikk først smakt julebrus når jeg fikk penger i eldre alder. Og alt julemiddagen kom på Max 1000kr. (Ofte på 800kr) også fikk vi 200kr hver til å kjøpe gave til en i familien sånn at alle mottok 1 gave hver. Totalpris på jul for en familie på 6 lå rundt 1800-2000kr. Dette var inkludert gaver, julemat, julekaker og alt vi trengte. Vi lagde selvfølgelig alt fra bunnen av så ting ble ikke så dyrt. 1 pose med mel kan bruker til masse type bakst og kake, 1 kg smør holder også lenge. Og jeg syns alltid julen var noe av det beste årstiden. Husker noen ganger handlet vi på Fretex for å finne gaver osv. 

Så jeg skjønner ikke helt at det finnes familier ned både 2 foreldre og kanskje 2-3 barn som klager på at de ikke har råd til noen ting? Altså hvis man vet at juletider kommer desember hvert År hvorfor ikke spare 100kr i måneden sånn at man den måneden har 1200kr til mat. Og er man 2 foreldre så er det bare 50kr/mnd å spare på hver. Også kan man gi 200kr til hver person i familien sånn at de får kjøpt gaver til hverandre sånn at alle da får 1 gave.

Selvfølgelig er det alltid stas med mange gaver, men barn flest er fornøyd med mindre enn vi tror. Selvfølgelig ønsker de seg nok ting som nettbrett, tlf osv. Det gjorde jeg også, men jeg ble aldri lei meg eller skuffet for det om. Jeg fikk 200kr og kunne kjøpe gave til en av spakene mine, og det var veldig gøy og finne gave for den prisen. Prosessen med å kjøpe og pakke det inn og gi det var en stor glede. Og vi alle visste at det ikke var en selvfølge å få de tingene du virkelig ønsket deg som et barn. Husker jeg og kunne tenkt å ønsket meg nyeste iPhone enn en jakke eller andre dumme ting som var dyrt. Men vi lærte verdigheten av penger og skjønte at ting var dyrt. Og jeg feiret jul med familien min helt til jeg ble ferdig med studiene mine. Ingen av årene har ingen av oss blitt skuffet over at vi fikk enkle gaver for 200kr. Gave var gave og det brakte mye glede uansett. Syns det er også fint at barn får lært seg dette.  Men nå som vi er eldre så har vi gått vekk fra det og kjøper til hverandre alle med det de kan bidra meg. Men dette var jo egentlig ikke poenger med posten min. 

og hvis man virkelig ikke har råd til noe ting til jul, hvordan i all verden klarer disse familiene seg andre dager i året utenom jul? Da burde de vel nesten ha sultet i hjel? Også har vi Nav som er behjelpelige sånn at folk klarer seg, man kan på ingen måte leve overdådig men du får i hvertfall mat og tak over hode. Jeg hadde virkelig likt å møtt noen av disse folka som stod bak disse annonsene på Finn og faktisk sett situasjonen deres om det virkelig er så ille til at de må tigge om penger til julemat og gaver til barna. 

Altså når uteliggere tigger kan jeg klart se at de trenger penger. Når jeg ser de spiser middag på Frelsesarmeen skjønner jeg jo situasjonen. Men dette er snakk om familier som har et hus/leilighet enten den er leid eller kjøpt med barn som går på skole. Så litt penger må de da ha til å kunne bruke til overs i julen? Og bare fordi man verkelig rimeligere alternativer til juleferien er det jo en like godt julefeiring. Jul er ment til å være en tid man tilbringer sammen med sine nærmeste. Det er samvær som burde være den største fokuset, og er barna skuffet over at de ikke fikk seg den nye x boksen eller de kule skoene de ønsket seg gjør det ingenting. Skuffelse er noe vi alle har opplevd selv som barn og det går heldigvis over 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du synes ikke det var nok at det allerede er to tråder om disse finn-annonsene? 

Anonymkode: 2d1ee...a2b

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du synes ikke det var nok at det allerede er to tråder om disse finn-annonsene? 

Anonymkode: 2d1ee...a2b

Hva så? Jeg kan vel lage en ny tråd for å lufte ut mine egne tanker? Eller er det i mot noen regler?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror problemet er forventninger fra andre. Nå kjøper jo man masse gaver til nære og fjerne. 

Selve julaften trenger jo ikke være dyr. First price ribbe, tilbehør og litt medistekaker koster ikke all verden. Samme med pakke med risgrøt som kan brukes til både frokost og riskrem. Grøtris er billige. Så litt melk, fløte, smør og frosnebær til sausen. Så litt mel og slikt til bakst og noen pakker med first price potetgull... 

Anonymkode: d6a81...0ee

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror problemet er forventninger fra andre. Nå kjøper jo man masse gaver til nære og fjerne. 

Selve julaften trenger jo ikke være dyr. First price ribbe, tilbehør og litt medistekaker koster ikke all verden. Samme med pakke med risgrøt som kan brukes til både frokost og riskrem. Grøtris er billige. Så litt melk, fløte, smør og frosnebær til sausen. Så litt mel og slikt til bakst og noen pakker med first price potetgull... 

Ja akkurat. Så det burde da ikke være nødvendig å tigge om penger i juletider

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja ikkesant 

Anonymkode: b308c...1dd

Skrevet
bamsemums123 skrev (11 timer siden):

Ja akkurat. Så det burde da ikke være nødvendig å tigge om penger i juletider

Problemet er nok forventninger til gaver og de skal kjøpes til mange. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...