Gå til innhold

Julepenger fra nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tar så sykt lang tid å få svar fra nav at jeg spør her imellomtia. Jeg lurer på om dem som har aap og går på arbeidstrening uten lønn får julepenger? Jeg har fått julepenger når jeg har hatt aap og ikke jobbet. Når isåfall  når ca får man det? Noen som vet og venter på utbetaling i desember selv?

Anonymkode: 6c019...25e

• Liker 1
Skrevet

Hva er dette?? Jeg går på AAP og har aldri hørt om dette

Anonymkode: 7b879...d23

• Liker 1
Skrevet

Hva er nå dette, jeg har gått seks år på AAP og aldri fått det her 😕 

Anonymkode: 7c14e...5cd

• Liker 2
Skrevet

Det er ingenting som heter julepenger fra NAV, derimot så er det halv skatt i Desember på enkelte ytelser.

Anonymkode: 2157c...c49

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er nå dette, jeg har gått seks år på AAP og aldri fått det her 😕 

Jeg har alltid fått opp til 1500 hver eneste år på aap til og med på sosial til julepenger uten å spør. Jeg trodde det var noe alle fikk. Hmmm?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har alltid fått opp til 1500 hver eneste år på aap til og med på sosial til julepenger uten å spør. Jeg trodde det var noe alle fikk. Hmmm?

Det er ikke bare at du har blitt trukket mindre skatt da? For det skjer automatisk. Aldri hatt penger fra sosialen, men har aldri fått noe ekstra til jul på AAP - utover mindre skattetrekk.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting som heter julepenger fra NAV, derimot så er det halv skatt i Desember på enkelte ytelser.

Hvilken uke er det halv skatt da?

Skrevet

Det går an å søke supplerende sosialhjelp til utgifter knyttet til jul. Noen kommuner har også stipend som deles ut til vanskeligstilte familier.

Når jeg gikk på aap fikk jeg 2400 kr av nav til nøktern gave, klær og mat til meg og min sønn. Søkte på vanlig sosial stønad skjema.

Fikk det utbetalt i midten av desember tror jeg. 

Anonymkode: bf878...d85

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken uke er det halv skatt da?

På AAP er det en skattefri utbetaling i desember (fordi man får utbetalt hver 14. dag).

I desember er den første utbetalingen trekkfri, det vil si enten uke 47-48, eller uke 48-49.
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/utbetalinger/utbetalingsdatoer-feriepenger-og-skattetrekk/arbeidsavklaringspenger-aap_kap

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, julepenger har jeg fått i flere år.

Anonymkode: 6d5fb...eee

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går an å søke supplerende sosialhjelp til utgifter knyttet til jul. Noen kommuner har også stipend som deles ut til vanskeligstilte familier.

Når jeg gikk på aap fikk jeg 2400 kr av nav til nøktern gave, klær og mat til meg og min sønn. Søkte på vanlig sosial stønad skjema.

Fikk det utbetalt i midten av desember tror jeg. 

Anonymkode: bf878...d85

Så man kan søke om ekstra sosial hjelp om man går på AAP? 😮

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, det kan man. Blir selvfølgelig vurdert ut ifra situasjonen, som vanlig med sosialhjelp.

Jeg har fått det i januar, fordi desember ble dyr, og i januar så er begge frikortene borte. Med mye helseplager gikk jeg på en solid utgift i januar et år, til behandlinger og medisin, noe jeg fikk sosialhjelp for å takle.

Skrevet

Jo, julepenger har jeg fått i flere år.

Nei det er ingenting som heter julepenger fra NAV, det er isåfall noe du kaller det. Som andre har og jeg har skrevet så er det halv skatt og enkelte kan få ekstra tilskudd men det heter altså ikke julepenger.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jøssda.

Skrevet

Nei det er ingenting som heter julepenger fra NAV, det er isåfall noe du kaller det. Som andre har og jeg har skrevet så er det halv skatt og enkelte kan få ekstra tilskudd men det heter altså ikke julepenger.

Joda, julepenger er det.

Skrevet

Måtte søke om julebidrag, fikk 900kr ekstra ( sosialhjelp)

Anonymkode: 1400f...777

Skrevet

Er det noe spesiell inntekt grense (med AAP) det går på?  (Skjønner også de ser på hver enkelt situasjon)

Jeg får 19 000 kr i mnd, så jeg får nok ikke noe hjelp da? 

Jeg har penger på en annen konto, men det er fordi jeg sparer til depositum... har ikke fått noe leilighet med depositumsgaranti fra nav 😕 prøvd siden februar, men funnet ut at det er bedre om jeg sparer selv.. får ikke kommunal bolig heller 

jeg sparer og har et stramt budsjett (bruker bare 3000 kr i mnd på mat og det er det)

SVINDYRT å bo her jeg bor, får ikke leilighet før jeg har spart ca 24 000, og for å kunne få leie fra januar, KAN jeg ikke bruke noe ekstra til jul 

Bor nå gratis hos alkoholikere foreldre som trigger ptsd som bare det... tenker å feire julen i bilen, for å slippe være med familien. For her i huset kan jeg ikke være i jula

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noe spesiell inntekt grense (med AAP) det går på?  (Skjønner også de ser på hver enkelt situasjon)

Jeg får 19 000 kr i mnd, så jeg får nok ikke noe hjelp da? 

Jeg har penger på en annen konto, men det er fordi jeg sparer til depositum... har ikke fått noe leilighet med depositumsgaranti fra nav 😕 prøvd siden februar, men funnet ut at det er bedre om jeg sparer selv.. får ikke kommunal bolig heller 

jeg sparer og har et stramt budsjett (bruker bare 3000 kr i mnd på mat og det er det)

SVINDYRT å bo her jeg bor, får ikke leilighet før jeg har spart ca 24 000, og for å kunne få leie fra januar, KAN jeg ikke bruke noe ekstra til jul 

Bor nå gratis hos alkoholikere foreldre som trigger ptsd som bare det... tenker å feire julen i bilen, for å slippe være med familien. For her i huset kan jeg ikke være i jula

Om du søker sosial julepeneger og forklarer dette  med budjsettet pga av depositum så får du sikkert noe. Det er verdt å prøve iallefall. jeg synes du skal sende inn en søknad med en gang  sånn den blir behandlet i tide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...