Gå til innhold

Male kjellerleilighet, trenger inspirasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal male en liten kjellerleilighet i juleferien, det er en utleieleilighet. Nå alle fargene i leiligheten hvite og kjedelige. De fleste veggene i stua består av panel, mens den ene kortveggen er en form for tapet. Jeg skal male tak, lister, vinduskarmer og vegger. Jeg skulle hatt inspirasjon og tips til fargevalg, og andre smarte tips til forarbeid og type maling osv. Taket er en form for gips. 

Jeg har vurdert blånyanser, grå og grønn. Det må være en farge som gir litt mer liv til stua, og som kanskje gjør at leiligheten blir litt mer romslig, og som de fleste voksne mennesker liker siden den skal leies ut, og mest sannsynlig leies ut til noen andre neste år. Jeg har vurdert å ha samme farger på vegg og lister, og jeg har vurdert kontrastvegg siden den ene veggen ikke er av panel(å ha en annen farge der). 

Noen med tips/erfaringer, bilder ? 

Anonymkode: 1bbe5...a9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler en hvit farge til tak og lister, feks Letthet. Den er ikke helt kritthvit slik som Klassisk hvit, som hvertfall hos meg blir veldig kald. Det er også en relativt enkel farge for kombinering. 

Anonymkode: bf71d...896

Skrevet

Hva med en vegg med koselige bilder? Altså en vegg som skiller seg fra de andre, med et malt bilde på veggen.

Anonymkode: 6e246...930

Skrevet

Det er nok best å holde seg til fargen hvit. Selv om DU liker en knasj farge på veggen, er det ikke sikkert det passer inn i stilen til evt nye leietaker. Du kan miste mange interesserte pga dette.

Det foreldrene mine gjorde, var å FØRST finne en leietaker, at de skrev i annonsen at de skulle male vegger, men at leietaker kunne velge farge. Med dette fikk den nye gutten på 12 år velge fargen grå på sitt rom :) 

Jeg selv ville ALDRI leiet en leilighet om en vegg var enten grønn eller blå. 

Vanligste farger på utleieleiligheter er forskjellige nyanser i hvitt og mot grått. Det er en grunn for at det er slik ;) 

Anonymkode: 4a056...a28

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke malt i veldig knæsje farger, men en dus blå eller grønn.

Men aller mest hadde jeg nok heller valgt en veldig kjip hvittone eller lys greige farge fordi det gjør at flere folk kan få inn tingene sine uten at man føler fargen på veggen er feil.

Skrevet

Tusen takk for gode tips. Jeg er stort sett enig med dere, vil ha en nøytral farge som de fleste liker, som er lett å innrede i. Men ikke at alt er helt hvitt. 

Skrevet

Hva tenker dere om pilasterblå? Den skal passe til både bomull, eggehvit, klassisk hvit og letthet. Passer den fargen til en stue? 

Skrevet

Glemte å nevne at det er grått laminatgulv i leiligheten. 

• Liker 1
Skrevet

Google Jotun og monokrome farger. Da får du opp fargenyanser som passer sammen. Nøytrale gråfarger som passer sammen er Skumring, Morgendis, Tåkedis.

Anbefaler også at du spanderer en rull med dobbeltheftende silikontape på leietakeren, (41 kr på Normal) sånn at den kan lime opp bilder men at du ikke får hull i veggen. 

Anonymkode: 75c98...055

Skrevet

Jeg ville ikke hatt Pilasterblått, ser ut som at den fort blir pastell...og jeg liker ikke pastell 😛

Hvordan er lysforholdene?

Anonymkode: bf71d...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...