Gå til innhold

å hele tiden skylde sin dårlige oppførsel på psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo bra at vi i 2020 har kommet lenger innen psykisk sykdom. Men jeg syntes all slags oppførsel hele tiden skal skylde på psykisk sykdom. Og for å slippe unna med sin dårlig oppførsel. Det går ikke ann å være ufordragelig og ha dårlig oppførsel lenger for alt kan skyldes på det psykiske. Vet om et par mennesker som skriker til folk de verste ukvemsord de kan finne, slå til andre mennesker osv. Ei som slo til meg for en filleting  ( vi er begge jenter )  og skylder på borderline. Personen har også kalt meg " stygg " og jævla fitte flere ganger. Og skylder igjen på sin sykdom. skal det være så lett at man bare kan bli unnskyldt for alt man gjør ? jeg har aldri lakt min hånd på henne eller kalt hun noe stygt

Anonymkode: c619c...e30

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

obs

Skrevet

Det viktigste med en unnskyldning er å føle deg trygg at noe sånt ikke skjer igjen.  Vedkommende kan bruke denne unnskyldningen èn gang, men ikke flere.  

• Liker 2
Skrevet

Å bruke sin diagnose som en unnskyldning blir fullstendig feil! Men det kan i mange tilfeller forklare en viss oppførsel. Det gir likevel ikke et fripass for å ty til fysisk vold, sånn som du er blitt utsatt for, ts. Når det kommer til verbale overfall, må du bare igorere og trekke deg unna. Jeg oppfordrer deg til å anmelde hun som har angrepet deg fysisk. Det er desverre det eneste som fungerer. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet er vel at det i dagens samfunn er større hang til å forklare /bortforklare alt med systemforklaringer. Ingenting er lengre et personlig ansvar. Hvis jeg er slem og fæl mot noen så er det fordi jeg har traumer fra barndommen, satt på spissen. Ingenting kan handle om at jeg har tatt et individuelt valg om å være kjip den dagen. Det er alltid en underliggende faktor. 

Psykisk sykdom blir et slags get-out-of-jail free card for å være et rasshøl. Den beste taktikken man kan implementere for å slå ned på denne typen oppførsel er å rett og slett overse argumentene i sin helhet. Nekte å vektlegge det når man stiller dem til veggs for sine handlinger - som man bør når noen er kjip.

• Liker 1
Skrevet

Når noe gir fordeler eller ansvarsfritak, så vil naturligvis enkelte folk utnytte dette. Man kan jo liksom ikke si imot, så det blir sjakkmatt.

Anonymkode: b2ea4...878

Skrevet
DHG skrev (2 timer siden):

Problemet er vel at det i dagens samfunn er større hang til å forklare /bortforklare alt med systemforklaringer. Ingenting er lengre et personlig ansvar. Hvis jeg er slem og fæl mot noen så er det fordi jeg har traumer fra barndommen, satt på spissen. Ingenting kan handle om at jeg har tatt et individuelt valg om å være kjip den dagen. Det er alltid en underliggende faktor. 

Psykisk sykdom blir et slags get-out-of-jail free card for å være et rasshøl. Den beste taktikken man kan implementere for å slå ned på denne typen oppførsel er å rett og slett overse argumentene i sin helhet. Nekte å vektlegge det når man stiller dem til veggs for sine handlinger - som man bør når noen er kjip.

Veldig enig i dette.

Skrevet

Psykisk sykdom er aldri en unnskyldning for å være slem med andre. Helt enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...