AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling, og opplever at vi har mye småsyke barn i hverdagen. Problemet er hvor grensen går for når vi sender barna hjem, og når vi lar dem være i barnehagen. Feber er selvfølgelig uaktuelt, og vi sender hjem med en gang vi mistenker det eller temperaturmåler (i panna) måler over 37,5, selv om barn ofte har god allmenntilstand med feber. Det er på grunn av korona. Nå er det flere barn som har tykt, gult snørr og hoster fælt på min avdeling. Noen av dem hoster i søvne og vekker seg selv... Vi føler oss rådville fordi vi ikke ønsker at foreldrene skal ta masse sykedager fra jobb når de kanskje ikke har så mye å gå på. Allikevel er vi selv bekymret for å sitte i karantene i jula fordi vi selv blir sjuke og må ta test for hver minste lille symptom (selv gult/grønt snørr, hoste, feber o.l). Jeg vil feire med familien min, men hvis jeg blir smittet av barna i barnehagen må jeg feire jul alene... Hvorfor er det slik at barna kan være i barnehagen med disse symptomene, men vi voksne må være hjemme og ta test? Jeg skjønner det ikke Jeg elsker elsker elsker jobben min, og barna, men jeg er så innmari redd for å bli sjuk og vi kan heller ikke sende barna hjem når vi egentlig ønsker det, fordi det kommer klager fra foreldre. Så ja, dere som jobber i barnehage, når sender dere barna hjem? Jeg føler retningslinjene er veldig misvisende. Anonymkode: 7c643...782 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling, og opplever at vi har mye småsyke barn i hverdagen. Problemet er hvor grensen går for når vi sender barna hjem, og når vi lar dem være i barnehagen. Feber er selvfølgelig uaktuelt, og vi sender hjem med en gang vi mistenker det eller temperaturmåler (i panna) måler over 37,5, selv om barn ofte har god allmenntilstand med feber. Det er på grunn av korona. Nå er det flere barn som har tykt, gult snørr og hoster fælt på min avdeling. Noen av dem hoster i søvne og vekker seg selv... Vi føler oss rådville fordi vi ikke ønsker at foreldrene skal ta masse sykedager fra jobb når de kanskje ikke har så mye å gå på. Allikevel er vi selv bekymret for å sitte i karantene i jula fordi vi selv blir sjuke og må ta test for hver minste lille symptom (selv gult/grønt snørr, hoste, feber o.l). Jeg vil feire med familien min, men hvis jeg blir smittet av barna i barnehagen må jeg feire jul alene... Hvorfor er det slik at barna kan være i barnehagen med disse symptomene, men vi voksne må være hjemme og ta test? Jeg skjønner det ikke Jeg elsker elsker elsker jobben min, og barna, men jeg er så innmari redd for å bli sjuk og vi kan heller ikke sende barna hjem når vi egentlig ønsker det, fordi det kommer klager fra foreldre. Så ja, dere som jobber i barnehage, når sender dere barna hjem? Jeg føler retningslinjene er veldig misvisende. Anonymkode: 7c643...782 Har opplevd at i barnehagen til sønnen min så sender de ikke hjem uansett hva. Husker jeg hentet en 2 åring med 38.5 i feber, snørra rant. Han hostet masse da jeg kom og lå rett ut i et fang med blanke øyne. Skjønner ikke hvorfor de ikke ringte meg så fort de merket noe. Det ble sagt at han ble liggende i et fang helt siden han hadde sovet på dagen. Altså, i 2 timer har han ligget slik også ringer de ikke.. Anonymkode: 69b1b...e07 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Både skolen og barnehagen til mine barn har vært stengt minst en uke hver i høst pga covid 19-smitte. I begge tilfeller var det pga en ansatt var smittet. Det samme hører jeg om fra kollegaer som har måttet være hjemme med barn i karantene - læreren har hatt covid. Så jeg må si jeg begynner å bli lei av sytingen fra lærere og barnehageansatte som liksom er så utsatt pga barna. Dere utgjør også en smitte- og karantenefare for barna! Og på samme måte utgjør de 23 andre barna i klassen en smittefare også for elev 24. Hva er vitsen med å syte om egen karantene og jul osv? Det er da for svingende like stor sjanse for at masse barnefamilier havner i karantene i jula. Er det bedre? Anonymkode: d1d7f...7bb 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har opplevd at i barnehagen til sønnen min så sender de ikke hjem uansett hva. Husker jeg hentet en 2 åring med 38.5 i feber, snørra rant. Han hostet masse da jeg kom og lå rett ut i et fang med blanke øyne. Skjønner ikke hvorfor de ikke ringte meg så fort de merket noe. Det ble sagt at han ble liggende i et fang helt siden han hadde sovet på dagen. Altså, i 2 timer har han ligget slik også ringer de ikke.. Anonymkode: 69b1b...e07 De burde ringt deg uansett koronatider eller ei. Så dette var rart. Anonymkode: d1d7f...7bb 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Både skolen og barnehagen til mine barn har vært stengt minst en uke hver i høst pga covid 19-smitte. I begge tilfeller var det pga en ansatt var smittet. Det samme hører jeg om fra kollegaer som har måttet være hjemme med barn i karantene - læreren har hatt covid. Så jeg må si jeg begynner å bli lei av sytingen fra lærere og barnehageansatte som liksom er så utsatt pga barna. Dere utgjør også en smitte- og karantenefare for barna! Og på samme måte utgjør de 23 andre barna i klassen en smittefare også for elev 24. Hva er vitsen med å syte om egen karantene og jul osv? Det er da for svingende like stor sjanse for at masse barnefamilier havner i karantene i jula. Er det bedre? Anonymkode: d1d7f...7bb Oi den var aggressiv! 😳 Best at lærere og barnehagelærere holder seg hjemme da, så de ikke smitter barna! 🙄🙈 Anonymkode: a4de3...fd1 16
Mango Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Jeg jobber ikke i barnehage, men har barn der. Han får kun komme med blankt snørr og hoste- dersom hosten er restsymptom etter forkjølelse. Rart det er så forskjellige måter å praktisere dette på.. 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oi den var aggressiv! 😳 Best at lærere og barnehagelærere holder seg hjemme da, så de ikke smitter barna! 🙄🙈 Anonymkode: a4de3...fd1 Sier bare hva erfaringen er her hos oss. Det er smittede lærere og barnehageansatte som har sendt barna i karantene, og ikke motsatt. Anonymkode: d1d7f...7bb 2
lillehavfruen Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Her kan jeg bare sende i barnehagen med blankt snørr og rest-hoste. Alle andre blir sendt hjem, og bør helst testes. (barnehagen er veldig på at barna skal testes, men corona-senteret vil helst slippe å teste de yngste, så ikke alltid man får testet) Ta det opp med styrer i bhg? Er jo til syvende og sist barnehagen som bestemmer, og er kommet ganske klare retningslinjer på dette fra FHI. Ja, så har vi brukt opp sykedagene for denne høsten da, men slik er det vel bare? Det er politikerne som må styre dette, og man har jo fått ekstra sykedager dette året, samt at man kan søke om flere når de er brukt opp hvis barna må i karantene osv. Endret 1. desember 2020 av lillehavfruen 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Både skolen og barnehagen til mine barn har vært stengt minst en uke hver i høst pga covid 19-smitte. I begge tilfeller var det pga en ansatt var smittet. Det samme hører jeg om fra kollegaer som har måttet være hjemme med barn i karantene - læreren har hatt covid. Så jeg må si jeg begynner å bli lei av sytingen fra lærere og barnehageansatte som liksom er så utsatt pga barna. Dere utgjør også en smitte- og karantenefare for barna! Og på samme måte utgjør de 23 andre barna i klassen en smittefare også for elev 24. Hva er vitsen med å syte om egen karantene og jul osv? Det er da for svingende like stor sjanse for at masse barnefamilier havner i karantene i jula. Er det bedre? Anonymkode: d1d7f...7bb Syting? Jeg spør om råd fordi jeg er bekymret. I hovedinnlegget mitt er det ikke hovedsakelig snakk om korona, men generell smitte. Dersom vi voksne (og andre barn) blir smittet av f.eks forkjølelse, så må vi være hjemme i X antall dager. I min kommune bruker de opptil 5 dager å sende ut resultat etter koronatest, og det er 5 dager jeg ikke kan være sammen med barna i barnehagen/være i karantene. I mange tilfeller blir det heller ikke satt inn vikar fordi det finnes ikke tilgjengelige vikarer, og dermed er hjulene i gang for sårbar avdeling med mindre bemanning og større risiko for sykdom. Jeg sa ikke at vi voksne ikke er en risiko med tanke på smitte, men det er jo noe mindre når vi har såpass lav terskel for å være hjemme. Nå var jo utfordringen hva vi skal gjøre med småsjuke barn i barnehagen, sende hjem eller prøve å ha de der, og eventuelt hva andre barnehager gjør. Vi er jo selv rådville, som jeg skrev i HI. Utfordringen blir uansett at andre blir smittet, og må sitte i karantene fremfor at vi da sender disse barna hjem for å forebygge smitte. Det er heller ingen som mener det er bedre at barnefamilier er i karantene. Poenget med tråden er jo å høre hvordan andre barnehager prøver å forebygge dette ved og sende hjem, eventuelt når de sender hjem og hvilke kriterier de setter for det. TS Anonymkode: 7c643...782 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Syting? Jeg spør om råd fordi jeg er bekymret. I hovedinnlegget mitt er det ikke hovedsakelig snakk om korona, men generell smitte. Dersom vi voksne (og andre barn) blir smittet av f.eks forkjølelse, så må vi være hjemme i X antall dager. I min kommune bruker de opptil 5 dager å sende ut resultat etter koronatest, og det er 5 dager jeg ikke kan være sammen med barna i barnehagen/være i karantene. I mange tilfeller blir det heller ikke satt inn vikar fordi det finnes ikke tilgjengelige vikarer, og dermed er hjulene i gang for sårbar avdeling med mindre bemanning og større risiko for sykdom. Jeg sa ikke at vi voksne ikke er en risiko med tanke på smitte, men det er jo noe mindre når vi har såpass lav terskel for å være hjemme. Nå var jo utfordringen hva vi skal gjøre med småsjuke barn i barnehagen, sende hjem eller prøve å ha de der, og eventuelt hva andre barnehager gjør. Vi er jo selv rådville, som jeg skrev i HI. Utfordringen blir uansett at andre blir smittet, og må sitte i karantene fremfor at vi da sender disse barna hjem for å forebygge smitte. Det er heller ingen som mener det er bedre at barnefamilier er i karantene. Poenget med tråden er jo å høre hvordan andre barnehager prøver å forebygge dette ved og sende hjem, eventuelt når de sender hjem og hvilke kriterier de setter for det. TS Anonymkode: 7c643...782 Hvor mange tilfeller av korona- smitte har dere hittil hatt i deres barnehage? Hvem var smittet? Anonymkode: b36c5...740 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Syting? Jeg spør om råd fordi jeg er bekymret. I hovedinnlegget mitt er det ikke hovedsakelig snakk om korona, men generell smitte. Dersom vi voksne (og andre barn) blir smittet av f.eks forkjølelse, så må vi være hjemme i X antall dager. I min kommune bruker de opptil 5 dager å sende ut resultat etter koronatest, og det er 5 dager jeg ikke kan være sammen med barna i barnehagen/være i karantene. I mange tilfeller blir det heller ikke satt inn vikar fordi det finnes ikke tilgjengelige vikarer, og dermed er hjulene i gang for sårbar avdeling med mindre bemanning og større risiko for sykdom. Jeg sa ikke at vi voksne ikke er en risiko med tanke på smitte, men det er jo noe mindre når vi har såpass lav terskel for å være hjemme. Nå var jo utfordringen hva vi skal gjøre med småsjuke barn i barnehagen, sende hjem eller prøve å ha de der, og eventuelt hva andre barnehager gjør. Vi er jo selv rådville, som jeg skrev i HI. Utfordringen blir uansett at andre blir smittet, og må sitte i karantene fremfor at vi da sender disse barna hjem for å forebygge smitte. Det er heller ingen som mener det er bedre at barnefamilier er i karantene. Poenget med tråden er jo å høre hvordan andre barnehager prøver å forebygge dette ved og sende hjem, eventuelt når de sender hjem og hvilke kriterier de setter for det. TS Anonymkode: 7c643...782 Ikke bry deg, det er nok en av de som hater barnehageansatte Anonymkode: 5b514...2ac 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 Vi sender aldri hjem og det irriterer meg, Anonymkode: 5b514...2ac
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): De burde ringt deg uansett koronatider eller ei. Så dette var rart. Anonymkode: d1d7f...7bb Ja, jeg er helt enig! Anonymkode: 69b1b...e07 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke bry deg, det er nok en av de som hater barnehageansatte Anonymkode: 5b514...2ac Ja, og oss trenger dere ikke møte med saklige argumenter, sant? Anonymkode: d1d7f...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 Vi har ikke lov til å sende barnet i barnehagen med det aller minste tegn til forkjølelse. Tett nese, et "engangs" hosteanfall, et nys. Nei, da blir vi hjemme hele høsten, vi da. De sender hjem for den minste ting. Så de barna du nevner, de ville aldri blitt sluppet inn i bhg her. Anonymkode: aa8ae...f90 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 Vi sender hjem ved nyoppståtte symptomer. Hvis det ikke er en forverring innen 48 timer, kan de komme tilbake. Da regnes det som restsymptomer. Følger rådene til FHI og veilederen. Anonymkode: 40bce...94e 8
Gjest Lija Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 Skjønner det er vanskelig. Men ring heller en gang for mye og lytt gjerne til hva foreldrene tenker også:) Send evt ut en felles melding (på nytt) på hva dere godtar og ikke.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier bare hva erfaringen er her hos oss. Det er smittede lærere og barnehageansatte som har sendt barna i karantene, og ikke motsatt. Anonymkode: d1d7f...7bb Men du vet at barn kan være smittebærere? Anonymkode: a4de3...fd1 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du vet at barn kan være smittebærere? Anonymkode: a4de3...fd1 Ikke i større grad enn voksne. Mange av de ansatte i barnehager er dessuten ofte yngre og i en annen livssituasjon enn barnas foreldre. Derfor er ofte personalet - for ikke å snakke om de mange vikarene - utsatt for mye mer smitte på fritiden enn barna, som verken skal på byen eller på fest, men bare hjem til sine foreldre som har hjemmekontor. Anonymkode: d1d7f...7bb 2
Lorieen Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 Vi ringer ved feber eller vesentlig nedsatt allmenntilstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå