tuji Skrevet 23. september 2002 #1 Del Skrevet 23. september 2002 Har begynt å samle oppskrifter i en fin liten bok, men har ikke så mange enda. Derfor lurer jeg på hva som er deres glansnummer på kjøkkenet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. september 2002 #2 Del Skrevet 23. september 2002 Noe av det beste (ikke det mest avanserte) jeg lager på kjøkkenet er Wok så her er oppskriften; Millas Wonder-WOK 1 pose Wok Vietnamesisk blanding 1 boks babymais (anbefaler Amoy) 1 boks bønnespirer (anbefaler Amoy) 1 boks bambusskudd (anbefaler Amoy) 4 dl Uncle Bens ris 250 gram strimlet biffkjøtt 250 gram strimlet svinekjøtt 2 stk. kyllingfileter 1 glass Uncle Bens classic sweet 'n sour saus maisolje til steking salt, pepper, brunt sukker, soyasaus og Ketjap Manis (søt soyasaus). Fres kjøttet til det blir gyllent og legg til side. Stek kyllingfiletene hele i en panne og la de være rå i midten når du deler dem opp i biter. Disse skal ettersteke etterpå slik at kjøttet blir saftig og godt. Hell olje i Woken og la den bli god og varm. Ha i de frosne grønnsakene og ha det frese til all isen er borte. Ha i bambusskudd og bønnespirer og vend forsiktig inn, ikke rør, da blir alt veldig grøtete og ser ikke pent ut når man skal servere. Ha så i kjøttet, smak til med salt, pepper og ca. 1 ss. brunt sukker. Hell så over ca 1/2 dl soyasaus og 2-3 ss Ketjap Manis. vend godt inn. Ha i babymaisen, sett på lokket og la stå i ca 5 min. Nå har det samlet seg endel kraft nedi bunnen av Woken, en deilig kraft fra kjøtt, grønnsaker og soyasausene. Ha så i risen (kokt), den vil suge til seg all kraften som en svamp slik at også risen får en deilig smak av kjøtt og grønnsaker. Varm opp Uncle bens sausen og server ved siden av og volila... Wonder-WOK. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Dings Skrevet 24. september 2002 #3 Del Skrevet 24. september 2002 Millas wonder-wok noteres til senere bruk... Min beste oppskrift akkurat nå er heller ikke særlig avansert. Kom tilfeldigvis over den for noen uker siden, og den er perfekt som "kose-mat", til Robinson f. eks. Kyllingpai med bacon: 3 plater butterdeig 1 ss smør 8 ss ketchup 7 ss worcestershiresaus 1 ss sennep, gjerne grov 4 kyllingfiléter i biter 100 g bacon i biter Kjevle ut butterdeig i en paiform. Forstek på 225 grader i 10 min. Stek kyllingbitene i litt olje, krydre gjerne med litt salt og paprikakrydder. Smelt smør i en liten gryte, bland ketchup, worcestershiresaus og sennep og bland dette i smøret. Skal ikke koke, bare varmes. Bland i kyllingen. Ta ut paien og fyll den. Legg til slutt biter av bacon over hele paien og stek den i ovnen på 225 grader i ca 20 min. (Eller til baconet er blitt sprøtt.) Servér gjerne med en grønn salat, men vi spiser den bar som snacks. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 24. september 2002 #4 Del Skrevet 24. september 2002 Den beste er det vel ikke, men desidert den letteste. Og den kan brukes til hverdag og til fest; Kyllinggryte Skjer opp kyllingfileter i passe biter, krydre godt (her bruker jeg "kylling Spesial" fra Culinario )og stek dem. Lag et par pakker med Toro`s Kylling bretagne-saus Ha oppi litt ekstra paprika, en boks eller to med ananas, og en boks mais og litt fløte. Ha i kyllingbitene på slutten av koketiden. Serveres med ris og salat, evnt hvitt brød........ Kos dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 24. september 2002 #5 Del Skrevet 24. september 2002 Vet ikke hva jeg skal kalle denne, men vi lager det ofte: 2-3 kyllingfileter - eller annen type kjøtt/skalldyr 2 paprika ( rød og grønn) 1 hel løk bønnespirer champignon vannkastanjer Hvitløk chilli Blander alt sammen og wokes- hvor mye av chilli og hvitløk avhenger av hvor sterk smak du vil ha. For å lage saus pleier jeg ta litt buljong, litt oystersaus, soyasaus og av og til litt husholdningsfløte. Kok opp .Nydelig og ferdig på 5 minutter Server kokt ris til og maten er ferdig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. september 2002 #6 Del Skrevet 24. september 2002 Dette er digg: Potetmosform og ovnsbakt kalkun Enten kan du her bruke potetmos fra pose, eller den mer eksklusive varianten med hjemmelaget potetmos. I hvert fall; bland potetmosen med finhakket purre og hvitløk (gjerne i mengder) og raspet parmesanost. Krydre med salt og pepper. Legg blandingen i en ildfast form. Strø over mer parmesanost. Gratiner i ovnen, 225 grader i ca 20 minutter. Kalkunfileter krydres med basilikum, salt og pepper. Kalkunfileter legges i aluminiumsfolie (ha gjerne litt olivenolje mellom folien og kalkunen) sammen med gulrot, purre, hvitløk, tomater og andre grønnsaker du måtte like. Bak disse i ovnen i ca 45 minutter, 225 grader. Kjempedeilig romantisk-middag type mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2002 #7 Del Skrevet 1. oktober 2002 Poenget med wok er at det skal være raskt å lage. Wok krever veldig god varme. derfor er det best med gass. Her bruker vi strøm. Poenget er at grønnsaker skal være sprø. De skal knase. Mange steker kjøtt og så hiver de opp i en pose frosne grønnsaker. Da faller temp. på kjøtt og hele woken. Du må bruke lengre tid med det resultatet og kjøttet er ikke så mørt å tygge lengre og grønnsaker myke. Ha i grønnsaker først (ikke rett fra frysen) Fres mens du vender i 2-3 min. Ta de av og over i noe annet mens du freser fort opp kjøttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 2. oktober 2002 #8 Del Skrevet 2. oktober 2002 Dette er min ultimate favoritt. Tar en hel ettermiddag (ca 45 min +steking) å lage men du verden hvor godt det blir. :D Pleier å servere med gresksalat og godt brød. Lasagne Lasagne plater Revet ost Kjøttsaus: 1 pk. Kjøttdeig 1 liten boks tomatpuré( ca 5 ss) 1 boks hakkede hermetiske tomater 1 gulrot finhakket eller revet 1 stilk stangselleri finhakket 1-2 løk finhakket noen fedd hvitløk 1-2 chili(røde eller grønne) uten frø og hvite hinner basilikum, timian fersk eller tørket etter smak 2-5 ss sukker må smakes til(mildner tomat smaken) salt og pepper vann Hvitsaus (ostesaus): Smelt litt smør i en kasserolle og ha i hvetemel ca 4ss. La det surre litt og spe med melk. Smak til med ca 1/2ts kanel, revet muskat, salt og pepper. Kokes til melsmaken er borte. Hvis du vil, kan du blande i litt revet ost og en eggeplomme. Sausen bør være litt tynn og må ikke koke etter at eggeplommen er hatt i. Slik gjør du: Kjøttdeigen brunes og løken surres lett i pannen sammen med de andre grønnsakene + presset/hakket hvitløk og chili. Før tomatpureen og hakkede tomater haes i. Dette får nå stå og surre noen min til grønnsakene er møre og smakes til med sukker, salt og pepper. Hvis du bruker ferske urter haes disse i nå, hvis tørkede haes de i samtidig med tomatene. Spe med vann hvis sausen blir for tykk. Husk lasagneplatene skal koke og bli bløte ikke tørre og harde. Dette legges lagvis med plater mellom lagene av kjøttsaus og hvitsaus. Avslutt med plater og hvitsaus på toppen. Topp det hele med litt revet ost. Stekes i ovn på 225 ° i ca 25 –30min Kjenn med en skarp kniv om platene er myke. Pass på så den ikke blir svidd på toppen når den er mørk nok kan du legge et ark med aluminiumsfolie på toppen. Vegetarisk variant. Lag tomat saus uten kjøttdeig. Skjær squash, sjampinjong eller auberginer i skiver og legg disse lagvis med sausene og platene. Hvis du bruker auberginer bør disse dampes lett på forhånd slik at de blir myke. Mossaka variant. Lasagne platene byttes ut med 2 auberginer skiver. Aubergine skivene må dampes lett. Auberginene og tomatsausen legges lagvis med hvitsausen på toppen. I denne oppskriften kan hvitsausen med fordel være litt tykkere enn til lasagne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå