Gå til innhold

Klumpfølelse i halsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I sommer så kjentes det ut som om jeg hadde et hår langt bak i halsen, hadde det sånn i flere dager. Så ble det borte. Så kom det en liten klumpfølelse, men kun når jeg satt med hodet litt nedover og sånn var det i en ukes tid, for å så bli borte. Jeg tenkte det bare var en litt hoven lymfeknute. Så har den klumpfølelsen kommet tilbake gang på gang og nå også når hodet er rett frem. Det er ekkelt å svelge, men gjør ikke vondt og hindrer ikke svelging av mat. Men det kommer og går altså litt, men de siste ukene har det mer eller mindre vært der hele tiden. Er litt øm, men ikke direkte vondt. Har ikke sår hals eller noen annen infeksjon. 

Når jeg googler klump i halsen så kommer selvfølgelig dr.google med kreft og da gjerne forårsaket av hpv viruset. Jeg pleier ikke å tenke deg verste og jeg gjør egentlig ikke det nå heller. Men dette irriterer meg. Har ingen andre symptomer på en så alvorlig diagnose. Og da skal det vel heller ikke komme og gå? 

Noen som har hatt en sånn klumpfølelse i halsen? 

Anonymkode: 01016...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj. Ja, det har jeg! Men aner ikke hva det er. Har ikke vært hos legen med det, men tenker at det må jeg kanskje etterhvert. Bare virker så rart å si at jeg er litt hoven i en mandel... 

Men kanskje noen andre her har noen svar? 

Anonymkode: eb066...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det akkurat sånn! Varte i 3 uker i strekk, selvdiagnostiserte megselv med strupekreft 😂 men så forsvant det av seg selv... har vært "frisk" i to uker nå så... vet ikke. 

Trodde det var allergi eller noe. Orket ikke gå til legen nå midt i pandemi, google sa at man måtte oppsøke lege om det vedvarte i mer enn 3 uker, og det gav seg akkurat i tide.

Det var rart å svelge, og ubehagelig i visse stillinger - spesielt når jeg sov. Kanskje det er noe smittsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig muskulært siden det kommer og går, og ikke hindrer svelging (men det tryggeste er jo alltid å ta en sjekk hos legen). Tilstanden heter Globulus og er høyst reell og relativt vanlig. Jeg har det i stressende/krevende perioder, blant annet nå de siste månedene. Les om Globulus og se om dere kjenner dere igjen. 

Anonymkode: fba43...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mest sannsynlig muskulært siden det kommer og går, og ikke hindrer svelging (men det tryggeste er jo alltid å ta en sjekk hos legen). Tilstanden heter Globulus og er høyst reell og relativt vanlig. Jeg har det i stressende/krevende perioder, blant annet nå de siste månedene. Les om Globulus og se om dere kjenner dere igjen. 

Anonymkode: fba43...14c

Jeg har også tenkt at det kan være muskulært. Takk for tips, da skal jeg lese om Globulus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er følelsen av å ha småklump i halsen så kan det godt bære pusspropper, mandelstein, tonsilitt. 

Selv om det er smått så føles det mye større ut. Er man i tillegg litt sår eller betent der de sitter så kjennes det enda større ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (4 timer siden):

Hvis det er følelsen av å ha småklump i halsen så kan det godt bære pusspropper, mandelstein, tonsilitt. 

Selv om det er smått så føles det mye større ut. Er man i tillegg litt sår eller betent der de sitter så kjennes det enda større ut. 

For min del er det ikke det, har aldri slitt med halsbetennelser eller mandelstein, har heller ikke sår hals. Det kjennes ut som om noe presser på halsen, det er ikke vondt i det hele tatt. Kun ekkelt og ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme, veldig ubehagelig.  Har hatt det i flere måneder,  kom noen dager etter jeg fikk satt en vaksine, uten at jeg vet om det har noen sammenheng. Holder på og bli sprø, skal heldigvis på ultralyd i januar. 

Anonymkode: dde69...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har akkurat det samme, veldig ubehagelig.  Har hatt det i flere måneder,  kom noen dager etter jeg fikk satt en vaksine, uten at jeg vet om det har noen sammenheng. Holder på og bli sprø, skal heldigvis på ultralyd i januar. 

Hva sa legen når du tok kontakt? Ble du tatt alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For min del er det ikke det, har aldri slitt med halsbetennelser eller mandelstein, har heller ikke sår hals. Det kjennes ut som om noe presser på halsen, det er ikke vondt i det hele tatt. Kun ekkelt og ubehagelig.

Ok. 

Kan det være lymfeknuter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva sa legen når du tok kontakt? Ble du tatt alvorlig?

Ja, sendte henvisning samme dag jeg var der, så det var ikke noe problem. Ellers har skjekket stoffskifte, det var fint. Fikk også noen tabletter mot halsbrann, for jeg følte at jeg kjente litt av det også, ble ikke noe bedre av de. Jeg har også googlet med frem til de verste ting, så kjenner det skal bli godt å få undersøkt dette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det som en klump følelse du har i halsen, men ikke greier og bli kvitt uansett hvor mange ganger du svelger? Føler du selv at når du ligger med munnen rett opp så går det bedre og puste, selv om det ikke var noe problem? Noen ganger er det der mange dager, andre dager kan det gå lenge mello hver gang? For min del var det som en annen sa reflux, dvs at magesyren kommer opp i spiserøret pga slapp lukkemuskel og lager etseskader.

Anonymkode: 6328a...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret.. skrev (16 timer siden):

Ok. 

Kan det være lymfeknuter? 

Muligens, men de er ikke ømme, så tror egentlig ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, sendte henvisning samme dag jeg var der, så det var ikke noe problem. Ellers har skjekket stoffskifte, det var fint. Fikk også noen tabletter mot halsbrann, for jeg følte at jeg kjente litt av det også, ble ikke noe bedre av de. Jeg har også googlet med frem til de verste ting, så kjenner det skal bli godt å få undersøkt dette

Takk for svar. Hvor lenge hadde du slitt med problemet før du oppsøkte lege? Ja, det er jo det verste som kommer frem når man googler. Og hpv infeksjon vet jo alle at kan bli kreft, så det er ikke oppløftende. 

Jeg mistenker mer og mer at det er muskulært hos meg for jeg strammer kjevene mye og etter å ha massert halsen og kjevene litt så kjenner jeg at musklene er stive og ømme. Men at det skal gi en klumpfølelse i halsen var nytt for meg, men man lærer så lenge man lever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det som en klump følelse du har i halsen, men ikke greier og bli kvitt uansett hvor mange ganger du svelger? Føler du selv at når du ligger med munnen rett opp så går det bedre og puste, selv om det ikke var noe problem? Noen ganger er det der mange dager, andre dager kan det gå lenge mello hver gang? For min del var det som en annen sa reflux, dvs at magesyren kommer opp i spiserøret pga slapp lukkemuskel og lager etseskader.

Hei. Jeg går på Nexium fra før pga tidligere magesår og mye halsbrann. Og de symptomene er i sjakk. Men takk for tips. 

Opplevde du klumpfølelse i halsen av reflux altså? Hva er egentlig grunnen til at det kan kjennes ut som klump i halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt dette, og det kommer og går hos meg. 

Kommer av stress, kjeven kan også være stram noen ganger. Jeg var såpass plaget midt i en eksamens og praksisperiode, at jeg hadde vondt i halsen når dagene var over. Spente kroppen over lengre tid, og det resulterte i at kroppen fysisk reagerte psykisk på det. Det var helt nytt for meg, jeg som alltid har tenkt at folk som snakket om dette var hypokondere.. Helt til jeg opplevde det selv og til og med har grått av at jeg vil ha ubehagsfølelsen vekk. 

Jeg kan trøste deg med at det blir bedre. Mest sannsynlig vil du oppleve dette i nye faser i livet og i stressende situasjoner. For meg hjelper det litt med tyggis. 

Anonymkode: fc1f2...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Hvor lenge hadde du slitt med problemet før du oppsøkte lege? Ja, det er jo det verste som kommer frem når man googler. Og hpv infeksjon vet jo alle at kan bli kreft, så det er ikke oppløftende. 

Jeg mistenker mer og mer at det er muskulært hos meg for jeg strammer kjevene mye og etter å ha massert halsen og kjevene litt så kjenner jeg at musklene er stive og ømme. Men at det skal gi en klumpfølelse i halsen var nytt for meg, men man lærer så lenge man lever. 

Gikk vel ca 2 måneder før jeg oppsøkte legen, har noen dager hvor jeg kjenner det mer enn andre. Blir greit å finne ut hva det er. Har lurt på om det kan være noe muskulært jeg også, men samtidig har jeg litt halsbrann innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei. Jeg går på Nexium fra før pga tidligere magesår og mye halsbrann. Og de symptomene er i sjakk. Men takk for tips. 

Opplevde du klumpfølelse i halsen av reflux altså? Hva er egentlig grunnen til at det kan kjennes ut som klump i halsen?

Klumpfølelse i halsen kom av reflux, det var det lege som stadfestet, grunnen var som jeg ble forklart var at magesyre hadde nådd opp i spiserøret der huden ikke har den samme styrken mot syre som i magesekken, og da blir det etseskader og klumpfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gikk vel ca 2 måneder før jeg oppsøkte legen, har noen dager hvor jeg kjenner det mer enn andre. Blir greit å finne ut hva det er. Har lurt på om det kan være noe muskulært jeg også, men samtidig har jeg litt halsbrann innimellom. 

Sånn er det hos meg også, noen dager er det verre enn andre. 

Lykke til på ultralyd. Hvis du ønsker og husker, så si gjerne hvordan det gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...