AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Ser flere skriver at de mener offerets foreldre bør melde barnevernet om mobberen og gjøre tiltak der. Er ikke det skolen sin oppgave? Hvor vanlig eller nødvendig er det at vi andre foreldre melder om slikt? Referer til mobbetråden fra i går hvor mobberens foreldre ikke snakker godt norsk. Anonymkode: 30ce4...b42
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 I flere tilfeller så kommer sånn oppførsel hjemmefra. Det er hovedsakelig foreldrene som er ansvarlige for barna sine selvom vi av en eller annen merkelig grunn liker å tro at det er skolen som har hovedansvaret. Anonymkode: ab93a...f19 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Siden foreldrene ikke er norske, og barna utagerer så til de grader. Så kunne det være en ide at barnevernet gikk inn i hjemmet med råd og veiledning. da ville det sansynlighvis være lettere for foreldrene å forstå den norske oppdragelsen og systemet. Noe som kommer barna til gode! Anonymkode: 4b3fa...390 2
GammelKaktus Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Kommer man ikke noen vei med skole og foreldre og det ikke blir bedring så melder man til barnevernet. Jeg har til nå aldri hørt om alvorlige mobbesaker der alt har vært tipp topp hjemme hos mobberen, det har alltid vært noe. Men da prater vi alvorlig mobbing ikke erting og utestengelse, selv om det er alvorlig nok altså for den som blir utsatt for det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Har dere varslet barnevernet? Man kan vel ikke spørre skolen om barnevernet er inne i bildet, da de har taushetsplikt om alt som gjelder andre part. ts Anonymkode: 30ce4...b42 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I flere tilfeller så kommer sånn oppførsel hjemmefra. Det er hovedsakelig foreldrene som er ansvarlige for barna sine selvom vi av en eller annen merkelig grunn liker å tro at det er skolen som har hovedansvaret. Anonymkode: ab93a...f19 Foreldrene kan da ikke kontrollere hva som skjer i skolen da de selv ikke er fysisk til stedet. Det er selvfølgelig skolen sitt ansvar, og loven er enig i dette. Problemet er at norske skoler er jo perfekte steder for mobbing da lærere vil heller sitte og drikke kaffe i friminuttene og barna får herje fritt rundt uten tilsyn. Selv bor jeg nå i utlandet, og her er det egentlig nesten null mobbing på grunn av at barna er under tilsyn hele tiden (er det noe mobbing så blir det stanset umiddelbart), og atmosfæren er generelt mye mer vennlig og positiv. Lærere og samfunnet generelt er mer barnevennlig og dermed er barna og greiere mot hverandre. I tillegg er kulturen mye mindre individualistisk og mye mer inkluderende og aksepterende. Det er utrolig mye mobbing i det norske samfunnet på alle nivåer, og folk er stygge mot hverandre - hvorfor forventer dere at barna skal da oppføre seg annerledes? Anonymkode: 42758...b93 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Siden foreldrene ikke er norske, og barna utagerer så til de grader. Så kunne det være en ide at barnevernet gikk inn i hjemmet med råd og veiledning. da ville det sansynlighvis være lettere for foreldrene å forstå den norske oppdragelsen og systemet. Noe som kommer barna til gode! Anonymkode: 4b3fa...390 Ehm... Du mener altså at mobberen mobber fordi foreldrene er utlendinger? Anonymkode: 42758...b93 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 FrøkenMånestråle skrev (28 minutter siden): Kommer man ikke noen vei med skole og foreldre og det ikke blir bedring så melder man til barnevernet. Jeg har til nå aldri hørt om alvorlige mobbesaker der alt har vært tipp topp hjemme hos mobberen, det har alltid vært noe. Men da prater vi alvorlig mobbing ikke erting og utestengelse, selv om det er alvorlig nok altså for den som blir utsatt for det. Hvordan vet du at det har "vært noe" i hjemmene? Anonymkode: 42758...b93
GammelKaktus Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan vet du at det har "vært noe" i hjemmene? Anonymkode: 42758...b93 For de mest alvorlige mobbesakene jeg har vært borti har vært barn som har endt opp i fosterhjem/institusjon i løpet av barneskolen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden): For de mest alvorlige mobbesakene jeg har vært borti har vært barn som har endt opp i fosterhjem/institusjon i løpet av barneskolen. Men jeg spurte deg ikke om det, jeg spurte deg hvordan du vet at det "var noe" i hjemmene? Anonymkode: 42758...b93 1
GammelKaktus Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg spurte deg ikke om det, jeg spurte deg hvordan du vet at det "var noe" i hjemmene? Anonymkode: 42758...b93 For barnevernet går ikke inn å tar barn ut av hjemmene på hastevedtak hvis alt er i orden.. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 FrøkenMånestråle skrev (7 minutter siden): For barnevernet går ikke inn å tar barn ut av hjemmene på hastevedtak hvis alt er i orden.. Men det gjør de jo noen ganger, det har du sikkert lest om i media. I tillegg er det jo noen foreldre som frivillig lar barnet sitt plasseres i institusjon hvis barnet har alvorlige vansker som de selv ikke kan håndtere. Så det er ikke alltid "noe" i hjemmet når barn blir "tatt" av barnevernet. Anonymkode: 42758...b93 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 Jeg tenker det er enhver sitt ansvar å melde til BV om man er bekymret for et barn. Det kan gjøre situasjonen til barnet ennå klarere for de som skal undersøke. Jo mer informasjon de har om situasjonen til barnet jo bedre hjelp vil barnet/fam få. Så selv om barnehage/skole melder, så meld din bekymring hvis du er bekymret. Anonymkode: 55e51...7f7
GammelKaktus Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det gjør de jo noen ganger, det har du sikkert lest om i media. I tillegg er det jo noen foreldre som frivillig lar barnet sitt plasseres i institusjon hvis barnet har alvorlige vansker som de selv ikke kan håndtere. Så det er ikke alltid "noe" i hjemmet når barn blir "tatt" av barnevernet. Anonymkode: 42758...b93 Som regel så er det noe i hjemmet. Sjelden man har hastevedtak på barn som "bare" har alvorlige vansker. Da er normen at det er en planlagt overgang. Og de barna som har alvorlige utfordringer og i tillegg har oppegående foreldre, da pleier foreldrene og fortelle hvordan ting ligger an og gjøre mer for barnet slik at tiltak blir satt i gang. De som sliter og i tillegg har ræva foreldre pleier raskt å havne i barnevernets søkelys, bare synd at det som regel skal så himla mye til for at de kan gripe inn. Hvis jeg ikke regner med de sakene jeg har møtt på i forbindelse med "jobb" men tar utgangspunkt i skolene som er i vår bydel så har det nå på 4 år vært 3 alvorlige mobbesaker der 2 av 3 barn er blitt flyttet hjemmefra på bakgrunn av alvorlig mishandling og overgrep. Tredjemann blir "bare" forsømt" og sliter med utagering så der tar det nok et par år før hen er så gammel at hen kan bli arrestert før hen får hjelp. Dette vet vi for barnevern, uteseksjon og fosterforeldre har hatt infomøte for andre foreldre på de aktuelle trinn for ting har vært så graverende. Selvfølgelig ingen regel uten unntak. Men min erfaring er at det som regel alltid er noe som skurrer i hjemmet når vi snakker om alvorlig mobbing. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan vet du at det har "vært noe" i hjemmene? Anonymkode: 42758...b93 Som oftest er det noe man får hjemmefra. Mobbing har en årsak og det er ikke verre enn at bv foretar en undersøkelse. Anonymkode: ab93a...f19 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ehm... Du mener altså at mobberen mobber fordi foreldrene er utlendinger? Anonymkode: 42758...b93 I mange land er det lov å slå barn. At bv veileder foreldre som er nye her til lands er bare positivt. Anonymkode: ab93a...f19 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ehm... Du mener altså at mobberen mobber fordi foreldrene er utlendinger? Anonymkode: 42758...b93 Nei 😂 men som et eksempel så forventer jeg ikke at en flyktning familie fra Somalia etter kort tid forstår det norske samfunnet inn og ut. Da tenker jeg at barnevernet KAN være rett instans til råd og veiledning... eller er det feil av meg tenke slik? Anonymkode: 4b3fa...390 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #18 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei 😂 men som et eksempel så forventer jeg ikke at en flyktning familie fra Somalia etter kort tid forstår det norske samfunnet inn og ut. Da tenker jeg at barnevernet KAN være rett instans til råd og veiledning... eller er det feil av meg tenke slik? Anonymkode: 4b3fa...390 Nei, heller motsatt. Er vel normalt å tenke at en slik tilvenning tar tid? ts Anonymkode: 30ce4...b42
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #19 Skrevet 2. desember 2020 Det er skolen som burde meldes til barnevernet. Men nei, der kan de ikke ta barna fra så da er det vel ikke så interessant for dem. Anonymkode: 5aa15...723
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #20 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, heller motsatt. Er vel normalt å tenke at en slik tilvenning tar tid? ts Anonymkode: 30ce4...b42 Så de kan herje som de vil til de er ferdig tilvennet? Anonymkode: ab93a...f19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå