Gå til innhold

Kan man ta opp karakterer fra bachelor for å komme inn på master?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sendte mail til skolen for en uke siden, men har enda ikke fått svar, så i mellomtiden spør jeg her.

Tok en bachelor for seks år siden da jeg var veldig ung og ikke så motivert til studier. Har etter endt bachelor jobbet med noe helt annet. Nå derimot, når jeg er blitt litt eldre, ønsker jeg å bygge på med en master og fortsette i den retningen jeg startet. Det som er problemet er at jeg gikk ut med D i snitt (...) og er derfor ikke kvalifisert til master. Er det mulig å ta opp bachelorkarakterer nå, for å ta master? 

Anonymkode: 9373a...d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, i følge samboeren min kan man det. Han går på studier nå...men det er mulig det faktisk er likt ulikt på noen linjer. Så du må nesten ta det med skolen. Hadde jeg vært deg ville jeg heller ringt eller gått til et universitet personlig og snakket med ledelsen der. 

Anonymkode: 3fd60...31d

Skrevet

Det varierer kanskje fra skole til skole. 

Jeg kunne ikke det. Beskjeden fra skolen var at man kunne ta opp fag mens man gikk på studiet, men når du har et utskrevet, ferdig vitnemål kan du ikke endre dette. Jeg tror dette gjelder mange universiteter.

Er forøvrig litt i samme situasjon selv. Jeg har valgt å studere videre, et annet fag, på bachelornivå. Får jeg 80 studiepoeng med C i snitt eller bedre, kan disse hjelpe meg å komme inn på en mastergrad. For enkelte grader på UiO krever de bare en relevant fordypning og en hvilken som helst bachelorgrad, og karaktersnittet regnes av fordypningen, ikke hele graden. 

Anonymkode: ccb5a...b49

• Liker 1
Skrevet

Det vil variere fra skole til skole, og gjerne mellom de ulike linjene. Her har det vært mulig så lenge fagene ikke er utgått/byttet ut med andre.

Anonymkode: 38f73...51f

Skrevet

Når man har avsluttet studiene har man ikke lenger studierett. Mulighetene til å ta om igjen fag i en grad som er avsluttet vil non være få. Dette fordi institusjonen ikke vil få noen uttelling på at du tar opp igjen fag du allerede har bestått. Det vil altså bli en ren kostnad. 

Alternativene er enten som beskrevet over. Ta andre fag som kan brukes som opptaksgrunnlag. Eller undersøke mulighetene for å  ta opp fagene som privatist. 

Anonymkode: a2c0c...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...