Gå til innhold

Hva gjør du når det går et skår av et kjøkkenglass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje et merkelig spørsmål, men jeg er genuint nysgjerrig på hva som er "normalen" her.

En person som var på besøk hos meg i helgen kommenterte på at jeg bør bytte ut alle kjøkkenglassene mine. Grunnen til dette var at det hadde gått et bittelite skår av et par stykker av dem. Så små at man måtte lete for å finne de.

Vedkommende sa til meg at om det går et skår av et glass i en serie, så kvitter man seg med alle glassene, for så å kjøpe et nytt sett med glass i stedet.

Må innrømme at dette har jeg ikke en gang tenkt over. Kaster så klart glass hvis det er sprekker o.l., men ikke om det er gått et så lite skår at man så vidt ser det, kvitter meg i alle fall ikke med hele settet!

Hva gjør andre? Er det jeg som er kjip og uvitende her?

Anonymkode: 7c617...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje et merkelig spørsmål, men jeg er genuint nysgjerrig på hva som er "normalen" her.

En person som var på besøk hos meg i helgen kommenterte på at jeg bør bytte ut alle kjøkkenglassene mine. Grunnen til dette var at det hadde gått et bittelite skår av et par stykker av dem. Så små at man måtte lete for å finne de.

Vedkommende sa til meg at om det går et skår av et glass i en serie, så kvitter man seg med alle glassene, for så å kjøpe et nytt sett med glass i stedet.

Må innrømme at dette har jeg ikke en gang tenkt over. Kaster så klart glass hvis det er sprekker o.l., men ikke om det er gått et så lite skår at man så vidt ser det, kvitter meg i alle fall ikke med hele settet!

Hiver glasset i egnet container, og kjøper et nytt i samme serien. Verre er det ikke.

Anonymkode: ae5f5...dfb

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster det og kjøper et nytt i samme serie, pleier ikke å være et problem det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skåret lager en sylskarp kant man kan kutte seg på går det rett i egnet beholder. Kjedelig om gjester kutter seg på leppa. Og når beholdningen synker under kritisk nivå kjøper jeg nye glass i samme serie. Kjekt å ha en glass-serie som er lett å få tak i. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver glass med skår i i bosset! Hvis det er hverdagsglass supplerer vi ved behov, ikke nødvendigvis når ett er gått i stykker!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil si både og.

Hvis det er skår i glasset, uansett hvor lite, kvitter man seg med det.  Det er veldig fort gjort å skjære seg på et skår, selv om det er tilnærmet usynlig.  Så der synes jeg du er litt "kjip og uvitende".

Men å kaste hele settet bare fordi ett glass må kastes?  Nei absolutt ikke!
Der synes jeg ditt besøkende var på viddene.

Anonymkode: 7da08...06d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fortsetter å bruke de. Er bare meg og mannen. Har aldri opplevd at vi skjærer oss på det. Når setter er "slitt nok" (får også striper fra maskinen) kaster vi hele og kjøper nytt. 

Men har egne glass til gjester, så disse vil alltid se pene og nye ut. 

Anonymkode: 6a308...504

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fare for at noen kutter seg, så hadde jeg kastet det. Hvis det er et glass til hverdagsbruk som har et nesten usynlig hakk, som heller ikke kan skade noen, så hadde jeg ikke gjort noe som helst. Kjøper nye når jeg har for få. Gjerne noen som ligner på de jeg har fra før, men anstrenger meg ikke veldig for å få helt like.

Hvis det var snakk om et glass til "fint bruk", så er det jo greit at glassene faktisk er hele. 

Ut fra de andre innleggene her er det jo mulig at jeg kvalifiserer til tittelen "årets sjuske". Jeg har nemlig hverdagsglass fra, hold dere fast, FLERE ulike serier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite skår som ikke er skarpt gidder jeg ikke å bry meg om. Gir ikke de glassene/koppene til gjester vel og merke. Kaster da vitterlig ikke alle glass selv om ett av glassene har et skår. sløsing og unødvendig😬 

Anonymkode: a4a97...818

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er skarpe kanter beholder vi dem en stund,

Ikke så ofte jeg opplever det med glass, men oftere krus og skåler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (1 minutt siden):

Ut fra de andre innleggene her er det jo mulig at jeg kvalifiserer til tittelen "årets sjuske". Jeg har nemlig hverdagsglass fra, hold dere fast, FLERE ulike serier!

Det har jeg også.  :)

I skapet mitt er det pr nå glass fra 6 ulike serier.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et lite skår som ikke er skarpt gidder jeg ikke å bry meg om.

Anonymkode: a4a97...818

På kopper i kjeramikk opplever jeg ofte at skårene er flate og "uskarpe", men med glass og porselen opplever jeg alltid skårene som skarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaster det aktuelle glasset, men ikke flere. Kjøpte nettopp en pakke med 6 nye glass på tilbud for å erstatte de jeg har kastet de siste årene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker en stil der ting ikke skal matche, så har glass og service fra over 10 ulike sett i skapet. Ideelt sett foretrekker jeg å dekke bord med totalt ulike fat og glass til alle.

Har aldri opplevd at et skår i glasset gjør at man skjærer seg på det, så vi fortsetter å bruke de.

I min omgangskrets kjøper de fleste det meste brukt, og det er ikke status hverken at ting "passer sammen" eller at glass er perfekte. Vi fokuserer mer på miljø og etikk.

Høres helt hinsides ut å kaste alle glassene fordi ett fikk et skår, og rimelig hinsides ut å uoppfordret be deg gjøre det samme! 😳 Det er jo skikkelig frekt! 😳

Anonymkode: 9c2a7...ab1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (22 minutter siden):

Det samles lett bakterier i skår, derfor kaster jeg 

Med dagens renholds- og hygienerutiner er neppe det et problem. Men jeg har hørt fra eldre folk at at de før i tiden kastet alt med skår i på grunn av frykt for tuberkulose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...