AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Til dere som bor på fjellet, i dalene og andre steder hvor det er milevis til nærmeste ordentlige by (f.eks. Telemark, nordre Gudbrandsdal, osv.) : Hva jobber dere med? Har dere noen utdanning, i så fall hva? Og ikke minst, hvordan håndterer dere en situasjon hvor man mister jobben? Har det tatt lang tid å finne ny jobb, eller måtte dere flytte? Jeg og samboeren ønsker å flytte nærmere fjell og daler, men når jeg leter på finn.no finner jeg knapt en eneste jobb ute på bygdene. Vi bor i Østfold i dag og er vant til å ha flere byer og tettsteder innenfort kort avstand, med den trygghet et greit arbeidsmarked gir. Savner natur, men vil gjerne ha noen gode ideer til hvordan man klarer seg økonomisk, langt ute i fjellheimen/skogen. Anonymkode: f86f7...429 3
bergenser Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Bodde i en bygd noen år før jeg flyttet til hjembyen igjen. jobbet som renholdsarbeider, kirkegårdsarbeider, bartender og servitør simultant mens jeg bodde der. Tok tid før jeg var kommet meg i arbeid når jeg først flyttet dit, da det er mange jobber som ikke blir lyst ut, men som man ender opp med å få gjennom nettverk. Men når jeg først begynte å få en fot innenfor på jobbmarkedet, så fikk jeg flere jobber som gjorde at jeg sammenlagt fikk en 100% stilling. I det store og det hele er det en tid jeg er glad jeg hadde, og har fått mange gode venner, men det var tøft den perioden før jeg kom meg i jobb.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Jobber på ferge 2-2 rotasjon 8 mnd i året. Fri 4 mnd mai-aug. Driver litt med juletrær i friperiodene. Ellers en drøss med hobbyer og reising. Anonymkode: 36e45...33f 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til dere som bor på fjellet, i dalene og andre steder hvor det er milevis til nærmeste ordentlige by (f.eks. Telemark, nordre Gudbrandsdal, osv.) : Hva jobber dere med? Har dere noen utdanning, i så fall hva? Og ikke minst, hvordan håndterer dere en situasjon hvor man mister jobben? Har det tatt lang tid å finne ny jobb, eller måtte dere flytte? Jeg og samboeren ønsker å flytte nærmere fjell og daler, men når jeg leter på finn.no finner jeg knapt en eneste jobb ute på bygdene. Vi bor i Østfold i dag og er vant til å ha flere byer og tettsteder innenfort kort avstand, med den trygghet et greit arbeidsmarked gir. Savner natur, men vil gjerne ha noen gode ideer til hvordan man klarer seg økonomisk, langt ute i fjellheimen/skogen. Anonymkode: f86f7...429 Ville ikke valgt Gudbrandsdalen ihvertfall. Det er veldig vanskelig å få innpass der. Har sett det over år. Hilsen gudbrandsdøl. Anonymkode: edece...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Du bør først og fremst slutte å kalle alt som ikke er sentrale Østlandet for "uti gokk". Det er masse næringsliv og offentlige etater spredt rundt omkring i hele landet. Anonymkode: 01fa7...a50 11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Jobbet på skole, matbutikk, som grafisk designer og eventkoordinator mens jeg bodde i en av Norges daler☺️ Ingen av jobbene var lyst ut, jeg tok direkte kontakt med bedriftene. Selv om det lenge fantes de som spurte om vi i det hele tatt hadde 4G der oppe(🤦🏻♀️), var det behov for alle mulige yrker, alt fra det som er basic innenfor helse (naturlig nok ikke hjernespesialister, men lege, terapeuter, sykepleiere, vernepleiere etc), egentlig alt som går under helse og oppvekst skal jo også følges opp på bygd som i by. Bygg, vei og bedrifter skal bygges og vedlikeholdes, så alt fra snekker til ingeniør og siviløkonomer og advokater trengs. Mediefolk også. Med andre ord - de fleste yrker finner du på bygda - men det er få stillinger per yrke, og ikke slle lyses ut. Anonymkode: 07b26...18b
knulleGuden666 Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 Ikke noe problem å få jobber "her i gokk" som du kaller det. Jeg vil faktisk si at det er meget lett å få jobb, spørs bare helt hva du vil jobbe med. Har hatt flere jobber, men nå står jeg kun med 1 og har brutto lønn på ca 450k, jeg har heller ikke god utdannelse, droppet ut av videregående, men har stått på og tatt jobber ikke alle vil ha, derfor er jeg der jeg er i dag. Kan ikke fordra byer, så kom dere bort derfra så fort dere kan, dere vil aldri angre 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 Det er jo en del store arbeidsplasser ute i distriktene også. F.eks. der jeg kommer fra har man Synnøve Finden, Norsk Helsearkiv og noen flere som genererer en del arbeidsplasser. Min jobb er også av en slik art at jeg kan gjøre den fra alle steder, bare jeg har tilgang til internett. Så jeg driver faktisk å vurderer å flytte hjem igjen etter mange år i en stor by. Anonymkode: 0842a...a16 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Tja, jeg kan jo skrive litt om hva mine nærmeste jobber med her i "gokk": lærer, sykepleier, journalist, styrmann, fiskeoppdrett, bonde, ingeniør, elektriker, spesialpedagog, tømrer, barnehagelærer, lege. Vi er vanlige folk som gjør vanlige ting også her på bygda altså.. Anonymkode: a479b...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er jo en del store arbeidsplasser ute i distriktene også. F.eks. der jeg kommer fra har man Synnøve Finden, Norsk Helsearkiv og noen flere som genererer en del arbeidsplasser. Min jobb er også av en slik art at jeg kan gjøre den fra alle steder, bare jeg har tilgang til internett. Så jeg driver faktisk å vurderer å flytte hjem igjen etter mange år i en stor by. Anonymkode: 0842a...a16 Hva jobber du med? Anonymkode: 79c59...dd9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til dere som bor på fjellet, i dalene og andre steder hvor det er milevis til nærmeste ordentlige by (f.eks. Telemark, nordre Gudbrandsdal, osv.) : Hva jobber dere med? Har dere noen utdanning, i så fall hva? Og ikke minst, hvordan håndterer dere en situasjon hvor man mister jobben? Har det tatt lang tid å finne ny jobb, eller måtte dere flytte? Jeg og samboeren ønsker å flytte nærmere fjell og daler, men når jeg leter på finn.no finner jeg knapt en eneste jobb ute på bygdene. Vi bor i Østfold i dag og er vant til å ha flere byer og tettsteder innenfort kort avstand, med den trygghet et greit arbeidsmarked gir. Savner natur, men vil gjerne ha noen gode ideer til hvordan man klarer seg økonomisk, langt ute i fjellheimen/skogen. Anonymkode: f86f7...429 Det går mye i diverse trygdeytelser og jobber i det offentlige. Anonymkode: 29b08...918
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva jobber du med? Anonymkode: 79c59...dd9 Regnskap Anonymkode: 0842a...a16
LeonoraI Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Barnehage, skole, helse... Endret 1. desember 2020 av LeonoraI
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Regnskap Anonymkode: 0842a...a16 Tenker du å beholde jobben du har nå da? Vet ikke hvordan det fungerer Anonymkode: 79c59...dd9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker du å beholde jobben du har nå da? Vet ikke hvordan det fungerer Anonymkode: 79c59...dd9 Ja, det er den tanken jeg leker med. Jobber mye på hjemmekontor nå, så om jeg sitter i samme by, eller på andre siden av landet spiller jo egentlig ikke så stor rolle. Mye innen regnskap har etterhvert blitt elektronisk, og med skybaserte regnskapsprogrammer er det ikke noe problem å jobbe fra hvor som helst i verden. Sjefen min er litt gammeldags, så han ønsker nok min tilstedeværelse av og til, men da tenker jeg å pendle et par ganger i måneden, for eksempel. Dette er bare på tankestadiet enda, men jeg ser ingen problemer med det - annet enn nevnte sjef. Anonymkode: 0842a...a16
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 Vi bor noenlunde ute i gokk, men langs kysten, så da er det naturligvis overvekt av arbeidsplasser tilknyttet sjøen. Men i likhet med de lange og dype daler og indre fjorder har vi også basic tjenester som legesenter, dagligvarebutikk, skoler, kommunehus osv, som trenger arbeidskraft. Det er ikke vanskelig å få jobb her, spesielt ikke om man har utdanning! I tillegg er det gjerne en overvekt av entreprenører og selvstendig næringsdrivende, og kombinasjoner av flere yrker (bonde og entreprenør for eksempel). Jobbene må du gjerne oppsøke selv, selv om jeg det siste året har sett en stigende trend med utlysninger (pga korona og problemer med import av utenlandsk arbeidskraft). Starter med tilkalling, så blir det helgestilling, så blir det 100% når noen andre må slutte. En måte å gjøre det på er å se på google maps, man ser ikke alle de mulige arbeidsstedene bare langs hovedveien. En annen måte er å søke opp jobber over hele landet med turnus som muliggjør pendling over lengre strekning, for eksempel to uker på to uker av. Anonymkode: 89e44...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er den tanken jeg leker med. Jobber mye på hjemmekontor nå, så om jeg sitter i samme by, eller på andre siden av landet spiller jo egentlig ikke så stor rolle. Mye innen regnskap har etterhvert blitt elektronisk, og med skybaserte regnskapsprogrammer er det ikke noe problem å jobbe fra hvor som helst i verden. Sjefen min er litt gammeldags, så han ønsker nok min tilstedeværelse av og til, men da tenker jeg å pendle et par ganger i måneden, for eksempel. Dette er bare på tankestadiet enda, men jeg ser ingen problemer med det - annet enn nevnte sjef. Anonymkode: 0842a...a16 Jeg forstår, har tenkt litt i samme baner jeg også, men har også vanskelig sjef. Anonymkode: 79c59...dd9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 49 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør først og fremst slutte å kalle alt som ikke er sentrale Østlandet for "uti gokk". Anonymkode: 01fa7...a50 Gokk = Gokk er Norges største fylke og en relativt mye brukt plass, selv om den ikke har en fast lokalisasjon. Hvis man bruker ordet Gokk, bor man i hvert fall ikke på vestkanten, men man bor langt ute på landet. Den geografiske posisjonen til Gokk er foreløpig ukjent, men man kan få en viss anelse om hvor Gokk ligger hvis man fører en halv-veis uintelligent samtale mellom seg selv og en annen biologisk skapning (også kjent som "dyr" eller "menneske"), da dette vil heller resultere i irriterende motsigelser, enighet og direkte krangel, eller mer vanlig; ren forvirring. Da kan setninger som "Dra til Gokk og bli der!" og "Men ligger ikke det langt ute i Gokk da?" bli brukt. Det beste med å bo i Gokk er at politiet ikke vet hvor det er (ikke skatteoppkreverne heller, eller stortinget, eller dørselgere, eller terroristene.) Tatt i betrakting at gokkerene er Gokks innfødte, og ikke vil bli oppdaget, kan vi sterkt anbefale å sende uønskede elementer dit, ettersom de vil på liv og død bli kvitt dem, og vil da benytte alle mulige midlertidlig for å fjerne dem fra jordens overflatene. Ettersom Einstein og Bob Marley fant ut at Gokk er også et sted på Mars, fikk de fredsprisen i gokkologi i vilket som helst år det måtte vær i gokk. Det mistenkes at gokk er full av hottentotter! De eksemplariske hottentottene sies å holde E.T fanget i area 51, som også noen gang sies at ligger i Gokk. Noen plasser hvor det mistenkes at Gokk er: Alt nord for Sinsenkrysset i Oslo Re, Andebu og Ramnes (i Vestfold) Skiptvet (i Østfold) Østfold generelt Kvæfjord (i Troms) Ramfjord (i Troms) Salangen (i Troms) Brensholmen (i Troms) Alt annet i Troms (UTENOM Tromsø) Kautokeino (i Finnmark) Krøderen (i Buskerud) Eggedal (i Buskerud) Vestbygda (i Buskerud) Søgne (i Vest-agder) Under senga (I andre etasje) Langøy (i Stavanger) Klæbu (i Sør-Trøndelag) Bratsberg (i Sør-Trøndelag) Kolltveit (Sotra, utenfor Bergen) Brekkom (Oppland) Bjoneroa (i Oppland) Hemne Kommune (i Sør-Trøndelag) Area 51 (i Finnmark) Åsa, Ringerike Janne bor her I følge Google Maps er Gokk plassert på adressen Grønland 14,0190 Oslo. Dette kan bekfreftes ved et søk etter gokk på google maps. Anonymkode: 678ae...908 4 1
Knirke Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Jeg jobber på sjøen og kan bo hvor jeg vil, arbeidsgiver betaler for transport helt frem til døra. Jeg bor ikke i Gokk per i dag, men har lyst til å flytte dit en dag. Kunne tenkt meg et lite småbruk langt ute i havgapet, helt for meg selv. Mannen er forøvrig ikke helt enig... Endret 1. desember 2020 av Knirke
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 Jeg er ingeniør og jobber i kommunen på "teknisk". Jeg har jobbet i flere (mindre) kommuner, men stort sett på samme felt. Anonymkode: 5a5fe...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå