Gå til innhold

D-vitamin. Hva er beste dose?

Ann Mo

Anbefalte innlegg

Hvor mye anbefales det å ta av D-vitamin? 

Da tenker jeg både på hva som er anbefalingene til-fra av Norges helsemyndigheter. Og hva som er anbefalingene til-fra av andre godkjente helseekspert-kilder i Norge, Europa eller resten av verden? 

Det er jo svært lite D-vitamin en del av oss får i oss, da vi er plassert på den nordlige halvkula av jorda som ikke får tilstrekkelig sol igjennom året. Og tiden i sola uten solkrem på, er kanskje begrenset. Det er vel også litt ulikt hva som er D-vitaminbehovet til kroppen? Kanskje alt etter hva den er vant med? Jeg vet heller ikke hvor mye man må spise av ulik mat for å få i seg x antall verdier av D-vitamin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har du mangel?

Jeg har alltid mangel om jeg dropper tilskudd, tar 80 hver dag i ny og ne til dosen er på plass. 

Anonymkode: e26cb...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv lav på D-vitamin. Var å spurte nylig på apoteket hva som var anbefalt dose å ta og fikk til svar at mellom 10 og 20 mcg er vanligst å ta . 

Anonymkode: fc998...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt D-vitamin er også en indikator på insulinresistens. Har man god metabolsk helse, så er kroppen bedre på å ta opp D-vitaminet den får og bedre på å konvertere sollys til D-vitamin

Anonymkode: a42a4...7ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (På 1.12.2020 den 8.30):

Da tenker jeg både på hva som er anbefalingene til-fra av Norges helsemyndigheter. Og hva som er anbefalingene til-fra av andre godkjente helseekspert-kilder i Norge, Europa eller resten av verden? 

Det er jo svært lite D-vitamin en del av oss får i oss, da vi er plassert på den nordlige halvkula av jorda som ikke får tilstrekkelig sol igjennom året. Og tiden i sola uten solkrem på, er kanskje begrenset. Det er vel også litt ulikt hva som er D-vitaminbehovet til kroppen? Kanskje alt etter hva den er vant med? Jeg vet heller ikke hvor mye man må spise av ulik mat for å få i seg x antall verdier av D-vitamin. 

Du kan ta litt sol :) 

Anonymkode: 3bdae...0ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar 800 ie(hva nå en det betyr). Får resept fra legen fordi jeg får utrolig lavt d-vitaminlager i løpet av høsten selv om jeg er mer ute en de fleste på sommeren. 

Anonymkode: df57a...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet meg og barna. Vi hadde litt under 50 i nivå. 

Anbefalt var 75-150, og minstenivå 50. 

Legen sa bare ta omega 3 med D-vitamin. Holder det? Hvor mye burde vi tatt hver dag når nivåene er så lave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (5 timer siden):

Legen sa bare ta omega 3 med D-vitamin. Holder det? Hvor mye burde vi tatt hver dag når nivåene er så lave? 

Du trenger ikke å ta D-vitamin med omega-3 hvis du tar D-vitamin med fettrikt måltid. D-vitamin er fettløselig, derfor må det tas med fett. Hør med legen hvilken dose h*n anbefaler dere. 

Anonymkode: dd099...723

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde D vitamin mangel for noen år siden så sa de 20mg om dagen. På den tiden solgte de ekser med 10 mg, og 20 mg, men nå er det mest vanlige 20 mg, 40 mg, 60 og 80 mg. Så jeg har gått opp til 40mg om dagen hvertfall..

Anonymkode: 88f89...47d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (På 10.12.2020 den 22.34):

Vanlig tran inneholder nok vitamin D til at det løser mangelen for de fleste. Så en skje tran om dagen, så kommer dere trolig opp på riktig nivå. 

For å gå litt mer teknisk inn på det vil vitaminer fra fet fisk (som i tran) metabolitten vitamin D3. Metabolitten fra plantebaserte kilder er vitamin D2. Begge omgjøres til vanlig vitamin D i kroppen, selv om det tilsynelatende er en del mennesker som mener at D3 er bedre for kroppen enn D2. All forskning tyder på at de omgjøres på samme måte, så jeg forstår ikke helt den logikken, men nå er det i alle fall mange som likevel mener det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Durinur skrev (20 timer siden):

Vanlig tran inneholder nok vitamin D til at det løser mangelen for de fleste. Så en skje tran om dagen, så kommer dere trolig opp på riktig nivå. 

For å gå litt mer teknisk inn på det vil vitaminer fra fet fisk (som i tran) metabolitten vitamin D3. Metabolitten fra plantebaserte kilder er vitamin D2. Begge omgjøres til vanlig vitamin D i kroppen, selv om det tilsynelatende er en del mennesker som mener at D3 er bedre for kroppen enn D2. All forskning tyder på at de omgjøres på samme måte, så jeg forstår ikke helt den logikken, men nå er det i alle fall mange som likevel mener det. 

D3 funker bedre enn D2, ca dobbelt så bra. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d2-vs-d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ann Mo skrev (På 1.12.2020 den 8.30):

Vi som bor så langt nord og har så lite sol trenger å ta tilskudd av vit D. Har fått anbefalt 1000 mcg vit D hver dag. Har prøvd litt forskjellige merker. Nå tar jeg en D-vit som også inneholder K2. Disse to samarbeider visst bra slik at vit D taes lettere opp i kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

D3 funker bedre enn D2, ca dobbelt så bra. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d2-vs-d3

D3 finnes i animalske kilder, mens D2 finnes i vegetabilske kilder. Sopp inneholder D2, og jo mer sollys soppen går, jo høyere nivåer av D2 får den. 

D3 er best for kroppen, men man trenger også D2, så spis mitt sopp i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin er vel vannløselig så du kan ta 1 gram hver dag, resten vil du pisse ut

Anonymkode: 14dc3...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

D-vitamin er vel vannløselig så du kan ta 1 gram hver dag, resten vil du pisse ut

D-vitamin er fettløselig

Anonymkode: 2e64a...6af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bør man ta mere enn vanlig anbefalt dagsdose, for å komme raskere opp til normalt nivå, dersom man har målt D til for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 2.36):

Nei, det er feil. Er fettløselige og du kan få overdose på det. 

Selv tar jeg 40, men har hatt alvorlig mangel og tåler dårlig sol. 

Anonymkode: 36bb7...498

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det er feil. Er fettløselige og du kan få overdose på det. 

Selv tar jeg 40, men har hatt alvorlig mangel og tåler dårlig sol. 

Anonymkode: 36bb7...498

Jeg hadde 50 i nivå, som er under anbefalt intervall. 

Mener å ha lest at i resten av Europa anbefaler de høyere enn 10? 

Noen som vet hvor mye de mener er innenfor trygt nivå til de med underskudd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...