Gå til innhold

Treningsprogram på treningssenter, hvordan sette opp sammen med trener? Hjelp en nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å trene igjen etter å ha vært borte fra treningssenteret i nesten ett år. Programmet jeg hadde var jeg ikke så fornøyd med, jeg likte ikke så godt å bruke maskiner, da spesielt øvelser som leg extension, leg curl og lignende. Jeg har tidligere drevet litt med hjemmetrening og liker øvelser som lunges, knebøy, planke, sit ups og slike øvelser. Jeg har dog ikke hatt vekter hjemme. Akkurat nå er jeg svært utrent og starter på bar bakke. Er sykelig overvektig med ønske om å gå ned i vekt. 

Jeg har lyst til å foreslå flere "fri øvelser" (heter det det?) fremfor øvelser i maskin og med slike apparater. Da tenker jeg på baseøvelser som knebøy og markløft med tunge vekter, eventuelt med kettlebells eller frivekter. Dette treningssenteret er veldig fokusert på helse og helsegevinstene ved trening, og lite fokus på bygging av kropp, men jeg vil jo gjerne bygge litt kropp også. Få finere rumpe og sånt. Men først og fremst ønsker jeg meg en bunnsolid sterk kropp, jeg ønsker å bruke kroppen min godt. 

Hvordan går jeg frem når jeg skal sette opp plan med treneren min? Vi skal se på programmet mitt i morgen og jeg tenker foreslå disse tingene. 

Anonymkode: 416ca...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ille bare foreslå akkurat det du skriver her? Si at du har lyst til å ha et program med baseøvelser og frivekter? Bare si at du synes det er morsommere og mer motiverende. 

Lykke til ☺️

Anonymkode: c0cd7...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan du ille bare foreslå akkurat det du skriver her? Si at du har lyst til å ha et program med baseøvelser og frivekter? Bare si at du synes det er morsommere og mer motiverende. 

Lykke til ☺️

Jeg kan så klart si det, men egner det seg for nybegynnere på treningsstudio, eller det slik at man må begynne med apparater for så å gå over til frivekter og baseøvelser? Er som sagt bare veldig nervøs og usikker, jeg kan ikke så mye om dette, så er derfor jeg lurer og spør her.. 

Tusen takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv halvveis i utdanning som pt og en hver personlig trener skal høre på det du ønsker og lage en plan etter det! 

mange vil nok foreslå øvelser i maskiner for nybegynnere fordi det er ganske enkle og stabile øvelser, altså vanskelig å gjøre feil. Men dersom du ønsker mer frivektsøvelser vil det absolutt være mulig å moderere slik at du føler deg trygg. Ville nok hatt 2-3 timer med personlig trener slik at du kan lære både tips og triks. Markløft og knebøy er øvelser som er supre! Men dersom du vil bli sterkest mulig er en god teknikk essensiell, og ville brukt tid på teknikk. Men u go girl! 

elsker forresten at du har perspektivet at du vil ha en sterk og sunn kropp og ikke bare utseende fokus! Masse lykke til du har en fantastisk reise foran deg!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt med frivekter nå og det er en annen verden. Styrke blir faktisk mye morsommere og utfordrende når man bruker frivekter. 

Anonymkode: 584dd...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente med PT i fjor og ønsket et styrkeprogram. Var ganske utrent.

De aller fleste øvelsene var ikke i maskin. Lærte knebøy, markløft, pullups med strikk, skulderpress, brystpress, gående utfall.. det er de jeg kommer bra. Men det trener hele kroppen og gir et veldig godt grunnlag!

For meg var det veldig viktig å lære riktig teknikk, så PT for meg var verdt hver krone.

Den øvelsen jeg husker fra maskin, som jeg likte veldig godt, var Hip Thrust i Smith-maskin. Kjempegod øvelse for rompa, og jeg syns det var mye lettere å gjøre den i maskin enn med en vektstang. 

Anonymkode: 4ba3e...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg kan så klart si det, men egner det seg for nybegynnere på treningsstudio, eller det slik at man må begynne med apparater for så å gå over til frivekter og baseøvelser? Er som sagt bare veldig nervøs og usikker, jeg kan ikke så mye om dette, så er derfor jeg lurer og spør her.. 

Tusen takk! :) 

Åja, helt ærlig skjønte jeg ikke at det kunne være en problemstilling engang. Det er ingen grunn til å ikke gå rett på baseøvelser, nybegynner eller ei. Jeg har aldri trent i maskiner, utenom noen av dem som supplement til baseøvelser (lårcurl, nedtrekk, sittende roing og bruk at kabel til triceps, face pull etc). Det viktigste er å finne øvelser og et program man synes er gøy å gjøre, for da får man til å dra på trening. 

Jeg har forresten hatt mange PTer og opplevd at de hører på mine ønsker og tilpasser program til hva jeg vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trente med PT i fjor og ønsket et styrkeprogram. Var ganske utrent.

De aller fleste øvelsene var ikke i maskin. Lærte knebøy, markløft, pullups med strikk, skulderpress, brystpress, gående utfall.. det er de jeg kommer bra. Men det trener hele kroppen og gir et veldig godt grunnlag!

For meg var det veldig viktig å lære riktig teknikk, så PT for meg var verdt hver krone.

Den øvelsen jeg husker fra maskin, som jeg likte veldig godt, var Hip Thrust i Smith-maskin. Kjempegod øvelse for rompa, og jeg syns det var mye lettere å gjøre den i maskin enn med en vektstang. 

Takk for svar! Hvor mange timer hadde du med PT? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg stusset over mange ganger når jeg ser nye kunder på sentrene, og de styres rett inn i jungelen av apparater uten så mye som en sving innom frivektsavdelingen. 

Mange av baseøvelsene og frivektsøvelsene kan gjøres lettere i starten, og er mye mer motiverende. Mulig det er kundene som ikke vil inn dit, men jeg skjønner at mange faller fra etter relativt kort tid, når de kun holder på i apparater. 

Si hva du ønsker ved oppsett av program, og har du mulighet til det, så lønner det seg med et par PT-timer for å få en gjennomgang på teknikk i starten.

Gled deg, du vil oppleve stor framgang ganske fort, og det er dritgøy:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møretausa skrev (4 timer siden):

Dette har jeg stusset over mange ganger når jeg ser nye kunder på sentrene, og de styres rett inn i jungelen av apparater uten så mye som en sving innom frivektsavdelingen. 

Mange av baseøvelsene og frivektsøvelsene kan gjøres lettere i starten, og er mye mer motiverende. Mulig det er kundene som ikke vil inn dit, men jeg skjønner at mange faller fra etter relativt kort tid, når de kun holder på i apparater. 

Si hva du ønsker ved oppsett av program, og har du mulighet til det, så lønner det seg med et par PT-timer for å få en gjennomgang på teknikk i starten.

Gled deg, du vil oppleve stor framgang ganske fort, og det er dritgøy:)

Gleder meg men er som sagt kjempe nervøs! Har ingen å trene med heller så når jeg ikke har pt må jeg klare meg alene. Men det går vel bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/2/2020 at 7:15 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar! Hvor mange timer hadde du med PT? 

Tror det var 7-8 timer. Fikk 3 ulike program på den tiden, så fikk minst 2 timer på hver med hjelp til teknikken.

jeg kunne nok tenkt meg å ta det opp nå hvis treningssenterne her var åpne, et år siden og har ikke fått trent så mye i år, naturlig nok, så har glemt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det var 7-8 timer. Fikk 3 ulike program på den tiden, så fikk minst 2 timer på hver med hjelp til teknikken.

jeg kunne nok tenkt meg å ta det opp nå hvis treningssenterne her var åpne, et år siden og har ikke fått trent så mye i år, naturlig nok, så har glemt litt.

Over hvor lang tid trente du med pt? Trente du noe alene også på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 12/7/2020 at 11:35 PM, AnonymBruker said:

Over hvor lang tid trente du med pt? Trente du noe alene også på den tiden?

Det var ca en gang i uka, så over 2,5 mnd.

Prøvde å trene minst en, helst to ganger i mellom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke være redd for å trene alene! Det er helt fantastisk å trene med digg musikk på øret og kjenne kroppen jobbe. Man kommer i en slags flyt, en egen verden. Det gjør i alle fall jeg. Personlig hater jeg å trene med andre... 

Og ja - frivekter er mye gøyere enn maskiner! Dessuten får du trent støttemusklatur på en annen måte.

Anonymkode: 14e4a...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...