Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eier jeg ikke respekt?

Mannen min sa til meg i dag at jeg ikke respekterer han. Foranledningen for denne kommentaren var at jeg fortalte at et vennepar av oss hadde spurt om våres planer for helgen, hvor jeg hadde svart hva vi skulle. Han blir glad for at jeg ikke hadde gjort noen avtale, men sier at det var koselig  at de spurte. Så sier jeg at det hadde vært gøy å finne på noe med de snart igjen, hvorpå han synes det høres slitsomt ut, for da blir det ofte så seint og han liker ikke at det blir langt på natt, da han er trøtt på kvelden og liker å kunne reise tidlig hjem. Jeg sier da at det er lenge siden vi har møtt de(1 år) og at vi kan jo møtes tidligere på kvelden så det ikke blir så seint og at vi kanskje kan møte de en helg om ikke så altfor lenge. Da slenger han ut at jeg ikke respekterer han. Jeg spør hva det er jeg ikke respekterer. Jeg har jo ikke gjort noen avtale med de og jeg foreslår at vi kan møte de tidligere så det ikke blir så seint. Jeg føler jo selv at jeg da prøver å ta hensyn til han. Han sier da at han ikke føler at jeg respekterer det at han er sliten og ikke har lyst til å reise bort sånn for det blir så seint. Men jeg mener at man vet ikke om man er sliten flere uker og måneder fremover i tid? Jeg ble så såret av at han sier at jeg ikke respekterer han, da jeg føler at jeg virkelig gjør det og prøver å ta hensyn til hans behov både i denne saken og generelt i livet. 
Dette er de eneste vennene vi har sammen og han har vært innom de på småbesøk flere ganger det siste året alene(jeg har ikke vært der), så det er ikke det at han ikke liker dem. Og når vi er der har vi det alltid veldig hyggelig. 

Blir så fortvilet over at han sier dette og lurer veldig på om jeg faktisk ikke respekterer han, uten at jeg skjønner det selv? Er jeg respektløs ut ifra denne situasjonen? Jeg ønsker jo bare at vi kan møte vennene våres en eller annen kveld en gang i fremtiden. Vi er svært sjelden borte, så føler ikke at jeg krever mye av han ved å si at jeg har lyst til å møte vennene våre sammen en gang på et år? Føler at jeg alltid må takke nei når de ber oss og synes det er litt pinlig også. 

Anonymkode: 2f8e9...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han ville besøke de før? Hvorfor har du ikke vært med på besøk sammen med mannen din? 

Skrevet

Tenker at han antakelig ikke har lyst. Han sier det ikke direkte, men han kommer jo med greie årsaker til at han ikke orker. Du respekterer han ikke i så måte, at du fortsetter å mase om det. 

Anonymkode: 6a699...c41

• Liker 4
Skrevet
SoWhat? skrev (5 minutter siden):

Har han ville besøke de før? Hvorfor har du ikke vært med på besøk sammen med mannen din? 

Ja, men han er ofte sånn at han ikke har så lyst når dagen kommer hvis han har gjort avtalen, men når han da er der så koser han seg veldig og da er det han som ikke vil reise hjem før det er sent. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men han er ofte sånn at han ikke har så lyst når dagen kommer hvis han har gjort avtalen, men når han da er der så koser han seg veldig og da er det han som ikke vil reise hjem før det er sent. 

Ok. Lurte bare fordi jeg syns at han overreagerte litt, for du er jo ikke respektløs mot han. Lurte bare på om noe hadde skjedd mellom han og paret siden han var så uvillig til å være med dem. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at han antakelig ikke har lyst. Han sier det ikke direkte, men han kommer jo med greie årsaker til at han ikke orker. Du respekterer han ikke i så måte, at du fortsetter å mase om det. 

Føler ikke at jeg maser, men da gjør jeg kanskje det? Sist jeg spurte var tidlig i høst og før det har jeg ikke spurt siden vi møtte dem sist og da var det han som gjorde avtalen. Så har ikke følt at det er å mase. 

Han har kanskje ikke så lyst. Men føler det er litt viktig å takke ja til invitasjoner av og til, ellers er jeg redd de ikke vil be oss lenger. Og han har flere ganger sagt at han synes det er koselig å være sammen med de...  Men han liker nok bedre å bare stikke innom uten planlegging kanskje... Men da får aldri jeg vært med. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Eier jeg ikke respekt?

Mannen min sa til meg i dag at jeg ikke respekterer han. Foranledningen for denne kommentaren var at jeg fortalte at et vennepar av oss hadde spurt om våres planer for helgen, hvor jeg hadde svart hva vi skulle. Han blir glad for at jeg ikke hadde gjort noen avtale, men sier at det var koselig  at de spurte. Så sier jeg at det hadde vært gøy å finne på noe med de snart igjen, hvorpå han synes det høres slitsomt ut, for da blir det ofte så seint og han liker ikke at det blir langt på natt, da han er trøtt på kvelden og liker å kunne reise tidlig hjem. Jeg sier da at det er lenge siden vi har møtt de(1 år) og at vi kan jo møtes tidligere på kvelden så det ikke blir så seint og at vi kanskje kan møte de en helg om ikke så altfor lenge. Da slenger han ut at jeg ikke respekterer han. Jeg spør hva det er jeg ikke respekterer. Jeg har jo ikke gjort noen avtale med de og jeg foreslår at vi kan møte de tidligere så det ikke blir så seint. Jeg føler jo selv at jeg da prøver å ta hensyn til han. Han sier da at han ikke føler at jeg respekterer det at han er sliten og ikke har lyst til å reise bort sånn for det blir så seint. Men jeg mener at man vet ikke om man er sliten flere uker og måneder fremover i tid? Jeg ble så såret av at han sier at jeg ikke respekterer han, da jeg føler at jeg virkelig gjør det og prøver å ta hensyn til hans behov både i denne saken og generelt i livet. 
Dette er de eneste vennene vi har sammen og han har vært innom de på småbesøk flere ganger det siste året alene(jeg har ikke vært der), så det er ikke det at han ikke liker dem. Og når vi er der har vi det alltid veldig hyggelig. 

Blir så fortvilet over at han sier dette og lurer veldig på om jeg faktisk ikke respekterer han, uten at jeg skjønner det selv? Er jeg respektløs ut ifra denne situasjonen? Jeg ønsker jo bare at vi kan møte vennene våres en eller annen kveld en gang i fremtiden. Vi er svært sjelden borte, så føler ikke at jeg krever mye av han ved å si at jeg har lyst til å møte vennene våre sammen en gang på et år? Føler at jeg alltid må takke nei når de ber oss og synes det er litt pinlig også. 

Ha venner uten han. Vriompeiser gjør seg best hjemme. 

Skrevet
SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Ok. Lurte bare fordi jeg syns at han overreagerte litt, for du er jo ikke respektløs mot han. Lurte bare på om noe hadde skjedd mellom han og paret siden han var så uvillig til å være med dem. 

Ikke som jeg vet og han stikker stadig innom de en kort tur rett etter jobb på vei hjem eller møter mannen hennes på trening(ikke så mye nå pga covid da) . Stort sett innom for å hjelpe de med noe når det er rett etter jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Han har ikke lyst, så kommuniserer han det veldig indirekte og utydelig til deg på en slik måte at du tror dette er noe dere kan snakke om og løse, mens det i virkeligheten allerede er bestemt fra hans side. Så forventer han at du skal lese tankene hans og skjønne hva han egentlig vil, og når du ikke gjør det kaller han deg respektløs, som egentlig betyr at han synes du er ufølsom overfor hans behov. 

Å kommunisere med så utydelige mennesker er veldig vanskelig, spesielt når de er så dramatiske i tillegg. Min mann er akkurat lik. 

Anonymkode: 3683e...03b

• Liker 6
Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Ha venner uten han. Vriompeiser gjør seg best hjemme. 

Har mange venner alene. Er kun disse vi har felles og har pleid å finne på ting sammen med. Han har generelt lite behov for å se vennene side og treffer de kun et par ganger i året kanskje. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun ønsker det og han ønsker det ikke. Ikke fordi han ikke liker dem, men fordi det blir sent. Så foreslår hun kompromissløsning på det, og hun er respektløs? 

Hva med hans respekt for hennes ønske? Om de ikke har vært der på et år er det jo ikke slik at hun ofte ber ham om dette, og hun viste villighet til å gå ham i møte. Han ikke overhodet. 

Da er det han som er respektløs. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har ikke lyst, så kommuniserer han det veldig indirekte og utydelig til deg på en slik måte at du tror dette er noe dere kan snakke om og løse, mens det i virkeligheten allerede er bestemt fra hans side. Så forventer han at du skal lese tankene hans og skjønne hva han egentlig vil, og når du ikke gjør det kaller han deg respektløs, som egentlig betyr at han synes du er ufølsom overfor hans behov. 

Å kommunisere med så utydelige mennesker er veldig vanskelig, spesielt når de er så dramatiske i tillegg. Min mann er akkurat lik. 

Anonymkode: 3683e...03b

Ja, han har nok det. Ser det når jeg har roet meg litt og fått tenkt og lest hva dere skriver her. Jeg må nok bare innse at han ikke vil være sosial. Da vi ble sammen ble vi stadig vekk bedt til mine venner, men han ville sjelden være med, så har sluttet å spørre han og har tenkt at det er pga at det er mine venner. Men det er nok kanskje det å være sosial generelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, han har nok det. Ser det når jeg har roet meg litt og fått tenkt og lest hva dere skriver her. Jeg må nok bare innse at han ikke vil være sosial. Da vi ble sammen ble vi stadig vekk bedt til mine venner, men han ville sjelden være med, så har sluttet å spørre han og har tenkt at det er pga at det er mine venner. Men det er nok kanskje det å være sosial generelt. 

Uansett, dere er to i dette forholdet, og dine ønsker og behov betyr også noe. Burde bety noe! 

• Liker 1
Skrevet
Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Uansett, dere er to i dette forholdet, og dine ønsker og behov betyr også noe. Burde bety noe! 

Han er gjerne sammen med familie, så det har ikke vært et problem i disse årene. Er kun venner. Men synes det er litt trist at han aldri vil være med. Flere venner av meg tuller med at de tror jeg har funnet på hele fyren siden de aldri har sett han og at jeg alltid kommer alene. Men jeg må bare prøve å respektere at det er sånn han vil ha det og at jeg må bli flinkere til å bare reise alene, når han ikke vil være med. 

• Liker 2
Skrevet

Mannen brukte feil uttrykk og kan kritiseres for det. Ellers er dette "storm i et vannglass", og ikke en stor konflikt.

Skrevet

Synes ikke du er respektløs. Synes han er i overkant egoistisk. Du ber om at dere sammen skal treffe dem og det er et år siden sit dere som par var med dem. Og så er du respektløs fordi du forsøker å finne løsninger på det han opplyser å være årsaker til hvorfor han ikke orker/kan/vil treffe dem. 

Anonymkode: 9c934...002

• Liker 4
Skrevet

Bare høres ut som han ikke ville og du ville gjøre om hans mening - og da ble han lei og sa at du ikke respekterte han.

jeg tenker at det er mer i bildet enn hva som kommer frem i det du skriver. Er en eller annen type forhistorie som du enten ikke har tenkt på selv eller som du har valgt å se på som selvsagt. Er et hardt ord å bruke når rette beskrivelse er «lite hensyn» eller «går mot mitt ønske».

Anonymkode: 74845...4eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han er gjerne sammen med familie, så det har ikke vært et problem i disse årene. Er kun venner. Men synes det er litt trist at han aldri vil være med. Flere venner av meg tuller med at de tror jeg har funnet på hele fyren siden de aldri har sett han og at jeg alltid kommer alene. Men jeg må bare prøve å respektere at det er sånn han vil ha det og at jeg må bli flinkere til å bare reise alene, når han ikke vil være med. 

Jeg ville nok heller si at han ikke gjør en innsats for å bli kjent med dine venner & heller ikke går inn for å skape felles venner. Det synes jeg at man skal kunne forvente av den man deler livet med. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er introvert og sliter med det sosiale fra tid til annen. Det vil si at jeg blir svett i pannen hvis jeg skal noe to lørdager på rad og at sosiale settinger med mange mennesker er noe jeg gruer meg til i dagevis.

Men er man glad i vennene sine må man kunne møte dem en gang i året. Så her er det noe han ikke forteller: liker han dem ikke? Ønsker han å fase de ut helt og holdent?

Og nei, her er det ikke du som er respektløs. Det er det faktisk han som er hvis han ikke greier å formidle ordene "jeg vil ikke treffe disse menneskene fordi ..." og skyver det over på deg slik at du føler deg liten.

Skrevet

TS: Nei, jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet egentlig, men virker som det er det å reise bort og ikke føle at han kan reise hjem når han er lei som er problemet. Er man på en stor fest eller ute på noe, er det lettere å trekke seg tilbake. Er man hjemme hos noen så er det vanskeligere å avslutte og dra hjem. Så da er det lettere å bare være hjemme. Er nok der han liker seg best. Men synes at man må kunne forvente at partneren av og til blir med på ting for den andres skyld, men det mener ikke mannen min tydeligvis... Men skjønner nå etter denne krangelen at det er sånn det kommer til å være så lenge jeg er sammen med han. Så da får jeg heller bli flinkere til å ikke få dårlig samvittighet når jeg finner på ting med venner alene og kose meg med å være sosial selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...