AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Jeg forstår hvor krevende babyer kan være, men det finnes vel grenser? Mini har siden fødsel vist misnøye med å sove alene, skal være nære, inntil og noen ganger helst inni. Det skal være konstant bevegelse og nærkontakt, sele og sjal er tydeligvis ikke akseptabelt. Bilkjøring er et mareritt og trilleturene krever så mye vugging av vogna at jeg er sikker på at vi snart får feilstilling på hjulene. Mini kan sovne til puppen noen ganger, men det forutsetter at jeg ikke rører én muskel. Sniker jeg meg unna så spretter øynene opp, uansett om jeg har ligget i 10 minutter eller 1 time. Når mini sovner under byssing så skal hen ikke legges ned, og jeg får ikke sove med baby på brystet. Ingen er godkjente bærere, kun mamma. Det er hyling og tårer om noen andre rører. Jeg får knapt spist, og når jeg må spise så er det stående sluking av det jeg rekker av mat. Jeg må faktisk bæsje av og til, helst på kommando så forstoppet er bare fornavnet mitt. Å dusje er et mysterie i seg selv, hodebunnen klør etter å bli dusjet mer enn 1 gang i uka. Så kommer det alltids noen kloke ord som "sov mens baby sover", men hva om baby ikke sover? Skal jeg sove mens jeg triller tur? Skal jeg sove mens jeg står å bysser? Den lille tiden jeg faktisk kan få en liten halvtime uten mini oppå meg, så får jeg ikke sove fordi jeg gruer meg til mini våkner og jeg må starte på nytt igjen. Det er provoserende å se andre klage fordi barnet kun vil bæres i sele, folk som legger ut bilde av at de strikker mens babyen sover ved siden av eller bare de uskyldige omkring som tusler forbi med barnevogn mens jeg selv står å vugger vogna for harde livet på grusen. Hadde hen bare likt bæresele, bilstol eller vogn... Eller i det heletatt andre mennesker. Far jobber også døgnet rundt med eget firma, det er ikke bare for han å være hjemme heller. Han skulle nok helst vært to av seg selv på jobb så det blir lange dager. Jeg får hjelp av samboers mor og mine foreldre, men til alt annet enn baby fordi de får heller ikke roet hen. Så uansett hvor mye hjelp jeg får så får jeg likevel ikke tatt vare på meg selv. Jeg er rådvill... Jeg bodd med kolikkbarn før, og jeg tar heller et barn med kolikk enn dette her. Føles ut som jeg har et barn med kolikk 24 timer i døgnet. Anonymkode: e07a4...8ac 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Du får ikke gjort annet enn så godt du kan, og det gjør du allerede. Kan virkelig ikke samboer jekke ned noe på jobb? Når babyen går helt i fistel over kontakt med andre er jo gode råd dyre....hyler babyen i vogna uansett hvem som triller? Isåfall kan det jo være at en måte å få avlastning på er å be om trilleavlastning - mens du bare legger deg og prøver hvile litt. Høres superslitsomt ut. Ett råd på sikt er å sørge for at du får noen uker/et par måneder alene hjemme når barnet skal i barnehagen etterhvert. Hvor du gjør absolutt ingenting praktisk eller fornuftig. Vil babyen ikke engang mates av pappaen? Er det total flaskenekt? Anonymkode: ec10c...521 14
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Jeg vil bare gi deg all medfølelse.🤗 Jeg hadde en slik baby som du beskriver, og det var fryktelig slitsomt. Man føler seg også veldig utilstrekkelig som mor når alle foreslår ting som ikke virker. Hos oss startet det rundt tre måneders alder og varte til ni måneder, da roet ting seg litt mer. 3-6 mnd var den tyngste mener jeg å huske. Vår ville heller ikke ligge i sjal, kun bæres i armene. Anonymkode: 7769c...20d 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Eneste trøsten er at det går over etter en periode. Anonymkode: 37337...4b6 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Det går over Hadde det helt likt første 8-10 ukene, grusomt. Men det BLIR bedre, jeg lover. Du får ikke gjort mer enn ditt beste Anonymkode: 16e06...d5d 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Anbefaler at du prøver å slutte å bli provosert av hvordan andre har det. Sikkert mange bærere som ville blitt frustrert av å høre deg klage over at babyen din faktisk sovner i vognen av og til om du vugger den intenst på grusen, eller sovner ved brystet av og til. Det er nok veldig krevende å gå med baby i bæresele i 16 timer i døgnet også. Og så bør du skaffe deg litt avlastning, selv om baby ikke godtar det så tåler babyen å bli holdt i ti minutter mens du dusjer. Om ikke far kan hjelpe får du ringe noen andre. Barseltiden kan være skikkelig kjip. Har vært der selv to ganger. Det hjelper ikke å bli sint på andre og gå rundt å tenke at du har det verst. Det vet du ingenting om. Anonymkode: ad67f...1f3 17
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår hvor krevende babyer kan være, men det finnes vel grenser? Mini har siden fødsel vist misnøye med å sove alene, skal være nære, inntil og noen ganger helst inni. Det skal være konstant bevegelse og nærkontakt, sele og sjal er tydeligvis ikke akseptabelt. Bilkjøring er et mareritt og trilleturene krever så mye vugging av vogna at jeg er sikker på at vi snart får feilstilling på hjulene. Mini kan sovne til puppen noen ganger, men det forutsetter at jeg ikke rører én muskel. Sniker jeg meg unna så spretter øynene opp, uansett om jeg har ligget i 10 minutter eller 1 time. Når mini sovner under byssing så skal hen ikke legges ned, og jeg får ikke sove med baby på brystet. Ingen er godkjente bærere, kun mamma. Det er hyling og tårer om noen andre rører. Jeg får knapt spist, og når jeg må spise så er det stående sluking av det jeg rekker av mat. Jeg må faktisk bæsje av og til, helst på kommando så forstoppet er bare fornavnet mitt. Å dusje er et mysterie i seg selv, hodebunnen klør etter å bli dusjet mer enn 1 gang i uka. Så kommer det alltids noen kloke ord som "sov mens baby sover", men hva om baby ikke sover? Skal jeg sove mens jeg triller tur? Skal jeg sove mens jeg står å bysser? Den lille tiden jeg faktisk kan få en liten halvtime uten mini oppå meg, så får jeg ikke sove fordi jeg gruer meg til mini våkner og jeg må starte på nytt igjen. Det er provoserende å se andre klage fordi barnet kun vil bæres i sele, folk som legger ut bilde av at de strikker mens babyen sover ved siden av eller bare de uskyldige omkring som tusler forbi med barnevogn mens jeg selv står å vugger vogna for harde livet på grusen. Hadde hen bare likt bæresele, bilstol eller vogn... Eller i det heletatt andre mennesker. Far jobber også døgnet rundt med eget firma, det er ikke bare for han å være hjemme heller. Han skulle nok helst vært to av seg selv på jobb så det blir lange dager. Jeg får hjelp av samboers mor og mine foreldre, men til alt annet enn baby fordi de får heller ikke roet hen. Så uansett hvor mye hjelp jeg får så får jeg likevel ikke tatt vare på meg selv. Jeg er rådvill... Jeg bodd med kolikkbarn før, og jeg tar heller et barn med kolikk enn dette her. Føles ut som jeg har et barn med kolikk 24 timer i døgnet. Anonymkode: e07a4...8ac Vårt ene barn slet slik som dette. Det viste seg at barnet levde i et smerte h... pga kumelkproteinallergi og refluks. Barnet har også fått påvist genfeil og mistanke om autisme. Barnet er nå 2,5år. Hvor gammel er babyen? Ligger babyen på gulvet på tepper? Hva kan babyen gjøre selv når baby ligger på gulvet? Hva slags ting har baby lært seg? Det med vogn og bil var vårt store problem og, det kom fra at ungen hadde hinsides smerter i magen og kvalme som trua hele døgnet. Vi visste ikke noe om det. IKKE rist vogna, ikke rist baby, et par sekund er nok til at ungen din blir hjerneskadet, handikappa og hjernen kan svulme opp til det dobbelte. Det er livsfarlig de tåler veldig lite risting så ikke gjør det. Hvis baby blir rolig av kraftig vugging så er det ikke fordi det er behagelig men fordi ristingen din setter babiens hjerne ut av balanse og gir fare for indre blødninger i hodet. OBS OBS OBS!!! Dersom baby gråter hele døgnet, vil være inntil deg hele døgnet, vil bli båret av mamma, er aktiv mye og kryper inntil deg hele tida, ikke vil du skal slippe, ikke vil du skal gå bort fra baby så er det presis min situasjon du beskriver og årsaken bak det hele var en baby som ikke var frisk!! En baby som ikke tålte melkeproteiner pga umodne tarmer og som hadde dårlig lukkemuskel mellom magesekk og spiserør og kjente på kvalme hele tida. Vårt barn hadde 24timers kolikk og det var en bivirkning på melkeproteiner. Vi startet opp på melkefri morsmelkerstatning (eller du som mor kan spise bare melkefritt -pst til og med noen tannkremer har melkeproteiner). Vi gikk også til fysio fra tidlig. Vår likte heller ikke mennesker og livredd andre folk. Sliter fortsatt. Vi fikk jo vite at det er pga barnet har sannsynligvis autisme. Vi skal utrede til våren. Lykke til jeg vet hvor sinnsykt tøft det er men HUSK babyen har det mye mye verre enn deg! Tenk hvor forferdelig babyen må ha det da når du har det så sinnsykt tøft som dette! Bare glem forståelse forresten, ingen skjønner. Jeg har 3 barn, 2 friske vanlige barn og 1 barn med mye helseutfordringer. Det er som dag og natt og jeg kunne aldri forestilt meg den situasjonen selv med to andre barn som var som klegger på mamma. Fordi det er noe helt annet!!! JEG forstår deg, for jeg har har vært der selv. Masse klemmer fra en mamma til en annen! Anonymkode: 5e049...914 17 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 Skal nevnes at barnet spiser enda melkefritt og at vi fortsatt går til fysio. Anonymkode: 5e049...914
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Tenkte med en gang på melkeproteinallergi da jeg leste innlegget ditt. Jeg har ikke egen erfaring med det, men min nevø har det. Inntil de fant ut av det hadde de en unge som aldri sov, ikke roet seg, gulpet mye og var generelt utilpass. Men han hadde ikke kolikkskriking i mer en ett pr timer i døgnet. Ville absolutt ha sjekka det ut. Jeg har en som var laktoseintolerant. Hun hadde mer kolikkskriking, men var i godt humør og virket ikke å være smertepåvirket når magen var ferdig å jobbe med laktosen. Samme ser vi nå når hun er blitt stor, de gangene hun reagerer på laktose varer det noen timer, så er alt bra. Anonymkode: d74a5...ee0 6
~white lady~ Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 Du har fått en klistremerkebaby, du. Les også om «high need babies» og se om du kjenner igjen noe. Og ring helsestasjonen for råd og tips. Mistenker du at babyen har vondt eller at noe er galt må du selvfølgelig ta kontakt med lege, men mange babyer er krevende! Jeg hadde ei slitsom barseltid med nr 2, og ingen til å avlaste når mannen var offshore. Hun er krevende, og med et vanskelig temperament og mye vilje. Men helt frisk! Kan ikke dine foreldre og svigermor rullere på å trille tur med babyen? En time eller to hver dag, der du dusjer, spiser og går på do? 6
Gjest Albbas Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 Siden baby aksepterer vogn, kan ikke noen andre trille? Det er også lov til å ta seg time out selv om baby hyler. Far må stille opp og trøste baby (hvis nødvendig) mens du tar en dusj, går på do etc. Hvor gammel er baby? Det går over en eller annen gang, og ja det er tungt for mor. ❤️
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 Hvor gammel er babyen, hvor ofte spise, og har du fått sjekke for låsninger, trang tungebånd og har du prøvd å kutte ut melkeprodukter over mange uker? Folk som sier dette er normalt - det er ikke det. Ofte noe underliggende problemer som gjør at ungen får ikke roe seg ned. Klistremerke babyer pleier å roe seg ned når de er bært. Anonymkode: 65ef5...38d 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 ~white lady~ skrev (3 minutter siden): Du har fått en klistremerkebaby, du. Les også om «high need babies» og se om du kjenner igjen noe. Og ring helsestasjonen for råd og tips. Mistenker du at babyen har vondt eller at noe er galt må du selvfølgelig ta kontakt med lege, men mange babyer er krevende! Jeg hadde ei slitsom barseltid med nr 2, og ingen til å avlaste når mannen var offshore. Hun er krevende, og med et vanskelig temperament og mye vilje. Men helt frisk! Kan ikke dine foreldre og svigermor rullere på å trille tur med babyen? En time eller to hver dag, der du dusjer, spiser og går på do? En baby som ikke takler barnevogn, bilstol eller bæersele og som er livredd andre enn mamma og så skal de trille med ungen for å avlaste? Nei er nok redd dette er langt forbi en klistermerkebaby, klistermerkebabyer har jeg hatt, slik baby TS beskriver har jeg også hatt en av som vi fortsatt 2,5år senere løper til BUK, BUPA, HABU, fysio, ergo, munnmotorisk, spiseteam osv. Som gråt så intenst og var slik som det pga allergi for melk og refluks men også pga en sjelden genfeil som gir autistiske trekk med mistanke om en autismespekter diagnose. Anonymkode: 5e049...914 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 Hvor gammel er babyen? Jeg tenker at du må skille mellom ønske og behov. Barnet ønsker å bæres 24/7, men har ikke BEHOV for det. Du har mer BEHOV for å gå på do og spise. Jeg ville latt ungen skrike i mens jeg gikk på do og slike ting. Anonymkode: 7c985...246 12
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 Hvor gammel er babyen? Vi har hatt det helt likt her. Babyen hater vogn, vippestol osv, og skal bare ligge på puppen hele tiden, ellers er det hysterisk skriking. H*n vil også bare til mamma hele tiden, selv om pappaen prøver så godt han kan. Sikkert litt sårt for han også, at babyen bare hyler hos han. Min sover også mye mindre enn det som er normalt for babyer, og sover aldri lenge sammenhengende. Jeg sover stort sett heller ikke, det blir bare til at jeg dupper av under amming eller må sove mens babyen hyler hos pappaen sin. Jeg har tenkt det samme som deg; er det virkelig SÅNN det skal være? Jeg har fått beskjed om at det ikke er mer å gjøre enn å gjøre så godt man kan. Det er bedre at pappaen er der og trøster selv om barnet hylskriker, for da er det i hvert fall sammen med en trygg voksen. Hver til annenhver dag legger jeg meg én time i en annen etasje enn babyen. Pappaen har øreplugger i ørene mens han går og bysser og prøver så godt han kan å trøste. Det fungerer stort sett ikke på hylgråten, men jeg er helt avhengig av den timen med søvn. Det er grusomt å tenke på at babyen bare gråter, men her i huset har vi faktisk ikke noe valg. Dusj og dobesøk foregår også mens pappaen prøver å trøste en baby som hylskriker, så derfor må jeg begrense disse tingene så mye som mulig. Vår baby er 1,5 måned nå,og har endelig begynt å både sove mer, hyle mindre, kunne ligge noe alene, samt er ikke avhengig av puppen 24/7. H*n har fortsatt en vei å gå, men livet er virkelig SÅ mye bedre nå. Det blir bedre! Anonymkode: d6136...deb 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 Takk for gode svar! Skulle gjerne latt baby skrike men det tar helt av. Higer etter pusten og greier ikke roe seg etterpå. Jeg spiser melkefritt og gjort det i 6 uker nå. Barnet ble smertepåvirket av kiropraktor så dit drar vi ikke. Barnet er 2 mnd gammel. Føler det har blitt verre, særlig etter rotavaksinen... Tungebånd ble sjekket på barsel. Fullammet, får av seg luft og avføring, kan ligge noen minutter (maks 5) under babygym eller i vippestol om man underholder og danser rundt. Er veldig blid og rolig etter litt søvn før det tar seg opp. Virker nesten som hen er konstant overtrøtt eller kjeder seg. Prøver å stimulere så godt jeg kan (ikke for mye eller for lite) i våkentiden. Lyset i tunnelen har vært 3mnd, men jeg begynner å miste troen på at dette blir bedre.. Har også begynt å tulle ved brystet, hyler som bare det og virker som gen ikke vil ha men samtidig vil. Har lest at babyer kan ha slike perioder, bare slitsomt at det kom akkurat nå når alt annet er tøft.. Anonymkode: e07a4...8ac
Gjest Albbas Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: En baby som ikke takler barnevogn, bilstol eller bæersele og som er livredd andre enn mamma og så skal de trille med ungen for å avlaste? Nei er nok redd dette er langt forbi en klistermerkebaby, Anonymkode: 5e049...914 Jeg har også hatt en sånn en bare at hun ikke kunne trilles i vogn i det hele tatt (det kan ts sin baby), og at hun likte sjal. Frisk og kvikk jente på 1.5 nå, ingenting galt med henne. Hun var et klassisk klistremerke. Ts sin baby høres ganske normal ut syns nå jeg (men klart det er tungt!). Endret 1. desember 2020 av Albbas
~white lady~ Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 https://no.m.wikipedia.org/wiki/High_Need_Baby Virker dette kjent, ts? Krevende, men helt friske babyer altså.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for gode svar! Skulle gjerne latt baby skrike men det tar helt av. Higer etter pusten og greier ikke roe seg etterpå. Jeg spiser melkefritt og gjort det i 6 uker nå. Barnet ble smertepåvirket av kiropraktor så dit drar vi ikke. Barnet er 2 mnd gammel. Føler det har blitt verre, særlig etter rotavaksinen... Tungebånd ble sjekket på barsel. Fullammet, får av seg luft og avføring, kan ligge noen minutter (maks 5) under babygym eller i vippestol om man underholder og danser rundt. Er veldig blid og rolig etter litt søvn før det tar seg opp. Virker nesten som hen er konstant overtrøtt eller kjeder seg. Prøver å stimulere så godt jeg kan (ikke for mye eller for lite) i våkentiden. Lyset i tunnelen har vært 3mnd, men jeg begynner å miste troen på at dette blir bedre.. Har også begynt å tulle ved brystet, hyler som bare det og virker som gen ikke vil ha men samtidig vil. Har lest at babyer kan ha slike perioder, bare slitsomt at det kom akkurat nå når alt annet er tøft.. Anonymkode: e07a4...8ac Ville likevel gjort det. Du må få gått på do. Anonymkode: 7c985...246 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Skulle gjerne latt baby skrike men det tar helt av. Higer etter pusten og greier ikke roe seg etterpå. Anonymkode: e07a4...8ac Sånn er/var min også, men man har jo ikke så mye valg, hvis man ikke skal kollapse. Får du ikke noe søvn, så må faktisk babyen skrike hos far eller andre omsorgspersoner, ellers havner du på sykehus. Hvis man ikke sover i det hele tatt, kollapser jo kroppen. Anonymkode: d6136...deb 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå