Gå til innhold

Redd for å klikke i vinkel under julemiddagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal vi feire jul hos min mor, der er også broren min og søster med de to tantebarna mine. Min søster har en tendens til å klage og syte mye over sin økonomi og at hun er ufør. Hvert år som i år så kommer hun til å bruke julekvelden på å beklage seg over dårlig økonomi. Jeg hater at fokuset på julekvelden skal være på dette. Jeg sitter heller ikke så godt i det selv også korona mistet mannen jobben for andre gang og vil være arbeidsledig etter desember. Men aldri i livet om jeg skal bruke selveste julekvelden på dette! Vi har istedet satt opp ett budsjett som vi skal leve etter frem til ny jobb dukker opp. Heldigvis har vi en solid buffer å ta fra.

Min søster er virkelig ustoppelig,det hjelper ikke å bytte tema eller begynne å snakke om noe annet. Sannheten er at hun selv er skyld i sin "fattigdom", hun har utbetalt mer i måneden enn det jeg og min mann har hvis man legger sammen uføretrygd, barnebidrag, barnetrygd og diverse tilleggs ytelser fra nav. I tillegg til billigere boutgifter pga kommunal bolig. Men når man både røyker og snuser, og skal kjøpe seg nyeste mobil og diverse på avbetaling så sier det seg selv at det blir trangt økonomisk. Slik var julekvelden i fjor også, hun klagde og klagde, like etterpå pakket ungene hennes opp både mobiltelefoner og spillkonsoll som hun hadde kjøpt i gave, på avbetaling så klart. En ny tattooering var også på plass. Allerede i februar begynte hun å slite med etter virkningene og mamma måtte ta regningen nok en gang. I år er jeg redd jeg klikker under klagingen hennes, slenger snusboksen hennes på bordet og sier dette er grunnen til din dårlige økonomi. Men ønsker så klart ikke å være sånn eller gjøre dette, tenker på de andre tilstede og de stakkars tantebarna mine.

Ett alternativ er å feire alene,  men dette er min sønns første jul, så ønsker at han skal få en fin jul hos sin bestemor. Min manns foreldre bor i utlandet så ikke ett alternativ å dra til dem. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: c9d0a...4a6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde klikket selv.

Hva med å ta det opp med familien før jula, kanskje dere kan bli enige om å ikke snakke om økonomi.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ett alternativ er å feire alene,  men dette er min sønns første jul, så ønsker at han skal få en fin jul hos sin bestemor. Min manns foreldre bor i utlandet så ikke ett alternativ å dra til dem. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: c9d0a...4a6

Jeg ville feiret alene. Din sønn kommer ikke til å huske noe, og det kommer mange juler der han kan få fine minner med bestemor. Bruk korona som unnskyldning for å ikke feire med alle

• Liker 7
Skrevet

Du har to valg. Nikke, smile og la det forbigå i stillhet eller si i fra om at det hadde vært fint om julekvelden kunne bestått av prat om hyggelige ting. Hva hun bruker pengene på har du ikke noe med og din innsikt i hennes økonomi er sannsynlig langt mindre enn du innbiller seg, så la det ligge. Let it go, let it go. 

Anonymkode: 01db7...396

• Liker 6
Skrevet

Du skal sette henne kraftig på plass hvis hun begynner å sutre over økonomien sin. Jeg er selv ufør og sliter med å få endene til å møtes, men aldri i verden om jeg ville satt meg ned i felles selskaper og startet mitt eget pity party ( særlig hvis hun svir av så mye av penga på fjas som tatoveringer og tobakk ).

Si ifra skikkelig til henne  om at hun ikke får holde på sånn, og at det er faktisk flust av fattige mennesker i Norge nå pga corona.

Anonymkode: b5d68...943

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ha tatt det opp på forhånd. Ikke på julaften. 

Anonymkode: 30059...d92

• Liker 13
Skrevet

Snakk sammen om forventinger før julekvelden. Forventninger dere alle har satt sammen, at vi ikke skal snakke om økonomi og andre negative ting, klagesaker på julekvelden. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville ha tatt det opp på forhånd. Ikke på julaften. 

Anonymkode: 30059...d92

Dette. Ta det opp på forhånd, TS, og si at økonomi ikke skal snakkes om på julaften. Jeg forstår at du blir gal om hun bare klager og klager på den dagen som skal være den koseligste i året. Det er ikke dagen for å ta opp økonomiske problemer.

• Liker 2
Skrevet

Ta det opp på forhånd. På julaften minner du henne hyggelig på at dere var enige om å ikke snakke om økonomi på julaften. Etter det ignorerer du henne hvis det hun klager. Ikke responder om hun snakker til deg om økonomien

Anonymkode: 171ea...38d

• Liker 2
Skrevet

Slik blir det jo, når man røyker. Vi har en lignende person i vår familie også, den personen røyker selvsagt også. Jeg har full forståelse for at slike uvaner er vanskelig å kvitte seg med, men man kan jo prøve. Og når det feiler første gangen, og andre gangen, så kan man likevel prøve på nytt neste dag. :rolleyes: 

Jeg hadde ikke blitt med på det der, hvis du ikke får med deg flere som blir med på å si tydelig i fra til vedkommende tidlig den dagen at slik diskusjon skal man ikke ha, og at påfølgende år kommer dere ikke å ta økonomisk støyt for henne.

Anonymkode: 01815...6ca

• Liker 3
Skrevet

Takler ikke sånne folk selv. Mennesker som bruker penger på tull som jeg ikke selv hadde brukt penger på og som klager av det etterpå. Tatovering, røyk og snus?? Ny mobiltelefon?? Bruke julekvelden på å syte?

Sorry as, null sympati.

Har hatt dårlig økonomi selv, så vet at det er kjipt, men likevel.

Skrevet

Hva med å si: «La oss ikke snakke om økonomi når det er Jul. Ingenting kommer godt ut av det og humøret mitt blir fort dårlig av det». 

Og om hun skal klage videre på det: «Slutt nå! Det blir snakket om økonomi hvert år og denne gangen gidder jeg faktisk ikke å høre på dette. Sender du julebrusen over?» 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du har to valg. Nikke, smile og la det forbigå i stillhet eller si i fra om at det hadde vært fint om julekvelden kunne bestått av prat om hyggelige ting. Hva hun bruker pengene på har du ikke noe med og din innsikt i hennes økonomi er sannsynlig langt mindre enn du innbiller seg, så la det ligge. Let it go, let it go. 

Anonymkode: 01db7...396

Dette. Jeg hadde sagt at jeg ikke orker å prate verken om politiske partier eller økonomi på julaften. Trodde det var normal høflighet? 

• Liker 1
Skrevet

Sånne sutrekopper har jeg også i min familie. Ikke nødvendigvis angående akkurat økonomi da. 

Men de kan sutre og klage over hva som går på TV. Eller bare fordi dem kjeder seg, og ikke har noe "bedre" å finne på enn å sutre og klage over at dem kjeder seg! 

Men jeg tror dessverre at det ikke er mulig å få forsøke å "forandre" på sånne mennesker altså... 

Anonymkode: 32349...ea6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...