AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Mini har vært skikkelig uheldig med bleieutslett som ikke blir bedre (løs mage), smører iherdig med inotyol, potetmel og lufttørker osv, men stumpen kommer seg liksom ikke så veldig og har nå fått væskende blemmer og blødende rifter. Ser at det er mange kremer som ikke skal brukes på åpne sår, så hva bruker man? Krystallfiolett utgår, kortison utgår, noen med erfaring her? Blir oppfulgt av lege og helsestasjon i forhold til magen, men tar gjerne imot flere råd. Anonymkode: 626a6...4e6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Hadde droppa alt av salver en stund fremover, latt det lufttørke i noen minutter også bare tatt på potetmel. Min har også slitt med en del bleieutslett pga mye bæsjebleier, men jeg har aldri brukt noen salver på henne. Utslettet hennes har alltid vært bedre etter noen timer eller dagen etter. Salver skaper mer fuktighet i bleiene, så jeg ville unngått de helt. Anonymkode: b06a0...4a6 2
Gjest Albbas Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Kan det være sopp? Er ikke uvanlig at det går sopp i bleieutslett. Da vil Canesten som regel fungere.
Gjest Albbas Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Ellers har det hjulpet oss å bruke minst mulig klut - skylle rent under vasken, og lufttørke. Eventuelt alltid vaske med vann og olje hvis klut var nødvendig.
Sugerøret Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Inotyol. Veldig forsiktig med såpe. Kontakt lege/helsestasjon hvis du er usikker
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde droppa alt av salver en stund fremover, latt det lufttørke i noen minutter også bare tatt på potetmel. Min har også slitt med en del bleieutslett pga mye bæsjebleier, men jeg har aldri brukt noen salver på henne. Utslettet hennes har alltid vært bedre etter noen timer eller dagen etter. Salver skaper mer fuktighet i bleiene, så jeg ville unngått de helt. Anonymkode: b06a0...4a6 Har brukt potetmel og inotyol om hverandre men synes ikke det ene funker bedre enn det andre, lufttørker så mye som mulig (bæsja tre ganger på badegulvet tidligere i dag mens stumpen fikk lufte 🤦♀️). Har hatt utslett en uke nå, så må nok til med litt tyngre skyts. 9 minutter siden, Albbas said: Kan det være sopp? Er ikke uvanlig at det går sopp i bleieutslett. Da vil Canesten som regel fungere. 8 minutter siden, Albbas said: Ellers har det hjulpet oss å bruke minst mulig klut - skylle rent under vasken, og lufttørke. Eventuelt alltid vaske med vann og olje hvis klut var nødvendig. tror ikke det er sopp, huden er ikke så rød og heller ikke så veldig sår inne i foldene. Bruker allerede bare litt vann med kokosolje, så klapper jeg tørt med en tørr engangsklut og lufttørker før salve eller potetmel. 7 minutter siden, Sugerøret said: Inotyol. Veldig forsiktig med såpe. Kontakt lege/helsestasjon hvis du er usikker Bruker ikke såpe, og inotyol har ikke hjulpet så langt. Lege og helsestasjon er allerede involvert 👍 Føler egentlig jeg har prøvd «alle» triks. Har prøvd morsmelk i badevannet til og med. Anonymkode: 626a6...4e6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 Her var det bleiene og våtservietter som var synderen + at det muligens var kommet sopp i utslettet. Fikk resept på en salve mot "kløende fotsopp" hos legen, og kuttet ut alt av andre salver/Inotyol. Legen sa at Inotyol kapsler inn fukt. Byttet bleier fra Libero til rema 1000 sine bleier. Vasket kun med tørrkluter dynket i ren Babyolje. Lufttørke godt før bleien på. Jenta vår ble god som ny (tok et par uker), og har siden da ikke vært litt rød engang. Anonymkode: 24745...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Her var det bleiene og våtservietter som var synderen + at det muligens var kommet sopp i utslettet. Fikk resept på en salve mot "kløende fotsopp" hos legen, og kuttet ut alt av andre salver/Inotyol. Legen sa at Inotyol kapsler inn fukt. Byttet bleier fra Libero til rema 1000 sine bleier. Vasket kun med tørrkluter dynket i ren Babyolje. Lufttørke godt før bleien på. Jenta vår ble god som ny (tok et par uker), og har siden da ikke vært litt rød engang. Anonymkode: 24745...0ad Tror nok det er magetrøbbel som er årsaken her, det er liksom ikke noen pauser for huden med opp mot 10 bæsjebleier om dagen. Har ikke hatt noe rødhet eller utslett før heller, så tror ikke det er en plutselig reaksjon på bleiene men bruker faktisk Libero så interessant å høre at noen reagerer på de også, var det touch eller comfort du brukte? Sopp er det nok ikke, helsestasjonen trodde heller ikke det, men får se om legen gir oss noe annet å prøve en inotyol. Passer uansett alltid på at huden er tørr før jeg smører sånn at det ikke blir fanget noe fuktighet under. Anonymkode: 626a6...4e6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Hos oss har ikke inotyol funket mot sår stump, bepanthen derimot har vært gull! Sønnen min fikk blødende utslett i rumpa pga syrlig avføring som kom av melkeallergi og reaksjon på tomat. Ikke hatt det problemet etter at vi kuttet ut disse matvarene. Anonymkode: e494d...a69
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mini har vært skikkelig uheldig med bleieutslett som ikke blir bedre (løs mage), smører iherdig med inotyol, potetmel og lufttørker osv, men stumpen kommer seg liksom ikke så veldig og har nå fått væskende blemmer og blødende rifter. Ser at det er mange kremer som ikke skal brukes på åpne sår, så hva bruker man? Krystallfiolett utgår, kortison utgår, noen med erfaring her? Blir oppfulgt av lege og helsestasjon i forhold til magen, men tar gjerne imot flere råd. Anonymkode: 626a6...4e6 Hvit vaselin Rene oljer som jojoba olje, argan olje, shea smør, kakaosmør, gjerne blande alle 4 sammen... :) Anonymkode: b88c1...c46
Skogkløver Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 Her hjalp det å bare skylle baby i vasken, vi stoppet helt å bruke kluter på henne en periode. Vi klappet huden tørr forsiktig etterpå og lot rumpen lufttørke. Hold deg unna alt av såper, våtservietter og gnikking på huden. Forsett med å la baby lufte seg så ofte som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 Ville forsøkt annet bleiemerke. Begge mine barn har reagert på Libero sine bleier, både touch og vanlig. Gikk over til Pampers, men mi ene tålte ikke det heller. Måtte over på et eller annet billigmerke, som var dritdårlige og lakk. Men ikke utslett da. Mi andre utviklet utslett etter hvert med Pampers, og måtte over til Rema 1000 siden - de er gull! Eldste er ferdig med bleier, men yngste har nå gått over til Libero igjen og tåler det fint. Våtservietter tåles ikke, vi bruker engangskluter. Var de såre, spylte vi dem i dusjen i stedet for å vaske. Ved sår stump har vi brukt inotyol i noen tilfeller, men aller mest Bepanthen. Anonymkode: 828c4...9d2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 Noen blir bedre med tøybleier, vurdert å prøve det? Min hadde i perioder en bæsjebleie i timen, brukte seriøst over 20 bleier i døgnet, men var heldige å slapp unna sår hud likevel. Anonymkode: 7a496...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 Som utdannet barnepleier har jeg hatt på daglig basis hatt ansvar for 20 bleierumper mellom 0 og 3 år (sammen med andre pleiere selvsagt). Såre rumper ble som nye med lufttørking og et tynt lag med Zinksalve. Det forekom aldri at dette ikke virket. Har det kommet nye opplysninger som forhindrer bruken av zinksalve? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på dette, Anonymkode: 5e113...3c1
Anjatapinjata Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 Sliter med det samme her, jeg bruker å vaske han i vasken, klappe lett for å tørke, så la det lufttørke. Påfører deretter et tynt lag babyolje, før jeg smører et tykt lag med mustela sin barriere krem kjøpt på apoteket. Da er det nesten helt fint dagen derpå 😊 tipset her fikk jeg av helsesøster. Lest skrekkhistorier ved bruk av inotinyl og potetmel, da huden ikke får puste. Så det har ikke jeg turt å bruke sammen.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 Sinksalve! Anonymkode: 33b3f...b54
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 Hos oss funker inotyol best, hvis ikke Silulen (sinksalve). Benpathen har egentlig aldri funket til noe annet enn forebyggende. Anonymkode: 86a3e...504
Gjest Albbas Skrevet 2. desember 2020 #18 Skrevet 2. desember 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Som utdannet barnepleier har jeg hatt på daglig basis hatt ansvar for 20 bleierumper mellom 0 og 3 år (sammen med andre pleiere selvsagt). Såre rumper ble som nye med lufttørking og et tynt lag med Zinksalve. Det forekom aldri at dette ikke virket. Har det kommet nye opplysninger som forhindrer bruken av zinksalve? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på dette, Anonymkode: 5e113...3c1 Det er sink i inotyol. Men sinksalve løser etter min erfaring ikke de verste tilfellene.
Månestjerne Skrevet 2. desember 2020 #19 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som utdannet barnepleier har jeg hatt på daglig basis hatt ansvar for 20 bleierumper mellom 0 og 3 år (sammen med andre pleiere selvsagt). Såre rumper ble som nye med lufttørking og et tynt lag med Zinksalve. Det forekom aldri at dette ikke virket. Har det kommet nye opplysninger som forhindrer bruken av zinksalve? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på dette, Anonymkode: 5e113...3c1 Sinksalve bruker mange dager på å virke på en sår stump, mens inotyol (som også er en sinksalve + litt til) kan gjøre stumpen bra over natta. Det som funka hos oss var å skifte bleie umiddelbart etter bæsjing og vaske kun med vann. Helst skylle under vasken, men en tørr stelleklut fuktet med vann kan brukes i kriker og kroker. Klapp barnet tørt og når det er helt tørt kan du smøre på inotyol. Når stumpen er bra igjen kan du ha på et beskyttende lag for å forebygge ny sårhet. Da kan sinksalve fungere, eller vaselin (men da kan det ikke være noe fukt der) eller potetmel.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #20 Skrevet 2. desember 2020 Prøv kremen Asselli. Fikk den anbefalt da en av mine babyer hadde blødende bleieutslett. Funker gull! Anonymkode: 35fba...b7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå