Tunique Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Den siste måneden har flere dødd av selvmord enn Korona i Japan. Link Håper dette ikke er/ blir realiteten i Norge. Endret 1. desember 2020 av Tunique 2
Gjest RoNo Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 I Norge dør ca 550 av selvmord per år. De tallene vi har for i år (som jeg har lest) er at det er mindre. Uansett det er færre som har død av korona enn av selvmord et normalår. Klart selvmord må forebygges, men kriser har heller en tendens til å beskytte. Den krisen vi er i nå er ikke evigvarende, så klarer vi å holde smitten lav vil ikke for mange dø av korona.
ItchyBitchySpider Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 RoNo skrev (5 minutter siden): I Norge dør ca 550 av selvmord per år. De tallene vi har for i år (som jeg har lest) er at det er mindre. Uansett det er færre som har død av korona enn av selvmord et normalår. Klart selvmord må forebygges, men kriser har heller en tendens til å beskytte. Den krisen vi er i nå er ikke evigvarende, så klarer vi å holde smitten lav vil ikke for mange dø av korona. Nei, vi har ikke noe tall for i år, vi har kun tall mellom mars og mai. Kriser beskytter heller ikke. Det har vært økning i selvmord både under krigen og under finanskrisen. Ikke evigvarende nei, men nå snakkes det om at vi må leve med tiltak i hele 2021, og at vi ikke får reist til utlandet til neste år. Mange vil nok oppleve samlivsbrudd, dårligere forhold til familie osv fordi de da ikke får sett hverandre på nærmest to år. Det hjelper heller ikke på psyken at mange nå permitteres og blir sagt opp. Problemet er at fokuset er kun på at folk ikke skal dø av korona. At folk dør av andre ting imens, er det ingen som bryr seg om. 13
Capt. Obvious Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Det kommer nok til å øke etterhvert som tiden går. Det er for enkelt å si at man ikke har sett en særlig stor økning av selvmord fra mars til nå, men siden vi bare er i startfasen (dette kommer til å flere år med sterke begrensninger), så er det sannsynligvis noe som vil øke kraftig når stadig flere får store deler av livet sitt ødelagt. 5
Jaybird Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 (endret) 5 hours ago, Tunique said: Den siste måneden har flere dødd av selvmord enn Korona i Japan. Link Håper dette ikke er/ blir realiteten i Norge. Det er nok dessverre en realitet allerede, men vi har ikke tallene for det enda. Sammenlignet med normalen (500 til 600 selvmord i året), har vi klart flere selvmord enn koronadødsfall hittil. De foreløpige tallene indikerer dog noe nedgang, men ikke mer nedgang enn at det kan regnes som tilfeldig variasjon. FHI regner også med at tallet bekreftede selvmord kommer til å øke. Mange mener også det kan være store mørketall når det kommer til selvmord. https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-dodsarsaker-i-perioden-mars-til-mai-2020/ Endret 1. desember 2020 av Jaybird Ord havna på feil sted i setningen gitt 4
Gjest RoNo Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Capt. Obvious skrev (1 time siden): Det kommer nok til å øke etterhvert som tiden går. Det er for enkelt å si at man ikke har sett en særlig stor økning av selvmord fra mars til nå, men siden vi bare er i startfasen (dette kommer til å flere år med sterke begrensninger), så er det sannsynligvis noe som vil øke kraftig når stadig flere får store deler av livet sitt ødelagt. Du hjeler i allefall ikke når du sprer pessimistiske spådommer. Vaksinen er på vei. Men å lese slikt kan kanskje gjøre situasjonen mye verre for noen. Kanskje det var du som dytter noen over kanten med pessimismen din. Noe å tenke på før man skriver????? Endret 1. desember 2020 av RoNo
ItchyBitchySpider Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 RoNo skrev (32 minutter siden): Du hjeler i allefall ikke når du sprer pessimistiske spådommer. Vaksinen er på vei. Men å lese slikt kan kanskje gjøre situasjonen mye verre for noen. Kanskje det var du som dytter noen over kanten med pessimismen din. Noe å tenke på før man skriver????? Jada, en anonym på et nettforum dytter folk over kanten. La oss tie selvmordene i hjel. Hvor har du vært det siste året? Etter Ari Behns selvmord ble det oppfordret kraftig å sette selvmord på agendaen, prate om det man sliter med, prate om faren for selvmord osv. Å tie selvmordsfaren i hjel er det stikk motsatte av det som var anbefalt da. 12
Gjest RoNo Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (35 minutter siden): Jada, en anonym på et nettforum dytter folk over kanten. La oss tie selvmordene i hjel. Hvor har du vært det siste året? Etter Ari Behns selvmord ble det oppfordret kraftig å sette selvmord på agendaen, prate om det man sliter med, prate om faren for selvmord osv. Å tie selvmordsfaren i hjel er det stikk motsatte av det som var anbefalt da. Jeg skriver og mener på ingen måte at man ikke skal snakke om selvmord. Jeg skrev faktisk at det er viktig å forebygge selvmordstanker. Og jeg mener helhjertet at å spamme ned internett med dette kommer til å ta ti år, verden blir aldri den samme, at arbeidsplasser som forsvinner kommet aldri tilbake, og lignende pessimistiske uttalelser kan forverre situasjonen for folk som har det vanskelig.
ItchyBitchySpider Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 RoNo skrev (23 minutter siden): Jeg skriver og mener på ingen måte at man ikke skal snakke om selvmord. Jeg skrev faktisk at det er viktig å forebygge selvmordstanker. Og jeg mener helhjertet at å spamme ned internett med dette kommer til å ta ti år, verden blir aldri den samme, at arbeidsplasser som forsvinner kommet aldri tilbake, og lignende pessimistiske uttalelser kan forverre situasjonen for folk som har det vanskelig. Men det er et faktum at mange arbeidsplasser som forsvinner nå ikke kommer tilbake med det første. Det er faktum. Det samme er at man må leve med tiltak ut 2021, det har blitt varslet fra myndighetene. Ingen snakker om ti år her. 2
Capt. Obvious Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 RoNo skrev (1 time siden): Du hjeler i allefall ikke når du sprer pessimistiske spådommer. Vaksinen er på vei. Men å lese slikt kan kanskje gjøre situasjonen mye verre for noen. Kanskje det var du som dytter noen over kanten med pessimismen din. Noe å tenke på før man skriver????? Jeg forbeholder meg retten til å skrive det jeg mener på lik linje med dere som er for et mest mulig lukket samfunn. Og nei, det er ikke bare meg som er "pessmistisk", who har også tidligere sagt at vaksine ikke vil være endelig løsning, i alle fall ikke med en gang. For det tar lang tid før mange nok er vaksinert, og innen den tid må man regne med at det fortsatt vil være strenge begrensninger. Jeg skal også ha meg frabedt å bli beskyldt for å tippe noen over kanten, mine betraktninger og meninger er generelle på et gruppenivå og handler ikke om enkeltindivider. Man løser heller ikke noe som helst ved å tie om det som skjer - nemlig at man sannsynligvis vil få en del som sliter mer på grunn av de store begrensningene i livet. Det gjelder kanskje ikke deg eller de andre tiltakstilhengerne som ofte har gode boliger og jobber som ikke har blitt rammet av nedstengningene, men mange har også fått livene sine mer eller mindre revet i stykker grunnet restriksjonene. Det er alvorlig og noe som må frem i lyset sett i sammenheng med at dette kan bli veldig langvarig. Og før du beskylder meg for å dytte noen over kanten, så kan man jo kanskje vurdere egne holdninger og meninger sett opp mot tiltakene og i hvilken grad de rammer en rekke sårbare mennesker. Dette skulle dere tenkt på før! 7
Capt. Obvious Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden): Men det er et faktum at mange arbeidsplasser som forsvinner nå ikke kommer tilbake med det første. Det er faktum. Det samme er at man må leve med tiltak ut 2021, det har blitt varslet fra myndighetene. Ingen snakker om ti år her. Det kan i ytterste konsekvens ta 5-10 år jo, og det er ikke for å være pessimistisk, men realistisk. Spanskesyken varte ca 4 år, før den av grunner man ikke har 100% oversikt over trakk seg tilbake. Korona kan være ferdig til sommeren, men mer sannsynlig tar det noen år. I verste fall 5-10 år. Arbeidsmarkedet vil naturlig nog også lide under dette, både under det som er igjen av dette og i etterkant. Det blir ikke nødvendigvis så enkelt å endre folks vaner igjen når myndigheter og medier verden over har skremt livet av folk i så lang tid. Det er det store problemet med å innføre sterke restriksjoner over tid, man skaper nye vaner og holdninger som ikke nødvendigvis forsvinner selv om pandemien i seg selv ikke er et problem på et gitt tidspunkt. 1
isw Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 Det er selvfølgelig trist at noen dør av selvmord, men jeg klarer ikke å se at det er så mye verre enn at noen dør av kreft eller korona. De som dør av kreft ønsker jo i det minste å leve. Sykdom er sykdom og må minimeres. Hele poenget må være at antall friske leveår økes. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 Capt. Obvious skrev (5 minutter siden): Jeg forbeholder meg retten til å skrive det jeg mener på lik linje med dere som er for et mest mulig lukket samfunn. Og nei, det er ikke bare meg som er "pessmistisk", who har også tidligere sagt at vaksine ikke vil være endelig løsning, i alle fall ikke med en gang. For det tar lang tid før mange nok er vaksinert, og innen den tid må man regne med at det fortsatt vil være strenge begrensninger. Jeg skal også ha meg frabedt å bli beskyldt for å tippe noen over kanten, mine betraktninger og meninger er generelle på et gruppenivå og handler ikke om enkeltindivider. Man løser heller ikke noe som helst ved å tie om det som skjer - nemlig at man sannsynligvis vil få en del som sliter mer på grunn av de store begrensningene i livet. Det gjelder kanskje ikke deg eller de andre tiltakstilhengerne som ofte har gode boliger og jobber som ikke har blitt rammet av nedstengningene, men mange har også fått livene sine mer eller mindre revet i stykker grunnet restriksjonene. Det er alvorlig og noe som må frem i lyset sett i sammenheng med at dette kan bli veldig langvarig. Og før du beskylder meg for å dytte noen over kanten, så kan man jo kanskje vurdere egne holdninger og meninger sett opp mot tiltakene og i hvilken grad de rammer en rekke sårbare mennesker. Dette skulle dere tenkt på før! Men det er jo typisk hersketeknikk for å få motstanderne til å holde kjeft - beskylde dem for grusomme ting slik at de tier stille. Det er skremmende hvordan alle spørsmål om tiltakenes virkninger blir møtt med frontalangrep og forsøk på å få folk til å holde kjeft. Det er viktig å fokusere på virkninger av tiltak, blant annet ved evaluering. 7
ItchyBitchySpider Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 isw skrev (Akkurat nå): Det er selvfølgelig trist at noen dør av selvmord, men jeg klarer ikke å se at det er så mye verre enn at noen dør av kreft eller korona. De som dør av kreft ønsker jo i det minste å leve. Sykdom er sykdom og må minimeres. Hele poenget må være at antall friske leveår økes. Problemet er jo at det ikke snakkes om dem som dør av selvmord eller kreft, men hvert eneste koronadødsfall hauses opp, folk skriver "kondolerer" til mennesker de ikke vet hvem er og aldri har møtt, det skrives sider opp og sider ned om det. Psykisk sykdom er også sykdom. Men nå for tiden er det bare korona som gjelder. At folk stryker med av andre ting, virker ikke å være så nøye. 6
Kenelz Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 Men er ikke Japan uansett kjent for selvmord pga høye forventninger for utdanning og jobb? 4
isw Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Problemet er jo at det ikke snakkes om dem som dør av selvmord eller kreft, men hvert eneste koronadødsfall hauses opp, folk skriver "kondolerer" til mennesker de ikke vet hvem er og aldri har møtt, det skrives sider opp og sider ned om det. Psykisk sykdom er også sykdom. Men nå for tiden er det bare korona som gjelder. At folk stryker med av andre ting, virker ikke å være så nøye. Kanskje det bare er meg, men jeg synes aldri jeg ser så mye sorg og kondolanser og skriverier som når noen dør av selvmord? Jeg sidestiller som sagt død, det er like trist uansett hva noen dør av.
Outlander Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 Det er normalt flere selvmord tilfeller i Japan årlig enn corona. De har vært flink å minske covid dødsfall der, skal du virkelig bruke det som argument for at covid tiltakene er grunnet flere tar selvmord der enn som dør av covid? 1
Capt. Obvious Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (13 minutter siden): Men det er jo typisk hersketeknikk for å få motstanderne til å holde kjeft - beskylde dem for grusomme ting slik at de tier stille. Det er skremmende hvordan alle spørsmål om tiltakenes virkninger blir møtt med frontalangrep og forsøk på å få folk til å holde kjeft. Det er viktig å fokusere på virkninger av tiltak, blant annet ved evaluering. Ja, dessverre blir alt dreid i autoritær retning, når man bare blir møtt med hersketeknikker. Myndighetene er intet unntak, en viss minister brukte jo samme taktikk mot Fredrik Solvang i debatten om mundbindbruk. Heldigvis er det lett å gjennomskue for oss som har hatt ulike roller i debatter i næringsliv/organisasjoner. 2
Bix Skrevet 2. desember 2020 #19 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Når man begynner å diskutere selvmord i lys av korona som et argument mot tiltakene, er det virkelig synd at ikke interessen for selvmord er like stor også i normale tider. Selvmord er et alvorlig emne, ikke er argument man kan dra frem for å få kjøpt en halvliter ute på byen. For det andre er jeg på ingen måte overrasket over at tallene til FHI fra tidligere i år viser en nedgang i antall selvmord; alle som har satt seg inn i dette, vet at mange tar livet sitt når sommeren kommer, og resten av samfunnet koser seg mens man selv sitter der mutters alene med problemene sine; når derimot også resten av landet også har sine problemer som følge av viruset, blir ikke ensomhetsfølelsen like stor lenger. Selvmord som følge av arbeidsløshet og økonomisk krise er et annet aspekt, men forekommer i større grad i land med dårligere sosialt sikkerhetsnett, eller land som Japan, der arbeidskulturen er noe helt annet enn her i Norge. Ser man på statistikken i antall personer som tok livet sitt 1980-2000, ser man at innskrenkningen av våpenloven og registreringsplikten for nyinnkjøpte hagler som ble innført i 1990 - et våpen ikke få brukte for å avslutte livet sitt - hadde mer å si enn den økonomiske krisen: 2000 - 541 døde 1999 - 583 døde 1998 - 548 døde 1997 - 533 døde 1996 - 517 døde 1995 - 548 døde 1994 - 531 døde 1993 - 590 døde 1992 - 616 døde 1991 - 675 døde 1990 - 659 døde 1989 - 660 døde 1988 - 708 døde 1987 - 649 døde 1986 - 579 døde 1985 - 584 døde 1984 - 599 døde 1983 - 602 døde 1982 - 576 døde 1981 - 523 døde 1980 - 507 døde Endret 2. desember 2020 av Bix 2
Anbefalte innlegg