Gå til innhold

Hva kan man vente av voksne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har tre voksne barn, som igjen har ektefeller og til sammen ti barn. Jeg har ett barn som er endel yngre enn samboers barn.

Tidligere så var jeg med på å kjøpe julegaver og bursdagsgaver til alle, og det  går endel tusen i året på gaver til dem. Ble etterhvert oppmerksom på hva de gav tilbake, og sa da til samboer at dette ville ikke jeg være med på lenger, og at heretter ordnet jeg med gaver til min familie, og at han selv måtte ordne til sine barn/ svigerbarn og barnebarn. 

Til jul så får samboer en gave sammen, gjerne en spleis fra de alle, og det er jo greit, og det kan være alt fra en konfekteske til kubbelys osv, til en verdi av 2-300,- Summen på gaver til barna/ svigerbarna og barnebarna ligger på 7-8000,- 

Alle barn/ svigerbarn og barnebarn får selvsagt bursdagsgaver til sine dager, men her er det kun samboer som får gave av de til sin bursdag, og de slår ikke akkurat på stortrommen da heller. Han kan f.eks få en stor sjokoladeplate og en blomst fra Rema. Å hvis han ikke har rukket og overføre penger til barnas kontoer akkurat på dagene deres, så kommer ene barnet hans med en påminnelse om det. Det er alltid penger de ønsker seg, derfor overføringer. Vi har t.o.m blitt invitert til bursdag hos en av de, der det kun var vi som var invitert, og det var ingen servering. Vi var bedt rett etter arbeid, så den familien satt og spiste middag når vi kom. Følte at vi kun var invitert for å overlevere bursdagsgaver. 

Selv mitt barn som nylig har vært fattig student, har gitt gaver til både samboer og meg. Hen har også brukt og kjøpe gaver til stesøsken og barna deres, men siste gang hen gjorde det, så fikk hen ingen gaver tilbake. Da sa jeg at det var ingen vits i at hen brukte penger på gaver til de lenger. Samboer ble ganske provosert over at mitt barn hadde brukt penger av sitt studentbudsjett på gaver og ikke fikk noe tilbake. Han overførte derfor endel penger til mitt barn. 

Nå høres det sikkert ut til at jeg følger veldig nøye med på gaver som vi både gir og får, men differansen er så stor at det er umulig og ikke legge merke til. Jeg merker også på samboer at han blir lei seg, så i år blir det ingen pengeoverføringer eller gavekort på hans barn osv, men jeg har hjulpet han med å finne gaver - nyttige gaver og tråler nettet for å finne ut hvor man får varene billigst mulig. Han går drastisk ned på julegavebusdsjettet sitt. 

Flere som har det sånn? 

Anonymkode: c1cef...a01

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker barnebarn er en selvfølge å gi gaver til. 

De voksne holder det jo å gi en symbolsk gave til. 

De er jo voksne og må jo være enige at barnebarn er prioriteringen. 

Ut fra det du skiver virker de kanskje utakknemlige, men samtidig er det jo din samboer som har oppdratt de. 

Anonymkode: 1ba3e...20d

• Liker 9
Skrevet (endret)

Etter min mening skal foreldre normalt gå kraftig i minus ved sammenligning, men høres ut som gavene han får av sine barn er ganske stusselige. 
Hva man gir og får må selvsagt også baseres på hvor god råd man har.

Endret av Brunello
  • Liker 7
Skrevet

Skjønner hva du mener. Er jo greit at man kjøper gaver til hver sin famile.... Men jeg synes det er mere naturlig st foreldre gir barn og barnebarn dyrere gaver enn de for til foreldrene. Jeg selv kjøper for ca 1500kr til unga, og forventer ikke det tilbake. Det er unga mine.

Anonymkode: 14c0d...d95

• Liker 4
Skrevet

Eksen min pleide ta en ringerunde til familien hvert år og spørre om å få julegaven sin litt tidligere, og at han trengte ca 5000 kr 🤣 gjerne i mai og på sommeren. Han er 28

Anonymkode: 53805...d74

• Liker 6
Skrevet

Samboer og jeg har et barn hver. Har bodd sammen fra barna var små. Til bursdag/jul betaler vi den største gaven til hvert vårt barn. Den andre kjøper ofte en mindre ting. Fra de voksne barna har gaver til oss variert i pris utfra barnas situasjon (studenter, kjøpt bolig...). Forventer ikke dyre gaver fra unge, voksne barn. Nå har vi ikke tradisjon for kjempedyre gaver i min familie. Bryr meg ingenting om min mann får litt dyrere gave enn jeg får fra hans barn 🙂

Anonymkode: 67653...634

Skrevet

I min verden er det vanlig at foreldre gir for en god del mer enn de får tilbake 

Anonymkode: 356ca...b28

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker barnebarn er en selvfølge å gi gaver til. 

De voksne holder det jo å gi en symbolsk gave til. 

De er jo voksne og må jo være enige at barnebarn er prioriteringen. 

Ut fra det du skiver virker de kanskje utakknemlige, men samtidig er det jo din samboer som har oppdratt de. 

Anonymkode: 1ba3e...20d

Barnebarna kan selvsagt ikke noe for dette, så de får litt annet sammen med de fornuftige gavene.

Brunello skrev (3 minutter siden):

Etter min mening skal foreldre normalt gå kraftig i minus ved sammenligning, men høres ut som gavene han får av sine barn er ganske stusselige. 
Hva man gir og får må selvsagt også baseres på hvor god råd man har.

Ja, det er jo naturlig at det blir en differanse på hva man gir og hva man får. De er jo mange flere, men her er det så ekstremt stor differanse. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner hva du mener. Er jo greit at man kjøper gaver til hver sin famile.... Men jeg synes det er mere naturlig st foreldre gir barn og barnebarn dyrere gaver enn de for til foreldrene. Jeg selv kjøper for ca 1500kr til unga, og forventer ikke det tilbake. Det er unga mine.

Anonymkode: 14c0d...d95

Det forventes selvsagt ikke tilsvarende gaver tilbake, men litt større innsats enn blomst fra Rema og sjokoladeplate. I det minste en sms eller tlf til farsdag hadde vært noe.

ts

• Liker 7
Skrevet

Slutt å kjøp gaver til barna. Kun barnebarn. Eventuelt gi en sjokoladeplate eller vin. Er jo det de gir, kanskje det de ønsker seg selv? 

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eksen min pleide ta en ringerunde til familien hvert år og spørre om å få julegaven sin litt tidligere, og at han trengte ca 5000 kr 🤣 gjerne i mai og på sommeren. Han er 28

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samboer og jeg har et barn hver. Har bodd sammen fra barna var små. Til bursdag/jul betaler vi den største gaven til hvert vårt barn. Den andre kjøper ofte en mindre ting. Fra de voksne barna har gaver til oss variert i pris utfra barnas situasjon (studenter, kjøpt bolig...). Forventer ikke dyre gaver fra unge, voksne barn. Nå har vi ikke tradisjon for kjempedyre gaver i min familie. Bryr meg ingenting om min mann får litt dyrere gave enn jeg får fra hans barn 🙂

Anonymkode: 67653...634

Vi forventer da ikke dyre gaver, og selvsagt tas det hensyn til studenter, nyetablerte, situasjon osv. Men nå er de ikke lenger i etableringsfasen, så litt større innsats burde de kunne vise. Jeg får aldri gaver fra de - bortsett fra fellesgaven til jul, men hadde vi fått hver vår, så hadde det ikke spilt noen rolle om han fikk dyrere enn meg. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I min verden er det vanlig at foreldre gir for en god del mer enn de får tilbake 

Anonymkode: 356ca...b28

I min verden også, men her er det så ekstremt tydelig forskjell. Hadde blitt like glad for eks hjemmelagde gaver. Det trenger ikke å koste mye, men litt mer innsats enn de gjør. Spesielt når de forventer en viss størrelse på gavene de får.

kaleidoskop skrev (2 minutter siden):

Slutt å kjøp gaver til barna. Kun barnebarn. Eventuelt gi en sjokoladeplate eller vin. Er jo det de gir, kanskje det de ønsker seg selv? 

Ja, kanskje det er sjokoladeplate de egentlig ønsker seg ;) 

ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uff da... Tipper at han ikke ga noen gaver tilbake?

ts

• Liker 1
Skrevet

I vår familie gir hver husstand gave i verdi rundt 500 kr til hver person i familien, voksne som barn. 

Jeg og min søster går ofte sammen for å finne på og kjøpe noe fint til våre foreldre. Siden de ikke får så mange gaver går vi ofte litt over budsjett også, som altså i utgangspunktet er 2000 kr. 500 til mamma +500 til pappa fra min husstand og tilsvarende 500+500 fra min søsters husstand. 

Din samboers "barn " gir virkelig simple gaver. At de ikke skammer seg. Sin egen far! 

Jeg forventer ikke gave fra egne barn innen de er ferdige med studier og i jobb. Jeg har likevel fått det, for de ønsker å gi meg noe, av egne penger. 

Tankeløse egoister er hva jeg vil kalle dine stebarn. 

Anonymkode: 97ff2...f10

• Liker 6
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, kanskje det er sjokoladeplate de egentlig ønsker seg ;) 

ts

Ikke sant! 😂

Glemte å skrive at jeg synes det er dårlig. Men kan jo hende de ikke tenker seg om "pappa har alt, hva skal vi gi" så blir det siste liten gave fra butikken. 

Men gi dem sjokoladeplate. De er på tilbud på coop til bare 24 kr nå 😉

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har t.o.m blitt invitert til bursdag hos en av de, der det kun var vi som var invitert, og det var ingen servering. Vi var bedt rett etter arbeid, så den familien satt og spiste middag når vi kom. Følte at vi kun var invitert for å overlevere bursdagsgaver. 

Det andre du skriver tenker jeg at jeg glatt hadde overlatt til samboeren å forholde seg til men dette (sitert) hadde jeg ikke klart å la ligge. Jeg er rett og slett for glad i kaffeselskaper.

Når jeg hadde kommet inn og sett de sitte og spise tror jeg nesten jeg hadde spurt "Var det i dag vi skulle komme?" Og neste gang denne personen hadde invitert til bursdagsselskap hadde jeg spurt rett ut hva det innebar.

Det jeg uansett håper at du ikke gjør er å fyre opp under dette med å legge ut til samboeren din om hvor dårlige hans barn er sammenlignet med ditt. Dette tror jeg er ille nok for samboeren din. Han trenger ikke din nedlatenhet i tillegg.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har begynt å gi kun til barn, det er de som blir mest glad for gaver uansett. Og jeg som voksen forventer ikke noe store gaver, verken til jul eller bursdag ☺️

Anonymkode: 9f05f...87a

• Liker 1
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (17 minutter siden):

Det andre du skriver tenker jeg at jeg glatt hadde overlatt til samboeren å forholde seg til men dette (sitert) hadde jeg ikke klart å la ligge. Jeg er rett og slett for glad i kaffeselskaper.

Når jeg hadde kommet inn og sett de sitte og spise tror jeg nesten jeg hadde spurt "Var det i dag vi skulle komme?" Og neste gang denne personen hadde invitert til bursdagsselskap hadde jeg spurt rett ut hva det innebar.

Det jeg uansett håper at du ikke gjør er å fyre opp under dette med å legge ut til samboeren din om hvor dårlige hans barn er sammenlignet med ditt. Dette tror jeg er ille nok for samboeren din. Han trenger ikke din nedlatenhet i tillegg.

Hahaha, vi er også veldig glad i kaker. Bruker kun å ha kaker hjemme ved spesielle anledninger, og synes derfor det er stas å få servert i bursdager.

Jeg sier minst mulig om hva jeg synes om hans barns oppførsel når det gjelder gaver. De er jo flotte mennesker ellers. Men sa ifra at jeg ikke ville være med på dette for noen år siden. Å når han nå nylig nevnte at i år så ville han kjøpe gaver istedenfor overføringer og gavekort for å gjøre det billigere, så har jeg hjulpet han, både med tips til hva han kan kjøpe pluss at jeg har lett etter hvor man får kjøpt de tingene. 

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Høres ut som dere har funnet en smart løsning.

Skrevet

Så utrolig utakknemlig oppførsel. Vi får også gaver fra våre foreldre som er dyrere enn det vi gir, vi er i en litt annen fase i livet, men vi passer alltid på å gi ting de setter pris på. Vi gir selvsagt også like mye til både stemor og stefar for de betyr mye for oss, men også er det jo faktisk min mor og sin fars partner. Syns barna hørtes utrolig utakknemlige ut, for en oppførsel! Så bra at dere tar tak, kanskje de kan få seg en liten oppvekker. Håper dere får en fin jul!

Anonymkode: 44511...0dc

• Liker 2
Skrevet

At du gir til din familie og han til sin er selvsagt helt innafor. Samtidig syntes jeg det er litt snålt å forvente store gaver fra sine voksne barn. Besteforeldrene har jo som oftest alt de behøver, og det er vrient å finne på noe å kjøpe til de. Samtidig har gjerne den eldre generasjonen litt romsligere økonomi enn de voksne «barna» som har en familie å forsørge, med klær og utstyr, fritidsaktiviteter og dyre ønsker til jul. 

Så selv om jeg forstår skuffelsen over den manglende innsatsen fra «barna» så syntes jeg altså at det er helt innafor at de gir dere små oppmerksomheter i steden for å kjøpe masse ting dere ikke behøver. Selv kjøper jeg forholdsvis dyre gaver til mine foreldre, og ikke bare bruker jeg MYE tid på å finne noe de ikke har fra før og som jeg tenker de kanskje kan få bruk for, men stort sett er det ting som ender opp med å aldri bli brukt. Det er bortkastede tusenlapper og veldig lite miljøvennlig.

Anonymkode: a4b87...d35

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
kaleidoskop skrev (6 timer siden):

Ikke sant! 😂

Glemte å skrive at jeg synes det er dårlig. Men kan jo hende de ikke tenker seg om "pappa har alt, hva skal vi gi" så blir det siste liten gave fra butikken. 

Men gi dem sjokoladeplate. De er på tilbud på coop til bare 24 kr nå 😉

Her gir svigers oss enten et større pengebeløp eller noe dyrt som iPhone etc. 

De HAR virkelig alt og har veldig god økonomi. 

Men for meg handler ikke gavene om beløp, men tanken. 

Jeg kjøper noe de setter pris på. 

God vin, ingredienser til mat, te, god sjokolade etc. Ting de setter pris på. 

La heller være å kjøpe noe om en ikke gidder å gjøre en innsats. 

Billigsjokolade og Rema blomster er forkastelig. 

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...