Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #1 Skrevet 6. august 2005 Er det skolestart for alle det året de fyller 6? eller er det det året de fyller 5 noen steder?
Kristin S Skrevet 6. august 2005 #2 Skrevet 6. august 2005 Det er det året de fyller 6. Etter alt jeg vet så er det sånn for alle.
Gjest Madeline Skrevet 6. august 2005 #3 Skrevet 6. august 2005 Det er det året de fyller 6 år. Før (da de var 7 når de begynte på skolen)kunne de som var skolemodne søke om å begynne på skolen et år tidligere. Nå tror jeg ikke det er mulig lenger. Det skal derimot ha blitt lettere å få utsettelse på skolestarten for de som trenger det. Men i enkelte andre land begynner ungene på skolen tidligere enn her.
Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2005 #4 Skrevet 6. august 2005 Og noen steder har de fremskyndet skolestart for de som har fyllt seks, altså at de som fyller seks på våren kan få begynne med en gang de fyller seks, uten å vente til høsten.
Gjest LoisLane Skrevet 6. august 2005 #5 Skrevet 6. august 2005 Det skal derimot ha blitt lettere å få utsettelse på skolestarten for de som trenger det. ← Det er ikke mitt inntrykk. Det er skolen som skal tilpasse seg elevene - alle har krav på tilpasset opplæring. Har ikke hørt om noen som har fått utsatt skolestart i hele min lærerkarriere.
Gjest Madeline Skrevet 6. august 2005 #6 Skrevet 6. august 2005 Det er ikke mitt inntrykk. Det er skolen som skal tilpasse seg elevene - alle har krav på tilpasset opplæring. Har ikke hørt om noen som har fått utsatt skolestart i hele min lærerkarriere. ← Det var ihvertfall det som ble sagt da 6 åringene begynte på skolen. Men teori og praksis er jo to helt forskjellige ting. Jeg vet forøvrig om flere som har fått utsatt skolestart.
jubajuba Skrevet 6. august 2005 #7 Skrevet 6. august 2005 Dette varierer muligens fra kommune til kommune, men jeg kjenner flere som har fødselsdag like før eller i julen, som altså da blir seks, og som har fått utsatt skolestarten til året etter. På grunn av at de har vært bare 5,5 når skoleåret har startet og fordi de har fått godkjent at de ikke er skolemodne nok. Jeg vet også enkelt som fyller seks tidlig i januar som har fått begynne på skolen når de har vært 5,5. Altså høsten før de egentlig skal begynne på skolen. Men det er vel snarere unntaket enn regelen. Når det gjelder utsettelse av skolestart må en vel søke skolestyret om det og vedlegge eventuell uttallelse fra helsesøster om at det beste for barnet er å få utsatt skolestarten.
Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2005 #8 Skrevet 6. august 2005 Jeg kjenner flere ulike tilfeller der barn er født siste uken i desember og foreldrene har søkt utsatt skolestart og ikke fått det. Jeg kjenner til ett eneste tilfelle der søknaden har blitt godkjent, det dreide seg om et barn som var adoptert til Norge som toåring.
Thomasine Skrevet 7. august 2005 #9 Skrevet 7. august 2005 Min eldste er født noen dager før jul. Han var da 5 år og 8 mnd da han startet skolen... Det var tidlig... Vi søkte om å få utsatt skolestart pga alder men også fordi noen av hans beste kamerater ville starte året etter. Han gikk gjennom noen modenhets-tester på helsestasjonen; hvordan holdt han pennen?, noen fysiske tester, og samtale. Han fikk IKKE utsatt skolestart fordi han var greit framme modenhetsmessig og høy for alderen. hHadde han vært svært lav for alderen ville han hatt større sjangs fikk vi beskjed om. Uansett - starten gikk bra!! Han er den yngste i sitt kull, men i dag er han ikke den laveste og heller ikke den som er mest umoden. Merker dog forskjell på han og de gutta som er født tidlig på året, men det tror jeg ikke han registrerer... Han har ei jente i klassen som er født tidlig i januar - DER er det forskjell!!!
Kittykat Skrevet 7. august 2005 #10 Skrevet 7. august 2005 Datteren vår fyller 6 år i november og hun begynner på skolen nå i år. Så det er det året de fyller 6 år.
Gjest Milah Skrevet 8. august 2005 #11 Skrevet 8. august 2005 Det er det året de fyller 6 år. Før (da de var 7 når de begynte på skolen)kunne de som var skolemodne søke om å begynne på skolen et år tidligere. Nå tror jeg ikke det er mulig lenger. Det skal derimot ha blitt lettere å få utsettelse på skolestarten for de som trenger det. Men i enkelte andre land begynner ungene på skolen tidligere enn her. ← Jo, det er absolutt mulig. Noen jeg kjenner fikk datteren inn i førsteklasse høsten før hun ble 6!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå