Gå til innhold

Transkribent - tips til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er student og har fått en liten jobb fra universitetet med å transkribere 5 intervjuer på 45-60 minutter hver. Beregnet tidsforbruk er ca. 15 timer. Lønna er 162 kr. 

Har aldri gjort dette før så lurer på om noen har noen tips :) 

Får opptakene sendt over digitalt og kan jobbe hjemmefra. Opptakene er på norsk og skal skrives på bokmål. Muligens har de en utenlandsk aksent. Er litt bekymret for å bruke mer tid enn oppdragsgiver ser for seg, men håper det går greit. Har sagt at jeg ikke har gjort dette før så de er kjent med det. 

Ser det fins egne skriveprogrammer man kan kjøpe, men jeg klarer meg kanskje greit med word? Det skal transkriberes verbatim. Ser det betyr at lyder og pauser skal tas med. F.eks. "jeg kjøpte meg en bil, den var ehhh. blå". 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var lite timer. Min erfaring er at transkribering tar minimum 4-5 intensive timer PR intervju. Bare tenk så lang tid det tar å skrive et innlegg. Ikke overbetalt nei..Heller alt for lite tenker jeg. 

sett deg et rolig sted med headphones. Det gjør det mye lettere å høre alle utsagn. Word er det vanlige å bruke. Så er det egentlig bare å skrive ord for ord for ord. Bare vær klar over at du vil bruke lenger tid. Man orker ikke mange på en dag heller, fordi det er så tidskrevende og intensivt. Det beste er om du klarer å skrive mens du lytter. Om du er en racer i å skrive på PC, kan du få med deg mye før du stopper opptaket. Du må stoppe og starte, stoppe og starte, spole tilbake og lytte, stoppe og starte.. og sånn går det helt til du er ferdig. Det kan bli bittelitt kjedelig dersom det ikke er et område du interesserer deg for. Men en jobb er en jobb. 

Anonymkode: 8a84f...8b6

Skrevet

Er lite tips: prøv tale til tekst, og rett opp feil. Du kan spare mye tid på det. 

Anonymkode: 256ba...d9c

Skrevet

Dette er altfor få timer. Enig med AB over her.

Dette er ikke helt det samme, men jeg har nettopp fått en kunde som ønsker oversettelse av en 7 minutter lang video fra engelsk til norsk. Det er lett språk, så jeg kommer til å bruke mest tid på stopp og start. Jeg får nesten 1000 kr for 7 minutter video. Du er underbetalt så det holder. Dette kommer til å bli en lang og tung jobb for deg.

Anonymkode: 9a746...f49

Skrevet

Lite tips og komme med her, men har transkribert forelesninger noen ganger før, jeg skriver ca 100 ord i minuttet, som er litt for sakte til å direkte transkribere normal tale (rundt 125-150) ord per minutt , men setter du avspillingshastigheten ned til 60-75%, så høres det skikkelig rart ut MEN det er også sakte nok til at jeg klarer å skrive av direkte hva som sies, det finnes mange avspillingsprogrammer som gir mulighet til å senke avspillingshastigheten på den måten.

Uten at jeg noen gang har transkribert intervjuer før er det i alle fall sånn jeg ville løst det. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg transkriberte noen intervjuer når jeg skrev masteroppgaven. Brukte et dataprogram der man kunne skru ned avspillingshastigheten, syns det var veldig kjekt. Det var et program som egentlig kostet penger men som hadde 30 dager gratis eller noe sånt. Det finnes mange programmer. 

Anonymkode: d82b7...ac5

Skrevet

Hei, har jobbet som sekretær og skrevet mangt et diktat i mitt liv, og også transkribert litt. Transkribert uten mulighet til å enkelt skru av og på, spole og redusere hastigheten er stress. Det absolutt aller beste hadde vært hvis du kunne lånt deg et sett med pedaler. Kanskje universitetet har? Det går så utrolig mye fortere når hendene kun skal skrive. Med pedaler kommer man opp i (nesten) talehastighet. 

Hvis ikke anbefaler jeg deg å finne et program. Jeg har ikke prøvd noen selv, siden jeg brukte pedaler og var for sta til å lete etter et den ene gangen jeg transkriberte... Men skal jeg noen sinne gjøre det igjen er et program, og hvis jeg skal transkribere mye, pedaler, et must!

Anonymkode: 90704...70f

Skrevet

Takk for tips! Lurt å sette ned hastigheten ja, det skal jeg prøve på.

Bør jeg si nå på forhånd at 15 timer kanskje blir lite? Eller bare gjøre jobben og skrive at medgått arbeidstid er 15 timer, selv om jeg kanskje bruker en god del mer?

Skal høre med skolen om de kanskje har pedaler. Vil tro man sparer tid ja, om hendene er fri hele tiden!

Enig i at det er underbetalt, men har kanskje ikke så mye å forhandle om. Lønn var opplyst på forhånd da "stillingen" ble utlyst. Jeg går 2. året på en bachelorgrad.

Skrevet

Hvis et intervju tar deg tre timer er det jo godt innafor. Med utstyret i orden er nok ikke det et urimelig estimat _for en litt erfaren skribent som kjenner fagspråket/tematikken_.

Du får nesten bare se hvordan det går, og hvis du innser at det tar vesentlig mer tid enn du trodde ta det derfra.

Anonymkode: 90704...70f

Skrevet

Støtter forslaget om fotpedal, det hadde jeg stor nytte av. Det tar tid å transkribere, så med rett utstyr kan endel tid og frustrasjon være spart. Lykke til! 

Skrevet

Skolen har ikke fotpedaler til utlån.

Får styre opptaket via PC.

Eller kan det være at musikere eller noen som driver med dataspill, har pedaler som kan kobles til PC og fungere til formålet tro?🤔 Kanskje jeg kunne lånt hos noen. Hvis deres pedaler fungerer til mitt formål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...