AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Hva gjør deres 10 åring på fritiden? Føler at ting har kommet helt ut av kontroll med hensyn til skjermbruk. Når han er ferdig på skolen mellom kl 13-14 så er det rett hjem å se på TV. Så spiser vi middag sånn ved 16 tiden, lekser rett etterpå. Så er det spilling eller TV resten av kvelden fram til han legger seg ved 20.30-21.00. Jeg sier han må finne på andre ting. Men, han klarer ikke finne på noe annet han vil gjøre. Da må jeg underholde han. Altså at jeg spiller et brettspill med han eller noe sånt noe. Men, er ikke alltid jeg har tid eller er motivert for å underholde han flere timer. Jeg lar han selvfølgelig bare kjede seg, men da klager han i et kjør om han snart kan få se på TV igjen. Har prøvd å melde han på x antall aktiviteter. Men, han liker ingenting. Alt er grusomt å være på. Men, han har to ting han egentlig går på nå, men som er avlyst på ubestemt tid pga korona. Han vil ikke ringe kamerater. Da er det jeg som må avtale... Og, jeg mener at han må kunne gjøre sånne ting selv nå. Prøver å motivere og være oppløftende, men Noen som har noen tips? Hva gjør deres 10 åring etter skolen? Leker de? Er de sammen med andre? Hva er normalt? Hilsen bekymret mor. Anonymkode: c0dc7...6ce
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Her tror jeg rett og slett du må sette begrensninger for skjermtiden hans. Det at han ikke vil ringe kamerater kan handle om at han foretrekker skjermen, så snart skjermen forsvinner så vil han be om kontakt med venner. Det er jeg rimelig sikker på. Mi datter på 6 år reguleres i hvor mye hun får se på TV/mobil osv. Hun skjønner også reglene, og ber daglig om sosialisering med andre barn. Jeg tror det er første start hos deg, sett begrensninger. Overhold reglene og ikke la han bestemme. Anonymkode: ccb6d...26a 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Mine er 9 og 8, og det er dessverre mye likt. Eldste har fått begge aktivitetene sine avlyst pga korona. Hun er bedre på å sosialisere seg nå etter press fra meg. Men det er mye skjerm for det! Jeg trøster meg med at det ikke er en helårsting, men at vi er inne i den kjipeste tiden av året, med masse restriksjoner i tillegg. Håper på en snørik vinter! Yngste har heldigvis fortsatt aktiviteten sin 3 ganger i uka. Anonymkode: 6bc25...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Det er vel slik samfunnet er blitt. Han finner nok ikke venner i gata, siden dei sitter på data/spillkonsoll. Er innpå der venner møtes 🤨 Anonymkode: 4e533...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Hva skjer hvis noe skjer med elektrisiteten eller nettet? Det er jo ikke sånn at det aldri kan skje noe. Anonymkode: c6731...c04 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Her tror jeg rett og slett du må sette begrensninger for skjermtiden hans. Det at han ikke vil ringe kamerater kan handle om at han foretrekker skjermen, så snart skjermen forsvinner så vil han be om kontakt med venner. Det er jeg rimelig sikker på. Mi datter på 6 år reguleres i hvor mye hun får se på TV/mobil osv. Hun skjønner også reglene, og ber daglig om sosialisering med andre barn. Jeg tror det er første start hos deg, sett begrensninger. Overhold reglene og ikke la han bestemme. Anonymkode: ccb6d...26a TS her Ja, har snakka med mannen min og vi er samkjørte på at nå må vi sette grenser. Selv om det blir tøft en periode. Er liksom det konstante maset som jeg syns er slitsomt. «Kjeder meg» «mamma, kan du finne på noe med meg» «Jeg har ikke noe å gjøre.» «Kan jeg bare VISE deg noe på iPaden» «Kan jeg bare se om en film har kommet på Netflix?» «Mamma, du kan vel spille med meg?» Aaaaaaah! River meg i håret. I tillegg bor vi en plass det ikke er noen barn. takk for svar. Anonymkode: c0dc7...6ce
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mine er 9 og 8, og det er dessverre mye likt. Eldste har fått begge aktivitetene sine avlyst pga korona. Hun er bedre på å sosialisere seg nå etter press fra meg. Men det er mye skjerm for det! Jeg trøster meg med at det ikke er en helårsting, men at vi er inne i den kjipeste tiden av året, med masse restriksjoner i tillegg. Håper på en snørik vinter! Yngste har heldigvis fortsatt aktiviteten sin 3 ganger i uka. Anonymkode: 6bc25...7d4 TS her. Godt å høre at noen føler det likt. Ja, har liksom prøvd å trøste meg med det at det er korona og ikke en helårsting jeg også. Men, er så redd det blir en ond sirkel som det er vanskelig å komme ut av når ting blir «normalt» igjen. Ikke lett det her... takk for svar. Anonymkode: c0dc7...6ce
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er vel slik samfunnet er blitt. Han finner nok ikke venner i gata, siden dei sitter på data/spillkonsoll. Er innpå der venner møtes 🤨 Anonymkode: 4e533...8f0 Det stemmer faktisk på en prikk. 🙈 TS Anonymkode: c0dc7...6ce
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva skjer hvis noe skjer med elektrisiteten eller nettet? Det er jo ikke sånn at det aldri kan skje noe. Anonymkode: c6731...c04 Nei, vi har faktisk slått av Internett flere ganger. Og lata som at nettet er nede. Men, er like mye mas likevel.... TS Anonymkode: c0dc7...6ce
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her Ja, har snakka med mannen min og vi er samkjørte på at nå må vi sette grenser. Selv om det blir tøft en periode. Er liksom det konstante maset som jeg syns er slitsomt. «Kjeder meg» «mamma, kan du finne på noe med meg» «Jeg har ikke noe å gjøre.» «Kan jeg bare VISE deg noe på iPaden» «Kan jeg bare se om en film har kommet på Netflix?» «Mamma, du kan vel spille med meg?» Aaaaaaah! River meg i håret. I tillegg bor vi en plass det ikke er noen barn. takk for svar. Anonymkode: c0dc7...6ce Ettersom dere bor på en plass hvor det ikke er noen barn, regner jeg med dere har bil slik at det er mulig å kjøre barnet til venner? Jeg skjønner at det kan være masete, jeg opplever det motsatt (masing om sosialisering med andre barn daglig), men jeg forstår det jo veldig godt. Barn er jo sosiale, og barn trenger andre barn. Stimulering og aktivisering er viktig, så man må nesten bare prøve å planlegge litt bedre, for ingen barn har jo vondt av frisk luft og andre barn. Anonymkode: ccb6d...26a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ettersom dere bor på en plass hvor det ikke er noen barn, regner jeg med dere har bil slik at det er mulig å kjøre barnet til venner? Jeg skjønner at det kan være masete, jeg opplever det motsatt (masing om sosialisering med andre barn daglig), men jeg forstår det jo veldig godt. Barn er jo sosiale, og barn trenger andre barn. Stimulering og aktivisering er viktig, så man må nesten bare prøve å planlegge litt bedre, for ingen barn har jo vondt av frisk luft og andre barn. Anonymkode: ccb6d...26a TS her. Ja, vi har bil. Og kan kjøre han til venner. Men, han vil ikke. Føler jeg må presse han til alt. Men, kanskje jeg rett og slett må det i en periode for at ting skal «normalisere» seg igjen. Han er nokså sjenert. Og liker ikke den biten hvor han må spørre om folk vil henge med han. Jeg ordner jo slik at han kommer til venner ved å ta kontakt med foreldrene. Men, tenker at han er så stor nå at det blir feil også. De andre ringer jo til hverandre. Kanskje jeg får begynne å skrive meldinger og late som jeg er han 🙈 Anonymkode: c0dc7...6ce
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Ja, vi har bil. Og kan kjøre han til venner. Men, han vil ikke. Føler jeg må presse han til alt. Men, kanskje jeg rett og slett må det i en periode for at ting skal «normalisere» seg igjen. Han er nokså sjenert. Og liker ikke den biten hvor han må spørre om folk vil henge med han. Jeg ordner jo slik at han kommer til venner ved å ta kontakt med foreldrene. Men, tenker at han er så stor nå at det blir feil også. De andre ringer jo til hverandre. Kanskje jeg får begynne å skrive meldinger og late som jeg er han 🙈 Anonymkode: c0dc7...6ce Hehe.. Jeg skjønner problemstillingen din! Det høres ut som han kanskje må pushes litt ut av sin komfortsone. Ikke i stor grad, men begynn i det små..? Og især her er det ekstra viktig ettersom det ikke bor barn i nærområdet, da er det også litt enklere å bli mer sjenert, når man ikke er vant til å omgås andre barn til vanlig i den grad han ville gjort dersom det var nabounger rundt han. Anonymkode: ccb6d...26a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva gjør deres 10 åring på fritiden? Føler at ting har kommet helt ut av kontroll med hensyn til skjermbruk. Når han er ferdig på skolen mellom kl 13-14 så er det rett hjem å se på TV. Så spiser vi middag sånn ved 16 tiden, lekser rett etterpå. Så er det spilling eller TV resten av kvelden fram til han legger seg ved 20.30-21.00. Jeg sier han må finne på andre ting. Men, han klarer ikke finne på noe annet han vil gjøre. Da må jeg underholde han. Altså at jeg spiller et brettspill med han eller noe sånt noe. Men, er ikke alltid jeg har tid eller er motivert for å underholde han flere timer. Jeg lar han selvfølgelig bare kjede seg, men da klager han i et kjør om han snart kan få se på TV igjen. Har prøvd å melde han på x antall aktiviteter. Men, han liker ingenting. Alt er grusomt å være på. Men, han har to ting han egentlig går på nå, men som er avlyst på ubestemt tid pga korona. Han vil ikke ringe kamerater. Da er det jeg som må avtale... Og, jeg mener at han må kunne gjøre sånne ting selv nå. Prøver å motivere og være oppløftende, men Noen som har noen tips? Hva gjør deres 10 åring etter skolen? Leker de? Er de sammen med andre? Hva er normalt? Hilsen bekymret mor. Anonymkode: c0dc7...6ce Desverre mer og mer normalt idag. Det forventes at vi foreldre skal sy puter under armene og aktivisere de.Hjelpe med alt og har man lov å sende se ut å be de være ute å leke lengre heller. Leke gjør vel ingen på den alderen lengre.Så da blir det vel sånn med alle..desverre. Anonymkode: 02e15...efd
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 Vår sønn på 10 er også sånn. Vi prøver å begrense, men vennen hans ringer og sender sms for å spørre om de skal spille sammen. Og da er det vanskelig å si nei, siden det er der "alle" i gjengen møtes. Anonymkode: aa8c1...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå