AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Jeg jobber i butikk, og det er selvfølgelig utrolig travelt nå i førjulstiden. Lageret er fyllt med varer som skal ut i butikk og kundene handler jo mye. Det er mye som skal gjøres og det er flere som ikke tar pause fordi det ikke er tid. Jeg vet at det ikke er en selvfølge med pauser i butikkverden, men når jeg kan ta pause uten at det går utover kundene føler jeg at jeg må det. Jeg får rare blikk og utsagn som "åja, skal du faktisk ha pause?" og "jeg har ikke hatt pause, men du kan jo det om du har samvittighet til det". Shaming. Det skal vel ikke være sånn? Jeg står på hele arbeidsdagen min og ville ikke tatt pause om det var kunder i kø osv. Anonymkode: c8a16...edf
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Får du betalt for pausene du ikke tar eller jobber du gratis? Du har faktisk krav på pausen sin. Klarer ikke arbeidsgiver å tilrettelegge for det så er det sjefen sitt problem. Ta pause med god samvittighet. Hva andre velger er dems ansvar og ikke ditt. Anonymkode: a2f7f...435 12
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får du betalt for pausene du ikke tar eller jobber du gratis? Du har faktisk krav på pausen sin. Klarer ikke arbeidsgiver å tilrettelegge for det så er det sjefen sitt problem. Ta pause med god samvittighet. Hva andre velger er dems ansvar og ikke ditt. Anonymkode: a2f7f...435 Jeg får ikke betalt for pausene nei. Ts Anonymkode: c8a16...edf
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Har dere betalt pause? Hvis den er ubetalt hadde jeg hvertfall tatt 30 min pause. Ved betalt pause får du gjøre som de andre, hive i deg mat når du har tid Anonymkode: 63bff...d33 3
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Man plikter ikke å være disponibel for arbeidsgiver i annet tidsrom enn man har avtalt betaling for. Lunsjpause, dersom du blir trukket i lønn for den, skal du ha mulighet til å ta pause. Det er klart man kan være fleksibel, men man er bare dum som et brød dersom man arbeider gratis. Når man er minst to på jobb bør man faktisk greie å sørge for at begge får pauser. Du får slutte å bry deg med hva kollegaen din synes og ta de pausene du har krav på.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får ikke betalt for pausene nei. Ts Anonymkode: c8a16...edf om du ikke har betalt pause så kan du sette deg i en halvtime med god samvittighet Anonymkode: 2f2a3...549 10
Gjest Tamsi Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Hvor lange er vaktene da? Har hørt at man har krav på 30 minutter om vakta er over 6 timer, men vet ikke om det var i den kjeden jeg var i eller om det var arbeidsmiljøloven. Og hva slags butikk? Tror ikke dette pleier være noe problem i dagligvare, men har hørt mye rart om klesbutikker/lekebutikker/lignendeder det ikke finnes noe pauserom og vaktene er kortere. Endret 1. desember 2020 av Tamsi
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 Tamsi skrev (44 minutter siden): Hvor lange er vaktene da? Har hørt at man har krav på 30 minutter om vakta er over 6 timer, men vet ikke om det var i den kjeden jeg var i eller om det var arbeidsmiljøloven. Og hva slags butikk? Tror ikke dette pleier være noe problem i dagligvare, men har hørt mye rart om klesbutikker/lekebutikker/lignendeder det ikke finnes noe pauserom og vaktene er kortere. det er 5,5 time. om du overstiger 5,5 timer så har du krav på pause Anonymkode: 2f2a3...549
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Stusser litt på at du sier pauseR? Hvor mye pause tar du egentlig? Anonymkode: 4aa69...9b4 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stusser litt på at du sier pauseR? Hvor mye pause tar du egentlig? Anonymkode: 4aa69...9b4 Hvor sier hun pauser? I hovedinnlegget står det bare pause. Anonymkode: cfcf9...2e8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 Ønsker selvfølgelig bare én pause pr arbeidsdag 😅 Vaktene er på 7,5 time, så jeg vet jeg har krav på det. Ts Anonymkode: c8a16...edf 2
Gjest Bamse20 Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 "Jeg jobber ikke en halvtime gratis, og det burde ikke du heller" får du si til kollegaene dine. Anonymkode: fdae0...612 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor sier hun pauser? I hovedinnlegget står det bare pause. Anonymkode: cfcf9...2e8 Kanskje fordi hun ikke kan ta de 30 minuttene hun har krav på på én gang og må dele dem opp? Anonymkode: 27fa6...000 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ønsker selvfølgelig bare én pause pr arbeidsdag 😅 Vaktene er på 7,5 time, så jeg vet jeg har krav på det. Ts Anonymkode: c8a16...edf Beklager, da misforsto jeg Selvfølgelig skal du ha pause, det må du ikke tenke på. Man jobber mer effektivt av å ta seg en pust i bakken og litt mat før man jobber videre. Anonymkode: 4aa69...9b4 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg får ikke betalt for pausene nei. Ts Anonymkode: c8a16...edf Da ber du om møte med leder og verneombud, så dere får i gang system. Dere SKAL ha pause. Hvis leder setter seg på bakbeina kontakter du Arbeidstilsynet og fører opp 30 min ekstra på timelista hver dag frem til du får pause. Stå på ditt! Man jobber ikke gratis! Anonymkode: 63bff...d33 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 Det tyder på dårlig planlegging, bemanningsforståelse og lederskap hos lederen din. Bare ta pausen din du. Anonymkode: 3def7...085
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå