PusePine Skrevet 6. august 2005 #1 Skrevet 6. august 2005 Er det noen som har erfaring med dette? Jeg vil med tid og stunder skaffe meg en innekatt, men jeg vil jo ta den med ut av og til og, og siden jeg bor nært sentrum kunne jeg tenke meg å ha den i bånd. Har sett det flere ganger - aksepterer alle katter det om man begynner tidlig nok? Hvordan er det forresten med å "lufte" innekatter? Skal de luftes i det hele tatt ellre er de bare inne hele tiden? Vi har ikke hage, men jeg kunne tenke meg å ta den til parken f.eks ? Hilsen PusePine som har fryyyktelig lyst på en pus og som er inne på omplasseringssider hver eneste dag..
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #2 Skrevet 6. august 2005 Du burde være oppmerksom på at ikke alle katteraser har et lynne som egner seg for å gå i bånd og være inne. Jeg fikk en katt av blandingsrase, den var helt umulig å venne til å gå i bånd, selv om jeg begynte da han var kattunge, og han vantrivdes forferdelig med å være inne hele tiden. Men mange katteraser er mer egnet for er rolig liv innendørs, det er kanskje lurt i finne litt ut om de forskjellige rasene før du drar ut og finner katten din
Arkana Skrevet 6. august 2005 #3 Skrevet 6. august 2005 Ikke alle katter aksepterer å gå i bånd, selv om du begynner tidlig, men sannsynligheten er større for at den aksepterer det hvis du begynner tidlig. Når det er sagt synes jeg ikke noe om katter i bånd, jeg ville faktisk gå så langt som å si at det er nesten dyreplageri. Katter er ikke bånd-dyr. Det er ikke noe galt i å la katten din være inne hele tiden. Bare sørg for å holde henne i aktivitet så hun ikke kjeder seg. Vi har en innekatt (som skal bli utekatt når vi flytter). Jeg ser ikke noe poeng i å gi henne en smak av utelivet, i et 30 cm bånd, nå og da. Da har hun det bedre inne, lykkelig uvitende om det som skjer utenfor. Og når hun engang blir utekatt vil hun få nyte det som hun vil og være fri til å gå hvor det passer henne.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #4 Skrevet 6. august 2005 Katter er ikke bånd-dyr. Det er ikke noe galt i å la katten din være inne hele tiden. ← Katter er ikke bånd-dyr, men de er innedyr?
Arkana Skrevet 6. august 2005 #5 Skrevet 6. august 2005 (endret) Katter er ikke bånd-dyr, men de er innedyr? ← Nei, katter er ikke innedyr heller. Jeg ville aldri gjort en katt til innekatt. Vår katt tok vi fordi den skulle avlives, og har alltid vært innekatt. Det er da bedre å være innekatt enn død. Men ellers ville jeg aldri hatt en innekatt. Trådstarter snakket om omplasseringsdyr. Da tok jeg det for gitt at det var snakk om en katt som allerede er gjort til innekatt. Et omplasseringssted ville aldri godta at en utekatt ble gjort til innekatt. Endret 6. august 2005 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #6 Skrevet 6. august 2005 Oki, måtte bare spørre, for jeg stusset litt på formuleringen din
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2005 #7 Skrevet 6. august 2005 Er også skeptisk til katter i bånd. Måtte venne katten min til det fordi vi skulle kjøre langt med bil, uten mulighet til å slippe han løs. Han _hatet_ det. Han ble utrolig stresset av å sitte fast.. Fungerer kanskje bedre hvis man begynner som kattunge. Hvis du skal få deg innekatt (noe jeg ikke er helt begeistret for heller..), så ville jeg ikke gått tur med den. Det er forresten ikke alle katter som kan være innekatter. Min skulle egentlig være det (bodde rett ved siden av e18), men han mistrivdes, og ble en tøff utekatt
Gjest Spacegirl Skrevet 6. august 2005 #8 Skrevet 6. august 2005 Jeg har en ragdoll som er omplasseringskatt. Der han bodde før var han innekatt, og gikk også litt i bånd ute. Såvidt jeg har forstått så trivdes han med det, selv om han ble utekatt da jeg overtok ham. Men både etter mine erfaringer med denne katten og etter det jeg har lest om rasen, så tror jeg at denne rasen passer bra som innekatter. Iallefall i forhold til mange andre raser. Etter hva jeg har hørt fra andre ragdoll-eiere har jeg også inntrykk av at det er lett å få dem til å gå i bånd. Tror nok ikke jeg ville hatt en innekatt ute i bånd dog, for det er vel bedre at den ikke vet hva den går glipp av enn at den får se hvor mye spennende det finnes der ute og ikke få muligheten til å utforske som den vil
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #9 Skrevet 6. august 2005 Den første katten jeg hadde, nekta rett og slett å bevege seg hvis hun fikk bånd. Med unntak av at hun protesterte ved å sette seg rett ned, reagerte hun ikke noe spesielt. Katten jeg har nå, begynner å vri seg rundt og stupe kråke for å få av båndet, og hun kunne ha skadet seg i forsøkenet, om vi ikke passer på hele tiden når vi en ytterst sjelden gang prøver. Katten til søsteren min ble helt vill og kjempesint de første gangene vi prøvde, selv på søsteren min som hun vanligvis dalter etter overalt. Men etter noen forsøk har hun begynt å godta det, kanskje fordi det betyr at hun får slippe ut i gresset, som hun elsker.
Gjest katteeier Skrevet 6. august 2005 #10 Skrevet 6. august 2005 har du noen gang sett en katt som går fint i bånd? Ikke jeg. det er ikke naturlig for en katt å gå i bånd. den kan vel luftes uten bånd?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #11 Skrevet 6. august 2005 Bånd er ikke naturlig for hunder heller, men de aksepterer det
starie Skrevet 6. august 2005 #12 Skrevet 6. august 2005 Jeg har en perser på snart 3 år som har gått i bånd siden han var liten. Det har ikke vært ett problem så lenge jeg har hatt han og han storkoser seg når vi er ute. Han vil dog ikke være ute uten bånd.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. august 2005 #13 Skrevet 6. august 2005 Vær obs på at selv lufteturer i bånd (uansett hvor motvillig katten er til båndet) kan gi katten smaken på utelivet. Vi overtok en voksen, angivelig veltilpasset, innekatt for en måned siden og prøvde i begynnelsen å lufte den i bånd etter anbefaling fra tidligere eier. Katten nektet imidlertid å gå i bånd, men var åpenbart skrekkelig interessert i alt som skjedde ute. Det tok oss to uker å "ødelegge" innekatten, som nå er utekatt og har blomstret skikkelig
Gjest katteeier Skrevet 6. august 2005 #14 Skrevet 6. august 2005 Bånd er ikke naturlig for hunder heller, men de aksepterer det ← En hund kan dresseres,det kan ikke en katt. Katter er selvstendige dyr. Hunder er avhengi av eieren sin. kattebånd som selges er skapt for å selge/tjene penger. Ikke for å hjelpe dyr/eier. En katt oppfører seg ikke normalt i bånd.
PusePine Skrevet 7. august 2005 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2005 Har tenkt å få en omplasseringskatt ja, men vil gjerne ha en ung katt/kattunge. Siden vi bor i byn kommer den til å være innekatt, men vi kommer sannsynligvis til å flytte om to-tre år og da vi jeg at det skal være en utekatt. Er litt enig i at katter skal være ute og kose seg, men samtidig så synes jeg et godt inne-hjem er bedre enn ikke noe hjem - som er sjebnen til altfor mange småpuser... Har alltid hatt utekatt hjemme hos foreldrene mine, så det er vel derfor jeg liker tanken på å "lufte den" litt - men da er det vel lett at den "får smaken" av utelivet som mange sier her.. Og det med å få en type som kan passe - jeg har ikke lyst på en rasekatt - de får jo alltids en eier - heller en pus som trenger et hjem, og da vet man vel ikka lltid hva slags type man får Nå skal det jo også sies at det ikke er sikkert at det blir pus på en stund heller da siden samboeren er fryyyktelig skeptisk siden vi ofte reiser hjem i ferier og sånn (og vi kommer fra hver vår by...) Men - jeg jobber med saken.. Er inne på dyrebeskyttelesn o.l. hele tidenog sender ham bilder på mail av søte puser
Gjest Darcy Skrevet 7. august 2005 #16 Skrevet 7. august 2005 Jeg syns ikke noe om at katter kun skal få oppleve friskluft-tilværelsen ved å gå i bånd. For katter er det naturlig å komme seg ut i naturen og tusle rundt på egenhånd, og et liv innestengt må jeg si jeg syns er helt på grensa. Hadde ikke jeg hatt mulighet for å slippe ut katten annet enn i bånd, hadde jeg heller latt vær å skaffe meg katt inntil jeg hadde mulighet til dette. Men, uansett: Jeg hadde nettopp med meg min 15 uker gamle kattunge på ferie og da måtte han gå i bånd på en tur vi var på. Han protesterte ved å legge seg på ryggen og bite i båndet med en gang, men etter en liten stund forstod han poenget og ble med. Det meste går med litt trening.
starie Skrevet 8. august 2005 #17 Skrevet 8. august 2005 Det varierer nok fra katt til katt, men MIN går fint i bånd, oppfører seg normalt og storkoser seg når vi er ute sammen. Uten båndet nekter han å gå ut. Og det at katter ikke kan dresseres er bare tull.
Gjest borghild Skrevet 8. august 2005 #18 Skrevet 8. august 2005 Katteskinn i bånd er det styggeste jeg ser! Forkastelig!
Anca Skrevet 12. august 2005 #19 Skrevet 12. august 2005 Det er like mange meninger om dette som det er brukere i forumet. Jeg kan bare fortelle deg hvordan vi gjorde det. Vi fikk en kattunge fra dyrebeskyttelsen i Oslo. Hun var 4 mnd, livredd mennesker og alt som beveget på seg. Vi bodde i Oslo og hadde ikke mulighet til å ha henne som utekatt(komme og gå som hun ville). Da hun etterhvert ble vant til oss og ble fortrolig med omgivelsene sine satte vi på henne halsbånd. Det gikk veldig fint. Etterhvert som hun ble eldre og sterilisert satte vi på henne sele og tok henne med ut, i bånd. Det gikk helt fint. Det første syntes hun alt var skremmende og farlig, og ville helst være så nærme oss som mulig, men etterhvert syntes hun det var greit å gå litt også. Vi bodde i Oslo med henne i 4 år, og i denne tiden var vi ute minst 1 gang om dagen(etter at hun ble stor nok til å være med ut). Hun fikk noen ganger gå uten å være festet til båndet sitt(bare med sele) og det gikk også bra, hun kom når vi ropte. Nå har vi flyttet "ut på landet" og pusen vår er nå ute når vi er hjemme, alene og uten bånd. Det har vært en lang prosess og få henne til å trives ute uten bånd og alene. Hun er ennå ikke fortrolig med å være ute dersom hun ikke er sikker på at en dør er åpen slik at hun kan gå inn når hun vil(vi har bodd på landet i 1 år). Kan jo legge til at hun den dag i dag begynner å maler når vi setter på henne selen.... Om katten skal gå i bånd eller ikke kommer veldig ann på katten du skaffer deg. Jeg ville aldri satt på en voksen katt sele/bånd og forventet at den skulle være med ut å gå tur... Noen katter venner seg lett til det, dersom du begynner når de er små, andre vil aldri venne seg til det. Du kan rett og slett ikke tvinge en katt til å gå i bånd, det er dyreplageri. Noen katter er innekatter hele livet og trives med det, andre passer ikke som innekatter. Jeg tror du skal se ann katten om det er en innekatt du skal ha. Det er ikke bra hverken for katten eller deg dersom du får deg en kattunge som sitter ved døra og skriker fordi den vil ut.(og du ikke har muligheten til å ta den ut). Som andre har navnt, mange rasekatter er "typiske" innekatter som trives best med å få lov til å være inne. Kanskje er en slik katt det beste for deg? Vil også nevne at dyrebeskyttelsen i Oslo ikke uten videre gir deg en katt dersom du skal ha den som "ren innekatt". Vi fikk en kattunge de etter mye om og men måtte innrømme at passet best inne(hun var livredd alt og alle). Å skaffe seg et dyr er en beslutning som bør tas alvorlig, og du bør skaffe deg et dyr som er tilpasset din situasjon. Hvis du ønsker et dyr som kan gå i bånd og være en del inne kanskje en ilder hadde passet deg? Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå