Gå til innhold

D-vitamin. Hva er beste dose?

Ann Mo

Anbefalte innlegg

https://relis.no/content/4934/Tilskudd-av-vitamin-D-til-friske-voksne

Om laveste nivå akseptabelt:

Det finnes ikke noe referanseområde for plasmakonsentrasjon av vitamin D, men det opereres med en tiltaksgrense, det vil si laveste anbefalte konsentrasjon, på 50 nmol/l (4). Denne grensen er felles for den Nordiske næringsstoffanbefalingene (5), amerikanske Institute of Medicine og flere andre internasjonale kilder, men en del anbefalinger har 75 nmol/l som laveste anbefalte verdi (6).

Om anbefalt dose:

Anbefalt dose:

• barn fra fire ukers alder til voksne opp til 74 år bør ha 10 mikrogram (400 IE) daglig
  • eldre over 75 år bør ha 20 mikrogram (800 IE) daglig.

(En teskje tran (5 ml) gir 10 mikrogram (400 IE) og vil dermed dekke behovet for de fleste (5).)

Om trygg dose:

• Daglig inntak opp til 100 mikrogram (4000 IE) vurderes som trygt for unge (fra 11 år) og voksne
  • øvre inntaksgrense for barn (1-11 år er 50 mikrogram (2000 IE)
  • spedbarn (0-12 måneder) er 25 mikrogram (1000 IE) (5, 6).

Fordi vitamin D er et fettløselig vitamin med lang halveringstid er det en reell fare for akkumulering ved inntak av høye doser over tid.

For de som har utviklet relevant sykdom: 

Enkelte pasientgrupper, slik som de med etablert osteoporose, rakitt eller osteomalasi skal ha tilskudd med til dels svært høye doser vitamin D under oppfølging av lege. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 18.36):

Du kan ta litt sol :) 

Anonymkode: 3bdae...0ff

Hvis du mener sol som i solarium vil det ikke gi noe D-vitamin.

Anonymkode: 4fa1a...b48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (8 timer siden):

Noen som vet hvor billigst handle Vitamin D?

Jeg kjøper sterk d-vitamin i dråpeform hos tights.no. Rask frakt og billig. 

Anonymkode: bb16d...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (14 timer siden):

https://relis.no/content/4934/Tilskudd-av-vitamin-D-til-friske-voksne

Om laveste nivå akseptabelt:

Det finnes ikke noe referanseområde for plasmakonsentrasjon av vitamin D, men det opereres med en tiltaksgrense, det vil si laveste anbefalte konsentrasjon, på 50 nmol/l (4). Denne grensen er felles for den Nordiske næringsstoffanbefalingene (5), amerikanske Institute of Medicine og flere andre internasjonale kilder, men en del anbefalinger har 75 nmol/l som laveste anbefalte verdi (6).

50 var lavt. 75 er nok riktigere, med tanke på dette her:

2230986.png

Anonymkode: a9981...336

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 8.10):

Jeg tar 800 ie(hva nå en det betyr). Får resept fra legen fordi jeg får utrolig lavt d-vitaminlager i løpet av høsten selv om jeg er mer ute en de fleste på sommeren. 

Anonymkode: df57a...a66

IE eller ie betyr internasjonale enheter. 

IU eller iu betyr international units. 

Selv tar jeg spray under tunga, 1000 iu tror jeg det er. Skal bare ta den en periode for å få opp nivået. Hadde nesten null i D..., 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 9.53):

Har noen prøvd flytende D-vitamin? 

Anonymkode: 4373e...4d0

Ja, jeg bruker det. Tar en dråpe hver dag av en veldig konsentrert type. Barna mine bruker spray og dråper fra apoteket. De holder seg til anbefalt dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler dere D-vit hos fastlegen med blodprøve? Andre vit /mineraler dere måler? Jeg har aldri i mitt liv målt D-vit og heller aldri hørt at det er vanlig. Jeg er ovet 40 år.

Anonymkode: ab614...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Måler dere D-vit hos fastlegen med blodprøve? Andre vit /mineraler dere måler? Jeg har aldri i mitt liv målt D-vit og heller aldri hørt at det er vanlig. Jeg er ovet 40 år.

Jeg tenkte iallfall da jeg var 42 at kanskje det var lurt å sjekke seg, ta en liten service hos legen :) 

Fant da mangel på D vitamin, Jern og B vitamin! Jada... så ja kan være lurt å sjekke seg :) 

Anonymkode: 3c637...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Selvfølgelig er det vanlig. Alle som følger med og er opptatt av egen helse tar helsesjekk hos legen fra tid til annen.  Jeg ber legen ta helsjekk med blodprøver på meg hver 2-3 år, det har vi krav på . Og har ved flere anledninger funnet for lave verdier av både d vitamin, b, lavt stoffskifte og jern. Det er vel å ta ansvar for egen helse, ingne lege som kommer til å kalle deg inn for sjekk hvis ikke du gjør det selv. Og ja, lurt å be om utskrift av prøver, da leger kun får beskjed hvis svaret avviker fra normalen, ikke hvis det er nedre lavt grense. en gang lå jeg på 51 i d vitamin og fikk ikke beskjed, mens hadde det vært 49 så hadde jeg fått beskjed. Det at det de fleste andre land har økt anbefaling til 100 på d vitamin og ikke Norge synes jeg er ille.

Anonymkode: b2f72...e8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere ikke ty til ukritisk bruk av d-vitamin. Det er fettløselig, og lagres i kroppen. Det tar tid for kroppen å skille det ut, og store doser over tid gjør at det hoper seg opp d-vitamin i kroppen. Det kan føre til d-vitaminforgiftning på lang sikt. 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/

I tillegg øker d-vitamin serum kalsium i blodet. Disse to henger sammen. Så har du høy kalsium fra før av, så kan du risikere å få hyperkalsemi, en alvorlig tilstand som krever akuttbehandling. D-vitaminopphopning over tid kan også føre til hyperkalsemi.

https://sml.snl.no/hyperkalsemi

Når du først får d-vitaminforgiftning eller hyperkalsemi så er det ingen quick-fix. Pga det store overskuddslageret med d-vitamin i kroppen din, så vil det ta tid å komme ut av slike tilstander. I alt fra 2-5 uker. 

Ta gjerne d-vitamin. Men følg opp blodprøvene dine (d-vitaminnivå og kalsium), og hold deg til anbefalte doser. 20 mcg og 40 mcg pr dag er nok i massevis for de aller fleste med normale verdier. Sliter du med d-vitaminunderskudd, så rådfør deg med lege om dosering. 

Igjen, ikke vær ukritisk til d-vitamin fordi det er "kun" et vitamin! 

Anonymkode: 962a8...d16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan logge seg inn på furst pasient, så finner man alle tidligere blodprøvesvar. Jeg syns det er interessant å se på grafene. Jeg tar blodprøver ca hvert 2-3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...